MASA I PROSTOR | ||
PRVA STRANICA | ||
Likovni elementi: točka, crta, boja, ploha, površina, prostor |
Masa je prostorni oblik sa sve tri dimenzije: širinom, duljinom i visinom. Masu također određujemo kao obujam ili zapremninu nekog tijela u prostoru. Masa iznutra može biti šuplja i sadržavati prostor unutar sebe, kao primjerice kuća ili lopta. Masom možemo zvati kamen, grumen gline i sl., ali i posve tanak list papira - bilo koji trodimenzionalni oblik koji u sebi ne sadrži prostor. Skulpturu dijelimo na reljef i punu plastiku. Vrste reljefa: - uleknuti Prema odnosu mase i prostora možemo napraviti
kategorizaciju mase pune plastike: |
|
Constantin
Brancusi: "Muza" |
1. Monolitna ili apsolutna
masa Lijevo: Brancusijeva skulptura se sastoji od tri dijela: glave, prsa i postolja; svaki od tih djelova je monolitna masa. Time ovo djelo dobiva karakter statičnosti, zatvorenosti i monolitnosti. |
|
Jean
Arp: "Poprsje žene", 1953. |
2. Udubljeno-ispupčena masa Lijevo: Arpova skulptura kompozicijski ispituje proporcionalne odnose volumena i prostora potaknuta ženskim tijelom. Ispupčenja grudi, trbuha i stražnjice se potencira, volumen i prostor u jednakoj mjeri prodiru jedan u drugi, što je uglačanošću površine dodatno naglašeno, svjetlo putuje osvjetljavajući i ističući krivulje oblika. |
|
3. Prošupljena masa Lijevo: Barbara Hepwort: "Tri
oblika (Walk-in)", 1068. |
||
Vojin
Bakić: "Razlistana forma" |
4. Plošno-istanjena masa Lijevo: Bakićeva skulptura zapravo je limena ploča, narezana i presavijana u različitim pravcima. Tako je smisao oblikovnog načela smještena već u imenu: riječ "razlistana" povezuje se s listom, plošno istanjenim oblikom, ali i drvetom ne kojem se listovi šire i trepere u svim smjerovima. Riječ "forma" označava apstraktnost djela, čiji je sadržaj isključivo u istanjenosti i razlistanosti, bez mimetike se prirodom. |
|
Alberto
Giacometti: "Čovjek koji pokazuje", 1947. |
5. Linijski istanjena
masa
Ako masu pritišćemo sa četiri strane (odozgo, odozdo, slijeva i zdesna) počinjemo joj oduzimati masu toliko da nas konačni oblik podsjeća na liniju, kao primjerice žica ili grana. Pošto takvi oblici ipak sadrže određenu količinu mase (opipljivi su) govorimo o njima kao o linijski istanjenim masama. |
|
Alexander
Calder: "Mali pauk", 1940. |
Mobil Lijevo je mobil načinjen od žice - linijski istanjene mase, sa pločicama na završecima - plošno istanjenim masama. Prostor je dominantan element ove skulpture, a sve je u labilnoj, dinamičnoj ravnoteži. |
|
Reljef
s prizorom kralja (Zvonimira?), 11. st.,Split, vjerojatno iz Solina: primjer niskog reljefa |
Reljef 1. Uleknuti reljef,
koji nastaje urezivanjem, utiskivanjem, klesanjem i udubljivanjem u
plohi. Izbočenja nema. |
|