Pomoć i uputstva za upotrebu   Kreativnost
 PRVA STRANICA     

Sažetak:

 

   Priča o studentu koji je na postavljeni zadatak pronašao dvadeset i jedno rješenje - ali ne i ono koje je tražio profesor, koji ga stoga ruši na testu.
Obrazovni proces bi trebao omogućiti: znanja (materijalni zadaci) i sposobnosti (funkcionalni zadaci). Znanje - činjenice i generalizacije, sposobnosti - mišljenje (odnosi i veze). Naš sustav se uglavnom bazira na znanjima; učenici ne uvježbavaju mišljenje.
J. P. Guilford: mišljenje može biti - konvergentno (logičko zaključivanje, traženje točnog rješenja) i divergentno
(stvaranje novih ideja, uživanje u procesu traženja - što više točnih rješenja). Divergentno mišljenje imaju kreativne osobe. Osobe koje koriste konvergentno mišljenje, iako inteligentne (posjeduju vještinu mišljenja) mogu biti i netolerantne: smatraju kako po stoji "ispravan i neispravan način rješavanja zadatka". Student s početka priče divergentno razmišlja; njgov profesor konvergentno.
Osobine divergentnog mišljenja prema Guilfordu:
1. redefinicija – nova upotreba likovnih sadržaja
2. osjetljivost za probleme – sposobnost otkrivanja likovih problema
3. fluentnost – raspolaganje bogatstvom ideja
4. originalnost – sposobnost da se otkriju potpuno nove ideje
5. elaboracija – razrađivanje originalne ideje u detalje
6. fleksibilnost – lako napuštanje uhodanih putova
Kreativnost je pristup problemu. Za proizvodnju novog djela potreban je fond znanja i iskustva – stvaranje novih spojeva. Odrednice kreativnosti: - povezivanje ranije nepovezanih stvari djelatnost koja daje originalne produkte (neponavljanje) visoke društvene vrijednosti.
Kreativnost je suprotna konformizmu. Konformizam (kon+forma, spajanje, isti oblik): podudaran s drugima, jednolik, suglasnost s većinom; oportunizam, nemanje svog stava i mišljenja već se preuzima stajalište (većinske) okolice. Pušenje, Mc Donalds, šablone, lažni moral i emocije, kič.
Irving Taylor: Razvoj kreativnosti:
1. kreativnost spontane aktivnosti – samostalno izražavanje, spontani izraz
2. kreativnost usmjerene aktivnosti – spontano izražavanje uz svjesno nastojanje za poboljšanjem, postizanjem “sličnosti” s realnim objektom
3. kreativnost invencije – opažanje i izražavanje novih likovnih odnosa
4. kreativnost inovacije – donošenje značajnih promjena u likovnom izrazu unošenjem složenijih likovno-jezičnih i tehničkih mogućnosti
5. kreativnost stvaranja – stvaranje potpuno novih likovno-pojmovnih sustava – stilova. Dječja kreativnost je definirana stupnjevima 1., 2. i 3., a djelomično 4.
Divergentne igre: verbalne, vizualne, prostorne, zvukovne, logičke
Teorije psihičkog razvoja (Langer):
1. Teorija mehaničkog ogledala – odražavanje okoline. Pasivno. Izrastamo u ono što okolina učini od nas.
2. Teorija organske svjetiljke – autoformativan proces. Aktivno. Izrastamo u ono što načinimo od sebe.
3. Psihoanalitička teorija – stalni sukob instinkta i vanjskog svijeta. Odgovara NA i brani se OD poriva i utjecaja.

   

 

  Pitanja:
 
   

Što čini znanja a što sposobnosti u obrazovnom procesu?
Koje vrste mišljenja razlikuje Guilford? Objasnite ih.
Koje su osobine divergentnog mišljenja prema Guilfordu?
Što je konformizam? U kakvom je odnosu prema kreativnosti?
Koje stupnjeve kreativnosti razlikuje Taylor?
Jesu li djeca umjetnici? Objasnite.
Navedite primjer igara za razvoj divergentnog mišljenja.
Koje su teorije psihičkog razvoja prema Langeru?