Pomoć i uputstva za upotrebu     Korelativnost i interdisciplinarnost
 PRVA STRANICA     

Sažetak:

 

   Odnos između teme i sadržaja. Tema - što?, sadržaj - kako?. Na apstraktnoj slici nema teme; ili, tematiziran je sadržaj - vizualni jezik. Usporedba "palindroma", rečenica koja se može jednako čitati u oba smjera sa slikom na kojoj su boje razmještene na sličan način. Pronalaženje sadržaja - zrcaljenje. Traženje sadržaja u drugim disciplinama - u poeziji, u glazbi, na tijelu ljudi i životinja; na slikama - govorimo o traženju zajedničke strukture.
   Na slici A. Durera pronalazimo tzv. magični kvadrat - kao kod palindroma, nizovi brojeva ovdje u svim smjerovima daju isti zbroj. Usporedba s indijskim jantrama, geometrijskim crtežima koji također strukturalno i analogno objašnjavaju kozmički ustroj. Matematički niz umnožaka koji se slažu na principu zrcaljenja nizova brojeva.
   Korelacija je suodnos. Tematska korelacija uspoređuje ono što prikazujemo (jesen u poeziji, jesen na slici, muzička kompozicija s naslovom "Jesen" itd.)    Primjer strukturalne (a ne tematske) korelacije u nastavi. Kao poticaj koristimo haiku poeziju iz koje vadimo samoglasnike kako bismo osvijestili njihovu zvučnost, visinu zvuka.
Prema zadanom ključu nizovi se pretvaraju u boje, note, brojeve i pokrete. Mijenjajući predmete, discipline (interdisciplinarnost) zadržali smo odnose (strukture) i dobili korelasiju koja ne omogućuje samo znanje (nizanje informacija) već i spo-znanje (otkrivanje sakrivenih veza). P. Klee: "Umjetnost ne služi da ponovi viđeno, već da nevidljivo učini vidljivim".

   

 

  Pitanja:
 
   

Što je tema? Što je sadržaj?
Kako tražimo suodnos (korelaciju) na tematskoj razini, a kako na sadržajnoj (strukturalnoj)? Objasni.
Koja je razlika između znanja i spoznaje?