Grafičke nastavne jedinice | ||
PRVA STRANICA | ||
Medij
grafike je otisak. Otisak dobivamo bojanjem kliea
ili matrice i pritiskanjem o papir, proputanjem kroz preu
ili ručno. Prema tome gdje se zadržava boja za otiskivanje na matrici,
grafičke tehnike dijelimo na tehnike visokog tiska, tehnike plonog
tiska i tehnike dubokog tiska. U visoki tisak ulaze drvorez, linorez
i u koli kartonski tisak. Tehnike plonog tiska su litografija,
sitotisak i monotipija (kojoj neki odriču grafički karakter jer daje
samo jedan otisak, a karakteristika grafike je multioriginal). U duboki
tisak ulaze bakrorez, bakropis, aquatinta, reservage i suha igla.
|
||
Nastavna
jedinica: motiv: OSAMLJENO DRVO U ZIMSKOJ NOĆI, INJE tehnika: monotipija likovni problem: svjetlo-tamni kontrast razred: 1. |
Artikulacija
nastavnog sata:
Djeci demonstriramo rad monotipijom: slikamo na keramičkoj pločici, metalnoj, ili od pleksiglasa, a u najgorem slučaju moguće je čak slikati i na najlon-vrećici. Boja (tempera) se miješa sa glicerinom koji će spriječiti prebrzo sušenje. Zatim razgovaramo s djecom o obliku drveća, o tanjim granama koje proizlaze iz debljih, o deblu i krošnji, o lišću. Zatim razgovaramo o inju, o sitnim kristalićima koji u noći svjetlucaju na granama i travi. Djeca započinju rad bijelom bojom, a otiskuju na crnom papiru, tako da papir stave na oslikanu pločicu. Gotov otisak lijepe na bijeli papir i pišu signaturu: tehnika (monotipija) ispod lijevog kuta otiska, potpis i godina ispod desnog kuta i naziv u sredini. Na kraju sata vodimo razgovor o radovima, vršimo analizu. |
|
dječji radovi: |
Pablo Picasso:
"Golub na sivoj pozadini", litografija, 1947. |
Nastavna
jedinica: tehnika: monotipija likovni problem: komplementarni kontrast razred: 3. |
Artikulacija
nastavnog sata:
Djecu upoznajemo sa tehnikom monotipije i demonstriramo dodavanje glicerina u boju, slikanje na keramičkoj (ili drugoj) pločici i otiskivanja na papir. Objašnjavamo što je komplementarni kontrast, možemo načiniti pokus gledajući u točku neke primarne ili sekundarne boje tridesetak sekundi, pa onda u bijeli papir - vidjet ćemo komplementarnu sliku te boje. Zatim sugeriramo djeci da zažmire i zamisle jednu špilju, u kojoj je jedno jezero plave ili zelene boje, i kako se to jezero odražava na okolnim zidovima u svojoj komplementarnoj boji. Napišimo na ploču i parove: crvena-zelena, plava-narančasta, žuta-ljubičasta. Usred te pećine sija blago i osvjetljava svu okolicu. Upozoravamo ih da slikaju brzo kako se boja nebi osušila. Djeca pristupaju radu, a na kraju sata izlažemo sve radove i obavljamo analizu. |
|
dječji
radovi: |
Zdenka Pozaić:
"Ruka i rukavica", linorez u boji, 1988. |
Nastavna
jedinica: motiv: PTICA MIRA tehnika: karton tisak likovni problem: stilizacija lika, otiskivanje s martice razred: 4. Pripomena: pri odabiru kartone ne uzimati ljepenku u slojevima zbog lakog ljutenja i raspadanja |
Artikulacija
nastavnog sata:
Djeci demonstriramo način izrade matrice (kliea), pokazujemo već gotovu kartonsku matricu i objanjavamo pojmove "grafika", "otisak" i "otiskivanje". Razgovaramo o izgledu raznih ptica i o stilizaciji, pojednostavljivanju oblika zbog lakeg izrezivanja iz kartona. Izrada: djeca crtaju oblike na kartonu (kontrolirajmo da ne budu premali i s previe detalja), izrezuju ih i lijepe na pripremljenu podlogu. Slijedi mjeanje tempere sa malo glicerina da se boja nebi prebrzo osuila, i otiskivanje na papir. Zbog osvjetavanja crno-bijelog kontrasta koristimo bijelu temperu i crni papir, veličine otprilike 17 X 14 cm. Gotov otisak djeca lijepe na bijeli papir A4 formata (21 X 32 cm) i stavljaju signaturu koju ćemo im pokazati na ploči: redni broj otiska/edicija (npr. 1/2), naziv i ime i prezime. Signaturu upisuju običnom olovkom. Preporučljivo je da svako dijete napravi dva otiska da stekne predodžbu o mogućnostima umnožavanja grafike. Također, ponekad djeca ne shvate da za svaki otisak treba iznova nanjeti boju. Pri analizi skrećemo djeci pozornost kako je u grafici tehnička kvaliteta otiska jednako važna kao i sama likovnost. |
dječji radovi | Albert Kinert: "Otok", linorez u boji, 1978.g. |
PRVA STRANICA | NASTAVNE JEDINICE | CRTAČKE JEDINICE | SLIKARSKE JEDINICE | KIPARSKE JEDINICE | DIZAJN | |
TEKSTOVI | LITERATURA | DIDAKTIČKI MATERIJAL | LIKOVNI ELEMENTI | PJESME | PRIČE | METODIKA |