POMOĆ |
|
Nastava
likovne kulture i umjetnosti u waldorfskoj školi
|
PRVA
STRANICA |
|
Uvod
|
Tekstovi
Stranice za učitelje
Stranice za studente
Miroslav
Huzjak
objavljeno
u: Metodika, br. 12, Vol 7, 1/2006., str. 111-122
Pregledni rad
UDK: 37.013
|
|
Razredno-predmetno-satni
sustav u školstvu egzistira kao pedagoški koncept već oko 350 godina,
još od Jana Komenskog. Strukturu tog sustava dovodili su mnogi u pitanje
(Matijević, 2001.), već i zbog elementarnog pitanja: što se školom želi
postići? U današnje vrijeme kada su informacije kao činjenice posve
relativizirane svojom brzom promjenjivošću, nameće se misao da nije
obrazovanje informacijama to što je primarna zadaća školovanja, već
odgoj kako do informacije doći, kako ju vrednovati i upotrijebiti. U
pokušajima cjelovitog razvoja čovjeka Pestalozzi traži ravnotežan odgoj
glave (intelektualni odgoj), srca (moralni odgoj) i ruke (tjelesni i
radni odgoj). Doista, današnji čovjek (građanin) ne zna i ne mari kako
sijati i žeti, kako isplesti košaru ili tkaninu, kako načiniti žlicu
ili načiniti sklonište. Implicitno, on ne zna ni kako radi tehnika koju
upotrebljava, nema sluha za prirodu i ekologiju, ne razumije umjetnost
koja ga okružuje, a ni suvremenu znanost. Riječju, danas čovjek ne doživljava
vlastiti svijet, i očigledno mu je potreban drugačiji model odgoja/obrazovanja
koji će staviti težište na pounutrivanje, afektivno doživljavanje onoga
što nauči. Danas je uz politički pluralizam usporedno zaživio i pedagoški
pluralizam. U Hrvatskoj danas djeluju i alternativne škole, od kojih
dvije waldorfske: jedna u Rijeci od 2000. godine i "Sveti Juraj"u Zagrebu
od 1993. godine.
|
|
|
|
|
|
Ishodišta
i načela waldorfske pedagogije |
|
|
Prvu
waldorfsku školu osnovao je Rudolf Steiner (1861.-1925.) 1919. godine
u Stuttgardu. Osnovana je nakon predavanja radnicima Tvornice cigareta
Waldorf-Astoria (po kojoj je ta pedagogija dobila ime) uz pomoć sredstava
vlasnika tvornice Emila Molta za djecu radnika te tvornice. Rudolf Steiner
rođen je u mjestu Kraljevec u Međimurju u današnjoj Hrvatskoj, ondašnjoj
Austro-Ugarskoj. Studirao je prirodne znanosti, doktorirao filozofiju,
posebno izučavao Goethea. Od 1900. g. započeo je držati predavanja u
koje je unosio ponešto od svojih nadosjetilnih iskustava; 1902. drži
predavanje jednom znanstvenom udruženju na temu: "Iznalaziti nove metode
istraživanja duše na znanstvenoj osnovi", a 1902. postaje član teozofskog
društva. Jedanaest godina kasnije, 1913. g. odvaja se od njih i osniva
svoje Antropozofsko društvo. Iz literature saznajemo kako se udaljio
od načina vodećih teozofa kao što je Helena Petrovna Blavatsky (Seitz/Hallwachs,
1996.). Ipak se moramo zapitati odakle Steiner vuče korijene svojih
duhovnih svjetonazora, jer će upravo to rezultirati velikom količinom
umjetničkih sadržaja njegove pedagogije.
Oko 1890. g. Steiner sudjeluje na izdanju
spisa Johanna Wolfganga von Goethea, 1893. objavljuje "Temeljne smjernice
spoznajne teorije u Goetheovom pogledu na svijet". Goethe je bio svestrani
istraživač prirode, umjetnosti i filozofije koji je svoje učenje o bojama
i svjetlosti nastavio na ezoterijsko-fizikalnim zasadama Isaaca Newtona.
Ezoterija teži sveobuhvatnom ujedinjenju ljudskih spoznajnih mogućnosti
kroz ono što bismo danas zvali interdisciplinarna korelacija: zvukovima
se pridodaju brojevi, brojevima boje, bojama pokreti itd. Korištenjem
formula uravnotežuju se vrijednosti u potrazi za tjelesnim i duhovnim
kozmosom, gnostičkom spoznajom povezanosti oba svijeta - svijeta materije
i svijeta duha. Steiner je svime ovime bio dobro upoznat o čemu se možemo
osvjedočiti u njegovom pogovoru Goetheove "Bajke o zelenoj zmiji i lijepoj
Ljiljani". U tekstu "Goetheova duhovnost i njezin izraz u Bajci o zelenoj
zmiji i lijepoj Ljiljani" Steiner, govoreći o Goetheovom prijatelju
Schilleru, navodi njegova "Pisma o estetskom odgoju čovjekovu" iz 1794.
u kojima Schiller želi sagraditi most koji čovjeka svakodnevne zbilje
povezuje s onim idealnim. Razdjeljuje čulnu (osjetilnu) prirodu i nadčulnu
(razumsku) prirodu. "Slobodna ličnost bio bi čovjek koji u svojoj čulnosti
očituje duhovnost razuma, a u svom razumu elementarnu snagu strasti"
(Steiner, 2003.). Može li se ljudska duša osloboditi predodžbi koje
nastaju čulnim opažajima, da bi čisto duhovnim promatranjem pojmila
nadčulni svijet? Postoji snaga čiji je se zadatak ostvaruje se na putu
duše do stanja slobodne ličnosti; kada bi to stanje bilo postignuto
ta snaga bi izgubila svoj značaj i morala bi se žrtvovati, obustaviti
svoje djelovanje. Goetheova duhovnost bila je zaokupljena tom snagom,
piše Steiner. Riječ "put" ovdje je posebno važna; Steiner ju koristi
u alkemijskom značenju Velikog puta, što označava istraživački način
življenja koje pojedinac odabire kako bi spoznao Dušu Svijeta (kozmos,
univerzalni red pitagorejskim rječnikom). Da pozivanje nije proizvoljno
potvrđuje i Steinerova (uostalom, ispravna) interpretacija likova tri
kralja od bakra, srebra i zlata u bajci. "U čovjeku koji se razvija
u slobodnu ličnost, tri duševne snage djeluju zajedno: volja (bakar),
čuvstvo (srebro) i spoznaja (zlato)" (Steiner, 2003.).
Čovjek povezuje čulno s nadčulnim u umjetnosti
i pomoću umjetnosti se dokazuje kao slobodna stvaralačka duša. Rijeka
u bajci razdvaja ta dva svijeta; svijet slobode nadčulnog i svijet nužnosti
čulnoga. Goethe je ponavljao izreku starog mistika: "Da oko nije sunčano,
ne bi nikada bilo kadro ugledati sunce; da u nama ne postoji snaga samog
Boga, božansko nas ne bi moglo ushititi." Ovu analogiju (grčka riječ
za proporciju, uočite valjanost formule a:b=c:d) Goethe koristi kao
ključ nauke o bojama. Razumijevajući odnose u materijalnom svijetu -
pa tako i odnose među bojama, jer "boje su patnje svjetlosti" - spoznati
ćemo odnose u duhovnom svijetu, jer antička analogija Hermesa Trismegistosa
glasi: "kako je gore tako je i dolje, a kako je dolje tako je i gore".
Ovaj svjetonazor odgovara onom Teozofskog društva
koji je utemeljila Helena Petrovna Blavatsky u New Yorku, 1875. g. Blavatsky
je prva osoba sa zapada koja je imala pristup Tibetu, njegovim hramovima
i učenjima. Nakon sedam godina boravka vraća se i donosi učenje "Glasa
tišine" putem kojeg pokušava obnoviti drevna znanja. Vrlo je vjerojatno
da joj Steiner mnogo duguje iako to literatura ne navodi. Ovome odgovara
i Steinerov koncept tročlanosti čovjeka: tijelo (čulno), duša (veza),
i duh (nadčulno).
Još je nešto važno u odnosu Steinera i
Goethea: Goethe u svojem "Nauku o bojama" polemizira s Newtonovim
objektivizmom svjetlosti i inzistira na tome da je boja subjektivan
doživljaj pojedinca. To ga dovodi do otkrića i bavljenja psihologijom
percepcije, ukazujući nam na zakonitosti sukcesivnog kontrasta i pa-slika,
kao i asocijativnog simbolizma boja. Na ovo će se posebno pozvati Steiner,
pazeći kojim će bojama djeca biti okružena u različitim uzrastima.
|
|
|
|
"Tajna
ljudskih temperamenata" |
|
|
Još
u 17. st. još se mislilo da se iz mulja mogu razviti insekti, gliste,
čak i same ribe. Francesco Reidi (1627.-1697.) je prvi postavio zakon
da živo može nastati samo iz živoga. To je preteča drugog zakona: duševno-duhovno
proizlazi iz duševno-duhovnog. Steiner ga koristi za objašnjenje reinkarnacije,
povratka iz duhovnog svijeta. Nakon života u duhovnom svijetu u drukčijim
oblicima postojanja osoba si traži roditeljski par (Steiner, 2003.). Ovo
veoma sliči na Tibetanski Bardo-Thödol i "Knjigu mrtvih" (Evans-Wentz,
1998.), što potvrđuje teozofski utjecaj. Svaki čovjek iz prijašnjeg života
donosi sa sobom određena svojstva svojeg sadašnjeg života, unutarnju jezgru
svojega bića. To bi bila individualnost u punom smislu riječi i proturječna
je naslijeđu.
Temperament je posredovanje, ono što se umeće
između nasljedne loze i naše individualnosti, kao što se plava i žuta
sjedinjuju u zelenoj (Steiner, 2003.). Cjeloviti čovjek sastoji se od
fizičkog tijela, eterskog tijela, astralnog tijela i Ja (Steiner, 2003.).
Etersko tijelo je tijelo žlijezda, borac protiv raspadanja fizičkog tijela,
vidljivo samo očima duha; kao i astralno tijelo, tijelo živaca, zaduženo
za osjete i predodžbe. Najviši čovjekov dio je Ja, krvotok, nositelj samosvijesti.
Kroz međusobno djelovanje ovih elemenata nastaju temperamenti. Kada u
čovjeku prevladavaju Ja-snage nastaje kolerični temperament; kada prevladavaju
snage astralnog tijela nastaje sangvinični temperament; etersko tijelo
uvjetuje flegmatični temperament, a fizičko tijelo melankolični temperament.
Mišljenje je povezano sa živčano-osjetilnim sustavom, osjećaji s ritmičkim
sustavom, a htijenje s udovima. Astralno tijelo se sastoji od pokretnih
slika u boji. Čovjek se rađa s fizičkim tijelom. Promjenom zubiju, sa
sedam godina razvija se eterično tijelo; iza četrnaeste godine dobiva
astralno tijelo, a iza dvadesetprve godine "Ja". U upravljanju i rukovođenju
temperamentima leži zadaća životne prakse, kao i učiteljske. |
|
|
|
|
|
Pohvale |
Literatura:
1. Carlgren, Frans
(1990.): Odgoj ka slobodi: Pedagogija Rudolfa Steinera, Zagreb, Društvo
za waldorfsku pedagogiju
2. Evans-Wentz, W. Y. (1998.): Tibetanska knjiga mrtvih, Zagreb, CID-Nova
3. Goethe, Johann Wolfgang von (1999.): Bajka o zelenoj zmiji i lijepoj
Ljiljani, Zagreb, Moderna vremena (pogovor: Rudolf Steiner)
4. Jung, Carl Gustav (1964.): Čovjek i njegovi simboli, Zagreb, Mladost
5. Matijević, Milan (2001.): Alternativne škole, Zagreb, TIPEX
6. Seitz, Marielle, Hallwachs, Ursula (1996.): Montesori ili Waldorf?,
Zagreb, Educa
7. Steiner, Rudolf (2003.): Tajna ljudskih temperamenata (predavanja
München 9. 1. 1909., Karlsruhe 19. 1. 1909. i Berlin 4. 3. 1909.), Zagreb,
Rudolf Steiner Book
|
|
Nastavljajući
navedene utjecaje, Steinerova namjera bila je da ujedini umjetnost,
znanost i religiju. Pra-religioznost ljudskog bića proizlazila je iz
potrebe za sveobuhvatnim redom. Za taj viši, strukturalni red potrebna
su finija osjetila; osjetila su vrata kroz koja svijet ulazi u čovjeka.
Steiner govori o dvanaest osjetila: vanjska osjetila: ja-osjetilo,
osjetilo za razmišljanje, osjetilo za riječi i osjetilo sluha; vanjsko-unutarnja
osjetila: osjetilo za toplotu, osjetilo vida, osjetilo ukusa i osjetilo
mirisa; unutarnja osjetila: osjetilo ravnoteže, osjetilo za kretanje,
osjetilo života i osjetilo opipa. Osjetila ne žele živjeti u umjetničkim
rezervatima, ona žele da ih se svakodnevno njeguje i hrani. Osposobljavanje
osjetila postiže se manualnom i umjetničkom djelatnošću.
Na početku svakog dana u školi se duže vrijeme
(tri do četiri tjedna) obrađuje isti predmet; to je tzv. epoha.
Svakog dana sadržaji neke epohe se obrađuju prva dva sata u trajanju
od 100 minuta; to je tzv. "glavna" nastava. Epohe traju nekoliko tjedana.
Epohe samo dvaput godišnje nastavljaju isti predmet; djeca imaju vremena
zaboraviti; onda ponovni susret s onim što je potonulo u zaborav. Ovo
je dobar način rada, jer usvajanje sadržaja u cjelinama omogućava saživljavanje
s primljenim informacijama, njihovo afektivno pounutrivanje. Ovako uspostavljen
ritam rada učvršćuje se i određivanjem zadnja dva sata dnevnog rasporeda
za praktične (manualne) i umjetničke aktivnosti. Slikanje, crtanje,
modeliranje, muziciranje, recitiranje i izvođenje dramskih prizora u
nižim je razredima utkano u nastavu svih predmeta. S rezbarenjem drva
se u pravilu počinje u šestom razredu. I ovo je pravi put za pounutrivanje:
poznata je uzrečica "što čujem zaboravim, što vidim upamtim, što učinim
razumijem i znam". Ovime se osim glavom doista obrazuje i rukama i srcem.
Nastava likovne kulture u sebi obuhvaća crtanje,
slikanje i plasticiranje (modeliranje i građenje). Srodne aktivnosti
su još i ručni rad i obrti (zanatstvo) koje su bliske dizajnu. Ovim
putem prije ili kasnije svaki učenik dođe do ovog važnog iskustva: materijal
ima također svoju vlastitu volju koju treba respektirati. Kič često
nastaje upravo lažiranjem materijala, npr. plastika izbrušena kao kristal,
gips koji oponaša mramor i sl. Uz to, veoma je važna i razina odgoja
društva koja se ovime postiže. "Da bi se nešto postiglo, ne trebaju
nam samo predani stručnjaci, nego također dovoljno laika koji za ove
ideje imaju toliko jak interes da su čak voljni na ma koji način snositi
troškove koji su s time povezani Uz pomoć umjetnički orijentirane nastave
zanatstva može škola dati bitan doprinos stvaranju novog mišljenja u
pogledu socijalnog djelovanja umjetnosti" (Carlgren, 1990.). Za samu
likovnu metodiku važne su još neke ispravne spoznaje. Primjerice, da
u prirodi nema konturnih (obrisnih) linija, već postoje samo boje koje
se susreću i obojene površine koje se dodiruju. Zatim, da crta nije
oponašanje oblika iz prirode, već se crte doživljavaju kao pokreti spušteni
na papir. Tako se u prvoj epohi likovne kulture u prvom razredu crtanje
formi (oblika) započinje se ravnom i zakrivljenom crtom, tako da djeca
trče u krug i u obliku spirale, pa ove oblike ucrtaju u svoje bilježnice.
Forme su epoha koja se izvodi kao nastava crtanja, i to na slijedeći
način: u prvom razredu crtaju se horizontalne, vertikalne i dijagonalne
crte, oštri i tupi kutevi, višekutni oblici, valovi i krivulje. U drugom
razredu crtaju se zrcalne simetrije, učitelj može zadati pola crteža
na ploči a učenici načiniti cjelinu na papirima. U trećem razredu traže
se odgovarajući oblici na zadane oblike i ravnoteže (recimo uglate linije
koje odgovaraju uglatima, oble oblima i sl.); ovime se postiže usuglašena
komunikacija, a osvještava se i jedinstvo kompozicije, odjekivanje sukladnih
elemenata u cjelini u kojoj pojedinosti moraju biti uvrštene u neki
suodnos. U četvrtom razredu ritmovi se kompliciraju ornamentima i pleternim
motivima. Od petog razreda počinje nastava geometrije i prestaje crtanje
formi. Geometrija može imati neprimjetnu uređujuću funkciju; otkrivati
geometrijske zakonitosti u svemiru i umjetnosti može svakako dovesti
do nadasve uzvišenog doživljaja sreće. Ponovno dolazi do stapanja u
jedinstvo umjetnosti i znanosti. Od devetog do dvanaestog razreda dobivaju
predmet Povijest umjetnosti.
Crtačke forme su ujedno predvježba za učenje
pisanja. I ovdje je slika na prvom mjestu, od slike do slova. Priča:
"Kralj kraljevstva moćnog kreće u okršaj, kreševo oko njega i kiša kopalja…"
Treba naslikati kralja s krunom na glavi i s ispruženim mačem u ruci;
slijedećeg dana on na crtežu postaje mršaviji, te konačno od njega ostane
još samo "K". Tako igla postaje "I", lopata postaje "L", guja "G" itd.
Ovo je daleki podsjetnik na povijest nastanka pisma od slikovnog, asocijativnog
pisma prema današnjem alfabetu. "Zimska slova" su uglata i hladnih boja,
"ljetna slova" imaju mekane okrugle oblike i tople boje. Vokali postaju
geste. Ovdje počinje euritmija.
Grof Friz von Bothmer je dobio zadatak izraditi
gimnastičke vježbe kao odgojno sredstvo; oblikovanje tijela i buđenje
svijesti također je uključeno u vježbe. Euritmija (dobar ritam) je "vidljivi
jezik" i "vidljivi pjev"; osluškuje se tijelo tražeći gdje se formiraju
pojedini zvuci (u trbuhu, plućima, grlu…) nakon čega se oni asocijativno
izražavaju pokretom. Time je moguće plesati i ritam, metar i boju zvuka
prema određenim ključevima.
Napokon, u waldorfskoj pedagogiji poklanja
se pažnja i tzv. Jungovim arhetipskim slikama (Jung, 1964.). Zadatak
je waldorfske pedagogije: "Moramo moći odgajati tako da uklanjamo fizičke
i duševne prepreke za sve ono što iz jednog zbiljskog poretka u svijetu
u svakom razdoblju po djeci silazi u svijet, kako bi se za odgajanika
stvarala okolina po kojoj njegov dug u punoj slobodi može zakoračiti
u život" (Steiner, predavanje od 19. kolovoza 1922.). To je povezivanje
osjetilnog i nadosjetilnog svijeta (pogovor za Goethovu bajka, Steiner,
1999.) Neophodno je djetetu pružati te slike kroz bajke i mitove.
Ukratko, velika je zasluga waldorfske pedagogije
ispravno vrednovanje umjetničkih sadržaja i njihovih oslobađajućih i
objedinjujućih mogućnosti u cjelovitom odgoju djeteta.
|
|
|
|
Kritike |
|
Ipak,
uz navedene pohvalne osobine korištenja umjetničkih sadržaja u waldorfskom
odgoju, uočavaju se i mnoga upitna mjesta podložna kritici. U predškolskom
uzrastu (prvo sedmogodišnje razdoblje) u umjetničke sadržaje stavljaju
se određena ograničenja koja nemaju potporu u likovnoumjetničkoj teoriji
i praksi. Tako, primjerice, materijali s kojima se malo dijete igra
trebaju imati geometrijske praoblike: krug, četverokut, trokut, itd.
Odabir ovih praoblika djeluje dosta proizvoljno i bez potpore u bilo
kojem sustavu. Jednako neopravdano čini se i ograničenje u bojama koje
se zadaje materijalima koji se koriste; trebaju biti samo osnovnih boja
(crvena, plava i žuta). Steinerovo objašnjenje je da te boje i oblici
trebaju biti takvi tako da ih dječja duša, na temelju dojmova prije
rođenja, može opaziti preko sjećanja. Tvrdnja djeluje preproizvoljno.
Slika se s tri osnovne boje, ali dijete na
početku dobiva samo jednu boju, tek onda se miješaju. Ovo je obrazloženo
time da dijete prvo usvoji čistu boju, tek onda izvedenu. To je posve
u redu, ali nejasno je zašto se dijete štiti od crne kojom može postići
svjetlosni raspon. Nadalje, prostor je također obojan prema uputama
Rudolfa Steinera. "U dječjem vrtiću prevladava boja breskve koja je
tako prozirno nanesena na zid da on može "živjeti"". Nije jasno ni zašto
baš boja breskve, ni što znači da zid "živi" (diše?). Stvar postaje
jasnija u školi; i ovdje su boje zidova određene prema uzrastu, odnosno
razredu. U prvom razredu boja zida je snažna crvena boja (vjerojatno
intenzivna, jarka, čista), od četvrtog razreda zidovi su u nježnim crvenim
tonovima (vrlo neusuglašena terminologija, pojam "nježne" boje nije
teorijski određen, ukratko ne znači ništa), kroz slijedeće razrede dolazi
narančasta, pa se boja se sve više miješa s žutim i u sedmom razredu
postaje sasvim žuta. U osmom razredu prelazi u zelenu, zatim u devetom
i desetom razredu u plavu boju, a u jedanaestom i dvanaestom postaju
ljubičasti. Ovdje se, dakle, radi o spektralnom nizu, kojem se uporište
vjerojatno nalazi u ljudskim čakrama (energetskim vrtlozima). Steinerovo
objašnjenje je da djeca tako prate svoje napredovanje; pratila bi ga
međutim i s bilo kojim drugim bojama.
Ova sklonost propisanosti ujedno je i najslabija
točka sustava koji pretendira biti prožet umjetnošću. Euritmija traži
asocijativne pokrete koji odgovaraju glasovima; ali ih nakon kratkog
početnog istraživanja naprosto propisuje. Zadani su i točno određeni
položaji koji znače pojedino slovo. Također, problem samostalnog odabira
boja nastavlja se i u školi. Djeca ne koriste crnu sve do sedmog razreda;
tada pak prelaze isključivo na crno-bijele crtačke tehnike. S bojom
će se ponovno susresti u desetom razredu; čemu trogodišnje apstiniranje
od boje? Štoviše, crtanje kao likovno područje uopće i ne postoji do
sedmog razreda; do petog razreda zamjenjuje ga crtanje formi, a od petog
razreda crtanje geometrijskih likova. I same forme u određenom trenutku
postaju prekrute: zahtjev za komunikacijom preko odgovarajućih formi
uskoro će se izroditi u šablone, jer se čini kao da je posve jasno "što
odgovara čemu". Pravila harmonije tako su banalizirana, i često je naprosto
dovoljno na krivulju odgovoriti krivuljom, a na ugao uglom, na hladnu
boju hladnom, a na toplu toplom. Štoviše, djeci se sugerira kada da
koju koriste: istina je da horizontalni i vertikalni potez djeluju statično
i stoga možda hladno, a dijagonala i izlomljena crta djeluju dinamično
i stoga možda toplo, ali to je daleko od pravila i konačne istine. Dobro
je kada nastavnici predlažu popunjavanje bojom okoline poteza da bi
se osvijestila cjelina, ali koje okoline? Vježbe forme se u pravilu
rade bez formata (kadra), već se kao cjelina shvaća površina papira
u bilježnici; međutim to je slučajni okvir koji ponekad dijeli i nekoliko
crteža formi. Na taj način djeca ne osvještavaju komponiranje, već crtanje
postaje semantička vježba raspodjele znakova prema prekrutom ključu.
Ne pomaže ni to što sva djeca koriste jednak materijal, tzv. block-pastele,
i to na sličan način. "Letimični posjetioci waldorfskih škola ili neke
izložbe radova waldorfskih učenika često kažu: zašto sve slikarije sliče
jedna drugoj?" Kažu da je rad učitelja određen prirodom boja te uzimanjem
u obzir onoga što je za djecu ljekovito (Carlgren, 1990.).
To možemo pratiti i na sljedećem primjeru:
"Uzbuđeno dijete valja okružiti crvenim ili
crveno-žutim bojama, ili dati da mu se izradi odjeća u takvim bojama,
dok kod mlitave djece valja posegnuti za plavim i plavozelenim bojama."
(Čini se da Rudolf Steiner ovdje s jedne strane misli na sangviničnu
i koleričnu djecu, a s druge pak strane na melankoličnu i flegmatičnu
djecu). On zatim dalje nastavlja: "Radi se, naime, o boji koja se u
nutrini proizvodi kao protuboja. To je primjerice kod crvenoga zelena
boja, a kod plavoga narančastožuta boja, u što se lako možemo uvjeriti
ukoliko primjerice neko vrijeme gledamo adekvatno obojenu površinu te
onda brzo usmjerimo pogled na neku bijelu površinu. Ovu protuboju stvaraju
dječji fizički organi, djelujući tako na odgovarajuće strukture organa
koje su djetetu neophodne (Rudolf Steiner, "Odgoj djeteta" u Carlgren,
1990.). Ovdje se govori o komplementarnim kontrastima i paslikama koje
oko samo proizvodi što ne navedenim pokusom doista može provjeriti.
Vezu toga s unutarnjim organima, međutim, ne možemo provjeriti, i doista
nije jasno odakle mu taj koncept. Osim ako eventualno nije povezan s
fenomenom čakri koje imaju dugine boje (ali na njihovu se boju ne može
djelovati mijenjajući ju već samo pročišćujući).
Nadalje, "Znamo da netko tko nespretno pokreće
prste ima također nespretan intelekt i manje elastične ideje i misli
(Steiner, predavanje od 26. 4. 1920. u Carlgren, 1990.). Moguće, ali
neelastičnost ideja nastaje i pretjeranim vođenjem od strane učitelja.
U tzv. "bilježnicama za epohe" učenici skupljaju sažetke pojedinih nastavnih
cjelina. Tekstove diktira učitelj, ilustracije su djelo djece s tim
da na ploči učitelj naznači pojedine skice i motive; "već prema tome
kako su djeca shvatila zadatak, koliko se sjećaju i koliko su nadarena
za umjetnost, njihovi su crteži oskudni, vjerna su kopija slike na ploči
ili su vrlo slobodni i čudesno obojani." Ova ponuda godovih vizualnih
rješenja u suprotnosti je s waldorfskom tvrdnjom kako "djetetu ne treba
ništa unaprijed crtati, nipošto ne valja opterećivati dijete svojim
klišejima čovjeka i kuće". No, u nastavku se kaže: "u pripremi raznih
godišnjih blagdana sve se ove stvari posebno upotrebljavaju: uskrsni
pilići, uskrsni zečevi, adventski kalendari, sv. Nikole, božićne jaslice,
itd." Ovo su primjeri najgorih nestručnih stereotipa koje obavezno treba
izbjegavati u razredima. Djeci se ne nudi crtanje po promatranju. "Precrtati
pojave iz vanjskog svijeta na način vjeran prirodi - to se ozbiljno
običava tek u sedmom i osmom razredu, nakon što su učenici stekli preduvjete
za umjetničku crno-bijelu tehniku." Djeca godinama ne prepoznaju likovne
probleme u svojoj okolici. No, "već u četvrtom razredu treba djecu navoditi
na to da kutne zavijutke, elipse i krivulje mogu doživjeti na stolcima,
vazama itd.". I na kraju: "Apstraktno crtanje ostaje za kasnije godine
kad se već razvije sagledavanje prostora i perspektive" Nije jasno što
to znači; ako se govori o konceptu linearne perspektive, gdje je tu
apstraktno crtanje? Mnoštvo pojmova se koristi nestandardno. Nije jasno
ni zašto se grafika ne spominje u programu waldorfskih škola.
Steiner je govorio o "školi za osjetila". U
skladu s tim, dojmovi trebaju biti usklađeni; ako nešto izgleda kao
drvo i pri opipu treba biti drvo. Zbog toga se ulazi u drugu krajnost:
roditelji djece koja pohađaju waldorfsku školu moraju se obvezati da
će se odreći konzumiranja medija, posebno televizije. Jer televizija
pokazuje lažne slike. S istim razlogom napadaju se i stripovi. Ali,
kako prihvaćamo figuraciju u likovnom izrazu? I to onda pripada lažnim
slikama, što uostalom znamo iz ikonoklastičke epizode bizantske umjetnosti
u 6. st. kada je iz istog razloga bilo zabranjeno figurativno prikazivati
svece (ikone). Steinerov primjer odvodi sve dalje u krajnost: "Sve dok
se dijete još ne može uspraviti ne treba mu ni pružati životinjske oblike
da se preko oponašanja životinja ne bi poremetilo načelo ljudskog uspravnog
hoda." Ovo ne treba komentar.
Rezimirajmo: termini umjetnost i umjetnički
prečesto se i nekritički upotrebljavaju u waldorfskoj pedagogiji. Citat:
"Na kraju osmog i dvanaestog razreda učenici prikazuju velike razredne
predstave "značajne umjetničke vrijednosti" devalvira upotrebljeni
termin; djeca NISU umjetnici. Kao što nisu ni znanstvenici. A karakteristika
umjetnosti je i osjetljiva ravnoteža u dihotomiji između slobode i ograničenosti
pravilima, zbog čega ona proizlazi i iz svjetonazora pojedinca i vremena.
Ta ravnoteža je veoma narušena direktivnim vođenjem kako ga ova pedagogija
navodi.
|
|
|
|
|
|
Zaključak? |
|
|
Ovaj
tekst nije pisan s namjerom da prosudi za ili protiv, već da razvrsta
karakteristike jedne pedagogije koja je najviše ukorijenjena u umjetnosti.
Razvrstavanje na pozitivne i negativne ocjene proizlazi iz pogleda umjetničkih
teorija i praksi koje su rezultat - nemojmo to zaboraviti - gotovo stogodišnjeg
iskustva i istraživanja stečenih i nastalih nakon sustava koji
je oformio Rudolf Steiner. Isključivost je najčešća osobina Steinerovih
i sljedbenika i protivnika; ovdje se podatke pokušalo objektivizirati.
|
|
|
|