PRVA
STRANICA
NASTAVNE
JEDINICE
CRTAČKE
JEDINICE
SLIKARSKE
JEDINICE
GRAFIČKE JEDINICE
KIPARSKE
JEDINICE
DIZAJN
LITERATURA
DIDAKTIČKI
MATERIJAL
LIKOVNI
ELEMENTI
KOMPOZICIJSKA
NAČELA
LIKOVNE TEHNIKE
PJESME
PRIČE
FORUM
METODIKA
TEKSTOVI
E
- GALERIJE |
|
U
vremenu Uskrsa koji stiže, svi se raduju najvećem kršćanskom prazniku,
lijepom vremenu i bojanju pisanica. Pisane čestitke su uobičajen oblik
komunikacije i prenošenja lijepih želja, pa se one izrađuju i u školama
na satovima likovne kulture. Djeci se u motivaciji ponekad zadaje da prikažu
lik Krista na križnom putu ili razapetog na križu, ali češće se takve
teme smatraju pregrubima, prebliskim muci i smrti, pa se poseže za lepršavijom
i šarenijom temom obojanih jaja, pisanica.
Poput većine običaja, bojanje jaja za Uskrs je djelatnost za koju
se rijetko pitamo odakle potiče i zašto ju činimo, nekako nejasno pretpostavljajući
kako sva ritualna djelatnost svoje korijene vuče iz vremena inferiornih
našim današnjim, tehnološkim i znanstvenim. Zato nam se rijetko pojavljuje
i pitanje o vezi elemenata uključenih u pojedini običaj. Uz Uskrs, razdoblje
slavljenja Kristove pobjede nad smrću i time davanje novog, uzvišenog
sadržaja i smisla njegovom i našim životima, pojavljuju se simboli jajeta
- i to obojanoga - i zeca. I, uostalom, zašto pisanica, a ne šarenica
ili bojanica, recimo?
Tu bi se zapravo,
trebalo javiti još jedno pitanje, čiji bi nam odgovor mogao povezati ove
simbole: zašto je Uskrs u trećem, proljetnom mjesecu?
Naravno,
odgovor je u samoj simbolici Uskrsa, u pobjedi nad smrću, u uskrsavanju.
Proljeće je razdoblje započinjanja novog godišnjeg ciklusa (nekoć je Nova
Godina i počinjala proljećem), nakon što je prošli završio smrću prirode
u zimi. Sada ta ista priroda uskrsava iz mrtvih, preporađa se, i uvijek
na donekle drugačiji način. Nakon hladnoće, truljenja i statičnosti zime,
novo razdoblje klija iz sjemena koje je neuništivo kao i sam život; i
to nam daje sigurnost i hrabrost kao ravnopravnim prirodnim bićima. Krist
nam svojim uskrsnućem samo učvršćuje tu vjeru i mir; zato on mora uskrsnuti
sa proljećem, a nikako u neko drugo godišnje doba. U proljeće započinje
novi život.
Jaje je, međutim, mnogo stariji, drevni simbol. Ono označava genezu, postanak.
Pojavljuje se u mnogim svjetskim mitovima, posebno u religijama staroga
Bliskog istoka kao kozmičko jaje, simbol stvaranja. Iz njega nastaje i
sam Univerzum.
Pogledajmo neke mitove:
- u Hinduizmu, u svetim Rg-vedama čitamo o bogu Neba Prajapati,
«Gospodaru svih bića», koji je rodoskrvno zgriješio sa svojom kćeri, zorom,
prosuvši svoje sjeme po zemlji. Kad se božansko zlatno sjeme našlo u kozmičkim
vodama, razvio se svemir, zlatno jaje koje se podijelilo u dva dijela:
gornji dio ljuske u Nebo a donji u Zemlju, dok je Sunce bilo zlatno žumance.
- u iranskom Zoroastrizmu, stvoritelj svijeta bio je Ahura Mazda,
mudri Gospod, kasnije poznat kao Ormuzd. Najprije je stvorio nebeska bića,
a zatim svemir - prvo u duhovnom, a zatim u materijalnom obliku. Svemir
je imao oblik jajeta u čijoj je sredini lebdjela Zemlja, a bila je plosnata
i obla poput zdjele.
- Tibetanski budizam kazuje da je u početku bilo nestvoreno biće.
Iz njega je zasjalo bijelo svijetlo i izleglo se jaje, bez sastavnih dijelova,
ali sa sposobnošću kretanja i letenja. Nakon pet mjeseci jaje se raspuklo
i pojavio se čovjek. U drugim verzijama svemir je nastao iz prvobitnog
jajeta, u trećoj verziji spominje se kornjača koja je izlegla šest jaja
u šest različitih boja i iz njih je nastalo šest vrsta zmija (klu) od
kojih je nastalo šest vrsta živih bića
- Kineska mitologija svemir započinje iz kaosa u obliku kokošjeg
jajeta. Nije bilo ni Neba ni Zemlje. Iz jajeta se rodio P'an-ku, i Zemlja
je nastala od njegovih teških elemenata, a Nebo od laganih.Tijekom 18000
godina razlika između Zemlje i Neba se dnevno povećavala 4 metra, a istim
je ritmom rastao i P'an-ku, koji je svojim tijelom ispunjavao prazninu.
Kada je umro, četiri strane svijeta i pet planina nastali su iz njegovih
kostiju, rijeke i mora iz njegove krvi i drugih tekućina, zemlja od mesa,
vjetar i oblaci su mu dah, grom njegov glas, lijevo oko Sunce a desno
Mjesec, kosa su zvijezde a obrve planeti. Od znoja je nastala kiša, a
buhe na njegovu tijelu preobrazile su se u ljude. Polovice jajeta vežu
se uz jin i jang.
- i u Japanu, Zemlja i Nebo nisu u početku bili odvojeni, a svijet
je bio kaotična masa u obliku jajeta, čiji čišći i svijetliji dio postade
Nebom (T'ien), a teži i grublji Zemljom (Kun).
- u doba Stare Države u Egiptu, tri su se vjerska središta nadmetala
za primat svoje mitologije: Heloipolis, Memfis i Hermopolis. Među brojnim
verzijama, pojavljuju se i one o stvaranju svijeta iz kozmičkog jajeta
ili iz lotosovog cvijeta.
- u Grčkoj mitologiji Zeus je u liku labuda oplodio Ledu, kraljicu
sparte, koja je snijela jaje iz kojeg su se izlegli Kastor i Poluks, božanski
blizanci (dualizam prapočela), ili u drugoj verziji Kastor i Klitemnestra,
tj. Helena Trojanska.
Iz ovog niza vidimo
da se kod jajeta radi o tzv. arhetipu, praslici, čije je porijeklo u kolektivno
nesvjesnom čovječje psihe, pa nije nimalo čudno da se ono vezalo uz kršćansku
mitologiju u razdoblju preporađanja, re-kreiranja prirode i ljudskog duha.
Sada vidimo i smisao zeca, izrazito plodne životinje, također u svjetlu
stvaranja života.
A zašto bojimo jaja?
I zašto ih onda ne zovemo "bojanice" ili "šarenice" već "pisanice"? Odgovor
se vjerojatno krije u staroj uzrečici o teletu koje "bleji u šarena vrata".
Šarena vrata su u stvari ispisana vrata, koja nepismenomu izgledaju kao
skup besmislenih šara; slova samo upućenima prenose poruku, pa su se nepismenima
(tj. većini) riječi pisanje i šaranje stopile i postale
sinonimi. Tako se kod pisanica vjerojatno doslovce i radilo o ispisivanju
riječi, magičnih ili molitvenih, pomoću kojih su upućeni i posvećeni trebali
mističkim putem pospješiti mehanizam plodnosti i rađanja i poduprijeti
cikličko kruženje prirode započeto u novoj godini. Ostali puk, neupućen
u tajne komunikacijskog obreda i pisma, svoj je doprinos vjerojatno dao
oponašanjem pisma, odnosno šaranjem po jajima, kakvo poznajemo i danas.
U prilogu vidimo dječji
rad kojem smo kao temu dali pripovjetku o nebeskoj ptici koja svakog proljeća,
na povratku sa svoje selidbe sa juga, donosi Proljetno jaje, iz kojeg,
kada se razbije, sinu tople boje proljeća koje postepeno zastru hladne
boje zime. Zlatno žumance se može spomenuti u ulozi sunca. Cijela tema
se može postaviti i kroz svjetlo - tamni kontrast.
M. Huzjak
|
|