Paul Klee | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
piše:
Jadranka Strmota
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Švicarski
slikar i grafičar, rođen 18.12.1879. u Munchenbuchsee kraj Berna , a
preminuo 29.06.1940. u Muralto-Locarno. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
God. 1912. u Parizu upoznaje G. Apollinairea, P. Picassa i R. Delaunaya
koji mu i otkriva izražajne mogućnosti boje kao i njihovo značenje. Tek
putovanje po Tunisu na koje odlazi s A. Mackeom i L. Moillietom, i doživljaj
boja Mediterana formiraju njegovu paletu ("Ja i boja postali smo
jedno. Ja sam slikar"). Među njegova najbolja ostvarenja pripadaju
brojni akvareli s ovoga putovanja, koji su glazbeni u kolorizmu i neobično
poetski u viziji. Istovremeno sa njegovim zrelim načinom kojim slikarsku transpoziciju viđenoga prenosi u svijet irealnoga sazrijeva i njegova teoretska misao – osobito za vrijeme rada u "Bauhausu" (1922-1931) gdje se našao u središtu intenzivne misaone i umjetničke aktivnosti. Poznata je njegova teorija o komplementarnim i "krivim" parovima boja |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kleeov
kontrast "krivih" parova:
|
Klee
priznaje dvije vrste kontrasta: 1. komplementarni kontrasti 2. "krivi" parovi Za djelovanje komplementarni parova vidi ovdje. Krivi parovi se temelje na komplementarnom, točnije simultanom kontrastu. Ako u susjedstvo stavimo narančastu i ljubičastu boju, oko će samo potražiti komplemente za svaku boju i izdvojiti ih - narančastoj treba plava koje ima u ljubičastoj (preostaje crvena), a ljubičastoj treba žuta koje ima u narančastoj (opet preostaje crvena). Tako se pojavljuje privid "preostale" boje, odnosno crvenkasti dojam. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klee
smatra da se racionalno htijenje suprotstavlja prirodi i da samo kroz
spontano i nesvjesno stvaranje progovaraju duboki i istinski sadržaji
ljudskoga postojanja. Za njega je apsolutno sadržano u slučajnom, u
igri, i kroz nju se u ljudskom djelu manifestira duboka sveobuhvatna
stvaralačka prasila a predmetni svijet i ljudska psiha samo su pojedinačni
primjeri te prasile.
Klee piše: "Umjetnost stoji iznad stvari, iznad realnog kao i iznad imaginarnog. Ona od predmeta stvara nesvjesnu igru. Kao što dijete u igri oponaša nas, mi u igri oponašamo sile koje su stvarale i koje stvaraju svijet". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pogođeno mjesto, 1922. |
U međuvremenu izlagao je od 1916. s A. Jawlenskim, V. Kandinskim i L.
Feiningerom pod grupnim nazivom "Die blauen Vier", a 1925.
sudjeluje na prvoj nadrealističkoj izložbi u Parizu. Nakon što je napustio
"Bauhaus" , od 1931-33 predaje na akademiji u Dusseldorfu
, a od 1933 živi u Bernu.
Još u doba djelatnosti u "Bauhausu" opaža se jačanje konstruktivnog elementa u slikarstvu, javlja se prostor iz čije dubine prodire imaginarna magična rasvjeta. U kasnijim radovima ponovno se vraća plohi; kolorit je pastelan i prigušen, a postupak vodi prema sve izrazitijoj redukciji predmeta dodirujući tako granicu apstrakcije. Slikarstvo Kleea intimnog je karaktera i misaono po svom sadržaju. Kleeove teoretski formulirane ideje i njegov način prenošenja predodžaba iz podsvijesti i sna u likovnu materiju snažno su utjecali na razvojne tokove novijega slikarstva, pogotovo nadrealizma. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Polifono
shvaćeno bijelo, 1930. |
Nova harmonija, 1936. | Vrt ruža, 1920. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||