Jezičnost i vizualni jezik: riječ i slika | ||
Likovni elementi Ovo su stranice za metodiku nastave likovne kulture u srednjoj školi autorice prof. Jadranke Damjanov. Pošto te stranice također sadrže velik pojmovnik likovnog jezika, možete uz objašnjenja na mojim stranicama kao dopunu pogledati i objašnjenja istog pojma na ponuđenim stranicama, objašnjenih nešto drugačijim pristupom. ZNAK |
Vizualni jezik
i likovni govor |
|
Afazija i struktura jezika |
Najbolji primjer razlikovanja lingvističkog i likovnog govora možda su neke slike Renea Magrittea. On je naslikao više slika s mrljama na kojima je pisalo "ormar", "oblak", "jabuka". Napokon je naslikao posve realistički ovu sliku - lule - ispod koje piše: "Ovo nije lula". Sam Magritte je za tu sliku rekao: "Jasno je; naslikana lula nije lula. Možda zvuči simplficistički, ali to je pravi šok za ljude... koji ne razmišljaju". Sličan
pokus možemo načiniti i ovako: |
|
Istraživanje
poslijedica bolesti mozga afazije koja blokira jednu moždanu polutku
(lijevu ili desnu) i tako dezintegrira glasovni sustav, potvrdilo je F.
de Saussureovu teoriju o dva aspekta jezika. Razlikujemo dvije temeljne vrste afazije: u slučaju poremećaja paradigmatskog shvaćanja (Jakobson to naziva poremećaj sličnosti) bolesniku je prijeko potreban kontekst; ako je riječ izvađena iz rečenice ona mu ništa ne predstavlja. On će olovku opisati njenom funkcijom: "Za pisanje". Kada je zamoljen da ponovi riječ "ne", jedan je pacijent odgovorio: "Ne, ja ne znam kako to učiniti." Ista riječ u različitim kontekstima za ovog su afatičara dva različita pojma. Kada se nije uspio prisjetiti riječi za "crno", opisuje ga kao "ono što se čini za mrtvoga"; to je skratio u "mrtav". U slučaju poremećaja sintagmatskog shvaćanja (Jakobson govori o poremećaju susljednosti ili agramatizmu) narušena je sposobnost građenja rečenice; rečenica postaje "hrpa riječi". Prvo iščezavaju riječi s čisto gramatičkim funkcijama: veznici, prijedlozi, zamjenice i članovi, stvara se tzv. "brzojavni stil". Čest je infinitiv i nominativ od padeža. Složenicu poput Thanksgiving (blagdan zahvale) ovaj afatičar razumije, ali ne shvaća značenje riječi thanks i giving. On razumije paradigme, ali ne i sintagme. Iz knjige: Temelji jezika, Roman Jakobson, Morris Halle, Globus, Zagreb, 1988. Ovdje vidimo sliku Renea Magrittea "Ključ snova" koja se igra odnosom vizualnog i lingvističkog jezika, te odnosima označitelja i označenika. Ispod slike konja piše "vrata". Je li to humor? Ili aludira na vrata štale? Ili cijelu kompozicije treba dekodirati kao prozor? Nema točnog odgovora; gledatelja se pokušava otklonom podsjetiti kako cijeli svijet gleda kroz lingvističko dekodiranje. |
Stvorili smo rascjep vizualne forme i verbalnog sadržaja koji nam može biti pomoć u svjesnom oslobađanju od shematskog opažaja. (iz J. Damjanov: "Umjetnost avantura", Hermes izdavaštvo, Zagreb, 1998.)
Napokon, napomenimo kako
su paradigme disciplinarne, a sintagme interdiscilpinarne.
To znači da kroz paradigmu prepoznajemo o kojoj se disciplini (području)
govori: u glazbi su paradigme note, u matematici brojevi, u plesu pokreti,
u lingvistici slova i riječi, u slici boje, linije itd. Sintagma je
stvar komponiranja; sintagmatsko pravilo može biti identično za sve
discipline i kao takvo je interdisciplinarno. Primjerice, lako možemo
zamisliti zrcalno simetrične note (c-d-e:e-d-c), zrcalno postavljene
geometrijske likove ili brojeve (1-2-3:3-2-1), zrcalno pokretanje udova
plesača ili više plesača, zrcalnu rečenicu (tzv. palindrom: "Perica
reže raci rep"; jednako se čita slijeva i zdesna) ili zrcalno postavljene
boje na papiru. I
analiza je vezana uz riječ i sliku; stara poslovica kaže kako
jedna slika vrijedi 10000 riječi. Te riječi, međutim, lako mogu biti
pogrešne ako se ne uvježba vještina analize. To se lako može isprobati:
dovoljno je da pokušate preko telefona točno opisati ono što vidite,
po mogućnosti neki jednostavan ali apstraktan crtež (kako nositelj opisa
ne bi bili označitelji). |
|