Pomoć i uputstva za upotrebu   Razvoj likovnog izražavanja i stvaranja u djece (1)
 PRVA STRANICA     

Sažetak:

 

    Procesi sazrijevanja:
- razvitak psihomotorike i ovladavanje tehnikom (olovkom, kistom...),
- spoznavanje okoline i razvitak znanja o njoj,
- razvitak potreba i sposobnosti prikazivanja okoline:
   a) simbolizacija
   b) prikaz onoga što “zna”
   c) prikaz objektivno viđenog
Stupnjevi u likovnom izražavanju Herbert Read:
1. stupanj: do 7. godine – upoznavanje stvarnosti oko sebe, slobodan likovni izraz 2. stupanj: 7. – 14. godine – složenije likovne spoznaje
3. stupanj: 14. – 20. godine – shvaćanje likovnih vrijednosti
Luquet: 1. faza šaranja (primarni simboli): do 4. godine
2. faza dječjeg realizma: - faza sheme (složeni simboli): 4 - 6 godina
                                    - faza intelektualnog realizma: 6 – 11 godina
3. faza vizualnog ili optičkog realizma: 11 – 14 godina
  1. Faza izražavanja primarnim simbolima (“Faza šaranja”) 1., 2. i 3. godina
Simboli: točka, linija, kružnica, pravokutnik (kvadrat).
1. godina - crtanje iz lakta, zglob se ne miče, olovka se rijetko diže sa papira, uživanje u aktivnosti
- Točka, linija, vertikala, horizontala, dijagonala, krug, križ. Radovi se ne imenuju. - “praklupko”, “prakriž”, “cik-cak” itd.
- “udarno” risanje, “titrajno” risanje”, “kružno” risanje
- crtanje je rezultat postepena razvoja senzomotoričkih sposobnosti i potrebe za kretanjem, akcijom. Treba promatrati aktivnost djeteta a ne analizirati izolirane crteže. Fizičko istraživanje (kao i dodir ili pokret)
2. godina – veća pozornost tragovima na papiru, različita hvatanje olovke
3. godina – imenovanje primarnih simbola, pridržavanje papira - krug označava predmet, ne oponašanje već izum - vibriranje označava pokret, zgusnute linije masu. Pojava kvadrata.
Čovjek - "glavonožac"; krug -cjeloviti živi sustav, a mali krugovi (“oči”) sposobnost percipiranja. Za nos i usta se ne pokazuje zanimanje (tu mogućnost šablone).

   

 

  Pitanja:
 
   

Koji su procesi sazrijevanja vidljivi u dječjem crtežu?
Koji su stupnjevi razvoja dječjeg crteža prema Linquetu?
Kada traje i koje su osobine faze izražavanja primarnim simbolima?
Koji su to "primarni simboli"?
Kako u tom uzrastu dijete prikazuje čovjeka?