POMOĆ |
|
Darovitost,
talent i kreativnost u odgojnom procesu
|
PRVA
STRANICA |
|
Određivanje
pojma darovitosti i talenta |
Tekstovi
Stranice za učitelje
Stranice za studente
Miroslav
Huzjak
objavljeno
u: Odgojne znanosti, Vol. 8, br. 1, 2006, str. 289-300
Stručni članak
|
|
Ljudske
su sposobnosti u populaciji statistički raspoređene po Gausovoj, zvonastoj
krivulji normalne distribucije. To znači da većina ima određenu sposobnost
razvijenu na nekoj prosječnoj razini, dok se broj pojedinaca s povećanim
ili smanjenim sposobnostima simetrično smanjuje. One pojedince koji
imaju jednu ili više sposobnosti značajno natprosječno razvijene obično
nazivamo nadarenima u toj sposobnosti (Koren, 1989.). U Velikoj Britaniji
za takve se pojedince upotrebljava izraz "sposobniji" (more able).
Darovito dijete je dijete rođeno s neuobičajenom
sposobnošću da svlada određeno područje (ili područja) (Winner, 2005.).
Genij je ekstremnija verzija darovitog djeteta koje stvara na stupnju
odrasle osobe iako je još uvijek dijete. Takva su djeca kreativna u
smislu malog "k": ona samostalno otkrivaju pravila svojeg područja i
smišljaju neobične strategije za rješavanje problema. Ona su rijetko
kreativna u smislu velikog "K": to označava zahvaćanje i variranje područja
(Winner, 2005.). Kada odrastu takva djeca nekad postaju stručnjaci u
svojem području; a stručnost nije kreativnost. Stručnjaci ostvaruju
visoke rezultate u svom području, kreativni ga mijenjaju. Kreativni
put zahtijeva i buntovnu osobnost, preuzimanje rizika i motivaciju za
uzdrmavanjem utvrđene tradicije.
Ellen Winner izraz "darovitost" koristi za
opisivanje djece s ova tri obilježja: 1. prijevremena razvijenost (brže
napredovanje od prosječne djece); 2. inzistiranje da sviraju po svom
(viša kvaliteta postignuća, drugačiji putovi učenja, samostalnost i
samopouzdanje) i 3. žar za svladavanjem (visoka motiviranost, opsesivan
interes). U darovitih je lako uočljiva intrizična motiviranost. Za razliku
od ekstrizične motivacije koja nije sama sebi svrha, već je instrumentalna
za postizanje nekih vanjskih ciljeva, intrizična motivacija je ponašanje
koje se izvodi zbog sebe samog, zbog vlastitog zadovoljstva. Darovite
ne treba nagovarati na vježbanje, a njihovo područje im je ujedno i
razonoda.
Talentiran je riječ koja dolazi iz grčkog
jezika - talanton, odnosno latinskog jezika - talentum, a izvorno znači
mjeru, pa zdjelicu kojom se mjeri, pa zlatan novac. Onaj koji je imao
talenta bio je osoba s mjerom, s osjećajem za (zajedničku) mjeru i kao
takav (duhovno) bogat. Mjera je bila posebno izražena u umjetnostima,
a mogla se naučiti putem kanona i proporcija kojima se postizala sumjerljivost
(symmetria), uočavanje neočiglednih vrijednosti nekih pojava kroz zajedničke
mjere.
Danas,
talent označava razvijenu područno specifičnu darovitost. Gagnéov model
razvoja talenta iz nadarenosti objašnjava kako je potrebna nadarenost
zbrojena sa slučajem (srećom), okolinom i motivacijsko emocionalnim
osobinama. Područja talenta mogu biti školska (akademska), umjetnička,
sportska, tehnološka. Gagné također navodi i "katalizatore" koji omogućuju
razvoj darovitosti u talent: to su otvorenost prema novom iskustvu,
pozitivna slika o sebi, autonomija i otpornost na stres. Zanimljiva
je otvorenost ka novom iskustvu - ona znači radoznalost, ali i toleranciju
na neizvjesnost. Naime, tamo gdje nisu jasna "pravila igre" pojavljuju
se znatne razlike u reakcijama pojedinaca na takve okolnosti. Kruglanski
i Webster (u Vlahović-Štetić, 2005) nazivaju to "sklonošću za zatvaranjem",
prihvaćanjem "prvog odgovora" koji je, bez obzira na stvarnu kvalitetu,
prihvatljiviji u usporedbi s nejasnošću i dvosmislenosti. I otpornost
na stres je neobično svojstvo - iako stresne i traumatske situacije
mogu imati vrlo nepovoljno djelovanje na dječja postignuća, za darovite
je to drugačije. Još je Termanovo longitudinalno istraživanje pokazalo
kako djeca koja u kasnijim godinama nisu razvila svoju darovitost, u
djetinjstvu nisu stekla unutrašnju otpornost na otpore koje će svojom
različitošću izazivati u okolini.
Razlikujmo
još i izraze otkrivanje i identifikacija nadarenih prema
Ivanu Korenu. Pojmovno, otkriti (prepoznati) znači samo indicirati nadarenog
pojedinca, a identificirati znači utvrditi njegov identitet, tj. utvrditi
skup osobina koje posjeduje, vrstu i stupanj njegove nadarenosti (Koren,
1989.). U procesu otkrivanja više sudjeluju učitelji, a u proces identifikacije
se uključuju i posebni stručnjaci (psiholozi, pedagozi, sociolozi, liječnici).
|
|
|
|
|
|
Teorije
darovitosti |
|
|
Prvi
koji je počeo sustavno istraživati darovitost bio je američki psiholog
Lewis Terman. On je, 1921. godine pokrenuo istraživanje koje je uključivalo
tisuću i petsto djece rođene između 1903. i 1917.; pratilo ih se kroz
cijeli život. Došao je do procjene kako populacija sadrži 1% nadarenih
pojedinaca, stavljajući naglasak na inteligenciju (IQ). Koristio je
Stanfor-Binet test inteligencije: od djece se traži da definiraju značenje
riječi, naznače u čemu je razlika između dvije riječi (npr. lijenost
i besposlenost), objasne razliku i sličnost između dva predmeta,
odslušaju i prepričaju odlomak iz teksta, odgovore na umene zagonetke,
pročitaju priču i objasne njezinu moralnu pouku, unatrag ponove sedam
brojeva, riješe matematičke zadatke s poznatim točnim i netočnim odgovorima
i dopune vizualne uzorke. Test procjenjuje verbalne, logičke, matematičke
i prostorne sposobnosti. Prosječna inteligencija koja se dobiva ovim
testom je između 90 i 109 bodova; Termanovi ispitanici varirali su od
135 do 196, s prosjekom oko 150.
Eric Ogilvie, istraživač u Velikoj Britaniji,
1972. g. predložio je područja u kojima se može prepoznati isticanje
pojedinaca: fizička talentiranost, spretnost u tehnici, virtualna i
izvedbena sposobnost, istaknuto vodstvo i socijalna svijest, kreativnost,
visok stupanj inteligencije. U postocima, Ogilvie je najizdašniji vjerojatnošću:
identificirao je 3% višestruko darovite djece i 36% djece koja posjeduje
jedan osebujan ili specifičan talent (George, 2005).
Nadalje, Joe S. Renzulli od 1978. g. određuje
darovitost kao interakciju specifične sposobnosti, intrizične motivacije
i visokog stupnja kreativnosti - ovo je tzv. troprstenasti model (three-ring
conception of giftedness). Renzulli razlikuje školsku (akademsku) nadarenost
(visoki IQ, uspješnost rješavanja zadataka i reproduciranja znanja)
i produktivno-kreativnu nadarenost (sposobnost primjene znanja u životnim
zadacima; poistovjećuje nadarenost i kreativnost). Ukupan broj takvih
nadarenih pojedinaca Renzulli procjenjuje na 30% nadarenih. Bloom je
1985. predložio četiri različita područja talentiranosti: sportsko ili
psihomotoričko; estetsko i umjetničko, kognitivno ili intelektualno;
međuljudski odnosti. Analizama iz 1983. A. J. Tannenbaum (Vlahović-Štetić,
2005) postavlja "teoriju zvijezde" - darovitost ovisi o pet karakteristika
vezanih uz pojedinca: 1. općoj sposobnosti (inteligencija), 2. posebnim
sposobnostima, 3. potpornim osobinama (osobine ličnosti), 4. potpori
okoline i 5. slučaju (šansi). Svaka od tih osobina promjenjiva je u
vremenu. Kreativnost nije uvjet darovitosti; rezultat osim kreativan
može biti (samo) visoko stručan. Ovakvim modelom kao sustavom Tannenbaum
procjenjuje na 10% nadarenih od ukupne populacije.
Kreativnošću, kao mogućim elementom darovitosti
i kao jednom od misaonih sposobnosti, bavio se J. P. Guilford 1950.
uvodeći pojam divergentnog mišljenja (nasuprot konvergentnom, logičkom
mišljenju) čije su osobine redefinicija, osjetljivost za probleme, fluentnost,
originalnost, elaboracija i fleksibilnost. Pojedinac za kreativnost
mora posjedovati bogat fond znanja iz kojeg traži nove strategije za
rješavanje problema. Nadalje, kreativnost kao dio strukture produktivnog
mišljenja koje vodi ka kreativnom produktu proučavali su Donald J. Treffinger
i E. P. Torrance.
Razni
su načini kojima su testirana darovita djeca. Ravenove progresivne matrice
omogućile su neverbalno rasuđivanje nadogradnjom odabira crteža kao
nastavka matrice. Prostorne sposobnosti ispituju se mentalnim rotacijama
slike. Pamćenje se testira koliko znamenaka osoba može zapamtiti; razlikovanje
radne i dugoročne memorije. Djeca s matematičkim talentom najspremnije
zadržavaju numeričke, prostorne i vizualne informacije; djeca s verbalnim
sposobnostima najbolje zadržavaju riječi. Prostorno pamćenje ispituje
se i lokacijskim zadatkom koji se sastoji se od mreže i zvjezdice koja
se pomiče od ćelije do ćelije u mreži; zadatak je obilježiti svaku ćeliju
u kojoj je bila zvjezdica redoslijedom kojim se kretala.
Uočeno
je kako u dvama akademskim područjima - jezika i matematike, te u dvama
umjetničkim područjima - likovna umjetnost i glazba, vladaju pravila
i jasno određene strukture koje omogućuju učenje istaknutih pravilnosti.
Razlikujmo i glazbu od muzike: u glazbu je uključen glas, to je muzika
koja se izvodi i čuje; u muziku su uključene muze, to je muzika koja
se komponira i notacijski strukturira.
Testiranje likovnih sposobnosti često se radi
Goodenoughovim testom "Nacrtaj čovjeka". Mora se nacrtati osoba, a što
je osoba nacrtana s više detalja, rezultat je bolji. Ovisan je o razvojnoj
fazi. Djeca koja su likovno darovita vrlo rano (pojedinci već od druge
godine) detaljno opisuju parametre boje (vrstu, ton i čistoću), npr..
"tamnocrvena", lavanda je "svijetloljubičasta" itd. Pri crtanju, likovno
darovita djeca umjesto konceptualne strategije koje im pomažu vidjeti
(simboli, krug za tijelo) koriste figurativnu ili perciptivnu strategiju
- vide iskrivljenja predmeta i negativne prostore između njih. Zapadnjačka
djeca uglavnom crtaju realistički, vjerojatno jer su izloženi iluzionističkim
prikazima na oglasima, časopisima, slikovnicama, na televiziji itd.
(Winner, 2005.). U Kini nadarenost znači hvatanje duha predmeta a ne
njegove sličnosti i geometrijske perspektive. Poznata je djevojčica
Wang Yani koja često slika majmune.
Osobine glazbeno darovite djece su da koja
rano počinju svirati neki instrument, te vježbaju s velikim žarom. Imaju
izvrsno glazbeno pamćenje. Improvizirajući mijenjaju ono čemu su ih
naučili, hvataju i razumijevaju glazbenu strukturu. Pokazuju sposobnost
transponiranja melodije u nove tonalitete. Druga djeca čitaju partiture,
zanima ih glazbena teorija. Lako prate glazbene diktate, dekodiraju
i bilježe ritam i melodijsku liniju. Štoviše, i pamćenje im ovisi o
muzičkoj strukturi; bolje pamte poznate strukture, harmonije i ritmove
nego nasumične. Bolje pamte dijatonsku skalu nego disonantnu glazbu
građenu na kromatskoj skali, što ukazuje na uočavanje pravila i obrazaca.
Često imaju savršeni sluh (što se obično ispoljava prije pete godine)
ili već zarana precizno pogađaju intonaciju. To ipak nije nužan uvjet
za glazbenu darovitost.
Daroviti se slobodno kreću između četiri načina
pristupanja glazbenom djelu mijenjajući središte pažnje između instrumenta
i tehnike izvođenja, partiture, zvuka i glazbene strukture. Posjeduju
povećanu osjetljivost za boju zvuka.
|
|
|
|
Je
li darovitost nasljedna? |
|
|
Francis
Galton je u knjizi "Nasljeđivanje genijalnosti: uvod u zakone i posljedice"
proučio 100 muškaraca istaknutih u povijesti, kao što su Darwin, Bach
i Newton, te njihovu braću i sinove. Otkrio je da su 23 posto braće i
36 posto sinova tih istaknutih ljudi također postali istaknuti, što je
mnogo više od omjera u normalnoj populaciji: 1:400 (Winner, 2005.). Galton
je zaključio da je genijalnost kolala u obiteljima, te da se, stoga, prenosila
genetski. Slično je zaključio i Terman, naime da su bliski rođaci djece
s visokim IQ-om koju je proučavao, također bili intelektualno superiorni.
Međutim, Winner ukazuje kako zaključci koje su
iznijeli Galton i Terman nisu zajamčeni, jer članovi obitelji dijele i
gene, ali i okolinu. Bihevioralni genetičari su u skorije vrijeme proučavali
identične i neidentične blizance tražeći stupanj poklapanja nekih sposobnosti.
Identični blizanci dijele sve gene, a neidentični samo polovinu. Doista
su kod identičnih blizabaca pronađene veće sličnosti; ali opet, to može
biti i posljedica toga što oni za sebe stvaraju sličniju okolinu (jer
ih se doživljava identičnima). Bolja je metoda uspoređivanja poklapanja
kod identičnih blizanaca koji su odgajani odvojeno s poklapanjem kod posvojene
nebiološke braće odgajane zajedno. Ipak, iako se mnogo saznalo o činjenici
da je IQ nasljedan, malo se saznalo o nasljednosti darovitosti. Pojavljuju
se nove teorije: prvi model, tzv. aditivni model, kaže da svaki od mnoštva
gena pomalo prenosi svoj utjecaj bez obzira na prisutnost drugih gena.
Drugi, ne-aditivni model (takozvana "emergeneza") kaže da osobinu prenosi
isključivo cijela pošiljka gena - a dio pošiljke NE rezultira djelomičnom
osobinom. Identični blizanci dijele sve gene; ako je jedan primio pošiljku,
primio je i drugi. Dijete koje je primilo polovicu genetskog koktela genija
neće postati pola genija, recimo. Neki Galtonovi geniji u obitelji nisu
imali istaknute članove, primjerice Beethoven, Michelangelo i Newton.
Model "emergeneze" sugerira kako se genijalnost ne prenosi, već nastaje
određenom kombinacijom gena.
Stephen Ceci ukazao je na još nešto: ono što
se nasljeđuje ne mora nužno biti IQ, već neki drugi faktor - temperament,
na primjer, koji će djetetu povećati ili smanjiti koncentraciju, okoliš
i na taj način odrediti njegove uspjehe.
Osim toga, visoka nasljednost osobine ne znači
da se ta osobina ne može mijenjati, barem u određenoj mjeri. Na kraju,
nasljeđe se ne mora ispoljiti u identičnom području; moguća je nasljednost
primjerice psihomotorike kao šireg aspekta mogućnosti. |
|
|
|
|
|
Obogaćena
sredina |
|
|
Pojam
"obogaćene" sredine podrazumijeva zanimljiv, raznolik i poticajan okoliš
za dijete koje u njemu odrasta. Takva sredina djetetu pruža izazove
i podiže mu standarde njegove uspješnosti. Važna je roditeljska podrška
i opskrbljivanje djeteta materijalima koje traži ili može iskoristiti.
Snažnu ulogu igra i stupanj roditeljskog obrazovanja; vjerojatno obrazovani
roditelji imaju mogućnosti i želje za osiguravanjem obogaćene okoline.
Imanje mnogo novca nije presudan uvjet za razvijanje darovitosti, ali
jest činjenica da obitelj cijeni obrazovanje. Djeci treba omogućiti
čitanje, sviranje, crtanje/slikanje/modeliranje i građenje te razgovor.
Obogaćena sredina igra ulogu i u unapređivanju normalnih stupnjeva razvoja,
a osiromašena sredina ih usporava.
Sve u svemu, roditelji s natprosječnim sposobnostima
te sposobnosti mogu prenijeti na djecu genetski ili stvaranjem obogaćene
okoline; ali isto tako, možda natprosječna djeca traže i biraju određenu
okolinu ili ju modificiraju prema svojim potrebama. Vrlo često roditelji
stvaraju takvu okolinu kao odgovor na natprosječnu sposobnost svog djeteta
i na njegove zahtjeve. Po svoj vjerojatnosti, djeca prepoznata kao darovita
uglavnom se rode u obiteljima s već obogaćenom okolinom, a zbog svojih
sposobnosti traže još veće stupnjeve obogaćenosti, što im roditelji
i omogućuju. Time se vjerojatno potiče razvoj djetetovih sposobnosti.
Takvi roditelji djeci pružaju primjer kako rad dolazi prije igre, kako
se vrijednosti postižu napornim radom i kako ne treba gubiti vrijeme,
biti nemaran i izbjegavati odgovornosti. Roditelji primjerom odgajaju
kako treba biti aktivan, kako se ne besposličari i kako se za odmor
nečime može praktično baviti. Darovitoj djeci koja "ne uspijevaju" roditelji
uglavnom ne postavljaju visoke standarde.
B. Bloom je proučavao obitelji (Bloom 1985.
u Winner 2005., str. 154.) s darovitom djecom i uočio kako su se roditelji
budućih pijanista gotovo uvijek i sami bavili glazbom, aktivno (svirajući
osobno) ili pasivno (odlazeći na koncerte i slušajući glazbu kod kuće);
roditelji su kod većine inicirali glazbenu poduku. Kod likovne umjetnosti
stvari stoje nešto drukčije; roditelji uglavnom nisu bili sami umjetnici,
polovica ih je posjećivala muzeje, četvrtina je umjetnost smatrala vrijednom,
a ostala četvrtina nije mnogo cijenila umjetnost. Poruka koju su prenosili
djeci bila je samoispunjenje, a ne akademska dostignuća.
Kod darovite djece opisuje se i pojačana osjetljivost.
Intenzivna osjetilna reakcija na okolinu opisuje mnoge ljude s nekim
povišenim sposobnostima. Sposobnostima nazivamo biopsihološki potencijal:
radi se o osjetljivosti živčanih struktura jednog dijela mozga za određeni
podražaj - npr. zvuk. Iz toga zaključujemo da povišena osjetljivost
za određeni tip podražaja rezultira povećanom pažnjom za to područje
i finijim diferenciranjem razlika podražaja. Tako će dijete osjetljivo
na zvuk bolje razlikovati melodijske, ritmičke i kompozicijske izražajne
mogućnosti glazbe, ali i alikvotno bogatstvo (takozvanu "boju zvuka").
Ne radi se samo o razlikovanju zvuka violine, viole i violončela i o
načinima izvedbe zvuka na pojedinom instrumentu (pizzikato, triler,
glisando, picking stil…); osjetljivo će dijete i šumove okoline bogatije
razlikovati kao glazbeni izričaj, što će mu otvoriti nove načine upotrebe
konvencionalnih i priručnih instrumenata. M. Čudina-Obradović navodi
da će količina i vrsta zvukovne okoline kojom su djeca okružena u najranijoj
dobi (0-3 godine) značajno utjecati na stupanj osjetljivosti na muziku,
te da većina djece ima određen stupanj sposobnosti koji se može povisiti
ako je atmosfera u kući "muzikalna" (Čudina-Obradović, 1990., str. 112).
Za Rubinsteina će biti zabilježeno: "Još je kao dvogodišnjak u Poljskoj
obožavao sve vrste zvukova: tvorničke sirene, pjesme uličnih prodavača,
izvikivanje sladoledara.".
Čini se kako se ovakva osjetljivost može i
razviti, tj. naučiti upućivanjem pažnje i imenovanjem pojava od strane
roditelja ili učitelja. Takvo će diferencirano opažanje i klasifikacija
podražaja prijeći djetetu u vrijednosni sustav, pa ako je dijete okruženo
likovnim primjerima s velikim bogatstvom izražavanja likovnim elementima
koji su još k tome i verbalno osviješteni (različite vrste linija po
toku, karakteru i značenju, plohe razvedenih i oštrih granica, debeli
i tanki namazi boje, raznovrsne teksture površina itd.) tada će dijete
poprimiti te mogućnosti u svoje dostupne kategorije opažaja i vrednovati
će likovni podražaj prema bogatstvu tih kriterija, a ne samo površno
literarnih (tema, odnosno što likovna djela prikazuju). Pojam "dostupne
kategorije" uveo je J. S. Bruner tvrdnjom kako percepcija izvršava operaciju
kategorizacije. Pitanje je koliko i koje su kategorije promatraču dostupne;
ima li promatrač odgovarajući pojam (naziv i iskustvo) za pojavu kojoj
svjedoči. Poznat je čest primjer osoba koje, u susretu s novom tehnologijom,
kažu kako "ne vide ništa". Stoga, okružujući dijete s raznovrsnim osjetilnim
pojavama i razgovarajući o njima, djetetu odgajamo pažnju dodajući mu
veliku količinu novih dostupnih kategorija. Imajući iskustvo kompozicijskih
i zvučnih mogućnosti tzv. "klasične glazbe" (ne u smislu vremenskog
razdoblja klasike već cjelokupnu glazbenu tradiciju sofisticiranog muzike)
osoba u susretu sa zabavnom ili pop (a o "narodnoj" da ne govorimo)
glazbom mora steći osjećaj banalne jednoličnosti i često uvredljive
stereotipnosti. Isto vrijedi za sladunjava i kičasta likovna djela,
filmska ostvarenja, kinestetičke mogućnosti itd.
|
|
|
|
Kreativnost |
|
Kreativnost
(hrv. stvaralaštvo) je tvoračka sposobnost koja može, ali i ne mora
biti osobina darovitog pojedinca. Sam pojam kreativnosti obilježen je
dvojbama u shvaćanju i definiranju pojma; ipak, kao osobine kreativnosti
uzimaju se dva elementa:
1. kreativni pojedinac uočava, vidi,
doživljava, kombinira stvari i pojave na nov, svjež, neuobičajen način;
2. kreativni pojedinac proizvodi nove,
neuobičajene, drugačije ideje i djela.
Iz toga proizlazi da neki smatraju da je kreativan
samo onaj pojedinac koji proizvodi, a ne samo uočava (kreativnost =
stvaralaštvo), dok drugi misle da je sposobnost uočavanja neobičnog
(kao npr. kod humora) barem znak kreativnost (kreativnost = osobina)
(Čudina-Obradović, 1990., str. 51). U pokušajima rasvjetljavanja pojma
kreativnosti, načinjena je i podjela na kreativnost s "velikim K" i
s "malim k" (Winner, 2005., str. 221): "kreativna" (malo k) su
ona djeca koja samostalno otkrivaju pravila i tehničke vještine određenog
područja, uz minimalno vodstvo odraslih, i izmišljaju neobične strategije
za rješavanje problema. Kada govorimo o "Kreativnosti" (veliko
K), tada podrazumijevamo istezanje, mijenjanje ili čak transformiranje
područja. To podrazumijeva veliku bazu znanja i iskustva (napominje
se i tzv. "desetogodišnje pravilo" - tvrdnja da za proboj u nekom području
treba barem deset godina napornog rada), i smatra se da djeca ne mogu
biti kreativna na ovaj način. Ovome je pokušao doskočiti Irving Taylor.
Taylorov model bi se mogao interpretirati ovako: ako dijete povlači
crte po papiru, ono nije stvorilo društveno vrijedan produkt, ali je
ipak nešto stvorilo. Taylor je kreativnost razvrstao u pet stupnjeva:
1. kreativnost spontane aktivnosti, (1-6 g.); kreativnost usmjerene
aktivnosti (7 - 10 g.), kreativnost invencije (11-15 g.), kreativnost
inovacije (16-17 g.), te kreativnost stvaranja (18+). Dakle, prva četiri
stupnja za malo k, a zadnji za veliko K. Dakako, djeca
nisu ni umjetnici ni znanstvenici.
Darovite
osobe koje nisu Kreativne, u odrasloj dobi postaju stručnjaci.
Stručnost nije kreativnost. Stručnjaci ostvaruju visoke rezultate unutar
svojeg područja, ali samo kreativne osobe mijenjaju to područje. Zanimljiv
primjer ovdje čine tzv. djeca geniji, tj. oni s ekstremno razvijenom
darovitošću. Iako djeca geniji blistaju u djetinjstvu, bez kreativnosti
svaki genij na kraju postaje bivši genij. Da bi nastavili s ostvarivanjem
kreativnih postignuća, geniji moraju naučiti kako transformirati puku
tehničku vještinu u nešto konceptualnije, interpretativnije i originalnije
(Winner, 2005., str. 230). Zadivljujuća realističnost dječjeg crteža
u odrasloj dobi postaje obična stvar (za izučene umjetnike); matematičari
moraju postavljati nova pitanja ili stara rješavati na nove načine.
Često su potrebne i životne zapreke i žrtve kako bi se ostvario prijelaz
od stručnjaka do stvaratelja. Longitudinalna istraživanja potvrđuju
i da su potrebne i određene karakterne osobine, kao što su samostalnost,
neobaziranje na mišljenje okoline i hrabrost za preuzimanjem rizika.
Život po društvenim pravilima njima nije prioritet; ne može brinuti
o tome da svakome ugodi onaj tko će osporavati utvrđenu tradiciju. IQ
nije nužno povezan s kreativnošću.
Već pedesetak godina provode se brojna pedagoška
i psihološka istraživanja tražeći odgovore na tri suštinska pitanja:
1. kakva je priroda kreativnosti, 2. može li se i kako kreativnost mjeriti
i 3. može li se i kako kreativnost poučavati, trenirati, odgajati. Za
istraživanje kreativnosti najveće zasluge pripadaju američkom psihologu
Joy Paul Guilfordu.
Kako bismo razumjeli donekle kompliciran Guilfordov
sustav, moramo znati kako ga je Gilford načinio kao pokušaj unošenja
reda u rezultate do kojih se došlo metodama faktorske analize pri istraživanju
intelektualnih sposobnosti. U potrazi za što preciznijim određenjem
faktora koji određuju sposobnosti (koji se nadalje istražuju kroz varijable)
Guilford je konstruirao model koji je organizirao postojeća znanja,
ali i predviđao još neistražene sposobnosti ponudivši tako smjernice
istraživačima. Njegov model intelektualnih sposobnosti treba predočiti
kao prostorni kubus sačinjen od malih ćelija. Kubus je dimenzija 4x5x6
ćelija, a sačinjavaju ga sadržaji, operacije i njihovi produkti. Sadržaja
ima četiri: mogu biti figuralni, simbolički, semantički i bihejvioralni;
operacija ima pet: mogu biti kognicija, memorija, divergentna
produkcija, konvergentna produkcija i evaluacija; produkata može
biti šest vrsta: jedinice, klase, relacije, sustavi, transformacije
i implikacije. Sveukupni umnožak ovih sposobnosti je 120, a to su faktori
intelektualnih sposobnosti, od kojih je svaki od njih (svaka ćelija)
određen trostrukom interakcijom (križanjem) sadržaja, operacija i produkata.
Svaki od faktora ima svoje tehničko ime, i to tako da je prvi znak uvijek
operacija, drugi sadržaj a treći proizvod; tako se npr. divergentne
simboličke jedinice još nazivaju i "fluentnost riječi" (Kvašćev, 1981.,
str. 39).
Sada trebamo obratiti pažnju na prostorni isječak
kubusa pod nazivom divergentna produkcija. To je operacija za koju se
smatra da je najvažnija za stvaralaštvo (tj. kreativnost). Kao i svaka
operacija u modelu, i on se sastoji od dvadeset i četiri ćelije (umnožak
četiri sadržaja i šest tipova produkata). Guilford utvrđuje ove faktore
divergentnog mišljenja: fleksibilnost, fluentnost, originalnost i elaborativnost.
1. Fleksibilnost - sposobnost proizvodnje mnogih relevantnih ideja (Torrence
1979.), brzo pronalaženje što više rješenja nekog problema. Razlikujemo:
a) spontanu fleksibilnost (divergentna produkcija semantičkih klasa)
b) adaptivnu fleksibilnost (divergentna produkcija figuralnih transformacija);
2. Fluentnost - sposobnost obrade informacija i objekata na različite
načine (Torrence 1979.), mogućnost simultanog sagledavanja različitih
mogućnosti, što više kategorija. Razlikujemo:
a) fluentnost riječi (divergentna produkcija simboličkih jedinica)
b) asocijativna fluentnost (divergentna produkcija semantičkih relacija)
c) ekspresivna fluentnost (divergentna produkcija semantičkih sustava)
d) fluentnost ideja (divergentna produkcija semantičkih jedinica);
3. Originalnost (divergentna produkcija semantičkih transformacija)
- sposobnost proizvodnje rijetkih ili posve novih ideja (Torrence 1979.),
dolaženje do ideja koje se razlikuju od onih ostalih ljudi;
4. Elaborativnost - sposobnost ukrašavanja ideja detaljima (Goff & Torrance,
2000), što više detalja u odgovorima. Razlikujemo:
a) figuralnu elaboraciju (divergentna produkcija figuralnih implikacija)
b) semantička elaboracija (divergentna produkcija semantičkih implikacija).
Pored navedenih faktora, za kreativnost su značajni o ovi faktori koji
ne pripadaju u divergentne:
5. Osjetljivost za probleme (kognicija semantičkih implikacija) - sposobnost
da se uoče nedostaci ili potrebe za promjenama ili poboljšanjima u postojećim
stvarima;
6. Redefinicija (kognicija semantičkih transformacija) - sposobnost
napuštanja starih načina tumačenja poznatih predmeta kako bi se koristili
u nove svrhe.
Na
Guilfordovim temeljima razvijani su testovi i programi za identificiranje
i razvoj kreativnosti; najpoznatiji su svakako Donald J. Treffinger,
E. Paul Torrance. Dovršimo ovo poglavlje važnom napomenom kako kreativnost
nije znanje, već sposobnost - u didaktičkom sustavu ne pripada materijalnim
zadacima nastave, već funkcionalnim. Među sposobnostima naći će se i
mišljenje, koje je Guilford podijelio na konvergentno (logičko zaključivanje,
pronalaženje ispravnog rješenja) i divergentno (pronalaženje što većeg
broja ispravnih rješenja). To opet znači kako se kreativnost ne može
naučiti, već samo uvježbavati, poput sporta. Više treninga omogućava
veće rezultate. Ali, gledajući ovu tvrdnju obrnuto, može se ustanoviti
poražavajuća činjenica: većina ljudi zapravo ne rješava probleme razmišljajući,
već naučenim znanjem koje im je na raspolaganju. Pošto je nemoguće posjedovati
znanja za sve hipotetske situacije koje pojedinca očekuju u životu,
naslućujemo nužnost stereotipne upotrebe znanja koje pojedinac ima na
raspolaganju - uvijek ista rješenja za različite situacije. Mišljenje
je vještina koja je dostupna samo onima koji ju uvježbavaju.
|
|
|
|
|
|
Važnost
identificiranja i podržavanja darovitosti |
Literatura:
1. Čandrlić, Jasminka
(1988): Kreativni učenici i nastavni proces, Rijeka, Izdavački centar
Rijeka
2. Čudina-Obradović, Mira (1990): Nadarenost: razumijevanje, prepoznavanje,
razvijanje, Zagreb, Školska knjiga
3. George David (2005): Obrazovanje darovitih, Zagreb, Educa
4. Koren, Ivan (1989): Kako prepoznati i identificirati nadarenog učenika,
Zagreb, Školske novine
5. Kvaščev, Radivoj (1981): Psihologija stvaralaštva, Beograd, Zavod
za udžbenike i nastavna sredstva
6. Vlahović-Štetić , Vesna (2005): Daroviti učenici: teorijski pristup
i primjena u školi, Zagreb, Institut za društvena istraživanja
7. Winner, Ellen (2005): Darovita djeca, Lekenik, Ostvarenje d.o.o.
|
|
"Što
više učimo o osobinama darovite i telentirane djece, saznajemo da smo
mnogo takve djece previdjeli, primjerice, invalidnu djecu, djecu iz
manjinskih skupina pa čak i neke djevojčice." (George, 2005., str. 17).
Doista, ponekad zaboravljamo na neke moguće propuste. Škole mušku djecu
nagrađuju za neovisnost, agresivnost i samopouzdanje, a žensku djecu
nagrađuju za prilagođavanje. Sternberg (Vlahović-Štetić, 2005) navodi
da na ostvarenje darovitosti, uz eksplicitno, utječe i tzv. prešutno
znanje. To znači snalaženje u "životnoj areni" - taktiziranje kojim
će sportaš odlučiti na kojem turniru nastupiti, ili znanstveniku koji
časopis odabrati kako bi imao veći odjek i citiranost. Uz to, literatura
navodi potencijalnu i ostvarenu darovitost (Vidović u Vlahović-Štetić,
2005) - biografski podaci govore da neki iznimno daroviti pojedinci
kao djeca nisu bili zamijećeni (H. C. Andersen, A. Einstein). Kako pomoći
darovitoj djeci u realizaciji njihovih potencijala? Odgovor je - poznavanjem
prirode darovitosti.
Raniji početak vodi skupljanju većeg broja
sati prakse. Onaj tko ima više prakse uglavnom postiže veću kvalitetu.
Naporan rad je neophodan za postizanje vrsnosti, ali ne i dovoljan.
Kineska djeca primaju praksu u crtanju od treće godine, a od šeste godine
dnevno prakticiraju preslikavanje kaligrafije. Nakon početnih učenja
grafičkih shema takav način rada se prevladava i počinju crtati po promatranju.
Slično je i s muzikom; rad po Suzukijevoj metodi daje vrlo vješte male
violiniste koji djeluju poput nadarene djece. Časopis "Sience" (Winner,
2005.) navodi podatke o mozgovima violinista prikupljenih bilježenjem
odgovora na stimulacije moždane kore putem magnetskog slikanja - oni
koji su se počeli obučavati prije dvanaeste godine imaju veće i složenije
neuralne krugove u mozgu od violinista koji su počeli s obukom nakon
njih. Kada se s vježbanjem krene prekasno, ono ne može preustrojiti
mozak.
Istraživanja
ukazuju kako daroviti ne postaju nužno uspješni u odrasloj dobi. Najveća
vjerojatnost za uspjeh je ako se pojedinac u odrasloj dobi posao pretvore
interesi iz djetinjstva. Stoga pretpostavljamo veliku štetu koja nastaje
ako pojedinac ne prepozna vlastitu darovitost ili ju ne realizira u
talent koji može ponuditi društvu.
Ali, možemo li se dogovoriti kako i za
što odgajati djecu? David George (George, 2005., str. 8) navodi rezultate
istraživanja u Hampshireu u kojem se 2000 roditelja, nastavnika, ravnatelja,
školskih nadzornika i djece pitalo što podrazumijevaju pod riječju "postignuće".
Roditelji su uglavnom smatrali da postignuća predstavljaju rezultati
ispita, dok nastavnici smatraju da postignuće znači "stvoriti široko
obrazovane, sretne i zadovoljne mlade ljude koji su iskoristili svoje
potencijale" (George, 2005). Ako tome dodamo kako školski sustav pretežno
razvija lijevu polutku mozga zaduženu za govor, racionalno i analizu
(dakle matematiku, pisanje, prirodoslovlje…) a bitno manje desnu polutku
kojom prepoznajemo oblike, uzorke i slike (dakle načinima na koji su
stvari povezane, kompozicijama, umjetnošću, percepcijom i maštom), zaključiti
ćemo kako nas školski odgoj dovodi u stanje neravnoteže. Stoga je i
razumljiv apel Davida Georga: "Vidimo da obrazovni sustav naginje aktivnostima
lijeve strane mozga. Molimo vas da održavate kakvu-takvu ravnotežu koja
bi uključivala glazbeni odgoj, likovni odgoj, glumu i tjelesni odgoj,
predmete usmjerene na život i življenje, a ne samo na posao".
Pretpostavkom
nasljednosti darovitosti u obitelji vrednovali bismo istovremeno i obogaćene
sredine koje takve obitelji stvaraju, što može podići kvalitetu svima,
a lakše identificirati i realizirati darovite. Takve sredine mogu se
pokušati ostvarivati i u školama; podsjetimo kako su zabilježeni mnogi
ekstremno daroviti koji su nezadovoljni izašli iz školskog sustava.
Na kraju krajeva, upravo o darovitim i kreativnim pojedincima ovisi
razvoj i napredak ljudske vrste.
|
|
|
M.
H.
|
|
|
|