Prilikom otvaranja ovih .ppt dokumenata potrebno je strpljenja i vremena (i po desetak minuta) jer su puni likovnih priloga, što im usporava učitavanje. Ipak, svi su veličine oko 1,3 Mb, pa ih možete snimiti na disketu i pogledati brzo sa hard diska. | Metodika likovne kulture, 3. semestar | |||
Koncepti predavanja sa Mirosoft Power Point dokumentima | ||||
1. |
Uvod | |||
1. Uvod - percepcija, komunikacija, (pre)odgoj | ||||
veličina:
0,28Mb |
O ispitu, o literaturi, o metodičkim vježbama u razredima | |||
2. |
Perspektive | |||
sažetak
i pitanja |
||||
veličina: 1,1Mb |
Prema
prof.Radovanu Ivančeviću. 1. Semantička (ikonografska) perspektiva+zakon kadra; 2. Vertikalna perspektiva; 3. Obrnuta perspektiva; 4. Linearna ili geometrijska perspektiva; 5. Atmosferska ili zračna perspektiva; 6. Koloristička perspektiva; 7. Poliperspektiva. |
|||
|
3. |
Teorije percepcije 1 - fiziologija opažaja | ||
sažetak
i pitanja |
||||
Prema
prof. Jadranki Damjanov. |
||||
4.
|
Teorije percepcije 2 - psihologija opažaja: "Mit o nevinom oku" | |||
Rudolf
Arnheim, Ernst H. Gombrich |
||||
5.
|
Socijalna komunikacija: šablonski odgoj i likovni preodgoj | |||
sažetak
i pitanja |
||||
Likovne
šablone, stereotipi i razlozi njihove štetnosti Svjesno i nesvjesno; S. Freud i C. G. Jung Sloboda izbora i mišljenja - zaštita u grupi, konformizam Postojimo li bez obzira na društvo? Pravi Ja (Jastvo) i Lažni, socijalni Ja (Ego, Persona). Kolektivno nevjesno, svijest, osobno nesvjesno. U kolektivnom nesvjesnom su arhetipske slike; od njih nastaju mitovi i bajke. Socijalne uloge i životni scenariji - E. Berne. Transakcijska analiza. B. Bettelheim: značenje bajki - problemi odrastanja. "Tri prašćića" - načelo zadovoljstva nasuprot načelu realnosti. Arhetipske slike. Mogućnost svijesnog i nesvjesnog preobražaja - odgoj? |
||||
6. |
Komunikacija slike i riječi: "Potraga za savršenim jezikom" | |||
F.
de Saussure |
||||
|
7. |
Interpretacija formata: geometrija ljepote | ||
sažetak
i pitanja |
||||
Prema
prof. Mladenu Pejakoviću. |
||||
8. |
Strukturalna korelacija: gledanje matematike i glazbe | |||
sažetak
i pitanja |
||||
veličina: 1,3Mb |
Matila Ghyka. Pitagorejci: figurativni brojevi, simbolizam, kaos i kozmos. Artes liberales (Slobodna umijeća): muzika je među numeričkim znanostima. Tetraktis. Proporcije (analogije): geometrijski niz (1,2,4,8...), aritmetički niz (1, 2, 3, 4...), harmonijski niz (1/1, 1/2, 1/3, 1/4...), Fibonaccijev niz (1,1,2,3,5,8...). Sredine. Univerzalna proporcija i prirodni kosonanti; izračunavanje pentatonske ljestvice harmonijskim nizom. Alikvote (harmonici). Kepler i harmonija sfera. Platon - pravilni likovi i tijela. Pentagram: konstrukcija, podjele po zlatnom rezu, umnožavanje zvijezde. Luka Pacioli i Filius Bonacci: zlatni rez - božanska proporcija. Grananje drveća. Zlatni rezovi na čovjeku i u prirodi. Spirala mirabilis. Proporcijske strukturalne mreže. Mreže u formatima - nevidljivi ostaci konstrukcije. Proporcijsko trajanje nota i geometrijska perspektiva. |
|||
9. |
Strukturalna korelacija: gledanje fizike | |||
sažetak
i pitanja |
||||
veličina: 1,5Mb |
Dualne osobine čestica - problemi zapadne logike. Einstein: relativnost mjerenja i referentna točka. Uređeni kaos - geometrija slučajnosti. Osobine fraktalne geometrije: beskonačnost u konačnosti, ritam, simetrija, samosličnost (proporcionalnost), jedinstvo. Strukturalni rukopis prirode. | |||
10. |
Paralelna znanja, korelacija - Igra staklenim perlama | |||
sažetak
i pitanja |
||||
veličina: 1,5 Mb |
Herman Hesse: " Igra steklenim perlama" - ideja za korelacijsko povezivanje sveukupnosti dosega ljudskog duha. Praćenje grafičkog oblika kompozicije kao "W" (zrcaljenje i translacija): Claude Debussy: "Poslijepodne jednog fauna"; sazviježđe Kasiopeje; slika Rembrandta, Cartier-Bressonova fotografija, elektrokardiogram, slika C. D. Friedricha (u njoj i rotacija W - M). Koncentracija - usredotočenje; tečenje u središte. Spirala. Mircea Eliade: kuća, naselje i grad kao kozmogonijska orijentacija sa čovjekom u središtu. Totem - axis mundi (stup svijeta). Antički cardo i decumanus. Centralne građevine i urbanistički zahvati. Hesse - igra kineske kuće; feng shui. Metodički primjeri: likovna radionica "Duga" - organizacija nastavnih jedinica preko četiri cjeline. | |||
11. |
Odnosi, jedinstvo, harmonija | |||
sažetak
i pitanja |
||||
veličina: 1,9 Mb |
Suština zena kao suština umjetnosti: odnosi. Grafikon odnosa na Van Goghovom crtežu. Razvoj Matisseovih skica (za "Rumunjsku bluzu) i Mondrianovih slika (stabla): čišćenje (apstrahiranje) od detalja koji zastiru odnose. Principi mikroprogramiranja preko cjelina. Primjena spoznaja iz predavanja 3. semestra u metodici nastave lik. kulture. Primjer takvog koncepta nastave kroz knjige "Učimo gledati". Metodički savjeti: uređivanje panoa, upotreba reprodukcija u izradi nastavnih jedinica, novi mediji. Suvremena umjetnost: interdisciplinarnost i novi mediji (sjene, dijapozitivi...). | |||
12. |
Suvremena umjetnost i obrazovanje | |||
sažetak
i pitanja |
||||
Labirint katedrale u Chartresu, 13. st.: primjer uvlačenja i ugrađivanja gledatelja u umjetničko djelo; slično postupa suvremena umjetnost: preobražaj/preodgoj. Početak: 50-te g. 20.-og st., Joseph Beuys, John Cage - konceptualna umjetnost. Miješanje medija, interdisciplinarnost. Eksperimentiranje medijima. Karakter igre. Analitički karakter. Socijalni karakter, društveni komentar. Sudjelovanje posjetitelja (interaktivnost, komunikacija); umjetnost nastaje pred gledateljem, ne čeka ga otprije. Sve to trebaju biti osobine nastave. | ||||
13. |
Odgoj i vrijednosti | |||
Koji sustav vrijednosti poučavati - očigledno ili neočigledno u umjetničkim djelima? Ono što mogu svi ili ono što mogu samo najbolji? Vrednovati sve jednako ili se diviti najboljima? Odnos tematske i strukturalne korelacije. Korelacijski odnos ostalih predmeta prema likovnoj kulturi i obrnuto. | ||||
14. |
Likovnost u animiranom filmu | |||
Integracija slike, pokreta i zvuka. Norman McLaren, Dušan Vukotić. | ||||
Analogija auditivnog i vizualnog | ||||
veličina: 0,95Mb |
Prema
prof. Marcelu Bačiću Usporedba bijelog šuma i bijele svjetlosti.Frekvencije zvuka i frekvencije svjetlosti; granice sluha i vida. Clusteri. Dopplerov efekt, spektroskopija i radio-astronomija. Boja zvuka, alikvote i rezonancija. Polifonija. Ljestvice (skale). Akordi (suzvuci) i miješanja boja (RGB i CMYK). Modulacija. Ritam. Perspektiva - subordinacija, aritmetički i geometrijski odnosi među trajanjima tonova i u prostoru; gotički prozori, renesansni tornjevi. Muzika arhitekture. |
|||
Mitovi i religije - metafizika | ||||
veličina: 1,5Mb |
Putokazi: Béla Hamvas, Mircea Eliade, Aby Warburg, Claude Lévi-Strauss. Metafizika: objašnjava i preobražava. Bogovi su principi u međusobnim odnosima. Saturn - vrijeme koje rađe i ubija. Komaparacije nastanka Univerzuma u različitim religijama: prapočelo (1) - cijepanje (2) - oblik (3) - potpunost (4). Arhetipske slike - praslike, modulirani pojmovi. Znak - monovalentan, simbol - ambivalentan, arhetip - polivalentan. Solarne slike (ptica), lunarne slike (zmija), htoničke slike (konj). Perzej (solarni)-Meduza (lunarni)-Pegaz (htonički, zemljani). Zmija - vrijeme. Orouboros. Kalendar. Drvo života - kabalistička mašina za preobrazbu, axis mundi (stup svijeta). Alkemija. Preobražaj: svjestan i nesvjestan. Katedrala u Chartresu, 13.st - labirint. | |||