Likovna kultura kao nastava domaćinstva | ||
PRVA STRANICA | ||
|
||
M.
Huzjak
|
Nedavni doživljaj u jednom ugostiteljskom objektu na moru podsjetio me na problem koji sam počeo učestalo primjećivati, kroz ponavljanje poput pravilnog uzorka. Jedna je konobarica, naime, živo diskutirala s prisutnim opuštenim društvom - o umjetnosti. Dodati ću kako su iznesena stanovišta odražavala uobičajene stereotipe o neshvaćenim i čudnim umjetnicima - uz ogradu da oni možda i imaju neku svoju logiku ali ih ne razumijemo - zatim o djelima bez vrijednosti ako se autor nije potrudio oko prepoznatljivosti likova (apstrakcija - loše, figuracija - dobro), te o dekorativnoj funkciji umjetnosti u ljudskim životima. Uobičajeno nadražen takvim razgovorima u svojoj blizini, zamolio sam konobaricu da nam sada malo priča o molekularnoj biologiji. Pomalo začuđena ali sa smiješkom, odgovorila je da to ne može. Jer da o tome ništa ne zna. Ne osobito spretno upitao sam i konstatirao istovremeno - zašto misli da zna nešto o umjetnosti? Je li to možda specijalizirala? Zapravo nije razumjela pitanje; prisutni su joj pojasnili da sam ja profesor toga. Razveselilo ju je kako je to "jako zgodno" i zapravo "lijepo". Bojao sam se pitati što je lijepo. Ali slutio sam zašto je zgodno baviti se lijepim stvarima u životi. Umjetnost je tema o kojoj će gotovo svatko imati svoje mišljenje. Jer, za razliku od molekularne biologije koja zahtjeva dugotrajno temeljito izučavanje, dakle znanje (jer je to znanost), za umjetnost je, prema uvriježenom mišljenju, dovoljno ono što svi imaju - osjećaji i ukus. Odakle
dolaze poticaji za takvo (opće) uvjerenje? Zapravo, gotovo odasvud.
Čak i mnoge stručne knjige, posebno iz psihologije, sociologije, povijesti
i sl. rado koriste dihotomiju: znanost - razum nasuprot umjetnost -
osjećaj. U jutarnjem programu na televiziji će s ponosom biti prikazan
nastavnik likovne kulture kako u bolnicama olakšava boravak djeci držeći
im "nastavu". Nastavnik matematike bi vjerojatno slabo olakšao boravak
u bolnici. Doista, i umjetnost i likovno izražavanje (a to nipošto nije
isto!) imaju veoma izražen terapeutski faktor ugode. Nekako naslućujemo
da su na djelu nesvjesne sile koje se dotiću cijelog čovječanstva. Probleme
"lijepog", "ukusa" i "osjećaja" doživljavamo kao osobnu baštinu ljudskosti
koja je neprikosnovena svakom pojedincu ponaosob. Nažalost, ne samo
teoretičar psihologije, sociologije i etike, već iole bolji stručnjak
za marketing, poznavati će mnoge učinkovite načine doslovno programiranja
ljudske psihe unutar baš tih "osobnih" kategorija - najočigledniji primjer
je moda. Nisu. Bogata je literatura pokazala su kako je umjetnost zbroj mnogih područja i njihovo svijesno preispitivanje. Slikar John Constable je rekao (vjerojatno potaknut sličnim razmišljanjem): "Slikarstvo je nauka i treba se njime baviti kao istraživanjem zakona prirode. (...) slike su samo pokusi.". Ne samo djeca, nego i većina odraslih nije se u stanju baviti takvim pokusima koji zahtijevaju veliko obrazovanje i vještinu. Ali korist od tih pokusa jest općedruštvena, što čovječanstvo maglovito naslućuje. Tako se i na satovima likovne kulture uči ono što je ljudskim bićima toliko potrebno da se osjećaju slobodni iznostiti stavove i bez obrazovanja, jer se to doista tiče svih: uči se gledati, uči se imenovati viđeno, uči se stvaralačkoj kombinanatorici, uči se analizama raščlaniti i razumjeti djelo kao pokus; napokon valoriziranjem svega toga i apstrahiranjem - uči se misliti i biti slobodan. Nastavnom likovne kulture kao nastavom domaćinstva nastavnici će dobiti "slatke", "zgodne" i nadasve "praktične" radove, ali će istovremeno odgurati djecu daleko od mogućnosti da baštine rezultate pokusa najvećih duhovnih velikana; te rezultate uostalom i nazivamo kultura, civilizacija i sloboda. |
|