Šablona srca koju obavezno treba izbjeći. Navodno se ovako u antici prikazivala ženska stražnjica. Ukoliko netko ima potrebu doista slikati srce, ono u čovjeka izgleda ovako:

Prva stranica  

ŠABLONE

Stranice za nastavnike    


loša aplikacija

šablona cvijeta

šablona ptice

šablona čovjeka

čizmica Sv. Nikole

Šablona kocke

šablona odrasle osobe: kuća i ptice

 

Lijevo: primjeri šablone u dječjem izrazu; vrlo su nepoželjne i ukazuju na loš didaktički pristup učitelja.

  Šablona je plastično ili drveno pomagalo pomoću kojeg možemo postići da različiti ljudi dobiju istovjetan crtež. Šablonama, klišejima ili stereotipovima nazivamo izričaj (likovni ili kakav drugi) koji nema originalnost niti individualnost autora koji ga koristi, već upotrebljava općepretpostavljen, nepromišljen i neproživljen sistem znakovne komunikacije.
  Posezanje za šablonom, dakle, oslobađa njenog korisnika napora za razmišljanjem; iza nje će se sakriti osoba koja strahuje da bi njena različitost od drugih mogla biti kritički obilježena. Takav konformizam potcrtan je informacijom (najčešće roditeljskog) programiranja o vlastitoj prosječnosti koja se ne smije isticati u odnosu na ostale (pa će tako biljeg "nisi talentiran za crtanje" sprječavati pojedinca da i makar pokuša nešto likovno percipirati i izraziti.) Šablona nas dakle odvaja od vlastite prave osobnosti i uranja u mirnu stajaćicu prosječnosti u kojoj smo parolama o netalentu zaštićeni od mogućih zahtjeva za ulaganjem napora istraživačkog, kognitivnog karaktera. Šablona nas, zato, odvaja od vještine razmišljanja.
  Šablone nastaju u najranijoj dobi (već oko 3 - 4 godine) kada dijete uz nedovoljno educiranog odgojitelja ili roditelja dobiva informacije "ovako se crta ovo" (čovjek, cvjet-tratinčica, ptica u dva luka, nasmiješeno lice, četvrtina nasmiješenog sunca sa zrakama u uglu papira, kućica s okruglim prozorčićem nad vratima i križićem u kvadratnom prozoru, crvena čizmica Sv. Nikole itd.), ili "ovako se radi ovo", koje su već šablonskog karaktera, a zatim dobiva socijalnu podršku i pohvalu ako nametnuti obrazac prihvati. Tom tehnikom usvajanja društveno prilagođenog ponašanja dijete će kasnije prihvatiti cigaretu, amoralno ponašanje koje se prenosi nakon škole na posao ("ako mogu svi malo zakidati bio bih budala da i ja to ne činim"), a čak i ratovi započinju nametanjem određenog stereotipnog scenarija narodu. Dakle, šablona u crtežu nije opasna sama po sebi; ali ona impregnira osobu da prihvati i šablonski način ponašanja. I sam kič ulazi u kategoriju lažnog stereotipnog zrcala, u kojem se pojedincu bez vlastite osobnosti čini da vidi odraz svog ukusa i "sviđanja"; nema ništa dalje od istine od veoma često upotrebljavane (stereotipne) izjave "Ja možda ne znam što je umjetnost, ali znam što mi se sviđa". Budimo sigurni da takva osoba ne može znati što joj se sviđa, i ona će, u nedostatku napora vlastitog istraživanja i profiliranja ukusa jednostavno preuzeti ponuđene obrasce svoje okolice, ako ne drugačije, a onda barem kroz modu. Upravo je mehanika nametanja modnog ukusa kroz agresivno marketinško ponavljanje način kako se u nerazvijenoj svijesti pojedinca (koji nije postao individua) može proizvesti strah od razlikovanja od društva, koje bi ga svojim mogućim odbacivanjem prestalo štititi od neke iracionalne opasnosti. To označavaju amerikanizirani termini "in" i "out". Sve treba učiniti kako bi se bilo "in" - ponekad je to kod djece obavezni odlazak u McDonalds, ponekad pušenje, ponekad izostajanje iz škole. Nakon odrastanja stereotipni obrazac ne nestaje, već se samo kopira i prilagođava novoj sredini.
  Dodajmo za kraj cijeloj priči i tzv. sapunice, koje su, u svojoj neizgled bezazlenoj budalaštini, zapravo ogromni svjetski rasadnik stereotipnog, mehaniziranog ponašanja koje se, zbog neprestane učestalosti ponavljanja (na televiziji se prikazuje svakog dana po nekoliko sapunica) utiskuje u svijest gledatelja kao uobičajeno i normalno ponašanje. A to tako ne bi trebalo biti. Pa, iako je riječ normalno zapravo sinonim za uobičajeno i većinsko, ipak postoje univerzalniji vrijednosni sustavi koji nadrastaju prolaznost društveno - modnih normi, i čuvaju neponovljivost i vanvremenost osobnog, individualnog morala. Stari Egipćani su govorili da je životna zadaća svakog čovjeka pronaći svoje ime; ne ono koje su mu dali roditelji i društvo, već pravo, individualno ime svog unutarnjeg jastva. I mi bismo trebali poslušati taj savjet; jer bez uloženog napora i snage ime nismo ni zaslužili. Stereotipnom obrascu dovoljan je serijski broj.

M. H.

             šablona leptira

PRVA STRANICA NASTAVNE JEDINICE CRTAČKE JEDINICE SLIKARSKE JEDINICE GRAFIČKE JEDINICE DIZAJN
TEKSTOVI KIPARSKE JEDINICE DIDAKTIČKI MATERIJAL LIKOVNI ELEMENTI PJESME PRIČE METODIKA