Metodički savjeti - priprema | ||||||
PRVA STRANICA | Metodičke upute za pripremanje i izvođenje sata | |||||
Priprema:
.doc format. Mikroprogramiranje u likovnoj kulturi Uvod: |
Nastava likovne kulture je razmjerno specifična u odnosu na nastavu drugih predmeta; zahtjeva određenu vještinu i osviještenost određenih pojmova. Potrebno je poznavanje likovnog jezika i likovnih tehnika, ali i svijest o njihovoj praktičnoj primjenjivosti. Sa odgojnog stanovišta, govorimo o individualnosti, zaštiti od kiča, stereotipa i šablona. Govorimo o balansiranju između učenja, tj. davanja i primanja informacija u obliku znanja, i odgoju, osvještavanju mehanizama ponašanja i njihovom uključivanju u vlastitu strukturu. Za uspješno obavljanje takve zadaće potrebno je pokrenuti vlastite resurse, prenošenje takvih vještina traži da ih, barem donekle, i sami imamo. Praćenje stručne literature, promatranje i promišljanje izložaba i likovnih umjetnina najmanji je napor koji moramo poduzeti ako smo preuzeli odgovornost educiranja generacija naraštaja u tom području. Unutar razreda, metodički ćemo pokušati razraditi način obrazovanja radi postizanja predviđenih ciljeva, zadržavši na umu kako je razred živa cjelina, uvijek u promjeni i svakog sata drugačiji. Metodikom nazivamo skupinu pravila koja vrijede u statističkom prosjeku situacija; u specifičnim pojedinim situacijama svaki je nastavnik prepušten sebi i svojim sposobnostima prilagodbe. | |||||
Priprema:
Obrazovni zadaci: b) stjecanje sposobnosti
Odgojni zadaci: |
Pripremanje
za nastavni sat počinje odlukom što njime želimo postići, misleći pri
tome primarno na likovne probleme. Njihovim izborom i izborom tehnike
odlučujemo se za motiv koji će djecu dovesti do ispunjenja zadatka. |
|||||
Nastavna
jedinica: Likovno područje Likovno-tehnička sredstva i likovne tehnike
Likovni problemi
|
Pristupamo
izradi nastavne jedinice. Likovno područje precizira radi li se o crtanju, slikanju, modeliranju i građenju, grafici ili dizajnu. Likovno-tehnička sredstva i likovne tehnike navode kojim materijalom će djeca raditi: olovka, ugljen, tuš-drvce, tempera, akvarel, glina, didaktički neoblikovan materijal (kutijice npr.), papir, žica itd. Likovni problemi su, kako smo već naveli, okosnica cijelog sata likovne kulture. Uključuju likovne elemente (točka, crta, ploha, površina, volumen itd.) i kompozicijske elemente (kontrast, harmonija, ritam, ravnoteža, proporcija, dominacija, jedinstvo) i motivacija mora biti pravilno izvedena kako bi dijete dovela do ispunjenja likovnog zadatka. Jasnoća u izražavanju likovnih problema je osiguranje od sladunjavih, kičastih i dopadljivih likovnih radova koji često privlače needucirane gledatelje sa sniženim vrijednosnim pragovima. U programu su likovni problemi navedeni pod "Ključni pojmovi". Važno: nastavna jedinica sastoji se od četiri elementa: 1. motiva; 2. likovnog problema; 3. likovna tehnika i 4. likovnog područja. Nastavne jedinice nemaju nazive; tome je slična najava zadatka. |
|||||
Metode rada Način rada Nastavna sredstva i pomagala Plan ploče |
Metode
rada mogu biti
analitičko promatranje, likovni scenarij, metoda razgovora, demonstracije,
rada s tekstom. U realizaciji metode su kombiniranje, variranje,
građenje, razlaganje. Plan ploče treba predvidjeti što će sve i kako će na ploči pisati - i sama ploča mora biti likovno estetski komponirana. Slova moraju biti čitljiva i uredna, posebno u prvom razredu gdje djeca još jedva sriću slova. Treba predvidjeti aplikacije i reprodukcije i njihovu funkciju pri analizi. Također treba znati što će se maknuti sa ploče kako bi se napravilo mjesta za izlaganje dječjih radova, a što mora ostati (kao pomoć pri analizi, na ploči nužno mora biti ispisan likovni problem koji se tog sata obrađivao, zatim motiv i reprodukcija na kojoj ćemo prepoznavati te iste likovne probleme. |
|||||
Struktura nastavnog sata Priprema
Motivacija |
Struktura (artikulacija) nastavnog sata: Priprema:
pripremamo materijal za rad, po potrebi razmještamo stolice, dijelimo
učenicima pribor, nalijevamo vodu u čašice i sl. Demonstriramo djeci
rad sa određenom tehnikom i njene izražajne sposobnosti (ako rade
prvi put ili su nekoliko puta radili, to obično vrijedi u prvom
i drugom razredu) ili ga verbalno ponavljamo. Određujemo na kojem
papiru se radi; usmjerenje papira, vertikalno ili okomito se najčešće
prepušta slobodnom izboru djeteta. |
|||||
Najava zadatka |
Najava zadatka: iako vremenski najkraći dio sata ovo je izrazito važan dio sata: u jednoj rečenici treba jasno sažeti cijelu motivaciju i objesniti što se i kako traži od djece da rade. Drugim riječima, u jednoj rečenici izgovaramo nastavnu jedinicu (motiv, likovno područje, likovnu tehniku i likovni problem), npr.: danas slikamo teksture na kori drveta akvarelom. Jednako važno: tražimo od jednog učenika da ponovi najavu zadatka radi povratne informacije o našoj jasnoći. Ako jedan učenik ne može ponoviti, pitamo nekog drugog. Ako ni taj nije u stanju, to je signal da vjerojatno nismo bili jasni i da valja ponoviti najbitnije dijelove motivacije, dok djeca ne shvate što se od njih traži. | |||||
Realizacija (rad)
Analiza i vrednovanje |
Realizacija (rad): zbog vremenskog ograničenja (45 minuta) školskog sata likovne kulture cijelu motivaciju treba obaviti unutar desetak minuta. Ako se tome doda još pet minuta za analizu, glavni dio sata u kojem djeca trebaju započeti i dovršiti svoje radove traje otprilike tridesetak minuta - što je veoma malo. Učenici rade svoj posao dok ih učitelj obilazi, potiče i podsjeća na likovne probleme. Sprječavamo moguće precrtavanje od susjeda postavljanjem alternativa i podsjećanjem na potrebu za samostalnim izrazom. U slučaju potrebe to će se potvrditi i valoriziranjem ocjenom. Sve primjedbe dajemo samo usmeno, ni slučajno ne interveniramo u dječji rad tamo gdje se radi o stvaralačkoj sposobnosti; možemo pomoći tamo gdje se traži mehanički napor. Analiza
i vrednovanje likovnih produkata: na kraju sata dječje radove ćemo
izložiti na ploči ili negdje drugdje. Sa djecom povedemo razgovor
o uspješnosti realizacije zadatka, i to kroz teme: |
|||||
Planiranje:
izvedba godišnjeg mikroprograma Kada sami izrađujemo godišnji mikroprogram (što je poželjnije od korištenja gotovih planova zbog mogućnosti prilagodbe gradivu drugih predmeta i pojedinom razredu) poželjno je krenuti od cjelina. Cjeline su likovni elementi (točka, crta, boja, ploha, površina, masa i prostor); svakom mjesecu dodijelimo jednu cjelinu. Odabiremo temu; u jednom mjesecu obradit ćemo dvije teme. Od jedne teme napravit ćemo dvije nastavne jedinice; jedna cjelina obuhvaća četiri nastavne jedinice. Iz okvirnog programa uzimamo propisane ključne pojmove - to su likovni problemi. Zatim tražimo motive, pazeći da unutar dva-tri mjeseca pokrijemo sve vrste motiva, sva likovna područja i sve oblike rada. Ove cjeline poželjno je strukturalno korelirati i s drugim predmetima čime se bitno ubrzava učenje pojmovnika svih predmeta. |
||||||
Primjer ispunjene pripreme (prednja strana): |
||||||
Primjer ispunjene pripreme (zadnja strana):
|
||||||