Primjere pritisnuti za uvećanje   Pomoć i uputstva za upotrebu
    RITAM U MAGIJI
   
piše: Tanja Kralj
   

 

   I sam izraz "magija" riječ je koja pobuđuje iznimno zanimanje, raspaljujući ljudsku maštu danas jednako kao i u najranijim vremenima.U ovu sam se tvrdnju uvjerila i osobno nailazeći na poluprazne police u knjižnicama namjenjene ovoj temi.

      Iako moja tema nije isključivo magija, nalazim potrebnim ( i nužnim ) za pravilnije i potpunije razumijevanje onoga čime se želim baviti dati neke osnovne podatke o samoj magiji, njenim vrstama i oblicima. Što se tiče dubine tih sadržaja, ona će biti onolika koliko je potrebno za lakše i kvelitetnije upoznavanje s temom članka.
       Započela bih s citatom na koji sam naišla proučavajući literaturu, a koji vrlo dobro ocrtava značenje pojma magija: "Magija je posebna umjetnost, bazirana na postojanju prirodnih snaga, malo ili nikako poznatih, i obično skrivenih od ljudske moći. Poznavati te snage, upravljati njima, usmjeravati ih i, u određenoj mjeri ih koristiti, to je predmet magijske umjetnost. Između onog koji to umije i onoga koji radi u modernom laboratoriju ne postoji razlika u metodi, osim u izražavanju kroz koje se ona pokazuje. Ona je nadahnuta istim principima." ( prema J.P.Spilmont:Magija,Dečje novine, 1988., str. 18. )
       Prvi oblici magije javljaju se još u doba špiljskog čovjeka( nastojanje za bacanjem "čini" na životinju koju je lovio - crtanjem prikaza lova na zidove pećine ).Već tada možemo uočiti vezu između magijskog i religioznog- usredotočenje energije k željenom cilju da bi se osigurao uspjeh osnova je svakog vjerskog i svakog magijskog rituala. Nadalje, valja spomenuti i značaj prvih učenjaka(maga),koji su živjeli u pojasu između Eufrata i Indije, a raspolagali su znanjima o arhitekturi, medicini, astrologiji i magiji.

 

 

     Magija je kroz ljudsku povijest poprimila različite oblike, koji su kao i uostalom sve promjene vezane uz život i djelovanje čovjeka bile odraz njegova stanja, problema i potreba. Ona je i danas podijeljena u nekoliko skupina od kojih svaka ima svoja vjerovanja i običaje. Magija se večinom dijeli na bijelu (dobru-čitanje sudbine iz dlana, runa, karata i sl.) i crnu (zlu-sotonizam, vještice, čarobnjaci.demonopoklonstvo). Magijska praksa dijeli se na četiri grupe: Simpatetična magija: - Predstavlja simbolizam i ispunjavanje, može imati elemente crne magije (pr. Voodoo lutke). Proricanje, stvaranje čuda, bacanje uroka pomoću kojih se prizivaju neke nadnaravne sile ili bića
  Magija je vještina izazivanja promjena u vlastitoj svijesti; snaga volje je oruđe kojim pobuđujemo procese u sebi samima i preko njih utječemo na svijet oko sebe. Ti procesi su zasnovani na unaprijed utvrđenim pravilima, a koji služe kao sredstvo za pobuđivanje promjena, nazivaju se ritualima. "Rituali su govorne, duševne i duhovne aktivnosti sprovedene na određeni način s ciljem izazivanja promjena u svijesti magičara, a promjene će izazvati i promjene u njegovoj okolini, ili području na kojem se želi djelovati, ili se djeluje." ( T. H. Knight,Magija,str. 13.)

      Rituali nisu nešto svojstveno samo primitivnim plemenima, nisu skriveni unutar pojedinih vjerskih zajednica,svakodnevnica današnjeg čovjeka ispunjena je mnoštvom većih ili manjih rituala. Svi mi slijedimo npr. svoj ritual ponašanja -od ustajanja ujutro, ispijanja jutarnje kave, kupovanja dnevnih novina,... Ukoliko niste previše opterećeni traženjem onih manje ili više sitnih(rijeđe krupnih) promjena u svom proteklom životu uočiti ćete da su dani koje ste dosad proživjeli protekli u određenom ritmu, u skladu s vašom osobnošću, društvenim i prirodnim karakteristikama.Sklonost ritualnom duboko je ukorijenjena u ljudskom nesvijesnom i mnogi postupci današnjeg čovjeka nisu ništa drugo nego proizvodi takve ljudske psihe.
 

    Možemo razlikovati slijedeće oblike magije:
· Zoroastrizam: - Religija iz stare Perzije - Začetnik joj je Zaratrustra - Sljedbenici štuju boga Ahura Mazdu ( Gospodara mudrosti) i etički dualizam suprotnosti Istine(Asha) i Laži koji prožima čitav svemir
· Egipatska magija: - Korištena za pomoć živima ; mrtvima ; kao pomagalo kod mračnih ciljeva (urota, donošenje nesreće...) - Pomoćnica religije - Koriste je kako bi pomoću nje zapovijedali bogovima - Njome se koriste samo određeni,prema propisima osposobljeni ljudi a) Hermes Trismegitus: - Povezuje se sa alkemijskom filozofijom Grka u starom Egiptu - Hermes-grčki bog koji je vodio duše mrtvih u Had,Trismegitus-"triput najveći" - Mješavina grčke i egipatske religije b) Egipatske amajlije: - Vrste predmeta, ukrasa, dijelova odjeće... načinjene od raznih materijala koje štite nositelja od različitih štetnih utjecaja i napada vidljivih i nevidljivih neprijatelja - Dvije vrste - s ispisanim magičnim formulama i bez njih
· Babilonska magija: - Najodgovorniji za razvoj-babilonski kralj Asurbanipal( 7.st.pr.Kr.) - Opis jednog od sačuvanih rituala (za prizivanje duha):početak-30 dana post,malo govoriti i neprestano gledati u zemlju,obredi pranja ruku, stopala, lica, očiju i ušiju,potpuna samoća,izrađivanje amajlija(tri amajlije)-za čuvanje od zla;prije obreda-čarobnjak oblači ogrtač sašiven od krpica(prevladavaju narančasta, bijela i plava boja ),izgovara tri riječi, za vrijeme obreda glava je pokrivena,a stopala bosa; čarobnjak odlazi na samotno mjesto,noseći sa sobom sviježu glinu pomiješanu s travom, lončić s medom i lončić s jarećom vunom;postavlja 7 kamena jedan iza drugog,izgovarajući u sebi imena anđela;u sredini kruga treba 7 puta pomiješati donešene sastojke uz izgovaranje molitve;duh koji se na taj način prizove može se zatočiti u bocu na točno određen način i koristiti za ispunjavanje željea vlasniku; cjelokupan proces traje 100 dana-30 dana apstinencija,30 osnaženje,30 post, 10 nadolaženje snage › u navedenom obredu možemo uočiti pojavu mističnih brojeva 3 i 7
· Druidizam: - Vjerovanje starih Kelta - Vjerovanje u besmrtnost duše koja nakon smrti prelazi u tijelo novorođenčeta - Posebno su štovali hrastovo stablo i imelu - Arheolozi vjeruju da su kamena zdanja poput Stonehengea druidski hramovi
· Šamanizam: - Šaman-vjerski vođa u slabije razvijenim društvima; najčešće muškarac;osnovna zadaća mu je liječenje i proricanje - Liječenje mu se uspoređuje s psihoanalitičkim liječenjem ( stvaranje terapeutskih simbola i trenutno djelovanje ) - Najznačajnija karakteristika šamana- sposobnost postizanja transa › u kasnijem dijelu teksta biti će temeljitije razjašnjen šabanizam vezano uz temu
· Enokijanska magija: - John Dee i Edward Kelly- korištenjem kristalne kugle načinili magijski alfabet - Jezik su nazvali enokijanski po mitskom anđelu Enoku-" onaj koji je hodao s Bogom" - Svako slovo je u skladu s planetom, elementom i tarotom te ima numeričku vrijednost - Dvije su magijske operacije-invokacije vladajućih duhova i astralna putovanja u kvadrante i aethyre( postoji ih 30)
· Voodoo: - Kombinacija različitih religija(kršćanstva i tradicionalnih religij zapadne Afrike - Tijekom rituala,Loa opsjeda svoje štovatelje te oni padaju u trans za vrijeme kojeg osoba može izvoditi čuda, liječiti ili davati savjete - Vjeruju da mrtvi mogu "uskrsnuti" i pretvoriti se u bića zvana zombiji koja su pod apsolutnom kontrolom i utjecajem osobe koja ih je uskrsnula; živuća sec osoba također može pretvoriti u zombija kombinacijom droga i činima - Vjeruju da se ljudska duša sastoji od dva dijela-velikog anđela čuvara i malog anđela čuvara koji za vrijeme sna ili transa biva opsjednut duhom loe;taj je dio ranjiviji i kad nije zaštićen tijelom može biti povrijeđen i otet od strane čarobnjaka
· Sotonizam: - Obožavanje demona; u uskoj je vezi s pojmovima poput okultizma, čarobnještva i crne mise( osnovni ritual-parodija na kršćanske mise) - Vjerovanje nastalo iz ljudske razočaranosti Bogom - Rituali s prožeti nasiljem pa i žrtvovanjem ljudi
· Kabala: - Označava sve oblike misticizma u židovskoj tradiciji
· Hermetizam: - Uči da je život nedijeljiv,a oblici u kojima se javlja su promjenjivi - Uči kako pojačanjem napora ubrzati psihičku evoluciju prema višoj formi svijesti - Srž hermetičke tradicije prikazana je tarot kartama i Drvom života koje predstavlja kabalistički dijagram(u njemu se krije bit čitavog hermetizma-oslikava odnose kozmičkih snaga u čovjeku i univerzumu) - "ljudska volja je pokretačka snaga svake ljudske aktivnosti;između materijalnog svijeta i svijesti ljudskog bića stoji posrednik, astralna svjetlost; svaki element u kozmosu ima svoj element u ljudskoj psihi" a. Drvo života: Kazuje da je sve rođeno iz svjetlosti; iz nje izlazi i prvi čovjek Adam. Drvo života je preokrenuto-korijenjem se drži neba, a raste odozgo prema dolje što ukazuje da su ljudski korijeni u božanskom.Ima 10 plodova-sefirota.Svaki od njih ima točno određeni položaj, boju, broj i magijsku formulu.Sve na svijetu potpada pod jedan od sefirota. Predstavlja izvor života i gospodara sudbina. U njegovu izgledu možemo uočiti simetriju, a time i ritam.
· Dijaničko vještičarstvo: - Pokret nastao u SAD-u u drugoj polovici 20. stoljeća - Pokretač-Zsusana Budapest - Nema ni jednog muškog božanstva; rituali su predviđeni isključivo za žene

     
 

   Za temu ovog članka bit će naročito zanimljiv ranije spomenuti šamanizam, jer se kod nekih(mnogih) za njega karakterističnih pojava može prilično jasno uočiti ritam. Šamanizam je tehnika ekstaze, magija i svojevrsna religija.
    To je srednjoazijski sibirski religiozni fenomen.Šamanizam pokazuje posebnu magijsku "specijalnost" -"upravljanje vatrom",magijski let, itd.Šaman gospodari svojim "duhovima" tako da uspijeva s njima komunicirati a da se ne pretvori u njihovo oruđe.On ima sposobnost uzdići se na Nebo i spustiti se u Donji svijet. Svako ekstatično iskustvo koje odlučuje o pozivu budućeg šamana sadrži tradicionalnu shemu obreda inicijacije-stradanje,smrt i uskrsnuće( tu se ,dakako,radi o simboličnoj smrti;tj. raskidom s dotadašnjim načinom života).
     Šamanska odjeća ne odaje samo prisutnost svetoga već prikazuje i kozmičke simbole i metafizičke puteve. Odjeća sama po sebi predstavlja religiozni mikrokozmos.S jedne strane, ona čini gotovo potpun simbolički sistem,a s druge, ona je posvećenjem prožeta brojnim duhovnim silama( može je nositi samo onaj koji zna obozdati njene duhove ).
     Odjeća je neizostavan element magijskih rituala, i ona je ta na kojoj ću najprije sagledati ritam. Poznato je da se magijska odjeća manje ili više razlikuje već prema tome o kojem se obliku magije radi, no u pravilu svaka odaje nastojanje povez ivanja s prirodom i vjerovanjima onih koji je nose. Budući da sam o ovoj problematici najviše materijala pronašla za šamanizam, iznjet ću najčešće elemente koji se pojavljuju u odjeći šamana.

     
       Šamansku odjeću čini ogrtač (koji može biti i krzno neke životinje), a na kojeg su pričvršćeni razni ukrasi - pr. metalni kolutovi raznih veličina,kosti,kljove i zubi životinja, zvončići, figure koje predstavljaju mitske životinje,drvo života, lanci,platnene trake,perje, izvezeni ili pričvršćeni razni simboli-prevladavaju ornitološki(ptica-orao ili sova,medvijed,jelen).Svi elementi te odjeće čine ritmički sklad bilo da je riječ o oblicima ukrasa ili samoj boji odjeće. Uz ogrtač treba spomenuti i masku.Maska se ne javlja kao neizostavan dio odjeće tako često, što i ne čudi jer već i ostali dijelovi odjeće,pa i razni oblici koji se crtaju po licu (tijelu) čine masku.I na maski se može uočiti ritam,a i simetrija(os simetrije je okomica spuštena sredinom maske).Isto možemo uočiti i kod "šara"na tijelu (licu),bez obzira je li riječ o crtama, raznim oblicima ili njihovoj boji. Kapa, kao jedan od dijelova odeće šamana, može biti namotaj platna, dio krzna neke životinje(s glave),metalna. Njeni ukrasi( često je to perje-labuda, orla, sove), oblici na njoj i boje izmjenjuju se u određenom ritmu. Šaman će uz odjeću nositi i ukrase raznih oblika i veličina,od ogrlica, narukvica, naušnica.Kod svih tih ukrasa također je vidljiv ritam.Kod nekih plemena šaman nosi i štap ili bič. Kod nekih se plemena također na odjeći može uočiti i pojava mističnih brojeva 3,7,9 ( količina pojedinih elemenata na odjeći odgovara tom broju ).
     
      Svaki element odjeće ima svoje značenje, bilo da je to pomoć kod izvantjelesnog putovanja šabana ( pr. ptičje perje ili čak čitav kostur ptice prikazan na odjeći omogućiti će letenje na drugi svijet ) ili pridodosi ekstazi i padanju u trans ( u pravilu i jedno i drugo ). Kosti na odjeći najčešće simboliziraju smrt i uskrsnuće šamana ;nakon inicijacije on započinje novi život, ili ga pretvaraju u neku (mitsku ) živoptinju ( prisutno je vjerovanje da se životinja može ponovno roditi iz svojih kostiju ). Za odvijanje seanse te postizanje ekstaze i transa neophodan je i bubanj. Postoji vjerovanje da je njegova okosnica načinjena od Drva života ( koje je posrednik između Neba i Zemlje ), pa se on može poistovjetiti sa Drvetom kojim se šaman simbolički penje u Nebo.Bubanj je obično oblog oblika, od jelenje,losove ili konjske kože, a može imati i pričvršćene brojne metalne komadiće, praporce, zvončiće, slike u željezu koje predstavljaju duhove,razne životinje…Služi za postizanje određenog ritma koji će pomoći postizanju transa. U tom će se ritmu odvijati ples, disanje, izgovarati obredne molitve i sl. No poseban ritam ne daje samo bubanj. Već i sama odjeća šamana(brojni ukrasi na njoj ) pritikom njegovih kretnji-koje moraju slijediti određen ritam-proizvest će odgovarajući zvuk. Glazba određenog ritma postiže se i raznim zvončićima ( npr. maraca kod Indijanaca), praporcima, vrećicama kristala, kamenja, gongom, ljušturama od školjki… ( prema Eliade,Šamanizam i arhajske tehnike ekstaze,Izdavačka knjižnica Zorana Stojanovića Sremski Karlovci, Novi Sad )
     
    Ritam u obredima igra neizostavnu ulogu - on je zaslužan za postizanje ekstaze i transa, stoga ne treba čuditi što je sve njemu podložno. Tijelo osobe koja vrši obred ili osoba koje u njemu aktivno sudjeluju počet će djelovati u "nametnutom"ritmu. S ritmom će se uskladiti disanje. Znanstveno je dokazano da disanje na određeni način utječe na cerebellum( dio mozga koji usklađuje mišićne kretnje), stoga će doći do spontanog gibanja tijela, uz to javljaju se i temperaturne promjene, grčevi, svjetlosni i zvučni doživljaji, emotivni doživljaji, iskustva s mislima, izvantjelesna iskustva, nadnaravna iskustva. Za magiju su posebno značajna posljednja dva. Kod izvantjelesnog iskustva vlastito se tijelo doima dalekim; postoji osjećaj izbivanja iz tijela.Osoba uistinu može "vidjeti" svoje vlastito tijelo i opisati razna mjesta , a da fizički nije bila na njima. Nadnaravna iskustva tiču se sposobnosti koje se u takvom stanju najčešće pojavljuju- vidovitosti, telepatije i sposobnosti viđenja aure. ( prema Gunnel Minett, Dah i duh, Preporađanje, Zagreb, 1996.)
       Disanje je prožimanje našeg unutarnjeg bića s okolnom atmosferom.kad dišemo, mi u svoj unutarnji sustav, uz fizičke tvari, upijamo i stvarnost koja nas okružuje. Na čisto fizičkoj razini , npr., način na koji dišemo najznačajniji je za stanje naših unutarnjih organa, koje je uvjetovano dotokom kisika iz krvi. Ali disanje utječe i na duševnu i duhovnu stranu. Sporo disanje uvjetuje usporavanje metabolizma, otkucaja srca i cirkulacije krvi. Um dovodi u mirnije stanje, misli su jasnije. Povećava osjetljivost prema drugim ljudima . Dovodi do proširenog poimanja, oslobođonja od psihičkih i fizičkih blokada, te do općeg opuštanja. Brzo disanje ima suprotan učinak- ubrzava metabolizam, otkucaje srca i cirkulaciju krvi. Dovodi um u osjetljivije stanje, a time i do bržih promjena osjećaja. Poimanje svijeta je subjektivnije i veći je naglasak na pojedinosti. Plitko disanje smanjuje aktivnost metabolizma.Na psihičkoj razini vodi u sklonost zabrinutosti, do duševne nestabilnosti i nezadovoljstva, što češće prelazi u strah. Duhovna opažanja postaju površna i neusmjerena.Dubokim disanjem metabolizam postaje djelatniji, učinkovitiji i skladniji. Psihički ono stvara duboke osjećaje, zadovoljstva, duševnu stabilnosti i jakog samopoštovanja.Duhovno, dovodi do veće misaonosti, pouzdanja, otvorenosti, te okretanja prema ljubavi.Dugi uzdasi proizvode veću koordinaciju različitih funkcija metabolizma. Psihički, dugačko disanje stvara veću smirenost i osjećaj zadovoljstva. Duhovno, ono vodi dubljim i objektivnijim spoznajama i razumijevanju. Kratki uzdasi ubrzavaju metabolizam. Psihički, dolazi do bržih mijena misli i osjećaja, uz naginjanje nestrpljivosti i razdražljivosti. Duhovno, javlja se veće nesuglasje s okolnim svijetom.
     

Literatura:
http://religion-cults.com
-sve svijetske religije,vjerski pokreti, magija,astrologija,... www.ipa.net/~deakon/cmrits.html
- rituali
www.geocities.com/limerio/links.htm
- linkovi za magiju
www.liberatapublishers.com/kabala.html
- za Drvo života www.geocities.com/kajgodkaj/nestvishe/opsirnije.htm - šamanizam

     U davnašnjm nastojanjima da preživi, čovjeka su mučili kako neshvaćanje sila prirode tako i njegova relativna bespomoćnost da ih iskoristi. U borbi za shvaćanjem prirode čovijek je pribjegao magiji. Sve dok su čovjekovo poznavanje prirode i njegova sposobnost da njome ovlada bili slabo razvijeni, ovaj vid religije bio je neophodan i važan dio njegovog mišljenja (prisutno i danas kod nekih primitivnih naroda). Razvojem znanosti i tehnike sve je manja potreba da se priroda objašnjava kroz ovaj aspekt Magija je i danas prisutna i privlači ljudsku maštu nadnaravnim i neobjašnjivim; ali nadnaravnim i neobjašnjivim za današnjeg čovjeka.