Problemi korelacije u jezično-umjetničkom području | |||||
PRVA
STRANICA Nam June Paik: |
Neka se slika može opisati riječima ili naslikati bojama, a naslikana se slika opet može opisati, kao što se i opis opet može naslikati ili "ilustrirati", itd. Čak ako je opisivanjei slikanje obavljeno s čvrstom nakanom da se ničim ne iznevjeri predložak, opisi će se, kao i slike, međusobno razlikovati. Razabirati će se doduše zajednička tema te možda još poneka zajednička značajka, poput istog jezika pisaca i sličnog "načina" slikanja. No uza svu srodnost, slike će i opisi živjeti u biti samostalnim, vlastitim životom - a predloženi će ulančani postupak nalikovati "pokvarenom telefonu". Nije to igra bez draži, zasigurno na stanovit način potiče maštu i daje simpatično raznolike rezultate. Svaka etapa u igru unosi nešto novo i originalno. Većinu tih neočekivanosti, poglavito u djece, pripisujemo "kreativnim sposobnostima" - premda bismo, strogo uzevši, imali isto toliko razloga da odstupanja od predloška pripišemo "perciptivnim sposobnostima". Uočivši odgojne vrijednosti stvaralaštva, likovna je pedagogija odavno osudila doslovno kopiranje predloška, ne osporivši međutim tradicionalni model "slikanja po prirodi". Toplo je pozdravljena svaka preobrazba viđenog, ali metodologija preobrazbenih procesa ostavljena je u tami, premda je upravo na tom polju "psihologija percepcije" u posljednje vrijeme učinila značajna otkrića. Odviše pojednostavljeno, čak nepromišljeno poimanje likovnog prikazivanja odrazilo se na stav o prikladnim likovnim djelima za djecu. Prevladava mišljenje da bi to bila djela koja na što bolji način prikazuju stvari i događaje koji djecu zanimaju. Ako i zanemarimo frustrirajući učinak slikovnog nadomjestka za zbilju, ipak ne bismo smjeli previdjeti kobnu normativnu ulogu takvih djela za opće perciptivno ponašanje. Umjesto da skraćuju relaciju između zbilje i djeteta, ona nameću svoje shvaćanje zbilje. I pogled koji bi imao jamčiti za neposrednost doživljaja, opterećuje se stereotipima. * * * Ali
kako je riječ o konvencionalnoj selekciji zvukova s vrlo ograničenim
zemljopisnim i povijesnim dometom, u usporedbi bih s vizualnim fenomenima
upozorio na neka sasvim obična slušna iskustva koja bi konvencionalni
odabir mogla modificirati ili proširiti. Toliko o pitanju selekcije tvoriva, odnosno o korelativnim kriterijama njegova izbora. Ne treba se pobojavati da će svjesnija selektivnost i dosljednija postupnost ugroziti bogatstvo dječjeg izraza. Može mu samo vratiti potrebnu perceptivnu dimenziju, vratiti djelo djetetu. Jer mnoga bogatstva dječjeg rada koja su u našim očima naišla na razumijevanje i radost, za dijete su ostala osjetilno neprobojna nepoznanica.
Zahtijevajući da jednostavnost ide u korak s jednostavnošću, da se gradivo u susjednim predmetima usklađuje prema stupnju složenosti,a ne prema temama, oslanjali smo se na paralelne vizualne i akustične postupke. Verbalni opis, koji na razini teme ima tako veliku ulogu, svjesno smo zanemarili, ne zbog njegove osobitosti ili neprikladnosti, nego zbog stereotipnosti. Verbalnom se komunikacijom toliko služimo da je na razini početnih uvida gotovo nemoguće prevladati konvencionalnosti. Suprotstavili bismo se uostalom veoma potrebnom usvajanju jezičnih standarda što čini dobar dio elementarnih nastavnih sadržaja. Možemo doduše razmišljati o paralelnim leksičkim selekcijama koje prate učenje čitanja i pisanja ili, poslije, početak učenja stranog jezika. Uz jednostavne vizualne i akustičke sklopove išle bi recimo male cjeline od nekoliko riječi - no one nikada ne bi bile nazočne kao proizvoljni sklopovi "bez smisla", nego kao rečenice. U toj se konstataciji nesumnjivo krije nemoć da se smisao vidi izvan "teme", dakle izvan onoga što rečenica iskazuje. Ali rečenica svakako jasnije od nekog vizualnog ili akustičkog sklopa pokazuje da elemente međusobno veže ustrojstvo koje odabrane sastojke potčinjava svojoj moći. Rečenica
se sastoji od riječi poredanih na određen način. Određena je izborom
sastojaka. Rečenica Oba
su povratno usporediva i s drugom rečenicom, kao što bi i daljnje
unakrsno uspoređivanje potkrijepilo uvjerenje o srodnom stupnju njihove
složenosti u smislu naših prethodnih razmišljanja. No usporedba pokazuje
i postojanost rasporeda bez obzira na upotrijebljene sastojke, pokazuje
da obje rečenice, kao i njihove zajedničke likovne i glezbene paralele,
imaju istu strukturu. Matematičari bi predložili logičniji red, a mi ćemo iskušati njegove vizualne, akustičke i sintaktičke vrijednosti:
Mogli
bismo pasti u iskušenje da dobivenim melodijama podmetnemo tekst, no
za takvu korelaciju nešu rečenicu još nismo dovoljno razložili. Morali
bismo je naime rastaviti na slogove Dobili bismo sedam elemenata - i 5040 potencijalnih kombinacija! Premda broj "smislenih"rečenica time vjerojatno nećemo povečati, glazbene i vizualne analogije mogu dati štošta zanimljivo, o gimnastici mozga da i ne govorimo. Spomenimo samo uzgred da bi permutiranje slova u našoj rečenici (i to ukoliko zanemarimo ponavljanja) dale 479 001 600 kombinacija! Ograničenog se dometa igre zasad ne moramo bojati. Broj
permutacija možemo različitim interpretacijama ishodišne rečenične strukture
i smanjiti. Na primjer, nosioci slogova su vokali, od pet mogućih naša
je rečenica odabrala samo tri: usporediva na primjer s tri stupnja svjetline jedne boje. To može pomoći da se otkrije svjetlosna vrijednost različitih boja te tako pridonijeti kvaliteti vizualne percepcije. Bez
obzira na nužnu jednostranost prijedloga, mislim da smo dosegli bit
novog poimanja korelacija unutar jezično-umjetničkog područja. Jer korelirati
se, strogo uzevši, mogu samo strukture, ne sastojci. Vizualni
"element" može djelovati samo na vid, ali suodnosi vizualnih
sastojaka mogu biti čak istovjetni sa suodnosima tonova ili riječi u
glazbenom ili književnom sklopu. Prilično irelevantan psihološki dojam
podređen je pritom didaktičkom postupku koji funkcionira kao
neprekidno otkrivanje: nečujne pojave postaju čujne, a
nevidljive vidljive. Neka očigledna vizualna struktura može u nas probuditi
osjetljivost za vremenske sumjerenosti u književnosti i glazbi, za svojstva
koja interdisciplinarno neprobuđena za većinu ne bi nikada postojala.
Palindrom Marcel Bačić |
||||