PRVA STRANICA Pomoć i uputstva za upotrebu Čovjek izvana
 NASTAVNE JEDINICE   
Radionica "Duga" čovjek iznutra    -    čovjek i priroda    -    čovjek i društvo

 

2.
naziv: "Portret"
tehnika: olovka

Dječji radovi

1. Razgovor o licima:
po licima prepoznajemo raspoloženja. Opiši namršteno lice i nasmiješeno lice.
2. Opisivanje partnera:
dva učenika sjedaju jedan nasuprot drugog; jedan opisuje drugog, ostali gledaju i slušaju. Zatim opisanoga pitamo kako se osjećao dok su ga promatrali i je li svjestan što je radio licem (učenici najčešće rade grimase onim dijelom lica koje se trenutno opisuje). Učenik priznaje da mu je neugodno dok ga promatraju i donekle zna da je od nelagode radio grimase. Pri obrnutom opisivanju i gledanju opisani dobiva uputu da sjedne na rub stolice i u sebi broji tempo disanja (obično do pet uzdah, do pet zadrži zrak i opet izdah na pet), te da svu pažnju usmjeri na to. Grimase i krivljenje lica se smanjuje, upućujemo djecu da tu tehniku primjenjuju u svim nelagodnim situacijama.
3. Pokazivanje reprodukcija, upute o upotrebi olovke:
Na reprodukcijama iz različitih razdoblja pokazujemo različite likovna rješanja.
Svaki učenik dobiva po dvije olovke, 2H i 6B. Demonstriramo tvrdoću i tamnoću olovaka, sjenčanje polegnutom olovkom (nikako ne prstima) i kažemo da crtež započnu tvrđom olovkom a tek kasnije dodaju meku. Napokon, kao dio zadatka tražimo da na crtežu pokažu raspon olovke: barem jednu liniju najsvijetliju moguću, barem jednu najtamniju odnosno najjači mogući pritisak.
4. Sjedanje u parovima nasuprotno i rad:
Djeca se promatraju: glava je ovalnog, jajastog oblika, nos je na sredini lica, vrh uha je u visini obrva, dno uha u visini nosa.
Pojmovi: poprsje, profil, en face (kao faca, lice), ton.
 

3.
naziv: "Portret"
tehnika: glina

Dječji radovi

1. Ponavljamo vježbu opisivanja partnera, s podsjećanjem na disanje.
2. Taktilno prepoznavanje:
jednom učeniku zavezujemo oči, a on dodirujući prstima pokušava prepoznati tko je pred njim. U početku dodiruje samo lice a kasnije cijelu glavu kako bi osvijestio loptast oblik.
3. Razgovaramo o reprodukciji "Glava žene" iz Salone; različitost glave sprijeda i iz profila.
4. Upute za rad s glinom: djeci dajemo određenu količinu i inzistiramo da sva glina bude upotrebljena; time se dobiva veličina rada potrebna za izradu detalja. Djeca izradu trebaju započeti stvaranjem jajastog volumena (moguće im je to skicirati na poloči), a tek kasnije dodaju nos, oči usta, uši i drugo. Podsjećamo se na poroporcionalne zakonitosti glave: simetričnost, visina ušiju, spajanje vilice s uhom, dodavanje vrata. Poseban problem može biti visina čela; tu djeci treba pomoći, dakako isključivo verbalno.
Dodatan zadatak može biti izgovaranje samoglasnika. Tada se osvještava i oblik usta - kružan ili razvučen pri govoru i prikazivanje na svom radu u glini.
Pri radu djeca se služe plastičnim nožićima za oblikovanje glinu (mogu se kupiti vrlo jeftino u specijaliziranim prodavaonicama kao što je "Likum" npr.)
Pojmovi: volumen, prostor, površina, bista, profil, en face.

 

Lijevo: "Glava žene", Salona, 1. st.

 

4.
naziv: "Portret"
tehnika: pastel

Dječji radovi

1. Učenici sjede u parovima, promatraju se i izvode trbušno disanja. Nema opisivanja, samo promatranje u tišini.

2. Objašnjavanje pojma "modulacija": pomoću reprodukcija i aplikacija govori se o upotrebi toplih i hladnih boja za svjetlo i sjenu. Tonovi se također izbacuju iz upotrebe, umjesto njih se koriste valeri.
3. Učenici sjede nasuprotno u parovima i pastelom slikaju portret svog partnera modulirajući boju.
Kod upotrebe pastele napominjemo potrebu za jačim pritiskanjem o podlogu, za potpunim prekrivanjem papira. Moguće je i ugrebati linije u debelom sloju boje. Papir je A3 formata, smeđi pakpapir, po mogućnosti hrapav. Slike fiksiramo lakom za kosu.

Gore: Marino Tartaglia, "Autoportret", 1917.

Pojmovi: modulacija, tople i hladne boje, valer.

 

5.
naziv: "Pietá"
tehnika: tempere

 

 
 

6.
naziv: "Sportaš"
tehnika: gvaš

 

 
 

23.
naziv: "Skok preko duge"
tehnika: karton, tempere