Harmonijski niz: građenje muzičkih ljestvica | ||||||||||||
piše: M. Huzjak |
|
|||||||||||
|
.U srednjevjekovnom školstvu govorilo se o sedam tzv. "slobodnih umijeća ili vještina" - Artes liberales. Osoba koja ih je izučavala i prakticirala smatrala se slobodnom osobom, neopterećenom egzistencijalnim okvirima koje je uslovljavala obrada zemlje (koja je prostorno ograničavala radijus kretanja svom obrađivaču) ili bilo koje drugo zanimanje u kojem praktikant nije razvijao svoju volju, tj. slobodu. Te su artes bile razvrstane u dvije skupine ili stupnja: tri niže ili trivium, te četiri više ili quadrivium. Trivium su činile: gramatika, retorika, i dijalektika(ili logika), a quadrivium: aritmetika, geometrija, astronomija i muzika. Možemo reći kako prvu grupu čine jezične vještine, a drugu matematičke. | |||||||||||
Ovdje bi nam za oko trebala zapeti poslijednja od njih; muzika. Ona je posve ravnopravno svrstana uz bok matematičkim umijećima, negirajući ono što će danas većina smatrati za njenu glavnu karakteristiku - umjetnost. U tom popisu, naime, nema ni traga slikarstvu, kiparstvu ili možda arhitekturi. | ||||||||||||
|
||||||||||||
Našeg iznenađenja neće biti ako smo se prethodno upoznali s Pitagorom kroz tekst o njegovom odnosu prema muzici. Ali pogledajmo prvo jednu srednjovjekovnu sličicu koja ilustrira artes o kojoj govorimo. Na njoj vidimo dva lika kako drže jednu geometrijsku konstrukciju koju očitavamo kako jedno cijelo (gornji luk), jednu polovinu (donji luk), te dvije trećine i tri četvrtine, dakle: oktava, kvarta i kvinta. Tu su prikazani glavni, prirodni konsonanti. Pogledajmo sada ovaj niz nota i brojeva (koji su frekvencije titranja tih tonova): |
||||||||||||
Radi
se o tzv. alikvotnom nizu. Svaki pojedini ton koji nekako
izvedemo (odpjevamo, odsviramo...) nosi u sebi, uz svoju temeljnu, još
i cijelo mnoštvo frekvencija (broj titraja u sekundi), a to znači i
mnoštvo drugih tonova koji se slabije čuju. Ako zatitramo neku žicu,
neće titrati samo njena dužina, već i njena polovina, trećina, četvrtina
itd nekom drugom brzinom. Osim toga, zatitrati će i okolni zrak, pa
materijal instrumenta, pa predmeti u okolici... tako će kod gitare titrati
njeno drveno tijelo, ali i zrak u njemu koji čujemo kroz otvor tzv.
rezonantne kutije. To sve pojačava zvuk instrumentu, ali
mu daje i ono što zovemo boja zvuka. Tako razlikujemo muški od
ženskog glasa, violinu od gitare itd. iako se čuje ton iste visine,
glasnoće i trajanja. Razlika je, dakle, u broju alikvotnih tonova. Pokušajmo
sada takvim načinom izmjeriti vrat jedne gitare. Ustanoviti ćemo kako
se doista na polovini žice nalazi oktava, na trećini kvinta, na četvrtini
kvarta, na petini velika terca, na šestini mala. Tu ćemo najčešće na
gitarama pronači i točke koje označavaju tzv. flažolet (samo
dodirnuta žica koja dugo odzvanja). Ipak, nakon omjera 5:6 usitnjavanja
se više ne poklapaju s prečkama na gitari, a time ni s muzičkom ljestvicom.
Tu se kriju problemi mnogih pokušaja stvaranja ljestvice; i zato su
prve ljestvice bile pentatonske. Proći će mnoga stoljeća do otkrića
osmotonske, a još kasnije kromatske, dvanaesttonske ljestvice.
Ipak, sve su u svojoj osnovi imale alikvotni niz, a time i harmonijsku
proporciju. |
||||||||||||
I još jedna muzička opaska: Leonardo da Vinci je zapisao kako slikar mora postupati poput muzičara: tamo gdje je u prirodi aritmetički niz, slikar mora naslikati harmonijski. Provjerimo to na donjoj fotografiji: u prirodi - tj. na tlocrtu - stupovu su međusobno jednako razmaknuti, dakle niz je aritmetički (pomak je uvijek za istu vrijednost). Na fotografiji, međutim, vidimo prividna skraćenja i zgusnuća razmaka između stupova: bliži stupovi imaju veći razmak, udaljavanjem se razmak prividno smanjuje. | ||||||||||||
J. Kepler: Harmonija planeta, 1590. |
Slušajući
Leonarda kako pokušava slikarstvu dati isti dignitet koji je muzika oduvijek
imala (kao znanstvena disciplina vezana uz matematiku koja oslobađa svog
djelatnika, artes liberales) sjetimo se na kraju i Schopenhaureovih
odnosa boja, kao i Pitagorine (a kasnije i Keplerove) muzičke harmonije
sfera. Sve je ukazivalo (a slutnje stoje još i danas) na jedinstvo ustroja
svemira proporcionalnog karaktera (muzičko jedinstvo - jer muzika dolazi
od muza, a ne glazbeno jedinstvo jer glazba dolazi od glasa; muzičar je
slobodan, on komponira; glazbenik nije), ali i na posebnost našeg doživljaja
istog. Naš doživljaj okolice ne odgovara pravom stanju stvari. Simbol
ovakve pojave biti će klavir: gledajući u njegovu fasadu vidimo tipke
jednake veličine, jednako razmaknute; ali već sam oblik krivulje poklopca
podsjeća kako su unutra žice koje daju zvuk u dužinskim omjerima sasvim
drugog karaktera, nimalo jednoličnog. Pojaviti će se tzv. Weber-Fechnerov
zakon koji kaže da je intenzitet osjeta proporcionalan logaritmu
intenziteta podražaja. Drugim riječima, jedno je pred nama, a drugo vidimo
(ili čujemo). Ali to je već druga priča! |
|||||||||||