DOMINACIJA | ||
PRVA STRANICA | ||
Kompozicijska načela:
|
Dominacija (od lat. dominari - gospodariti, vladati, kao i domine - gospodin, gospodar) označava prevlast, premoć, ono što se ističe prema ostalom. U likovnom jeziku dominantom nazivamo onej element koji čini glavni sadržaj i vizualni centar pozornosti u kompoziciji. Potrebno je neko kontrastno svojstvo prema ostatku kompozicije po kojem će se dominantni lik činiti dominantnim - njegovo isticanje mora biti ekstrovertirano naglešeno prema cjelini, a ne samo prema nekom drugom elementu (to znači kako nije dovoljno da je jedan element veći od nekog drugog, već njegova veličina mora nadglasati sve druge veličine unutar formata). Lik može biti dominantan veličinom, oblikom, bojom, tonom, položajem u kompoziciji i sl.
Smisao načela dominacije lako možemo osvijestiti na sebi: mnogo želja istog intenziteta stvara osjećaj rastrganosti, neodlučnosti i frustacije; želje se mogu sukobljavati i suprotstavljati. Slično je i sa zvukom: mnogo istovjetnih zvukova stvara buku; uostalom tzv. "bijeli šum" i jest istovremeno zvučanje svih čujnih frekvencija, kao i bijela boja - istovremeno titranje svih oku opazivih frekvencija, tj. boja. Jednakovrijednost podražaja proizvodi rascijepljenost pažnje i osjećaj neugode. Isto načelo vrijedi
u likovnim umjetnostima. Dominacija služi akcentiranju u slici na
kojoj vlada jednakost konkurirajućih likovnih atrakcija. Tako se sve
konkurirajuće likovne snage podređuju jednoj ideji ili planu. |
|
Bogorodica zaštitnica, 1415., Ptuj |
Lijevo
je reljef Bogorodice zaštitnice na kojem je tema - Bogorodica - izražena
kao dominanta. Zbog semantičke perspektive Bogorodica dominira svojom
veličinom, kao i svojim smještajem na polovici horizontalne osi formata,
čime se ostvaruje simetrija kompozicije.
|
|