BOJA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Likovni elementi: točka, crta, ploha , površina, prostor
|
Bojom
nazivamo reakciju fotoosjetljivih čunjića u našem oku na vanjski podražaj
u obliku svjetlosne zrake. Ulaskom u oko zraka se lomi kao u prizmi
i raspršuje u spektar. Dok su sve boje spektra objedinjene, zraka
je bijele boje - zato bijelu zovemo neboja, nešarena ili akromatska
boja. Akromatske su također i crna i siva. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Njihovim
miješanjem dobivamo izvedene, sekundarne, ili boje drugog reda: - zelena --------------plava + žuta - narančasta -------crvena + žuta - ljubičasta ----------plava + crvena |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nadalje, miješanjem jedne primarne i jedne sekundarne boje nastaju tercijarne boje, ili boje trećeg reda. To su primjerice crvenonarančasta ili narančastocrvena. Grafički, od primarnih boja možemo načiniti malu piramidu. Njoj zatim dodajemo sekundarne boje. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Napokon, oko svih
šest boja opišemo kružnicu koja je zapravo spektar: iz nevidljive
infracrvene ulazimo u krug sa crvenom, nastavljamo sa narančastom,
žutom, zelenom, plavom do ljubičaste koja izlazi iz vidljivog dijela
kao ultraljubičasta.
Lijevo vidimo prijelaz zelene, preko zelenoplave i plavozelene u plavu. Cijelom površinom ton ostaje posve jednak; mijenja se samo vrsta boje. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Ugrubo,
dva su osnovna načina miješanja boja: 1. suptraktivno: mehaničko miješanje miješanje pigmentacija, osnovne boje: crvena, plava, žuta 2. aditivno: optičko miješanje svjetlosti. RGB snopovi na televiziji. Osnovne boje: R – red (crvena), G – green (zelena), B – blue (plava) U tisku se kombiniraju ova dva načina: CMYK : C – cijan (svjetloplava), M – magenta (crvenoljubičasta), Y – yellow (žuta), K – key (označava crnu); dakle, osnovne boje su crvena, žuta i plava, ali se one zbrajaju (adicija) optički u našem oku. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Spomenuli smo i akromatske boje: bijela, crna i sive. To su boje koje se ne nalaze u spektru. Nazivamo ih još i nešarenim bojama. Dodavanjem akromatskih boja kromatskim bojama dobivamo tonove kromatskih boja. Ton je dodana količina svjetlosti u boji, dakle svijetloplava, tamnoplava, još tamnija plava i tako sve do crne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ploča iz DIN standarda
|
Također,
dodavanjem sivih tonova nekoj kromatskoj boji ona, osim što se zatamnjuje
u tonu, gubi i na čistoći. Tako dodavanjem sive boja blijedi, gubi na
kvaliteti, čistoći, intenzitetu ili zasićenosti.
To se naziva degradacija boje.
Na slici lijevo vidimo ploču DIN 6164 sistema s uzorcima za narančastu boju (oznaka kromatske kvalitete: T - tonalitet 4). Okomita ljestvica pokazuje varijacije u svjetlini (D = Dunkelheit, tamnoća), a vodoravna u intenzitetu (S = saturacija, zasićenost). Narančasta je najintenzivnija na 6. stupnju svjetline i u 7. stupnju zasićenosti. Slika se može povečati pritiskom na nju. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Valeri narančaste |
Primjer degradacije
boje: čistoj crvenoj boji se postepeno dodaje siva u sve većoj količini
što rezultira gašenjem, izblijeđivanjem boje koja od čiste, jarke, intenzivne
postaje zagasita, blijeda, degradirana. Pritisnuti za uvećanje |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Napokon,
Ostwaldov krug boja možemo podijeliti na dvije polovice; na jednoj će
ostati nijanse (nijansa je svaka promijena u boji, kromatska, tonska
ili intenzitetna) crvene, žute i narančaste, a na drugoj plave, zelene
i ljubičaste. Te dvije grupa boja među sobom su naglašeno različite
ili suprotne, tj. kontrastne: nazivamo ih toplim i hladnim
bojama.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Na
Ostwaldovom krugu možemo pratiti još jedan kontrast: onih boja na suprotnim
stranama kruga. Ako neko vrijeme (pola minute, npr.) promatramo neku
obojenu točku primarnom ili sekundarnom bojom, a zatim pogledamo u bijelu
plohu, pojaviti će nam se pred očima njena suprotna boja, upravo ona
sa druge strane Ostwaldovog kruga. Za takve boje kažemo da su jedna
prema drugoj u komplementarnom kontrastu.
Komplementarni parovi su: crvena - zelena narančasta - plava žuta - ljubičasta |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Više o kolorističkim kontrastima ovdje. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Boja
ima i svoju prirodnu količinu svjetlosti u sebi; tako je žuta bez primjese
bijele svijetlija od plave, npr. Možemo ju provjeriti gledajući u boje
kroz trepavice. Vidimo da čista crvena i zelena imaju otprilike jednaku
svjetlina.U povijesti umjetnosti karakteristična je upotreba čistih
boja u tzv. ekspresionizmu početkom 20-og stoljeća, počevši od fovista;
takva zamjena tonske modulacije čistim bojama naziva se modulacija.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Munsellov
sustav boja:
Munsell je početkom dvadesetog stoljeća "oprostorio" kružnicu u oblik kugle uspostavljajući razlikovanje triju dimenzija boja: kromatsku (hue), svjetlinu (value) i čistoću, zasićenost ili intenzitet (chroma ili saturation); time počinje tzv. kolorimetrija. Na lijevom grafikonu možemo pratiti promijenu tona boje po visini, kromatsku promijenu po obodu kružnice i promijenu zasićenja od oboda prema centralnoj osovini (sivoj). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Napokon, termin nijansa odnosi se na bilo koju od tri moguće promjene karaktera boje - kromatsku, svjetlosnu i kvalitativnu. Lijevo je primjer nijanski plave boje: u gornjem su redu nijanse poje prema vrsti, u srednjem nijanse prema tonu, a u donjem redu nijanse prema čistoći. Sve je to plava boja u petnaest svojih nijansi. Drugim riječima, ton boje jest nijansa, ali nijansa nije samo ton. Općenito, pojam "nijansa" odnosi se na bilo kakav mali pomak ili razliku. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||