PRVA STRANICA Pomoć i uputstva za upotrebu

Slikarske nastavne jedinice 2

 SLIKARSKE NASTAVNE JEDINICE  1,  3,  4  
 
Nastavna jedinica:
motiv:
BLAGOVIJEST PASTIRIMA
tehnika: flomasteri

likovni problem: ploha, svjetlo-tamni kontrast

razred: 1.
Pripomena: jedinica uz Božićno vrijeme

Arikulacija nastavnog sata: Podijelimo djeci unaprijed pripremljene narezane papire formata 150x105 mm. Demnostriramo im način rada flomasterima: njima možemo vući linije, ali i ispunjavati plohe ako su male; tada govorimo o slikanju flomasterima. Zatim razgovaramo o Božiću: kako čestitati Božić nekome tko je daleko? Telefonom ili čestitkom, koju ćemo danas načiniti. Tada možemo pročitati odlomak iz Biblije koji govori o pastirima kojima se ukazuje anđeo (evanđelje po Luki, Isusovo rođenje) i razgovaramo o tom odlomku: gdje se i što dogodilo, kakve su bile boje, čega su se pastiri uplašili, kako su pastiri bili obučeni? Ispričamo im kako su imali ogrtače od devine dlake zbog hladnih noći, i duge štapove sa kukom na vrhu da bi mogli dovuči odbjeglu ovcu. I Isusa će kasnije zvati "dobri pastir". Zašto? A kako bi sve anđeo mogao izgledati? Djeca zatim započinju s radom, potićemo na ispunjavanje cijelog papira. Gotove slike lijepimo na presavijene tvrđe papire čime dobivamo formu čestitke.
dječji radovi

Pritisnuti za uvećanje Ljubo Ivančić:
 "Riblja kost i tava",
  1959.

 

Nastavna jedinica:
motiv:
ŽIVOTINJA IZ MAŠTE

tehnika: kolaž iz časopisa

likovni problem: rekompozicija oblika, slikarske teksture

razred: 2.

Arikulacija nastavnog sata:
Djeci demonstriramo način rada sa kolažem iz časopisa: 1: možemo vaditi gotove oblike i rekomponirati ih u novu cjelinu, ili 2. možemo izrezivati ili trgati samo pojedine boje i njihove teksture, i njima slikati lijepeći ih na podlogu. Na ovim radovima se pretežno radilo na drugi način, dakle izbjegavali su se oblici, a koristile samo boje. Zatim razgovaramo s djecom o oblicima različitih životinja, a onda dajemo uputstvo da pokušaju načiniti svoji vlastitu životinju, kakva nigdje ne postoji. Djeca započinju s radom,a mi im sugeriramo da ne ponavljaju doslovno oblik neke životinje iz prirode. Na kraju sve radove stavljamo na ploču u analiziramo ih.

Dječji radovi   
dječji radovi

Giuseppe Arcimboldo: "Rudolf II ", 1563.
Pritisnuti za uvećanje. Arcimboldo koristi očiti primjer rekompozicije poznatih oblika (povrća i voća) u nov oblik (portret). To je maniristički način dovođenja pogleda na okolicu u sumnju.

 

 

Nastavna jedinica:
motiv:
ilustracija pjesme "Leptir i suncokreti"

tehnika: tempera

likovni problem:toplo-hladni kontrast , kontrast kvantitete, kadar

razred: 3.

Artikulacija nastavnog sata: Djeco, pročitajte ovu pjesmu Dubravka Ivančana; zove se "Leptir i suncokreti" (možemo ju napisati na ploču):

Luta leptirić
zaslijepljen
između suncokreta!

Primjećujete li kako je kratka? Ima svega tri reda, pet riječi, šesnaest slogova. To je takozvana "haiku" pjesma. Takav oblik pjesme potječe iz Japana, i uvijek se sastoji od samo tri reda i malog broja riječi. Kakv dojam vam pobuđuje pjesma? Ima li boja u njoj? Ne spominju se doslovno, ali pogledajte reprodukciju slike Vincenta Van Gogha "Suncokreti". Kakve boje prevladavaju? Tople boje koje nas podsjećaju na sunce i vatru. Pročitajmo ponovno u pjesmi kako se osjeća i ponaša naš leptirić: on je zaslijepljen, i zbog toga luta. Ako je zaslijepljen znači da je sve oko njega svijetlo i blještavo, a boje su tople kao i vrijeme: zato ovakav haiku nazivamo ljetni haiku. Postoje dakako i jesenji, zimski i proljetni haiku, ovisno kakav dojam u nama stvaraju riječi koje je pjesnik odabrao. Pogledajmo i riječ "luta" - naš leptirić ne zna izlaz, on je okružen mnoštvom suncokreta kojima ne vidi ni početak ni kraj; vidi samo onaj dio polja suncokreta koji ga okružuje. Naslikajmo zato i mi tako suncokrete, ispunimo njima papir do kraja kako bi se vidjelo da ih nismo naslikali sve, i da ih ima još i izvan papira. Tako uhvaćen samo jedan dio neke cjeline nazivamo kadar. Napravite palcima i kažiprstima obje ruke "prozorčić", kadar, i gledajte oko sebe samo dijelove svoje sobe, ili samo dio tjela svog prijatelja; sve su to kadrovi. Sada podledajte i fotografije leptira; što sve vidite? Lijevo krilo leptirića uvijek je jednako desnom, to nazivamo simetrija. Svog leptirića oslikajte vlastitim šarama i ukrasima, a u boje mu dodajte i hladnih boja. One su prema toplim bojama suprotne, odnosno kontrastne: toplo-hladni kontrast boja. Ako sada ponovno promotrimo Van Goghovu reprodukciju, uočavamo kako se među mnoštvom toplih boja nalaze i zeleni listovi i peteljke, a vaza i stol su uokvireni plavom obrisnom linijom, pa i tu govorimo o toplo-hladnom kontrastu. A pošto je vrlo mala količina hladnih boja a velika količina toplih, govorimo i o kontrastu količine ili kvantitete. Naslikajmo dakle doživljaj haiku pjesme "Leptirić i suncokreti" tako da prekrijemo papir kadrom iz polja suncokreta koje ćemo naslikati miješajući tople boje i posvjetljujući ih bijelim. Negdje u tom beskraju suncokreta naslikajte malenog leptirića simetričnih krila u kojima ima malo hladnih boja.
Na kraju sata analiza
dječjih radova.

dječji radovi
 dječji radovi

Pritisnuti za uvećanje. Cijela slika načinjena je tonovima tople žute boje, s poljima hladne zelene. Zanimljivo je tretiran potpis: linijskim akcentom postaje gotovo dominanta.  Vincent Van Gogh: "Suncokreti"

 

 

Nastavna jedinica:
motiv:
MRTVA PRIRODA

tehnika: pastel

likovni problem: modulacija

razred: 4.

Artikulacija nastavnog sata:
Podsjećamo se verbalno kako se radi pastelom; preporučljivo je da djeca imaju hrapavi smeđi natron (pak) papir. Pokazujemo mrtvu prirodu jako obasjanu s jedne strane: vidljivo je svjetlo i sjena. Podsjećamo na ton, i naglašavamo da ga danas nećemo upotrebljavati. Objašnjavamo modulaciju: nizanjem boja po njihovoj prirodnoj svjetlosnoj količini (ljubičasta, plava, zelena-crvena, narančasta, žuta) stvaramo dojam prostora i zaobljenosti. Stavljamo aplikacije na ploču radi jasnoće, a poželjno je imati i neku kolorističku sliku koja je fotokopirana crno-bijelo kako bi se vidjele svjetlosne vrijednosti boja (valeri).
Djeca počinju s radom; na kraju sata ih zajedno promatramo i analiziramo.

dječji radovi
dječji radovi

Pritisnuti za uvećanje. Obratiti pažnju na sjenčanje nogu i grudi; jarke boje nigdje ne mijenjaju svoju svjetlost, već se zaobljavanje simulira valerima. Ernst Ludwig Kirchner:
"Djevojka ispod japanskog suncobrana",
1909., ulje na platnu

 

  SLIKARSKE NASTAVNE JEDINICE 3

PRVA STRANICA NASTAVNE JEDINICE CRTAČKE JEDINICE KIPARSKE JEDINICE GRAFIČKE JEDINICE DIZAJN
TEKSTOVI LITERATURA DIDAKTIČKI MATERIJAL LIKOVNI ELEMENTI PJESME PRIČE METODIKA