PRVA STRANICA | Slikarske nastavne jedinice | |
SLIKARSKE NASTAVNE JEDINICE 2, 3, 4 | ||
Gradivni element slike je ploha. Ploha je pojavnost koja ima
dvije dimenzije - duljinu i širinu. Visinu ili nema ili je zanemariva
(npr. nanos boje kojim je ploha naslikana). Sjena kao zaustavljena svjetlost
je primjer apsolutne plohe, bez naznake treće dimenzije. I plohu kao
i crtu možemo doživjeti kao nešto živo, sa osobnošću i karakterom: stroge
i krute plohe kirurški oštrih rubova i "upeglanih", glatkih
površina; ili slobodne, divlje ili grube plohe nepravilnih, iskrzanih,
razvedenih rubova i nejednolike, "umrljane" površine. Ploha
još može biti ravna, zaobljena, napeta, nepravilna, geometrijska, obojena,
svijetla, tamna, mala, velika itd. Za slikanje koristimo materijale
čiji trag omogućava stvaranje plohe: pastel, akvarel, gvaš, temperu,
ulje, kolaž, fresku, mozaik, tapiseriju.
|
Nastavna
jedinica: motiv: CVIJET KAKAV JOŠ NITKO NIGDJE NIJE VIDIO likovni problem: crta, boja, oblik razred: 1. |
Artikulacija
nastavnog sata:
Nakon čitanja porazgovarati s djecom o priči, i naglasiti da je cvijet
toliko čudan da uopće i ne liči na cvijet. Time zaobilazimo moguće izjave
djece kako "ne znaju crtati". Tijekom rada paziti na precrtavanje,
i podsjećati da je taj cvijet vidjelo samo to dijete.
Pri analizi obratiti pažnju na originalnost
i kreativnost, "čiji je cvijet najčudniji" i "koji bi
cvijet najteže, a koji najlakše bilo otkriti kao cvijet". Razlikovati
crtu flomasterima od plohe akvarelom. Gledati kompozicijski smještaj
likova, pojavljuje li se šablona
zelene trake "trave" u dnu papira, i plave trake "neba"
na vrhu. |
||
Joan Miro: "Slika", 1953. |
Nastavna
jedinica: motiv: OBOJANI ZMAJ tehnika: pastel likovni problem: kontrast kvantitete, ploha, crta razred: 2. |
|
Artikulacija
nastavnog
sata:
U analizi spomenuti da su zmajevi izmišljena bića, pa im djeca mogu sama izmišljati što maštovitije oblike; tko ima najneobičnijeg zmaja? Analizirati i upotrebu pastela, kompozicijski smještaj likova, i detalje kao krljušt, kandže, bodlje i sl. |
dječji radovi: |
Henri Matisse: "Harmonija u crvenom (Crvena soba)", 1909. |
Nastavna
jedinica: poticaj: DOŽIVLJAJ GLAZBE tehnika: tempera likovni problem: ploha, mrlja, ritam, ton razred: 3. |
Artikulacija
nastavnog sata:
S djecom verbalno ponavljamo način rada temperom. Puštamo djeci glazbu, npr. Musorgsky "Slike s izložbe", dio sa naglašenim glasno-tihim kontrastima .Pri ponovnom puštanju tražimo od djece da dirigiraju rukama po zraku pazeći na karakter dijela kompozicije koji je u toku - neke djelove će dirigirati širokim, dugim, sporim, snažnim pokretima, a neke kratkim, brzim i energičnim. Razgovaramo o različitosti instrumenata i mogućnosti različitog likovnog izražavanja potezima, plohama i mrljama. Kažemo im da sada dirigiraju na papirima držeći kistove u rukama, također prateći promjene i različitosti u glazbi. Nikakva druga uputstva ne dajemo djeci kako ne bi utjecali na spontanost doživljaja i izraza. Tijekom rada puštamo glazbu. U analizi osvještavamo likovne elemente koji su se pojavili na radovima. Povezujemo elemente glazbenog i likovnog jezika: tonovi i polutonovi (odnos crveno-žuto, crveno-žutocrveno, crveno-svjetlocrveno...), kompozicija, ritam, boja. Tražimo i učenikovu samoanalizu, kakav je bio doživljaj dijelova kompozicije i kako je to prikazano, i čime. Asocijativnost različitosti instrumenata prema odnosima boja, linija i ploha. |
|
|
Vasilly Kandinsky:
"Kompozicija IV", 1911. |
Nastavna
jedinica: motiv: KRIŽNI PUT tehnika: tempera likovni problem: razred: 4. |
Artikulacija
nastavnog sata:
Djeci demonstriramo rad temperom. Objašnjavamo što je ton boje. Razgovaramo o Uskrsu: što se događalo s Isusom i što to nama znači? Objašnjavamo biblijsku temu križnog puta, uspoređujemo ga s našim životima i križevima što ih nosimo. Čitamo iz Biblije postaju u kojoj Šimun Cirenac pomaže nositi Isusu križ; razgovaramo tko nama pomaže u životu. Zatim možemo predložiti igru: jedan učenik će predstavljati Isusa i nosit će križ u obliku stolice, drugi učenik će biti Šimun i pomoći će mu dio puta, dvojica mogu biti vojnici-stražari, a ostali učenici narod koji to promatra. Nakon odigrane scene ponovno razgovaramo: kako se osjećao koji lik? Zatim najavljujemo zadatak: naslikati ćemo tu postaju Križnog puta u tonovima samo jedne boje, koju će svatko sam izabrati. Na kraju sata gledamo radove i analiziramo ih. |
dječji radovi: |
Edo Kovačević:
"Šestine u magli" |
PRVA STRANICA | NASTAVNE JEDINICE | CRTAČKE JEDINICE | KIPARSKE JEDINICE | GRAFIČKE JEDINICE | DIZAJN | |
TEKSTOVI | LITERATURA | DIDAKTIČKI MATERIJAL | LIKOVNI ELEMENTI | PJESME | PRICE | METODIKA |