PRVA STRANICA | Crtačke nastavne jedinice | ||
CRTAČKE NASTAVNE JEDINICE 2 | |||
|
Osnovni gradivni likovni elementi crteža su crta i točka. Crta
jest "skup točaka u ravnini" kako nas uči matematika, i oblik
sa jednom dimenzijom naglašenom (dužinom) a dvije zanemarene (visina
i širina), ali ju možemo doživjeti i kao trag koji ostavlja točka u
kretanju; dakle kao nešto živo, sa zanimljivim ili dosadnim proživljenim
putem, sa različitim osobnostima, tokovima i karakterima. Doživimo na
taj način karakter debele ili tanke linije, oštre ili ne, duge ili kratke,
kontinuirane, postojane ili isprekidane, izlomljene. Tok im može biti
ravan ili krivudav, ovisno o karakteru točke koja ostavlja trag, odnosno
ruke koja izvodi točku u šetnju. Po značenju crte dijelimo na strukturne,
gradivne crte i konturne, obrisne. Za crtanje rabimo materijale koji
ostavljaju linijski trag: olovku, kredu, ugljen, kemijsku olovku (didaktički
je neprimjerena jer blijedi), flomaster, tuš-pero, tuš-kist i sl.
|
Nastavna
jedinica:
motiv: KIŠA I VJETAR U KROŠNJAMA tehnika: tuš-kist; tuš-drvce; tuš-pero likovni problem: smjer i karakter crta i točaka; gusto-rijetko razred: 1. |
Artikulacija
nastavnog sata:
Potrebno je djeci demonstrirati način rada tušem i perom ili kistom. Pri demonstraciji obratiti djeci pažnju na različite karaktere i tokove crta; prepoznati ih na različitim debljinama grana. Moguće je organizirati kratku motivacijsku igru u kojoj djeca svojim rukama oponašaju grane; učitelj pokazuje s koje strane puše jak vjetar, a djeca se savijaju na suprotnu. Spomenuti kako vjetar tako nosi i kišu, pa ni ona ne pada pravolinijski na zemlju. Vjetar ponekad mijenja i smjer. Kako se osjeća drvo na kiši? A kiša na drvu? A vjetar? Motivaciju je potrebno izvesti unutar 10-15 min. Pri analizi treba posebno obratiti pažnju na kompozicije crteža (koliko stabala, kako raspoređena, kako usmjerena...) i upotrebu materijala (je li se tko dosjetio prskanjem dočarati kišu, koliki je raspon i gradacija karaktera linija). Pripomena: Ovu nastavnu jedinicu izvodimo u zimskim mjesecima zbog pristupačnosti motiva - ogoljelog drveća vidljivog kroz prozor učionice, i čestih vjetrova i kiša. |
|
|
||
|
|
Nastavna
jedinica: motiv: TRAVA tehnika: flomaster; likovni problem: strukturna crta, crte po toku (i karakteru ako je tehnika tuš i kist) razred: 2. |
Artikulacija
nastavnog sata:
Demonstracija rada s flomasterima: bez obzira na pritisak, debljina linije je uvijek jednaka. Ako se radi tušem i kistom tada pokazati raspon karaktera crta od suhog, žednog kista do natopljenog što ostavlja debeo, sočan trag; i kombinacije jačine pritiska o podlogu. Kao motiv djeci možemo izložiti tegle sa busenovima trave (po mogućnosti sa zemljom, uz ekološko osvještavanje) i razgovaramo s djecom što vide. Primijetiti zgusnutost, preplitanje i građenje oblika busena iznutra vlatima-strukturne crte. U analizi gledati iskorištenost papira, percepciju tokova linija (bogatstvo prepleta vlati trave), i kompozicijske odnose gusto-rijetkog. |
Pablo
Picasso: |
Nastavna
jedinica: tehnika: flomaster likovni problem: crno- bijeli kontrast, ritam razred: 3. |
Artikulacija
nastavnog sata:
Ponovimo da flomaster ostavlja uvijek jednaku liniju, bez obzira na pritisak. Recimo i da je kontrast = suprotnost. Razgovor sa djecom: kako izgledaju zgrade i kuće, i što bi svatko od njih učinio kako bi kuća bila što maštovitija i različitija od svih ostalih; i kako bi te kuće obojali kada bi imali samo crnu i bijelu boju - je li moguće s tim bojama stvoriti zabavne kuće. Nakon rada, u analizi pogledajmo ima li naizmjence obojanih prozora crno-bijelo. Ako je crno=lijeva ruka a bijelo=desna ruka, možemo li rukama odbubnjati ritam prozora? Što je ritam? Pravilno ponavljanje. |
|
Friedensreich Hundertwasser:
"KunstHausWien" |
||
Nastavna
jedinica: motiv: SIVA ŽIVOTINJA tehnika: olovka likovni problem: akromatski ton, strukturna crta, ploha razred: 4. |
Artikulacija
nastavnog
sata:
Podsjetimo se demonstracijom kako se tonira olovkom - polegnut položaj olovke i različita jačina pritiska o papir daju plohe različitih sivih tonova. Akromatske neboje su one izvan sunčevog spektra. Ponoviti značenje strukturne crte. Možemo ispričati motivacijsku priču. Slijedi razgovor o onome što su čuli. Najava: raditi ćemo takvu neobičnu životinju plohama u raznim tonovima i strukturnim crtama pomoću različitog pritiskanja olovke o papir. U analizi posebno gledati maštovitost oblika i raspon postignutih tonova. |
|
dječji | ||
radovi | Pablo Picasso: Guernica, 1937. |
PRVA STRANICA | NASTAVNE JEDINICE | KIPARSKE JEDINICE | SLIKARSKE JEDINICE | GRAFIČKE JEDINICE | DIZAJN |
TEKSTOVI | LITERATURA | DIDAKTIČKI MATERIJAL | LIKOVNI ELEMENTI | PJESME | PRIČE | METODIKA |