Vizualizacija audio ritmova pomoću reprodukcija | ||
PRVA
STRANICA
|
Vizualizirati znači učiniti nešto vidljivim. Možemo
li nešto nevidljivo učiniti vidljivim? Kako vizualizirati melodiju?
Kako učiniti vidljivim zvuk? Može li se gledati ritam? I treba li uopće
prelaziti iz jednog medija u drugi, nije li to možda neprirodno za originalni
izraz, ne zbunjujemo li možda slušatelja tražeći od njega da to što
čuje nekako i vidi? Korelacija podrazumijeva postavljanje elemenata u nove ali srodne relacije, odnose. To znači da je potrebno uključiti intelektualnu aktivnost kojom ćemo prepoznati međusobne veze koje drže djelo na okupu i stukturalno te veze prenijeti u drugi medij. Tada ćemo moći sebi i drugima omogućiti shvaćanje i spoznavanje o prirodi onoga što je pred nama; djelo počinjemo upoznavati, vidjeti, čuti i napokon ga smijemo i valorizirati. Govorimo o analizi forme (analiza je suprotnost sintezi, označava rastavljanje na sastavne dijelove), ali govorimo i o rekonsrtukciji u drugom mediju, da bi se na kraju spoznajnog procesa ponovno vratili na podražaj od kojeg smo i krenuli, osvješteni o njegovim unutarnjim odnosima. Pod pretpostavkom razumijevanja analitičkih i korelativnih principa od strane nastavnika, pogledajmo upotrebu ovih principa u metodici nastave u školi. Za poticaj ćemo uzeti dječju ritmiziranu pjesmicu "Iš, iš, iš" s kojem se djeca upoznaju u ranoj životnoj dobi: IŠ
IŠ IŠ |
|
H. Miró: "Slavujeva pjesma u ponoć i jutarnja kiša",1940. |
Naglasak
nije na značenju riječi već na ritmu; pogledom na notno crtovlje vidimo
kako je ritam izgrađen od dva elementa- četvrtinki i osminki, i njihovom
izmjenom. U stvari, radi jasnoće bolje je zamisliti - i prikazati -
samo jednu notnu liniju (umjesto svih pet) i tako odbaciti melodiju;
note se mogu likovno više diferencirati oblikom i bojom - primjerice
četvrtinke ćemo nanizati na crtu kao crvene rombove, a osminke kao zelene
kvadrate. Sada
pogledajmo reprodukciju Huana Miróa: "Slavujeva pjesma u ponoć i
jutarnja kiša", 1940. Postavimo
reprodukciju pred djecu. Gledajući u nju primjećujemo na njoj linije
i na njima nanizani oblici, samo ne obli već i uglati. Kakvi su to sve
oblici? Navodimo djecu da ih imenuju: krugovi veliki i mali; boje crne,
crvene i plave; tonovi: najsvjetliji bijeli "polumjesec", zatim crveni
polukrugovi, pa onda tri plave zvijezde, i najtamniji crni oblici. Pokušajmo
sada pratiti oblike duž linije istim načinom kao prije rombove i kvadrate,
tj. četvrtinke i osminke. Primjerice, veliki likovi kao četvrtinke udaraju
se nogom, a manji kao osminke rukama; svijetle boje (bijela i crvena)
kao četvrtinke udaraju se objema rukama, a tamne boje (crna i plava)
kao osminke udaraju se naizmjence - recimo crna lijevom rukom a plava
desnom. I tako dalje. Osim toga, odakle ćemo krenuti? Slijeva? Od sredine?
Iz donjeg desnog kuta gdje se jedna linija naglo uzdiže noseći na sebi
više velikih oblika počev sa plavom zvijezdom? Osvještavamo kako dvodimenzionalni
prostor slike nije linearan, on se kreće u širinu i dužinu, ali ima
svije silnice koje gravitacijski usmjeravaju pogled i, u ovom slučaju,
naše ruke. Za kraj, spomenimo kako je više umjetnika inspiraciju tražilo upravu u ovakvim korelativnim igrama s glazbom. Osim "orfizma", pravca nazvanog prema Orfeju - mitološkom sviraču, poznato je slikarstvo Wasillyja Kandinskog i njegove mnogobrojne "Kompozicije" potaknute glazbenim kompozicijama, te slike Paula Kleea koje čak nose nazive "Fuga u crvenom", Mondrianov "Broadway boogie-woogie" i sl. Ali više nego poticaj za umjetničko izražavanje, vizualiziranje glazbe učiniti će nas svjesnijim onog što slušama, pa makar samo pri pjevanju podizali i spuštali ruku i time označavali visinu tona. A svijest stvara svijet - svjetonazor može biti autonoman ili nesvjestan, šablonski i stereotipan. A i slijep kraj zdravih očiju ne mora biti samo onaj koji je nepismen: neznanje = neviđenje. M. Huzjak |
|
|