DOMINACIJA
 PRVA STRANICA     

Kompozicijska načela:
- ritam
- kontrast
- ravnoteža
- harmonija
- proporcije
- jedinstvo

 


Lj. Ivančić: "Riblja kost i tava", 1959.
Terminološki problem spomenut u tekstu: tamna boja je dominantna količinom, a jak svjetlosni akcent ribe na tanjuru dominira (svijetlim) tonom, oblikom (riba na tanjuru) i položajem (na vertikali donja trećina, na horizontali od polovice do desne trećine)

 

  Dominacija (od lat. dominari - gospodariti, vladati, kao i domine - gospodin, gospodar) označava prevlast, premoć, ono što se ističe prema ostalom. U likovnom jeziku dominantom nazivamo onej element koji čini glavni sadržaj i vizualni centar pozornosti u kompoziciji. Potrebno je neko kontrastno svojstvo prema ostatku kompozicije po kojem će se dominantni lik činiti dominantnim - njegovo isticanje mora biti ekstrovertirano naglešeno prema cjelini, a ne samo prema nekom drugom elementu (to znači kako nije dovoljno da je jedan element veći od nekog drugog, već njegova veličina mora nadglasati sve druge veličine unutar formata). Lik može biti dominantan veličinom, oblikom, bojom, tonom, položajem u kompoziciji i sl.


Moguće dominante: oblikom, svjetlinom i veličinom.

  Smisao načela dominacije lako možemo osvijestiti na sebi: mnogo želja istog intenziteta stvara osjećaj rastrganosti, neodlučnosti i frustacije; želje se mogu sukobljavati i suprotstavljati. Slično je i sa zvukom: mnogo istovjetnih zvukova stvara buku; uostalom tzv. "bijeli šum" i jest istovremeno zvučanje svih čujnih frekvencija, kao i bijela boja - istovremeno titranje svih oku opazivih frekvencija, tj. boja. Jednakovrijednost podražaja proizvodi rascijepljenost pažnje i osjećaj neugode.

Isto načelo vrijedi u likovnim umjetnostima. Dominacija služi akcentiranju u slici na kojoj vlada jednakost konkurirajućih likovnih atrakcija. Tako se sve konkurirajuće likovne snage podređuju jednoj ideji ili planu.
Terminološki, možemo dominaciju odrediti na dva suprotna načina: zamislimo čovjeka odjevenog u crno, koji nosi bijeli šal. Što je dominanta? Količinom, dominirajuća boja je crna, bijele ima malo. Ali kao svjetlosni akcent, bijeli šal je taj kojeg dožvljavamo kao isticanje, odnosno dominantu. Bez obzira na lingvističku neodređenost, vizualni karakter dominante je jasan i često neophodan za izbjegavanje nezanimljivosti i monotonije kompozicije. Bez dominante se lako dešava efekat "zidne tapete" - jednoličnost prema kojoj imamo odbojnost posvetiti joj imalo vremena za proučavanje, a tako i viđenje.


Bogorodica zaštitnica, 1415., Ptuj
 
  Lijevo je reljef Bogorodice zaštitnice na kojem je tema - Bogorodica - izražena kao dominanta. Zbog semantičke perspektive Bogorodica dominira svojom veličinom, kao i svojim smještajem na polovici horizontalne osi formata, čime se ostvaruje simetrija kompozicije.