Prigodni i neprigodni motivi u likovnoj kulturi: čestitke i ukrasi | ||
PRVA STRANICA | ||
Miroslav Huzjak |
Dolaskom
i ovih božićnih blagdana, kao i svake godine, škole imaju potrebe za
ukrašavanjem svojih prostorija, a običaj nalaže i izradu prigodnih čestitki.
Obilježiti se mora Sv. Nikola (tu se negdje spominju i Djed Mraz i Božićnjak
o kojima smo već pisali), advent, Božić, Nova Godina. Uskoro će stići
i fašnik, Valentinovo, Uskrs... Mnoštvo je to prigoda za izradu čestitki
i ukrašavanje panoa i razreda. A samo po sebi se razumije da će se to
raditi na satovima likovne kulture. |
|
Što i kako ne činiti | ||
Što je uopće čestitka? Ako pogledamo kako
se takvi nastavni satovi opravdavaju u izvedbenim programima, zateći ćemo
čestitku upisanu u rubriku "motiv". Čestitka nije i ne može biti motiv;
ona je dizajnerska forma, najčešće presavijenog papira unutar kojeg upisujemo
dobre želje. Dakle, čestitka je područje rada. Ono na čestitci je motiv.
A što je motiv na čestitkama? Opet pogled u izvedbeni program: tamo piše
"božićni motivi". Što je to? Pitam: je li kompjuter božićni motiv? Kažu,
nije. Kako nije, kada sam prošli Božić dobio kompjuter na poklon? Nadam
se da sam ilustrirao apsurd takve klasifikacije; naravno, šablonsko mišljenje
očekuje repatice, poklone i jelke kao božićne motive. Uspit; razjasnimo
još nešto: motivi se metodički dijele na vizualne, nevizualne i likovne
i kompozicijske elemente kao poticaje. Vizualni su oni koji se očima vide
ili mogu vidjeti; iako nisam bio na Jupiteru, Jupiterova površina jest
vizualni poticaj. Nevizualnim poticajima ime kaže da se ne mogu vidjeti
- radi se o prikazu mirisa, dodira, okusa, zvuka, osjećaja i apstraktnih
pojmova (istina i laž). Likovni elementi su: točka, crta, boja, ploha,
površina, prostor i volumen; kompozicijska načela su ritam, kontrast,
ravnoteža dominanta... Taj oblik poticaja bi dakle glasio: igra osnovnih
boja, ili ritam crta i sl. Stoga je doista neobično vidjeti u već spomenutoj
knjizi da su nevizualni motivi leptir, cvijet, gnijezdo, labud, čestitka,
riba ili suncokret; sve same nevidljive pojave. Još su gore prošli likovni
i kompozicijski elementi kao poticaj: ptice na žici, grad, snjegović,
zvečka, kukac, kornjača, sviječnjak, gusjenica, opet riba i najnelogičnije
- samoglasnici! Samoglasnici su barem verbalni elementi a ne likovni;
sve ovo upućuje na neugodnu neobrazovanost onih koji se usuđuju objavljivati
ovakve knjige. A što je ukras? Kada ozbiljno postavimo to pitanje, malo ljudi je u stanju dati suvisao odgovor. "Ono što mi je lijepo", "Ono što uljepšava sobu"... Cipele, dizajnerski namještaj? Ponovno se vraćamo na stereotipe (sl. 1) - ukras su šablone cvjetića, ukras su ukosnice (naravno s cvjetićima), okviri za fotografije (s cvjetićima) ili vazice. S cvjetićima. A za Valentinovo sa šablonama srdašaca (sl. 2). Za Božić postoje šablone Djeda Mrazova i snjegovića - čak i u verziji na kuhačama. Postoji predviđena šablona za svaku prigodu i ono što smatramo "lijepim". Jedino, problem je šablone što inzistira na uniformnosti i jednoumlju; tko nije s nama, protiv nas je! Šablonizirani su skloni sankcijama prema individualcima; učenici koja dugo nije mogla (ili htjela) načiniti Djeda Mraza od kuhače, učiteljica je toliko prigovarala dok majka nije odradila posao (istinita priča). Šablone razvijaju konformizam i strah od autoriteta; ali i o tome sam već pisao u tekstu "Četvrtina sunca u kutu papira", Šk. novine br. 35, 2003. |
||
Što i kako činiti | ||
Navesti
ću sada i nekoliko konstruktivnih primjera; kako raditi čestitke i zadovoljiti
nastavni program. Vrlo jednostavno, zapravo. Uvijek i obavezno započnite
od likovnog problema. Radi ilustracije, slovenski izvedbeni program u
sebi uopće ne sadrži motive; u određenom tjednu predviđene su, primjerice,
"tople boje"; a što će nastavnik zadati učenicima da slikaju toplim bojama
nije stvar ni ministarstva niti ikog drugog - time su prioriteti posve
jasno postavljeni, jer motiv je zamijenjiv, a likovni pojam zadan. Uzmimo da želite izrađivati čestitke za upravo prošlog Sv. Nikolu; razbiti ćemo stereotip prikazivanjem Krampusa i njegovih prijatelja (sl. 3). Kako ga opisujemo? Kao lik složen od ljudskih i životinjskih elemenata, što nas podsjeća na tradiciju starih prikaza egipatskih, grčkih, indijskih i srednjeameričkih složenih likova (Quetzacoatl - zmija s perjem, npr.) Takav vizualni složenac nazivamo rekompozicija, u europskoj likovnoj umjetnosti pronaći ćemo ga u djelu manirističkog slikara Archimbolda koji je stvarao lica od voća i povrća. Kada smo pronašli likovni problem od kojeg ćemo krenuti - rekompozicija i fotomontaža - zadati ćemo učenicima da izrezuju različite dijelove tijela ljudi i životinja i slažu ih u nove kompozicije, likove krampusovih prijatelja (svakako dodati rep i rogove). Sve to na presavijenom papiru - čestitci. Može smeđa podloga. Ili naprosto ugljenom naslikajte čizmu - ali po promatranju, sa svim šavovima i vezicama, a ne stereotipnu crvenu "čarapicu" kakve se prodaju po štandovima. Konvencionalniji prikaz može biti slikanje anđela koji pastirima navješta Isusovo rođenje (sl. 4). Biblija kaže da se događaj zbio noću, i da su pastiri bili "obasjani slavom Gospodnjom" te uplašeni. Ovdje ćemo krenuti od svijetlo-tamnog kontrasta; na malom formatu učenici mogu slikati minijaturu flomasterima koja prikazuje anđela (kako izgleda anđeo? Izbjeći stereotip!) kako blješti u noći i uplašene pastire i ovce (kako izgledaju pastiri i ovce? Razgovarati o tome.). Svjetlo-tamnim kontrastom može se prikazati i prskalica na crnom papiru. Pahulje su svakako zimski motivi. A svaka se pahulja unutar sebe zrcali po tri osi simetrije, što će nam biti likovni problem. Kada objasnimo zrcaljenje (najbolje pomoću zrcala; ako namigneš desnim okom, kojim će okom namignuti odraz?) pokažimo djeci fotografije pahulja u svoj njihovoj kompleksnosti i pokažimo im kako načiniti reljef na alu-foliji. Prikaz zrcaljene pahulje na foliji (poklopcu mliječnih proizvoda, recima) možemo patinirati nanošenjem pa brisanjem tuša (sl. 5). Često se zaboravlja na likovnost slova, odnosno pisma. Što je zajedničko slovima "O", "C", "G", "S" ili "B"? Sva u sebi imaju krug. Slova "A", "V", "N", "M" npr. u sebi kriju trokute, a slova "E", "F", "H" ili "T" npr. se konstruiraju na osnovi pravokutnika. Ispišimo na čestitci kratku poruku dodirujući slovima jedno drugo (bez ikakva razmaka); obojimo flomasterima unutrašnjost i okolicu slova i pojaviti će se geometrijski likovi u neuobičajenoj blagdanskoj poruci (sl. 6). Nadalje, tko kaže da motiv na čestitci mora biti figurativan? Neka djeca apstraktno prikažu slušanje glazbene kompozicije, recimo temperama, ili osjećaj radosti Božića, recimo gvašem. Ovdje se radi o nevizualnim poticajima (sl. 7). Neka budu spomenuti i likovni i kompozicijski elementi kao poticaj - načinimo na malom formatu obično optičko miješanje boja flomasterom; neka se preklapaju rojevi crvenih, žutih i plavih točkica koji će od primarnih stvoriti privid izvedenih boja. Bijeli papir na kojem je rad zalijepite na crnu podlogu čestitke i rad će biti dovoljno efektan da zadovolji svečani ukus gledatelja. |
||
Likovno kultiviranje | ||
Kada
bi nastavnik u izvedbenom programu za matematiku naišao na nastavnu
jedinicu "Jabuke" odmah bi protestirao: što da radim s jabukama? Da
ih zbrajam, oduzimam, dijelim, množim? Kakva bi bila korist od sata
matematike da samo pričamo o jabukama? Ili o C-vitaminu? Ista kao i
od sata likovne kulture samo s jabukom ili pahuljom. Kineska poslovica
kaže: "Ako vam netko pokazuje Mjesec, budala ste ako gledate u njegov
prst". Jabuke, pahulje i dr. su ti prsti; nastavni sadržaj je Mjesec.
Nastava likovne kulture ima svoj pojmovnik koji se uči (iako je naglasak
na osvještavanju) kao i ostali školski predmeti; nazivamo ga vizualni
jezik, a na satu ga obrađujemo u kroz tzv. likovni problem. Bez likovnog
problema sat je beskoristan, a ne rasterećujući. Za kraj; ako netko još ima nesuvislu potrebu za proizvodnjom prigodnih ukrasa, neka za to žrtvuje jedan od pet sati matematike, ili šest sati hrvatskog jezika; onaj jedan jadan sat likovnog neka sačuva kako bi prošao što više zakonski zadanog programa. |
||