Ritam u narodnim nošnjama | ||
PRVA STRANICA | ||
piše: Katarina Dujić
|
U čudesnom svijetu umjetničkog narodnog stvaralaštva starinske nošnje imaju posebno mjesto. Narodne nošnje su najslikovitiji dio seljačke (narodne) materijalne kulture. U starim vremenima su se oblačile svakodnevno, dok se danas narodne nošnje oblače samo u svečanim prigodama (manifestacije, slavlja, procesije ili pak kojekakvi festivali narodnih običaja). |
|
Najljepši stari primjerci se spremaju u muzeje, gdje služe za gledanje i divljenje tome blagu svake pojedine zemlje. Svaka bi se zemlja trebala dičiti onom narodnom baštinom koju posjeduje, a narodne nošnje su blago kojim se uistinu treba dičiti. | ||
Prije nego što krenem pisati o temi ovog članka, moram napomenuti i napisati nešto općenito o nošnjama. | ||
Narodne nošnja ili rubje, rubine, ruho, ruvo, pratež, oprava, obleka, alinje, aljine, alje, roba, je umjetničko narodno stvaralaštvo. Ona je sama po sebi odavala društveni status i ulogu pojedinca u životu zajednice. Ujedno, nošnja je bila i jedno od glavnih obilježja u životu pojedinca, koje ga je pratilo od rođenja pa do smrti. | ||
U hrvatskim krajevima je nošnja imala posve osebujan razvoj, s kojim se može usporediti jedino razvoj nošnje u Ugarskoj i Poljskoj. Susjedstvo i kontaktiranje s Turcima unijelo je u odjeću tih zemalja dosta istočnjačkih elemenata ( mnogo puceta, gajtana, krzna, razni oblici kapa i čizama ). Postojale su razlike jedino u bojama, bogatstvu tkanine, nakita i krzna. | ||
Kada nošnju prestaje nositi viši sloj, a ona postaje isključivo pučka, seljačka odjeća, tada nošnja doživljava i svoj najbogatiji razvoj u gotovo neopisivoj raznolikosti oblika, šara, boja (uglavnom toplih veselih boja: crvena, žuta, nijanse) i ukrasa (ogrlice, dukati, ritmički nizani). Čak do te mjere da gotovo svako selo ima neku sviju osobitost odijevanja. | ||
Zapanjujuća je i nevjerojatna ljepota pojedinih predmeta koji su nekoć bibli namijenjeni odijevanju. | ||
Cijelo to nepregledno bogatstvo oblika i sadržaja očituje duboku povezanost i onaj iskonski sklad između čovjeka i prirode koji smo već gotovo zaboravili. Nošnje same po sebi odaju bezbroj podataka o kulturnim, gospodarskim, političkim i ostalim društvenim uvjetima vremena koje su preživjele. One su ogledalo ondašnjeg društva. | ||
Starinsku
(narodnu ) nošnju su u većini krajeva ponajprije počeli napuštati muškarci,
ponegdje već krajem 19.st. |
||
Kod fotografije " Starinske svečane nošnje", Zaprešić, veoma je uočljiv ritam, tj. ponavljanje elemenata. Ritam se očituje u naboranosti suknje (što je karakteristika kod gotovo svih narodnih nošnji), u elementima (šarama) kojima je ukrašena suknja, u poretku niti pri izgradnji slamnate torbe, u ogrlici koju nosi žena, u "cvjetićima" na dnu suknje. Dok se kod muškarca ritam očituje na njegovu kaputu (pravilno ponavljanje izduljenih cvjetova )i na nogavicama ( na dnu )- rese. |
||
Primjer takve slične ritmičnosti može se vidjeti i na lijevoj fotografiji, "Žena i mladić u starinskome naboranom tzv. skretanom ruhu, Pokupje. Izrazita naboranost suknje i mladićevih hlača pokazuje ritam i u ovoj nošnji. Tu je još zanimljiva i ogrlica kojom je ukrašena djevojka (nizanje istih elemenata-kuglica, iste boje). |
||
Izrazita ritmičnost se očituje i kod fotografije "Djevojačka nošnja", Moslavina. Opet je prisutna naboranost suknje, te ogrlica oko vrata. Ritam se očituje i u poredanosti elemenata na suknji, rukavima, te obrubu prsluka. Pošto kod ove nošnje dominira crvena boja, htjela bih naglasiti kako je ta boja korištena kao osnovna boja ukrasa i odjevnih haljetaka djevojaka i mladih žena. Ona je jedan od elemenata univerzalnog hrvatskog nasljeđa, baštinjena još iz drevnih vremena praslavenske zajednice kao, danas već zaboravljeni, magijski izraz životne sreće i radosti. |
||
Promatrajući fotografiju "Nekadašnje svečane nošnje", Slavonija, dolazimo do zaključka da je skoro svaki element slagan po nekom ritmu, po nekom redu. Ogleda se i u naboranosti suknje, šarama na suknji, elementima kojim je ukrašena pregača, obrubu na suknji, izgledu hlača, ukrasu na muškoj košulji… Ritam je prisutan u cijelosti kod svake nošnje. Te nošnje (dok su izrađivane) rađene su pod nekim ritmom ( npr, žene koje su ih izrađivale vjerojatno su i pjevale, a znamo da u pjesmama postoji ritam), tako da se i taj ritam "utkao" i u samu tu izrađivanu nošnju. |
||
Ritam
se kod ostalih nošnji također očituje osebujnim koloritom i ornamentikom
pojedinih dijelova odjeće. Negdje je to nakit (pravilno nizane "kuglice"
na ogrlici) , ukrasi na suknjama, hlačama, prslucima, no na jednoj fotografiji
se očituje ritam (radijacija) gdje se ukras na papučama širi iz središta.
Dakle, ritam se očituje u skoro svakom dijelu nošnje. Ritam je uočljiv u svemu što postoji, tako da što se tiče ritma, ni narodne nošnje ne možemo zaobići. Nema narodne nošnje u kojoj ne postoji ritam! |
||
To kulturno blago, te tradiciju narodnih običaja, pjesama i plesova čuvaju danas mnogi muzeji, te profesionalne folklorne grupe. Njima možemo biti zahvalni što su se sačuvali i očuvali primjerci tih starih običaja. Danas je od iznimne važnosti mladim naraštajima izgraditi pozitivan odnos prema vlastitoj baštini i upozoriti, ne bez razloga, na vrijednosti koje u sebi krije naslijeđeno kulturno blago - NARODNE NOŠNJE. | ||
Kažu da slika vrijedi tisuću riječi, pa stoga, da biste se uvidjeli i vidjeli postoji li zapravo ritam u narodnim nošnjama, pogledajte fotografije i uvjerite se u istinitost svih napisanih riječi. | ||