loša aplikacija
šablona cvijeta
šablona ptice
šablona čovjeka
čizmica Sv. Nikole
Šablona
kocke
šablona odrasle osobe:
kuća i ptice
|
|
Lijevo:
primjeri šablone u dječjem izrazu; vrlo su nepoželjne i ukazuju na loš
didaktički pristup učitelja.
Šablona
je plastično ili drveno pomagalo pomoću kojeg možemo postići da različiti
ljudi dobiju istovjetan crtež. Šablonama, klišejima ili stereotipovima
nazivamo izričaj (likovni ili kakav drugi) koji nema originalnost niti
individualnost autora koji ga koristi, već upotrebljava općepretpostavljen,
nepromišljen i neproživljen sistem znakovne komunikacije.
Posezanje za šablonom, dakle, oslobađa njenog korisnika
napora za razmišljanjem; iza nje će se sakriti osoba koja strahuje da
bi njena različitost od drugih mogla biti kritički obilježena. Takav
konformizam potcrtan je informacijom (najčešće roditeljskog) programiranja
o vlastitoj prosječnosti koja se ne smije isticati u odnosu na ostale
(pa će tako biljeg "nisi talentiran za crtanje" sprječavati
pojedinca da i makar pokuša nešto likovno percipirati i izraziti.) Šablona
nas dakle odvaja od vlastite prave osobnosti i uranja u mirnu stajaćicu
prosječnosti u kojoj smo parolama o netalentu zaštićeni od mogućih zahtjeva
za ulaganjem napora istraživačkog, kognitivnog karaktera. Šablona nas,
zato, odvaja od vještine razmišljanja.
Šablone nastaju u najranijoj dobi (već oko 3 - 4 godine)
kada dijete uz nedovoljno educiranog odgojitelja ili roditelja dobiva
informacije "ovako se crta ovo" (čovjek, cvjet-tratinčica,
ptica u dva luka, nasmiješeno lice, četvrtina nasmiješenog sunca sa
zrakama u uglu papira, kućica s okruglim prozorčićem nad vratima i križićem
u kvadratnom prozoru, crvena čizmica Sv. Nikole itd.), ili "ovako
se radi ovo", koje su već šablonskog karaktera, a zatim dobiva
socijalnu podršku i pohvalu ako nametnuti obrazac prihvati. Tom tehnikom
usvajanja društveno prilagođenog ponašanja dijete će kasnije prihvatiti
cigaretu, amoralno ponašanje koje se prenosi nakon škole na posao ("ako
mogu svi malo zakidati bio bih budala da i ja to ne činim"), a
čak i ratovi započinju nametanjem određenog stereotipnog scenarija narodu.
Dakle, šablona u crtežu nije opasna sama po sebi; ali ona impregnira
osobu da prihvati i šablonski način ponašanja. I sam kič ulazi u kategoriju
lažnog stereotipnog zrcala, u kojem se pojedincu bez vlastite osobnosti
čini da vidi odraz svog ukusa i "sviđanja"; nema ništa dalje
od istine od veoma često upotrebljavane (stereotipne) izjave "Ja
možda ne znam što je umjetnost, ali znam što mi se sviđa". Budimo
sigurni da takva osoba ne može znati što joj se sviđa, i ona će, u nedostatku
napora vlastitog istraživanja i profiliranja ukusa jednostavno preuzeti
ponuđene obrasce svoje okolice, ako ne drugačije, a onda barem kroz
modu. Upravo je mehanika nametanja modnog ukusa kroz agresivno marketinško
ponavljanje način kako se u nerazvijenoj svijesti pojedinca (koji nije
postao individua) može proizvesti strah od razlikovanja od društva,
koje bi ga svojim mogućim odbacivanjem prestalo štititi od neke iracionalne
opasnosti. To označavaju amerikanizirani termini "in"
i "out". Sve treba učiniti kako bi se bilo "in"
- ponekad je to kod djece obavezni odlazak u McDonalds, ponekad pušenje,
ponekad izostajanje iz škole. Nakon odrastanja stereotipni obrazac ne
nestaje, već se samo kopira i prilagođava novoj sredini.
Dodajmo za kraj cijeloj priči i tzv. sapunice, koje
su, u svojoj neizgled bezazlenoj budalaštini, zapravo ogromni svjetski
rasadnik stereotipnog, mehaniziranog ponašanja koje se, zbog neprestane
učestalosti ponavljanja (na televiziji se prikazuje svakog dana po nekoliko
sapunica) utiskuje u svijest gledatelja kao uobičajeno
i normalno ponašanje. A to tako ne bi trebalo biti. Pa, iako
je riječ normalno zapravo sinonim za uobičajeno i većinsko,
ipak postoje univerzalniji vrijednosni sustavi koji nadrastaju prolaznost
društveno - modnih normi, i čuvaju neponovljivost i vanvremenost osobnog,
individualnog morala. Stari Egipćani su govorili da je životna zadaća
svakog čovjeka pronaći svoje ime; ne ono koje su mu dali roditelji
i društvo, već pravo, individualno ime svog unutarnjeg jastva. I mi
bismo trebali poslušati taj savjet; jer bez uloženog napora i snage
ime nismo ni zaslužili. Stereotipnom obrascu dovoljan je serijski broj.
M.
H.
šablona leptira
|