Pomoć i uputstva za upotrebu   Razvoj likovnog izražavanja i stvaranja u djece (2)
 PRVA STRANICA     

Sažetak:

 

    2. Faza dječjeg realizma:
   a) faza izražavanja složenim simbolima (faza sheme): 4 - 6 godina
Crtežima se daju imena, pridavanje značenja, misao uz čin crtanja.
Prvo crtež izaziva predodžbu, kasnije se crta zamišljeno:
   I faza: likovna aktivnost – likovno djelo – misaone operacije
   II faza: misaone operacije – likovna aktivnost – likovno djelo
Dijelovi tvore cjelinu. Simboli su komunikacija sa sobom. Uz vizualnu reprezentaciju, dodaju se simboli nevizualnih obilježja (žurba, skakanje, zvukovi...).
Perceptivni egocentrizam, predmeti postoje “po sebi”.
Transparentnost (prozirnost), rasklopljeni prostor - prikazuje ono što zna.
Figure dobivaju uspravnost, ne lebde u zraku, linija neba i tla.
Bojom se još uvijek crta, bez lokalne boje (boja je proizvoljna).
Čovjek dobiva tijelo, ruke i noge, a kosa označava spol; udovi dobivaju debljinu.
Iza pete godine profil. Osnovni pokreti. Predimenzioniranje važnijih dijelova (emocionalna proporcija): "Velike uši za slušanje zanimljive priče". Osnovni pokreti. Prostor : 4 – 5g : rub papira označava liniju tla, ili nacrtana linija tla
                         5 – 6g : prevaljivanje
Pojava shema (šablona): roditelji i odgojitelji pokazuju djetetu "kako se crta", čime zatvaraju dječji opažaj okoline - ako "zna" kako se nešto prikazuje, dijete (i odrasla osoba) doslovno ne vidi pojave koje odstupaju od sheme (građu cvijeta, grananje drveta, perspektivu...). Time se onemogućuje i apstrahiranje koje je uvjet za razmišljanje, kao i inventivnost. Prikaz okolice jest problem; ako dijete dobije rješenje, ne uvježbava razmišljanje; postaje konformistično - priklanja se večini.

   

 

  Pitanja:
 
   

Kada traje i koje su osobine faze izražavanja složenim simbolima?
Kako se kroz razvojne faze u tom uzrasu dijete odnosi prema likovnoj aktivnosti, misaonim operacijama i likovnom djelu?
Kako se koristi boja u tom uzrastu?
Kako se prikazuje prostor u tom uzrastu?
Što je emocionalna proporcija?
Što je transparentnost u crtežu? Zašto dijete tako prikazuje?
Kako u tom uzrastu dijete prikazuje čovjeka? Šro se javlja iza pete godine?
Što su šablone u likovnom izrazu i zašto su štetne?