Ritam u prirodi i fraktali | ||
|
|
|
Piše: Marina Gabelica Literatura: James Gleick: "Kaos- rađanje nove znanosti"
|
Nerijetko, govoreći o nečemu što je lijepo i korisno, kaže se da je "prirodno". Neosporna je ljudska opčinjenost prirodom i koliko god se od nje odmicali, nekako se uvijek vraćamo onom iskonskom i onome što zapravo - jesmo. Jer čovjek je tek priroda u malom. Usprkos mnogim tehnološkim dostignućima, on je još uvijek živo biće i kao takav podložan promjenama u prirodi, njezinim pravilima i zakonima. Ritmičnost prirode je neosporna. Svjedoci smo pravilnih izmjena i mjena koje se u njoj dešavaju. Ovaj članak trebao bi tek skrenuti vašu pozornost na taj ritam i koliko smo zapravo o njemu ovisni. Krenimo
od najupečatljivije ritmičnosti koje smo svakodnevno svjesni - izmjena
dana i noći. Ono što je interesantno u tom neprekidnom ponavljanju "iz
dana u dan" jest ritmičnost i pravilnost tog ponavljanja. Ono, govoreći
iz ljudske perspektive, ne traje uvijek vremenski točno. Ovisno je o
godišnjem dobu koje pak opet ritmično dolazi i prolazi ovisno o položaju
Zemlje u svojoj putanji oko Sunca. Tako su najdulji dani u vrijeme ljeta
- Zemlja je tada najbliža Suncu. Najkraći su kada je najudaljenija -
zimi. Na dijelovima
zemlje gdje traje "duga noć" koja zna potrajati i do šest mjeseci vrijede
neka druga pravila, ali i ona su pod okriljem ritma na koji se priroda
tog podneblja navikla. Ovdje dakle impliciramo na važnost tih izmjena
za ljude, životinje, biljke, klimu i sav živi i neživi svijet pod nebeskim
svodom. Primjerice,
sjemenka neke biljke dobro poznaje svoj "unutarnji" ritmični sat koji
joj dopušta da klije kada su uvjeti za to najbolji. Stoga će ona čekati
dulje dane, ugodnu klimu i sve što ono nosi sa sobom. Već spomenutu
izmjenu godišnjih dobi mogli bismo shvatiti kao nužnu promjenu, nanovo
ritmičko nizanje ovog četvorca koji omogućuje prirodi da se mijenja,
raste i umire te ponovo rađa. Promatrajući godišnja doba mnogi govore
o ljetu i zimi kao dva ključna trenutka, a o proljeću i jeseni kao uvertiri
za spomenute. Tako je primjerice jesen razdoblje koje nas lagano uvodi
u strahote zime. I ljudi i životinje su u tome prepoznali vrijeme za
posljednje pripreme. Zemljin
satelit Mjesec obilazi Zemlju. Njegova putanja traje onoliko koliko
po zemaljskom vremenu traje mjesec dana (prepoznajte li analogiju?) Neosporan
je Mjesečev utjecaj na plimu i oseku. One se, opet ritmički, izmjenjuju
dva puta tijekom 24 sata. O tome koliko utjecaja ima na ljudsku psihu,
mnogi su govorili, a malo je dokaza. Ipak, uzmemo li u obzir da je ljudsko
tijelo najvećim dijelom sastavljeno od vode, moguće su analogije. Ljudi su tako od pravijeka bili svjesni prirode oko sebe, štovali su je i imitirali. Tako u plemenskim i narodnim plesovima nalazimo neospornu vezu oponašanja ritama iz prirode. Bilo kakva odstupanja od onog zadanog, za nas predstavljaju šok i osjećaj nepravilnosti. Laste odlaze na jug u jesen, vraćaju se u proljeće. Drveće gubi svoje lišće u jesen i ponovo se pokriva zelenilom u proljeće. Životinje koje spavaju zimski san bude se na prve znake proljeća. Jesen, proljeće, jesen, proljeće..smrt, život. Mnogi su analogno tome usmjerili svoja razmišljanja o ljudskom vijeku kao beskonačnom - buđenje nakon smrti, novi život. Religije
svijeta temelje se na shvaćanju kako poslije zime našeg života odnosno
naše smrti slijedi novi početak, novo buđenje. I iako najčešće govorimo
o novom životu duše koja egzistira na "drugom nivou" od onog u kojem
sada obitavamo, okruženi prirodom, mnoga su shvaćanja povezana s njome
i govore o reinkarnaciji, ponovnom rođenju upravo ovdje i tu. Reinkarnirali
se mi ili ne, neosporna je činjenica da je i smrt važna i da je dio
tog "ritma". Mi, živi, možemo tome svjedočiti jer promatrajući mrtve
vidimo kako priroda uzima ono što je dala i time hrani daljnji život.
O svemu će svjedočiti crni humor koji bi ovo jednostavno preveo kao:
zelena salata najbolje raste u vrtovima kraj groblja. Profinjenije bismo
to mogli oprimjeriti mrtvom lešinom miša koji djelomično postaje hrana
ličinkama, djelomično biljkama. Dakle, živi svijet ne bi opstao bez
smrti. Kako smo mi ljudi sebi sami najinteresantniji, priču bismo možda i završili upravo s - čovjekom. Polazeći od DNK, nosioca života, kako neki kažu, i njegove pravilne, nadasve ritmične strukture, pa krenuvši dalje prema radu srca koji je najjednostavniji primjer za ritam, preko disanja gdje izmjena udisaja i izdisaja prati svoje zakonitosti i s tim u skladu nosi svoj ritam, svoju pjesmu - pa sve do same smrti...zaključit ćemo da smo mi sami u središtu ritma prirode. Njezin smo dio i njezina sveukupnost. Nisu nam potrebni primjeri ritmičnih pomicanja kontinenata kada tu naglašenu ritmičnost osjetimo svaki put kada stavimo ruku na grudi. Stoga, nakon svih ovih promišljanja nismo zapravo odgovorili na gotovo ni jedno pitanje. Mogli bismo jedino doći do zaključka da se ritam prirode neosporno zadaje i kao takav treba biti priznat. Jednostavnije rečeno, život bismo mogli zamisliti kao ples prirode i čovjeka gdje svi partneri moraju poštivati zadani ritam ili će si gaziti po nogama. |
|
Fraktali | ||
Mnogi statističari prilikom svojih proračuna, bilo u korist istraživanja stanja tržišta ili ponašanja Egipatske rijeke Nila, koriste Gaussovu krivulju. Ona predstavlja standardnu, tzv. gausovu tj. normalnu raspodjelu. Govori o prirodi nasumičnosti. Smisao je u tome da kad se stvari mijenjaju, pokušavaju ostati u blizini točke prosjeka i uspijevaju se raštrkati oko prosjeka po glatkoj krivulji. Ali mnogi su primjetili da takav način pronalaženja staza kroz kompleksnost pojava ima svojih nedostataka. Možda
naizgled nepovezani, promatrani pojmovi poput rijeke Nila i ekonomskog
stanja na tržištu, usko su povezani: matematičar Mandelbrot je
promatrajući stare zapise o visini Nila ustanovio da je Nil neobično
promjenjiv, žestok, plaveći nekoliko godina, a povlačeći se sljedećih.
Mandelbrot je ove promjene razvrstao kroz dvije vrste učinaka, poznatih
i u ekonomiji, a nazvao ih je učinkom Noe i Josipa. Takovo razmišljanje koje se temelji na isprekidanosti, ne nalazi mjesta u geometriji gdje su likovi i tijela crte i plohe, krugovi i kugle, trokuti i stošci. Euklidska geometrija koju i dan danas uzimamo kao temeljnu, dakle ipak ne objašnjava u potpunosti svijet. "Oblaci nisu kugle, planine nisu stošci, munja ne putuje pravocrtno. Nova geometrija odražava oštar a ne zaobljen svemir, hrapav, a ne gladak. To je geometrija udubljenog, izbodenog i razlomljenog, izvinutog, čvornatog i isprepletenog." Pritom razumijevanje složenosti prirode inzistira na shvaćanju da složenost nije tek slučajna i nasumična. "Bilo je potrebno vjerovanje da zanimljivi dio puta njezine putanje (misli se na munju) nije njezin smjer već raspodjela cikova i cakova". U skladu
s tim, proučavajući obalnu crtu možemo primjetiti da njezina duljina
ovisi o našem pristupu njezina mjerenja: naime, uzmemo li šestilo namješteno
na duljinu jednog metra i pomičemo li ga duž obale, dobit ćemo broj
koji označava približnu procjenu duljine jer takovo šestilo preskače
krivulje i zavoje manje od jednog metra. |
||
|
Dakle, euklidske mjere, duljina, dubina i debljina, ne obuhvaćaju bit nepravilnih oblika od kojih se priroda zapravo i sastoji. Dodajemo stoga i dimenziju- zemljopisnu duljinu, širinu i nadmorsku visinu kako bismo odredili položaj neke točke u ovom trodimenzionalnom svijetu. (Ovdje još uvijek govorimo o nasljeđu Euklidske geometrije). Fraktal planine Mandelbrot, proučavajući nepravilnosti prirode pritom zaklučuje kako te nepravilnosti često ispadaju vrlo pravilne. Za naziv, kojim bi obuhvatio svoje likove, dimenzije i geometriju kojom se služio, odabrao je latinski naziv fraktus za pridjev razlomljen ( od glagola frangere - razlomiti) te je stoga stvorio naziv fraktal. "Fraktal je način promatranja beskraja." "Zamislimo trokut
sa svakom stranicom dugom 30cm, zatim zamislimo određenu transformaciju
- dobro određen, lako ponovljivi skup pravila. Uzmimo srednju trećinu
svake stranice i dodajmo na nju novi trokut, jednak oblikom, ali trećinom
veličine. Rezultat je Davidova zvijezda. Umjesto tri stranice od trideset
centimetara, ovaj lik sada ima dvanaest stranica od po deset cm. Umjesto
tri, ima šest vrhova. Nazivlje "Kochina pahuljica" potječe od imena Helge van Koch, švedske matematičarke koja ju je po prvi put opisala 1904. godine. |
|
|
Temeljem ovakvih svojstava Kochine krivulje, mnogi su zamislili i druge likove. Tako Sierpinskijev sag nastaje izrezivanjem jedne devetine kvadrata, nakon čega slijedi izrezivanje središta osam manjih kvadrata i tako dalje. Trodimenzijska analogija je Mengerova spužva, tijelo čvrstog izgleda beskonačno velike površine, ali obujma jednaka ništici. Korisnost Mandelbrotovih fraktala u razvrstavanju, opisivanju i mjerenju dijelova znanstvenog svijeta prepoznali su neki znanstvenioci poput Scholza, kojeg su veoma interesirale površine. Spoznaje fraktalne geometrije pomogle su znanstvenicima u proučavanju spajanja tvari, grananja i lomljenja. "To je način sagledavanja tvari: mikroskopski nazubljene površine metala, sitnih rupica i kanala porozne naftonosne stijene, razlomljenog krajolika trusnog područja." Prema
Scholzu, opisivanje površine Zemlje vrlo je komplicirano u tom pogledu
što se u gornjem čvrstom dijelu tla nalaze površine sa svojim pukotinama
i rasjedima koji toliko dominiraju da su postali ključem svakog dobrog
opisa. "Oni upravljaju tokom fluida kroz tlo - protokom nafte, vode
i prirodnog plina. Upravljaju ponašanjem potresa." Geofizičari su
na površine gledali kao na geometrijske likove. Pritom površina može
biti ravna, ili imati određeni oblik. Međutim, čak i ona površina koja
ima izgled kakove krivulje, promatrana iz različitih kuteva i različitog
gledišta otkriva sasvim nove informacije. Pravila u nepravilnostima fraktalne geometrije našla su mjesta i u promatranju dodira površina: primjerice kod dodira automobilske gume s asfaltom. Činjenice govore da se površine u dodiru ne dodiruju posvuda. To sprečavaju neravnosti na površinama. Tako i u kamenu koji se nalazi pod velikim pritiskom ipak ostaje pukotine i omogućen je prohod fluida. Fraktalnu prirodu nalazimo i u primjeru krvih žila koje se granaju od aorti do kapilara - granaju se i granaju "dok ne postanu toliko uske da krvna zrnca moraju kroz njih klizati pojedinačno... Kao što Kochina krivulja ugura crtu beskonačne duljine u malu površinu, krvožilni sustav mora ugurati veliku površinu u ograničen obujam... Fraktalni ustroj prirode je izveo svoja djela tako uspješno da u većini stanica nikada nije više od tri ili četiri stanice udeljena od krvne žile." Fraktalni opisi ustroja ljudskog tijela dali su mnogima točniju sliku o stanju stvari. Počevši od promatranja bronhija, mokraćnog sustava, žući pa sve do srca "nekoliko kardiologa sklonih kaosu, ustanovilo je da frekvencijski spektar vremenskog usklađivanja kucanja srca, kao i potresi i pojave u gospodarstvu, slijedi fraktalne zakone i tvrdili su da jedan od ključeva za shvaćanje vremenskog usklađivanja kucanja srca je fraktalna organizacija His-Purkinjeove mreže, labirinta razgranatih putova organiziranih tako da su slične sebi u sve manjim i manjim mjerilima." Postavlja se pitanje kako je priroda uspjela složiti tako složeni ustroj. Ipak, prema Mandelbrotu fraktali, razgranati ustroji, opisuju se jednostavnošću, s vrlo malo informacija koje se vjerojatno nalaze i u samom DNK - "ako genske upute govore o broju i veličini bronhija, zar se ne bi moglo odrediti i ponovljeni postupak bifurkacije i razvoja." Govoreći o "sličnosti sebi" (selfsimilarity) govorimo o znanstvenom načelu koje je iščezlo pojavom fraktalne geometrije i razvojem tehnologije koja nam omogućuje pobliže promatranje. Naime, "sličnost sebi kao organizirajućeg načela proizašao je iz ograničenosti ljudskog iskustva s mjerilima. Kako drugačije zamisliti vrlo veliko i vrlo malo, vrlo brzo i vrlo sporo nego kao proširenje poznatoga. Mit je umro kad se ljudsko gledanje proširilo mikroskopom i teleskopom." "Pogledamo li primjer Newtonove metode primjenjene na traženje trećeg korijena od -1, vidimo podjelu ravnine na tri jednaka područja od kojih je jedan prikazan bijelom bojom. Sve bijele točke su privučene korijenu koji leži u najvećem bijelom području; sve crne točke privučene su jednom od preostala dva korijena. Granica ima neobično svojstvo da svaka točka na njoj graniči sa sva tri područja. I, kao što umeci pokazuju, povećani dijelovi otkrivaju fraktalni ustroj, ponavljajući temeljni uzorak na sve manjim mjerilima." |
|
|
Mnogi fraktalni oblici mogu se stvarati ponavljanim postupcima na kompleksnoj ravnini, ali samo je jedan Mandelbrotov skup. Počeo se pojavljivati kad je Mandelbrot pokušao pronaći način uopćavanja u svezi s razredom oblika poznatih kao Julijin skup- "neki Julijini skupovi su poput krugova pričvršćenih i deformiranih na mnogim mjestima kako bi im se dala fraktalna struktura. drugi su razbijeni na zasebna područja, a treći su nepovezane mrvice. Ali ni riječi ni koncepti euklidske geometrije ne mogu ih opisati." Francuski matematičar Douady je za Julijine skupove rekao: "neki su poput debelih oblaka, a drugi poput mršavog grma borovnica, neki izgledaju kao iskre koje plove zrakom nakon vatrometa: jedan ima oblik zeca, a mnogi imaju repove morskih konjica." Mandelbrotov skup je zbirka točaka. Svaka točka na kompleksnoj ravnini, tj. svaki kompleksni broj, ili je u skupu ili izvan njega. Jedan od načina određenja skupa jest ispitivanje svake točke. "Kako bismo ispitali točku, uzet ćemo kompleksni broj, kvadriramo ga, dodamo prvobitni broj, kvadriramo rezultat- i tako dalje. Ako zbroj ode u beskonačno, onda točka nije u Mandelbrotovom skupu. Ako broj ostane konačan, onda jest." Na pitanje
povezanosti spominjane fraktalnosti i ritmu u prirodi o kojem govorimo
odgovorit će vam sljedeći primjer: Barnsley
je tvrdio da priroda igra vlastitu inačicu kaosa. U sporu iz koje izrasta
paprat može se smjestiti ograničena količina informacija. Dakle, postoji
ograničenje razrađenosti do koje može izrasti paprat. Zaključili
bismo dakle da geometrija koju i dan danas uzimamo kao polazišnu ne
daje prave odgovore kada je riječ o prirodi, njezinim oblicima i ritmu.
|
|
Spoznaja
ljudskog oka i misli ne staje na granicama "prihvaćenih" znanosti i stoga,
dopustimo našem istraživačkom duhu da promatra prirodu i jedinstvenost
njezina ritma i harmonije kroz nove spoznaje. Možda bismo mogli završiti citatom autora knjige Kaos- rađanje nove znanosti, Jamesa Gleicka: "Naš osjećaj lijepog je potaknut harmoničnim skladom reda i nereda svojstvenim prirodnim predmetima- oblacima, drveću, planinskim lancima ili kristalima snijega. Svi ti oblici su dinamički procesi pretopljeni u fizičke oblike, a posebne kombinacije reda i nereda tipične su za njih". |
||