Pomoć i uputstva za upotrebu
    Analiza umjetničkog djela
     Paul Klee: "U struji šest pragova", 1929.

Pritisnite sliku za uvećanje

 

      Gledajući ovu apstraktnu sliku Paula Kleea, prosječan će gledatelj prvo obratiti pažnju na boje. Ustanoviti će da kako su mu ugodne za gledanje, nenapadne, neagresivne, reći će ljudi "zemljane, pastelne boje". Motiv će okrznuti pogledom i zaključiti kako slika "ništa ne predstavlja", pa kao takva i "nema nekog smisla". Samo neke pruge.
     Analizu treba započeti od kompozicije - gdje je što i u kakvom odnosu jedno prema drugom i prema formatu. Zaključujemo kako je slika podijeljena na horizontalne pruge, a zatim su neke od tih pruga dijeljene vetrikalno na različitim udaljenostima od lijevog ruba formata. U iskušenju smo potrošiti pogled svođenjem ove strukture na školski prozvanu "vodoravnu kompoziciju". Ipak, ako si damo malo truda i prebrojimo pojaseve, ustanoviti ćemo kako ubrzo prepoznajemo zakonitosti podijele.
   Paul Klee: "U struji šest pragova", 1929.
 

    Dakako, zakonitost prepoznajemo samo ako poznajemo "pravila igre". A ovdje nam niz brojeva u poljima govori slijedeće (vidi sliku lijevo): jedno polje se linijom dijeli popola, tj. na dva polje; svako od ta dva se nadalje dijeli po pola, pa na štirini prvog polja malo udesno imamo dva polja. Pa četiri, pa osam, ovisi koliko ima mjesta do desnog ruba formata. Slika se, dakle, čita slijeva na desno:
1, 2, 4, 8. Nije teško zaključiti kako bi se podijela mogla nastaviti: 16, 32, 64...

    Ovdje je, naravno, riječ o geometrijskoj progresiji. Tako slika dobiva smisao koji joj uskraćuju neobrazovani gledatelji - ona je vizualna ilustracije jedne od poznatih vrsta proporcijskih nizova. Ovo se može usporediti s podijelom u glazbi: cijela nota vrijedi kao dvije polovinke, ili kao četiri četvrtinke, ili kao osam osminki itd.

   
 
        I bojama se mogu ustvrditi pravila. "Zemljane" boje ploha zapravo su tercijarne boje i smeđi tonovi (zatamnjenja i degradacije toplih boja). Linije su pak određene s tri boje: narančastom, žutom i zelenom. Sve vertikale su narančaste. U horizontalama vrijedi pravilo: nikada se ne ponavlja ista boja dva puta za redom. Tako su i naizgled slučajno nanizane boje stvorile pravilo izmjeničnog ponavljanja; to nazivamo ritam.