PRVA STRANICA | Dizajn (design) |
||
DIZAJNERSKE NASTAVNE JEDINICE 2 | |||
Dizajn se bavi oblikovanjem upotrebnih predmeta. Nastaje pojavom
industrijske revolucije, nakon koje se serijski, u velikim količinama
i automatizirano proizvodi roba za nepoznatog potrošača. Tako se dizajnom
nastoji unaprijed predvidjeti "ukus" i "sviđanje"
pojedinih profila kupaca, i umjetno se stvara "moda" putem
reklama i marketinga kako bi vjerojatnost za zadovoljavanjem ciljane
skupine bila što veća. Suprotno od zanatske proizvodnje, gdje zanatlija
proizvodeći predmet može uključiti modifikacije koje čine unikat i tako
zadovoljiti želje pojedinog naručitelja, masovna proizvodnja teži isključivanju
individualnosti kako pojedinaca, tako i proizvoda koji su im namjenjeni.
Modom se stvaraju zajednički ukusi koji pojednostavljuju proizvodnju.
Zato je zadatak dobrog dizajna stvoriti oblik upotrebnog predmeta koji
će imati odmak od uobičajenih stereotipa - ali ne prevelik odmak koji
publika ne bi "shvatila" i kupila (kao što je slučaj u umjetnosti
gdje "sviđanje" nema vezu sa kvalitetom); potrebno je zatim
da dizajn ne onemogućuje predmetu njegovu upotrebnost (ako previše ukrasa
na žlici ometa njeno držanje hrane i unošenje u usta onda ta žlica ne
valja); napokon, dizajn mora omogućavati i ekonomski što isplativiju
proizvodnju - ako se koriste prekvalitetni materijali proizvodnja predmeta
je skuplja nego zarada na njemu. Na kraju, dizajn dijelimo na grafički
(naljepnice, logotipi, plakati...), industrijski (strojevi,
automobili, kućni aparati...) i tekstilni.
|
|||
Nastavna
jedinica: motiv: Božićni ukrasi tehnika: kolaž i aluminijska folija likovni problem: ritam boja i geometrijskih oblika razred: 1. |
Artikulacija
sata:
Zatražimo od djece da izvade iz kolaža crni papir, te da otrgnu istu
količinu aluminijske folije. Razgovor o Božiću, o kićenju jelke i stanova
u kojima živimo. Zatim vodimo razgovor o geometrijskim likovima; pokazujemo
im kvadrat, trokut i krug; učenici ih opisuju. Spominjemo ritam, navodimo
primjere izmjene zvukova, oblika, dana i noći i sl.; djeci pokazujemo
i reprodukciju na kojoj ga uočavamo. Mi ćemo na radovima izmjenjivati
crnu i srebrnu boju likovima iste veličine i proizvoljnog razmaka (napomena:
sa starijom djecom možemo izmjenjivati i različite likove i njihove
veličine).
Upozorimo djecu i na lomljivosti folija. Slijedi izrada traka, a kada
su ukrasi gotovi možemo ih povezati u duge lance i njima okititi razred.
|
dječji radovi |
Victor Vasarely: 1 - 2 - 3 |
Nastavna
jedinica: tehnika: kolaž, olovke u boji likovni problem: znak kao pojednostavljen oblik i nosilac informacije, odnos slike i slova razred: 2. |
Artikulacija
sata:
Razgovaramo s djecom o planeti Zemlji, o zagađenju, i o zaštiti okoliša. Nabrajamo što sve ugrožava našu planetu: šumski požari, bacanje smeća, prekomjerna sječa drveća, ispušni plinovi automobila i tvornica koji oštećuju ozon, zagađivanje voda kemikalijama itd. Objašnjavamo termin stilizacije kao pojednostavljenja, i znaka kao nosioca informacije. Možemo im na papiru nacrtati oblike trokuta, četverokuta i kruga kao najčešćih oblika znakova, i kažemo im da izrežu ili istrgaju taj oblik. Zatim na njemu slikom prikazuju svoju poruku, pa znak naljepljuju na podlogu od kolaža, na kojem mogu dodati i tekstualnu poruku. Važno je napomenuti da olovke u boji jako pritišću o podlogu, kako boje ne bi bile blijede i anemične. Moguće je i pokazati nekoliko znakova. Na kraju vršimo analizu. |
dječji radovi | znakovi Greenpeace-a |
Nastavna
jedinica: motiv: ovitak knjige "Djevojčica iz svemira" tehnika: akvarel + tuš - drvce likovni problem:
kompozicija boja razred: 3. |
Artikulacija
sata:
Poželjno je da drvce kojim djeca rade bude zarezano kao ato-pero, tj.
sprijeda široko, sa strane usko; demonstriramo djeci da takvim perom
mogu vući debele i tanke linije. Zatim djeci pokazujemo nekoliko
knjiga i razgovaramo o njihovim omotima. Naslovna stranica
bi na prvi pogled trebala privući čitatelja. Na njoj treba pisati ime
autora, naziv djela i naziv izdavačke kuće koja je knjigu izdala. Na
poleđini piše ime izdavačke kuće, a može biti i ilustracija, sama za
sebe ili nastavak one s naslovnice. Na hrbatu između prednje i zadnje
stranice piše ima autora, naslov djela i znak izdavačke kuće. Važne
su i boje. Ilustracija mora biti povezana sa naslovom knjige. Slova
moraju biti dobro vidljiva. Ono što je važnije (naslov) pisat će većim
slovima, a ono manje važno manje istaknutim slovima. Upisujemo ih kada
je slika akvarelom osušena. Ovdje izrađujemo ovitak za knjigu "Djevojčica
iz svemira", H. Winterfelda. Gotove ovitke možemo izrezati i presavinuti
radi bolje vidljivosti funkcije ovitka. Analiziramo
dječje radove.
|
primjeri omotnica |
Nastavna
jedinica: motiv: DIZAJN KALENDARA; DRVO tehnika: akvarel + flomasteri likovni problem:
kompozicija boja razred: 4. |
Artikulacija
sata:
U pripremnom dijelu sata demonstriramo rad akvarelom i flomasterima, i mogućnost njihovog preklapanja. Podijelimo djeci fotokopirane kalendarske mjesece. Upućujemo ih da prepišu datume i dane kako god žele, ali čitko, flomasterima kojima žele. Zatim na ploču možemo iscrtati tablicu:
Djeca
će sada pogledati koji mjesec su dobili i ispisali, pa će naslikati,
preko cijelog papira, drvo u pripadajućem godišnjem dobu. Na kraju sata
analizu ćemo voditi pred spojenim
radovima, pred kalendarom.
|
||||||||||||||||
dječji radovi | Zrinka Tkalec, kalendar |
PRVA STRANICA | NASTAVNE JEDINICE | CRTAČKE JEDINICE | SLIKARSKE JEDINICE | GRAFIČKE JEDINICE | KIPARSKE J. | |
TEKSTOVI | LITERATURA | DIDAKTIČKI MATERIJAL | LIKOVNI ELEMENTI | PJESME | PRIČE | METODIKA |