Djed Mraz ili Djed Božićnjak? Nijedno! | ||
|
Svake godine u prosincu svjedoci smo iste rasprave - kaže li
se Djed Mraz (što zvuči nekako socijalistički) ili Djed Božićnjak (što
zvuči nekako "novokomponirano")? A uz tu dilemu ponavlja se još nešto
- čizmice tog
Djeda (kako god ga zvali) pojavljuju se u neograničenim količinama na
prodajnim štandovima, ali i u školama na dječjim radovima na satovima
likovne kulture. Dvije stvari su zanimljive s tim čizmicama: prvo, što
sve, svima i svugdje izgledaju identično (prikaz u profilu, crvene boje,
oblik čarape - naime bez povišene pete i drugih osobina čizme, te bijeli
obrub od vate); i drugo, što se te čizmice povezuju - pa i tako nazivaju
- sa Sv. Nikolom. Priča o Svetom Nikoli je uglavnom opće poznata. Rođen je u Maloj Aziji u 4.st., gdje je bio biskup u gradi Myri. Poznato je nekoliko priča o njegovu životu. Prema jednoj, pribavio je novac za miraz za tri djevojke kako bi se udale. Zbog toga se na slikama prikazuje s tri vreće zlatnika (ponekad tri kugle ili jabuke) i odatle veza s darivanjem. Prema drugoj, oživio je troje djece koje je ubio opaki gostioničar kako bi servirao njihovo meso; odatle veza s djecom. Prema trećoj, smirio je uzburkano more i tako spasio lađu na kojoj je putovao; time je postao i zaštitnikom mornara i putnika. Slavi se 6. prosinca, na slikama se prikazuje u biskupskoj odori sa zakrivljenim štapom i kapom, tzv. mitrom, te s tri vreće/kugle/jabuke. (slika 1) |
|
Poznati prikaz Santa Clausa kakvog ga svi poznajemo, u crvenom odijelu s bijelim krznom, velikim trbuhom i crvenom nosom, stvoren je i prvi puta prikazan 1931. godine (slika 2). Autor mu je ilustrator Haddon Sundblom, a naručitelj je bila tvrtka Coca Cola, zbog čega je St. Claus obučen u zaštitne boje njihova logotipa - malo bijele i mnogo crvene. A odakle Sundblomu inspiracija za Clausov izgled? Europa je kroz povijest poznavala i druge nositelje poklona osim Sv. Nikole (slika 3). Često je poklone donosio mali Isus, Christkind, Kristkindl, čije se rođenje također slavilo u prosincu. Njegov pomagač je u Njemačkoj Weinachtsmann, kojeg prati njegova suprotnost Knecht Ruprecht, Pelzebock ili Krampus. Ti likovi, međutim, nikada nisu ljudi. Onoga koji donosi poklone prikazuje se kao gnoma, trola, patuljka i vilenjaka, a obučen je raznovrsno uključujući i vučju kožu i medvjeđe krzno. U Francusko darove nosi Pére Noël; u Engleskoj je to Father Christmas koji se prikazuje s božikovinom, bršljanom i imelom; Talijani imaju La Befanu, dobru vješticu, Šveđani Jultomten-a, Nizozemci Sinterklaas-a a Finci Joulupukki-a, lik koji je najsličniji Coca Colinom znaku i zbog čega ga često zovu "pravi Djed Mraz". |
||
Skandinavski likovi su utjecali na Američko poimanje onoga-koji-nosi-poklone.
Prvo je nacrtan kao bucmast i veseo stari Nizozemac Sinterklaas
od crtača Washington Irvinga u njegovom stripu "Povijest New Yorka"
na početku 19.st. Ipak, kada se u Americi prvi puta pojavio lik imenom
Santa Claus, nije se pojavio u ljudskom liku. U jeku Građanskog
rata, 3. siječnja 1863. godine, u sjevernjačkim novinama "Harper's Weekly
(A Journal of Civilization)", ilustrator Thomas Nast nacrtao je lik
šiljatih ušiju i životinjske njuške (gnom ili vilenjak) obučen u sjevernjačku
zastavu (jakna sa zvijezdama i prugaste hlače) kako dijeli poklone djeci
i vojnicima (slika 4). U pozadini je jasno
čitljiv natpis: "Welcome Santa Claus". Tu je, dakle, Sveti Nikola prvi
puta u Americi javno prikazan, i to ne u ljudskom obličju. Također ne
u ljudskom obličju, Sveti Nikola je opisan još ranije u jednoj pjesmi.
Napisao ju je Clement Clark Moore 1822. godine, a zove se "A Visit From
St. Nicolas". Evo jednog stiha: (Njegove
oči-kako treperahu! njegove jamice kako vesele! Malo
dalje, međutim, pjesma se nastavlja: |
||
Elf znači vilenjak. Pa ipak, upravo toj se pjesmi obratio Coca Colin ilustrator Haddon Sundblom 1931., nakon što je godinu dana prije naslikao ne-humanoidnog "St. Clausa" koji nije prihvaćen od tržišta. U drugom pokušaju njegov lik je postao čovjek, širokog lica s jamicama na obrazima, crvenog nosa, okruglog trbuha i bijele brade. Obučen je dakako u Coca Coline boje, širokog osmijeha i s obaveznom prepoznatljivom bocom u ruci. Ovog puta nije bilo greške: zvijezda je rođena. U komercijalnom smislu, drugi svjetski rat je veoma pogodovao Coca Coli. "Gdje god je američki vojnik tu je i jeftina boca Coca Cole" bilo je geslo koje je proširilo to piće praktično cijelim svijetom, a s njim i crveni reklamni lik nazvan Santa Nicolas. Nakon rata, u komunističkom Sovjetskom savezu su prepoznali zgodnu priliku za zatiranje religioznog lika Svetog Nikole; zamijenjen je nazivom Otac (ili Djed) Mraz. Coca Colin reklamni lik je imalo jednu veliku prednost: bio je crven! Tako dolazimo i do naših dana. Potrošačko društvo ima kratko pamćenje; političko je mnogo duže, zbog kojeg se smatra kako je crveni Djed Mraz ruski izum a ne proizvodni logotip. Tako je smišljen naziv na pola puta prema religijskom porijeklu običaja - Božićnjak bi trebao biti moralno prihvatljiviji. Ipak, on samo govori o tome kako nam je kolektivna svijest raspoloženija za političko obračunavanje nego za poštivanje običaja - jer oduvijek je poklone početkom mjeseca donosio Sveti Nikola, a krajem mjeseca Mali Isus. Moralno - i komercijalno - osvješteni pojedinci ne bi smjeli imati problema s odgovorom na pitanje o postojanju Djeda Mraza ili Božićnjaka. On postoji onoliko koliko i naljepnica na boci Coca Cole. mr. Miroslav Huzjak |
||