Pomoć i uputstva za upotrebu     Šablone (klišeji, stereotipi) i kič
 PRVA STRANICA     

Sažetak:

 

    Što vidimo? Ako vidimo čovjeka, što se promijenilo a što je ostalo isto nakon što smo ispremiješali linije? Što je više "čovjek" - prvi crtež, kip, fotografija? Nijedno nije čovjek; sve su to prikazi, odnosno znakovi za čovjeka; neki više a neki manje iluzorni. Ali crtež na prometnom znaku zapravo očitavamo kao pojam, kao riječ za čovjeka - samo sliku očitavamo brže, a praktično je i što za sliku nije potrebno znanje hrtvatskog jezika, pa ju i stranac lako očitava. Vidimo ono što znamo. Slično je i s linijama - vizualnu pojavu najčešće očitavamo verbalno. Kompjuterske linije sve su iste, one povučene ravnalom također; nije nas briga tko je povukao tu liniju, jer jedna zamijenjuje sve linije ovog svijeta. Posve je drugačije s linijama povučenim tako da se vidi pritisak i drhtak ruke, kao i medij (tehnika). Takve linije su osobne.
  Takve neosobne, opće prikaze dobivamo kada zatražimo od prosječnog čovjeka crtež kuće - svi crteži će biti jednaki, jer nijedan ne prikazuje doista viđenu kuću; to su stereotipi kuće. Isto je s crtežom cvijeta. Takve opće neosobne prikaze nazivamo šablone, stereotipi ili sheme. Sunce u kutu papira, prica kao polegnuta trojka itd. nalazimo već na dječjim crtežima; ali to nisu dječji crteži, već nametnuta rješenja odraslih. Pogledajte dječje crteže istih motiva u .ppt prezentaciji.
   Zbog šablone u svojem umu, međutim, nismo u stanju vidjeti ono što nam je pred očima. Na zadatak da nacrtaju kutije koje stoje pred njima, većina ispitanika svih uzrasta crta šablonu gornje kocke, koja međutim, zbog perspektive izgleda drugačije. Ali čak i upozoreni na to ispitanici ne vide rješenje, jer oduvjek znaju "kako se crta kocka". Takve preciptivne filtere ugrađuju i časopisi svojim kategoriziranjem ljudi.
Šablona "čizmice sv. Nikole"; povijest "Djeda Mraza". Načinio ga je Haddon Sandblom 1931. za Coca Colu, u Europi ga preuzimaju rusi i mijenjaju mu ime (od Santa Nicolasa); ostatak Europe ima svoje likove; kod nas (nepotrebna) rasprava Djed Mraz ili Djed Božićnjak. Nastavne jedinice za 6.12. Kič - zajednički ukus (kao i šablone); normalnost većine; prisustvo emocija i lažiranja. Jeff Koons - kič kao koncept za "iskorištavanje masa".

   

 

  Pitanja:
 
    Što vidimo? Kako opažamo i komuniciramo?
Što su šablone? Kakva je razlika osobnih i neosobnih prikaza?
Koje su najčešće šablone u crtežima?
Kako kategorije opažaja stvaraju perciptivne filtere? Kako na to utječu mediji?
Kako je kič povezan s šablonama? Zašto je masovno prihvaćen?