Nedjeljko
Dragić: Tupko
Andrija
Maurović:
"Sedma žrtva",
1936.
Krešimir
Zimonić:
"Regoč"
Nastavna jedinica "Strip"
Hrvatsko
društvo
karikaturista
|
Strip
je vizualno sredstvo saobraćanja, nošen je papirom na kojem su grafičkim
tehnikama reproducirane linija, ploha i boja.
Osobitost
stripa je njegova vremenska dimenzija koja se ostvaruje nizanjem
kadrova, što stvara sličnost između stripa i filma. Kadar je
morfem stripovske forme, koji se montažnim postupkom povezuje
u razgovjetnu cjelinu. Riječ strip na engleskom znači traka.
Druga
osobitost stripa je (najčešće) istovremeno postojanje slike i teksta.
Taj tekst je utilitaran, on mora biti jasno čitak, pa je zato strip
na ovim stranicama smješten u rubriku dizajna, iako ga zovu deveta umjetnost.
To (čitkost teksta) je element na koji djecu posebno treba upozoriti:
prvo trebaju napisati tekst, a tek onda oko njega nacrtati oblačić (ako
su odabrali takvu formu za tekst).
Elementi
stripa:
1. Tema označava ono o čemu se radi
u stripu radi, i potrebno je je smisliti unaprijed. U razredu kao temu
možemo koristiti sastavke sa sata hrvatskog jezika, ili možemo temu
zadati, ali je tada bolje ne zadati i završetak, kako bi djeca imala
prostora za vlastita kreativna rješenja.
2. Kadar je okvir u kojem se vizualizira
neka radnja. Kadrovi se u pravilu (mada su moguća i druga rješenja)
nižu s lijeva na desno, i odozgo na dolje kako bi njihovo čitanje bilo
jasno. Nadalje, kadar je određen sa
- planom koji određuje blizinu objekata prema
zamišljenoj kameri, ili oku crtača ili promatrača; razlikujemo krupni
plan (glava čovjeka ispunjava cijeli izrez kadra, ostatak
tijela se ne vidi (slično vrijedi i za predmete), bliski
plan (poprsje čovjeka), srednji
plan (cijeli lik čovjeka), total
(ambijent veći od čovjeka: kuća, trg, planina i sl.), detalj
(neki dio, npr. oko čovjeka).
- rakursom koji određuje kut pod kojim zamišljena
kamera ili oko crtača ili promatrača gleda u prizor, pa razlikujemo
gornji rakurs, donji
rakurs i visinu očiju
ili razinu promatrača. Kadar, plan
i rakurs su filmski termini.
3. Odnos slike i teksta može biti
rješen na različite načine: često je tekst u "oblačiću", ali
može biti i bez njega, ili na dnu kadra, ili čak izvan kadra. Glasnost
zvukova ili govora može se označiti interpunkcijom (uskličnicima npr.),
ali i veličinom slova, debljinom slova ili oblikom oblačića.
4. Linija, ploha i boja su gradivni
element vizualizacije u stripu, i analiziramo ih poput drugih crteža
i slika. Elementi su organizirani u kompozicije.
Vremenski
faktor stripa vezuje ga uz film i sličnošću sa knjigom snimanja.
U današnje vrijeme u kojem prosječnom konzumentu sve više opada koncentracija,
pa mu čitanje teksta počinje dosađivati, u Japanu su se pojavili stripovi,
tzv. mange, kojima se veoma povećao broj stranica (oko 300 u
prosjeku) a smanjila količina teksta, pa se takav strip više ne čita,
nego lista, stvarajući sličan efekt u mozgu poput crtanih filmova.
Povijest
stripa
Ideju stripa kao sukcesivnog čitanja slika možemo
prepoznati u egipatskom slikarstvu, ili na Trajanovom stupu u Rimu.
Ipak, na pojavu stripa najviše je utjecao Guttenbergov izum tiskarskog
stroja. U 18. st. engleski slikar William Hogarth stvorio je nekoliko
slikarski narativnih sekvenci - nekoliko slika povezanih protagonistima
i radnjom.
Tokom 19. st. rade se ilustrirani romani u nastavcima. Zbog pojave višebojne
rotacije u novinskim nedjeljnim dodacima američkih listova (Sunday Comic
Sections) objavljuju se komične anegdote okružene karikaturalnim crtežom.
Napokon, crtač Richard Felton Outcalt je u časopisima New York
World i New York Journal počeo objavljivati anegdote i djeci iz irskog
kvarta na Manhattnu; glavni lik je bio jednozubi ćelavi dječak u noćnoj
košulji. Povjesničari se uglavnom slažu da epizoda "Veliki pseći
cirkus u McGooganovoj aveniji" (The Great Dog Show in McGoogan
Avenue) objavljena 16. 2. 1896. označava početak modernog stripa.
Odjeća dječaka bila je uglavnom zelena i crvena. Dotada je tehnika tiska
već bila usavršena, ali su postojali problemi sa sušenjem žute boje.
U Pullitzerovoj tiskari odlučili su isprobati novu tehniku na osnovi
sušila za boju na spavačici tog dječaka, pa je 5. 1. 1896. nastao Žuti
dječak. Oba su časopisa, Hearst i Pullitzer, World i Journal započeli
borbu oko prava na objavljivanje "Žutog dječaka" - tako je
do danas ostao naziv za beskrupuloznost i senzacionalizam u novinama
poznat kao žuta štampa.
Antologiju stripa činili su potom Harold Foster svojim "Princom
Valliantom" i Hugo Pratt svojim "Corto Maltese-om". Danas
su najjače strip kuće američki "DC Comics", i crtači (slikari?)
kao Simon Bisley, Ashley Wood, Frank Miller, Bill Sienkiewicz i braća
Hernandez.
U
Hrvatskoj se početkom stripa smatra
"Vjerenica mača" 1935. g. u ilustriranom tjedniku "Oko"
našeg najznačajnijeg strip crtača Andrije Maurovića. U ratna
vremena pojavljuju se i braća Walter i Norbert Neugebauer u listu "Zabavnik".
Šezdesetih godina oko "Plavog vjesnika" okupljaju se Jules
Radilović i Žarko Beker. Sedamdesete godine obilježila je grupa "Novi
kvadrat": Igor Kordej, Krešimir Zimonić, Radovan
Devlić, Mirko Ilić, Ninoslav Kunc, Joško Marušić, Krešimir Skorzet,
Nikola Konstadinović, Ivica Puljak, Emir Mešić. U novo vrijeme treba
istaknuti Danijela Žeželja, Darka Macana, Dubravka Matakovića, Štefa
Bartolića i nedavno preminuloga Edvina Biukovića.
|