Jagor Bučan
"Urbani krajolik", 2000.
suhi pastel |
|
Pastel
je slikarska tehnika nastala miješanjem boje u prahu s vezivom
čime se dobiva pasta u štapiću, na talijanskom pastello.
Ovisno
o vezivu razlikujemo uljni (voštani) pastel i suhi pastel, koji
zbog svoje kvalitete ima i veću cijenu pa se nejčešće ne koristi
u nastavi.
Sama boja koja ostaje na papiru kao trag poteza ostavlja
dojam praha koji se grupira u oblike pa plohe djeluju rahlo, baršunasto,
krhko i hrapavo. U prah već nanesene boje možemo umiješati prah
nove boje i dobiti veliko bogatstvo miješanja boja. Taktilnost
površine reagira na jačinu pritiska ruke i pojedine partije slike
mogu postići impasto fakturu nakon jačeg akcentiranja slikareve
ruke; tako struktura poteza i rukopisa može dati vrlo složenu
gradaciju i preplet slikarskih efekata. Na debljim dijelovima
boje mogiće je i ugrebati crtež.U razredu često treba djeci sugerirati
da (uljanu) pastelu jače pritisnu o podlogu kako boje ne bi bile
blijede i beskrvne (slična je situacija sa olovkama u boji).
Podloga, papir za pastel treba biti hrapavi papir kako bi
što bolje ostrugao prah boje sa štapića. Najzgodniji papir za
rad je pak-papir, odnosno natron-papir, najbolje toniran smeđi
ili sivi. Moguće je raditi i na prepariranom platnu, i na kartonu.
Na kraju slikarskog procesa, da se obojani prah pastela
ne bi odvojio od podloge, potrebno ga je fiksirati, poprskati
fiksativom, za što može poslužiti obični lak za kosu, ili drvofiks
rastopljen u vodi. Fiksativ se prska sa razdaljine od 40-ak centimetara
kako ne bi raspšio sliku ili ostavio mrlje, premda će fiksiranje
uvijek malo (ponekad i mnogo) promijeniti boje.
Preporuča
se kupovina "Goya" uljnih pastela zbog njihove kvalitete. |