PRVA STRANICA Pomoć i uputstva za upotrebu Dizajn
(design)
 DIZAJNERSKE NASTAVNE JEDINICE  2  
  Dizajn se bavi oblikovanjem upotrebnih predmeta. Nastaje pojavom industrijske revolucije, nakon koje se serijski, u velikim količinama i automatizirano proizvodi roba za nepoznatog potrošača. Tako se dizajnom nastoji unaprijed predvidjeti "ukus" i "sviđanje" pojedinih profila kupaca, i umjetno se stvara "moda" putem reklama i marketinga kako bi vjerojatnost za zadovoljavanjem ciljane skupine bila što veća. Suprotno od zanatske proizvodnje, gdje zanatlija proizvodeći predmet može uključiti modifikacije koje čine unikat i tako zadovoljiti želje pojedinog naručitelja, masovna proizvodnja teži isključivanju individualnosti kako pojedinaca, tako i proizvoda koji su im namjenjeni. Modom se stvaraju zajednički ukusi koji pojednostavljuju proizvodnju. Zato je zadatak dobrog dizajna stvoriti oblik upotrebnog predmeta koji će imati odmak od uobičajenih stereotipa - ali ne prevelik odmak koji publika ne bi "shvatila" i kupila (kao što je slučaj u umjetnosti gdje "sviđanje" nema vezu sa kvalitetom); potrebno je zatim da dizajn ne onemogućuje predmetu njegovu upotrebnost (ako previše ukrasa na žlici ometa njeno držanje hrane i unošenje u usta onda ta žlica ne valja); napokon, dizajn mora omogućavati i ekonomski što isplativiju proizvodnju - ako se koriste prekvalitetni materijali proizvodnja predmeta je skuplja nego zarada na njemu. Na kraju, dizajn dijelimo na grafički (naljepnice, logotipi, plakati...), industrijski (strojevi, automobili, kućni aparati...) i tekstilni.
   
Nastavna jedinica:
motiv
: Bo
žićni ukrasi

tehnika: kolaž i aluminijska folija

likovni problem: ritam boja i geometrijskih oblika

razred: 1.

Artikulacija sata: Zatražimo od djece da izvade iz kolaža crni papir, te da otrgnu istu količinu aluminijske folije. Razgovor o Božiću, o kićenju jelke i stanova u kojima živimo. Zatim vodimo razgovor o geometrijskim likovima; pokazujemo im kvadrat, trokut i krug; učenici ih opisuju. Spominjemo ritam, navodimo primjere izmjene zvukova, oblika, dana i noći i sl.; djeci pokazujemo i reprodukciju na kojoj ga uočavamo. Mi ćemo na radovima izmjenjivati crnu i srebrnu boju likovima iste veličine i proizvoljnog razmaka (napomena: sa starijom djecom možemo izmjenjivati i različite likove i njihove veličine). Upozorimo djecu i na lomljivosti folija. Slijedi izrada traka, a kada su ukrasi gotovi možemo ih povezati u duge lance i njima okititi razred.
dječji radovi      
    dječji radovi
Victor Vasarely
Victor Vasarely: 1 - 2 - 3

 

Nastavna jedinica:
motiv
:
Znak: "zaštitimo prirodu"

tehnika: kolaž, olovke u boji

likovni problem: znak kao pojednostavljen oblik i nosilac informacije, odnos slike i slova

razred: 2.

Artikulacija sata:
Razgovaramo s djecom o planeti Zemlji, o zagađenju, i o zaštiti okoliša. Nabrajamo što sve ugrožava našu planetu: šumski požari, bacanje smeća, prekomjerna sječa drveća, ispušni plinovi automobila i tvornica koji oštećuju ozon, zagađivanje voda kemikalijama itd. Objašnjavamo termin stilizacije kao pojednostavljenja, i znaka kao nosioca informacije. Možemo im na papiru nacrtati oblike trokuta, četverokuta i kruga kao najčešćih oblika znakova, i kažemo im da izrežu ili istrgaju taj oblik. Zatim na njemu slikom prikazuju svoju poruku, pa znak naljepljuju na podlogu od kolaža, na kojem mogu dodati i tekstualnu poruku. Važno je napomenuti da olovke u boji jako pritišću o podlogu, kako boje ne bi bile blijede i anemične. Moguće je i pokazati nekoliko znakova.
Na kraju vršimo analizu.
dječji radovidječji radovi znakovi Greenpeace-a

 

Nastavna jedinica:
motiv
: ovitak knjige "Djevoj
čica
iz svemira"

tehnika: akvarel + tuš - drvce

likovni problem: kompozicija boja
i likova

razred: 3.

Artikulacija sata: Poželjno je da drvce kojim djeca rade bude zarezano kao ato-pero, tj. sprijeda široko, sa strane usko; demonstriramo djeci da takvim perom mogu vući debele i tanke linije. Zatim djeci pokazujemo nekoliko knjiga i razgovaramo o njihovim omotima. Naslovna stranica bi na prvi pogled trebala privući čitatelja. Na njoj treba pisati ime autora, naziv djela i naziv izdavačke kuće koja je knjigu izdala. Na poleđini piše ime izdavačke kuće, a može biti i ilustracija, sama za sebe ili nastavak one s naslovnice. Na hrbatu između prednje i zadnje stranice piše ima autora, naslov djela i znak izdavačke kuće. Važne su i boje. Ilustracija mora biti povezana sa naslovom knjige. Slova moraju biti dobro vidljiva. Ono što je važnije (naslov) pisat će većim slovima, a ono manje važno manje istaknutim slovima. Upisujemo ih kada je slika akvarelom osušena. Ovdje izrađujemo ovitak za knjigu "Djevojčica iz svemira", H. Winterfelda. Gotove ovitke možemo izrezati i presavinuti radi bolje vidljivosti funkcije ovitka. Analiziramo dječje radove.
dječji radovi omot11.jpg (10444 bytes)primjeri omotnica

 

Nastavna jedinica:
motiv
: DIZAJN KALENDARA; DRVO

tehnika: akvarel + flomasteri

likovni problem: kompozicija boja
i likova, odnos slike i slova

razred: 4.

Artikulacija sata:
U pripremnom dijelu sata demonstriramo rad akvarelom i flomasterima, i mogućnost njihovog preklapanja. Podijelimo djeci fotokopirane kalendarske mjesece. Upućujemo ih da prepišu datume i dane kako god žele, ali čitko, flomasterima kojima žele. Zatim na ploču možemo iscrtati tablicu:
DRVO
PROLJEĆE LJETO JESEN ZIMA
3, 4, 5 6, 7, 8 9, 10, 11 12, 1, 2
procvjetalo prolistalo, zazelenjelo požutjelo,
puno plodova
ogoljelo
Djeca će sada pogledati koji mjesec su dobili i ispisali, pa će naslikati, preko cijelog papira, drvo u pripadajućem godišnjem dobu. Na kraju sata analizu ćemo voditi pred spojenim radovima, pred kalendarom.
dječji radovi dječji radovi Zrinka Tkalec, kalendar

 

NASTAVNE JEDINICE DIZAJNA 2

PRVA STRANICA NASTAVNE JEDINICE CRTAČKE JEDINICE SLIKARSKE JEDINICE GRAFIČKE JEDINICE KIPARSKE J.
TEKSTOVI LITERATURA DIDAKTIČKI MATERIJAL LIKOVNI ELEMENTI PJESME PRIČE METODIKA