PRVA STRANICA |
Slikarske nastavne jedinice 2 |
SLIKARSKE NASTAVNE JEDINICE 1, 3, 4 | |
Nastavna
jedinica: motiv: BLAGOVIJEST PASTIRIMA tehnika: flomasteri likovni problem: ploha, svjetlo-tamni kontrast razred:
1.
|
Arikulacija
nastavnog sata: Podijelimo djeci unaprijed pripremljene narezane
papire formata 150x105 mm. Demnostriramo im način rada flomasterima:
njima možemo vući linije, ali i ispunjavati plohe ako su male; tada
govorimo o slikanju flomasterima. Zatim razgovaramo o Božiću:
kako čestitati Božić nekome tko je daleko? Telefonom ili čestitkom,
koju ćemo danas načiniti. Tada možemo pročitati odlomak
iz Biblije koji govori o pastirima kojima se ukazuje anđeo (evanđelje
po Luki, Isusovo rođenje) i razgovaramo o tom odlomku: gdje se
i što dogodilo, kakve su bile boje, čega su se pastiri uplašili, kako
su pastiri bili obučeni? Ispričamo im kako su imali ogrtače od devine
dlake zbog hladnih noći, i duge štapove sa kukom na vrhu da bi mogli
dovuči odbjeglu ovcu. I Isusa će kasnije zvati "dobri pastir".
Zašto? A kako bi sve anđeo mogao izgledati?
Djeca zatim započinju s radom, potićemo na ispunjavanje cijelog papira.
Gotove slike lijepimo na presavijene tvrđe papire čime dobivamo formu
čestitke.
|
dječji radovi |
Nastavna
jedinica: motiv: ŽIVOTINJA IZ MAŠTE tehnika: kolaž iz časopisa likovni problem: rekompozicija oblika, slikarske teksture razred: 2. |
Arikulacija
nastavnog sata:
Djeci demonstriramo način rada sa kolažem iz časopisa: 1: možemo vaditi gotove oblike i rekomponirati ih u novu cjelinu, ili 2. možemo izrezivati ili trgati samo pojedine boje i njihove teksture, i njima slikati lijepeći ih na podlogu. Na ovim radovima se pretežno radilo na drugi način, dakle izbjegavali su se oblici, a koristile samo boje. Zatim razgovaramo s djecom o oblicima različitih životinja, a onda dajemo uputstvo da pokušaju načiniti svoji vlastitu životinju, kakva nigdje ne postoji. Djeca započinju s radom,a mi im sugeriramo da ne ponavljaju doslovno oblik neke životinje iz prirode. Na kraju sve radove stavljamo na ploču u analiziramo ih. |
|
Giuseppe Arcimboldo:
"Rudolf II ", 1563.
|
Nastavna
jedinica: motiv: ilustracija pjesme "Leptir i suncokreti" tehnika: tempera likovni problem:toplo-hladni kontrast , kontrast kvantitete, kadar razred: 3. |
Artikulacija nastavnog sata: Djeco, pročitajte ovu pjesmu Dubravka Ivančana; zove se "Leptir i suncokreti" (možemo ju napisati na ploču): Luta leptirić
Primjećujete
li kako je kratka? Ima svega tri reda, pet riječi, šesnaest slogova.
To je takozvana "haiku" pjesma. Takav
oblik pjesme potječe iz Japana, i uvijek se sastoji od samo tri reda
i malog broja riječi. Kakv dojam vam pobuđuje pjesma? Ima li boja
u njoj? Ne spominju se doslovno, ali pogledajte reprodukciju slike
Vincenta Van Gogha "Suncokreti".
Kakve boje prevladavaju? Tople boje koje nas podsjećaju na
sunce i vatru. Pročitajmo ponovno u pjesmi kako se osjeća i ponaša
naš leptirić: on je zaslijepljen, i zbog toga luta. Ako je zaslijepljen
znači da je sve oko njega svijetlo i blještavo, a boje su tople
kao i vrijeme: zato ovakav haiku nazivamo ljetni haiku. Postoje dakako
i jesenji, zimski i proljetni haiku, ovisno kakav dojam u nama stvaraju
riječi koje je pjesnik odabrao. Pogledajmo i riječ "luta" - naš leptirić
ne zna izlaz, on je okružen mnoštvom suncokreta kojima ne vidi ni
početak ni kraj; vidi samo onaj dio polja suncokreta koji ga okružuje.
Naslikajmo zato i mi tako suncokrete, ispunimo njima papir do kraja
kako bi se vidjelo da ih nismo naslikali sve, i da ih ima još i izvan
papira. Tako uhvaćen samo jedan dio neke cjeline nazivamo kadar.
Napravite palcima i kažiprstima obje ruke "prozorčić", kadar, i gledajte
oko sebe samo dijelove svoje sobe, ili samo dio tjela svog prijatelja;
sve su to kadrovi. Sada podledajte i fotografije leptira; što sve
vidite? Lijevo krilo leptirića uvijek je jednako desnom, to nazivamo
simetrija. Svog leptirića oslikajte vlastitim šarama i ukrasima,
a u boje mu dodajte i hladnih boja. One su prema toplim bojama
suprotne, odnosno kontrastne: toplo-hladni kontrast boja. Ako
sada ponovno promotrimo Van Goghovu reprodukciju, uočavamo kako se
među mnoštvom toplih boja nalaze i zeleni listovi i peteljke, a vaza
i stol su uokvireni plavom obrisnom linijom, pa i tu govorimo o toplo-hladnom
kontrastu. A pošto je vrlo mala količina hladnih boja a velika količina
toplih, govorimo i o kontrastu količine ili kvantitete. Naslikajmo
dakle doživljaj haiku pjesme "Leptirić i suncokreti" tako da prekrijemo
papir kadrom iz polja suncokreta koje ćemo naslikati miješajući tople
boje i posvjetljujući ih bijelim. Negdje u tom beskraju suncokreta
naslikajte malenog leptirića simetričnih krila u kojima ima malo hladnih
boja. |
Vincent Van Gogh: "Suncokreti" |
Nastavna
jedinica: motiv: MRTVA PRIRODA tehnika: pastel likovni problem: modulacija razred: 4. |
Artikulacija
nastavnog sata:
Podsjećamo se verbalno kako se radi pastelom; preporučljivo je da djeca imaju hrapavi smeđi natron (pak) papir. Pokazujemo mrtvu prirodu jako obasjanu s jedne strane: vidljivo je svjetlo i sjena. Podsjećamo na ton, i naglašavamo da ga danas nećemo upotrebljavati. Objašnjavamo modulaciju: nizanjem boja po njihovoj prirodnoj svjetlosnoj količini (ljubičasta, plava, zelena-crvena, narančasta, žuta) stvaramo dojam prostora i zaobljenosti. Stavljamo aplikacije na ploču radi jasnoće, a poželjno je imati i neku kolorističku sliku koja je fotokopirana crno-bijelo kako bi se vidjele svjetlosne vrijednosti boja (valeri). Djeca počinju s radom; na kraju sata ih zajedno promatramo i analiziramo. |
|
Ernst
Ludwig Kirchner: "Djevojka ispod japanskog suncobrana", 1909., ulje na platnu |
PRVA STRANICA | NASTAVNE JEDINICE | CRTAČKE JEDINICE | KIPARSKE JEDINICE | GRAFIČKE JEDINICE | DIZAJN | |
TEKSTOVI | LITERATURA | DIDAKTIČKI MATERIJAL | LIKOVNI ELEMENTI | PJESME | PRIČE | METODIKA |