Sažetak:
|
|
Procesi sazrijevanja:
- razvitak psihomotorike i ovladavanje tehnikom (olovkom, kistom...),
- spoznavanje okoline i razvitak znanja o njoj,
- razvitak potreba i sposobnosti prikazivanja okoline:
a) simbolizacija
b) prikaz onoga što “zna”
c) prikaz objektivno viđenog
Stupnjevi u likovnom izražavanjuHerbert Read:
1. stupanj: do 7. godine – upoznavanje stvarnosti oko sebe, slobodan
likovni izraz2. stupanj: 7. – 14. godine – složenije likovne spoznaje
3. stupanj: 14. – 20. godine – shvaćanje likovnih vrijednosti
Luquet:1. faza šaranja (primarni simboli): do 4. godine
2. faza dječjeg realizma: - faza sheme (složeni simboli): 4 - 6 godina
- faza intelektualnog realizma: 6 – 11 godina
3. faza vizualnog ili optičkog realizma: 11 – 14 godina
1. Faza izražavanja primarnim simbolima(“Faza šaranja”)
1., 2. i 3. godina
Simboli: točka, linija, kružnica, pravokutnik (kvadrat).
1. godina- crtanje iz lakta, zglob se ne miče, olovka se rijetko
diže sa papira, uživanje u aktivnosti
- Točka, linija,
vertikala, horizontala, dijagonala, krug, križ. Radovi se ne imenuju.
- “praklupko”, “prakriž”, “cik-cak” itd.
- “udarno” risanje, “titrajno” risanje”, “kružno” risanje
- crtanje je rezultat postepena razvoja senzomotoričkih sposobnosti
i potrebe za kretanjem, akcijom. Treba promatrati aktivnost djeteta
a ne analizirati izolirane crteže. Fizičko istraživanje (kao i dodir
ili pokret)
2. godina – veća pozornost tragovima na papiru, različita hvatanje
olovke
3. godina – imenovanje primarnih simbola, pridržavanje papira
- krug označava predmet, ne oponašanje
već izum- vibriranje označava pokret, zgusnute linije masu. Pojava
kvadrata.
Čovjek - "glavonožac"; krug -cjeloviti živi sustav, a mali
krugovi (“oči”) sposobnost percipiranja. Za nos i usta se ne pokazuje
zanimanje (tu mogućnost šablone).
|