RITAM U MAGIJI | ||
piše:
Tanja Kralj
|
||
|
I sam izraz "magija" riječ je koja pobuđuje iznimno zanimanje, raspaljujući ljudsku maštu danas jednako kao i u najranijim vremenima.U ovu sam se tvrdnju uvjerila i osobno nailazeći na poluprazne police u knjižnicama namjenjene ovoj temi. |
|
Iako moja tema nije isključivo magija, nalazim potrebnim ( i nužnim ) za pravilnije i potpunije razumijevanje onoga čime se želim baviti dati neke osnovne podatke o samoj magiji, njenim vrstama i oblicima. Što se tiče dubine tih sadržaja, ona će biti onolika koliko je potrebno za lakše i kvelitetnije upoznavanje s temom članka. | ||
Započela bih s citatom na koji sam naišla proučavajući literaturu, a koji vrlo dobro ocrtava značenje pojma magija: "Magija je posebna umjetnost, bazirana na postojanju prirodnih snaga, malo ili nikako poznatih, i obično skrivenih od ljudske moći. Poznavati te snage, upravljati njima, usmjeravati ih i, u određenoj mjeri ih koristiti, to je predmet magijske umjetnost. Između onog koji to umije i onoga koji radi u modernom laboratoriju ne postoji razlika u metodi, osim u izražavanju kroz koje se ona pokazuje. Ona je nadahnuta istim principima." ( prema J.P.Spilmont:Magija,Dečje novine, 1988., str. 18. ) | ||
Prvi oblici magije javljaju se još u doba špiljskog čovjeka( nastojanje za bacanjem "čini" na životinju koju je lovio - crtanjem prikaza lova na zidove pećine ).Već tada možemo uočiti vezu između magijskog i religioznog- usredotočenje energije k željenom cilju da bi se osigurao uspjeh osnova je svakog vjerskog i svakog magijskog rituala. Nadalje, valja spomenuti i značaj prvih učenjaka(maga),koji su živjeli u pojasu između Eufrata i Indije, a raspolagali su znanjima o arhitekturi, medicini, astrologiji i magiji. | ||
|
Magija je kroz ljudsku povijest poprimila različite oblike, koji su
kao i uostalom sve promjene vezane uz život i djelovanje čovjeka bile
odraz njegova stanja, problema i potreba. Ona je i danas podijeljena
u nekoliko skupina od kojih svaka ima svoja vjerovanja i običaje. Magija
se večinom dijeli na bijelu (dobru-čitanje sudbine iz dlana, runa, karata
i sl.) i crnu (zlu-sotonizam, vještice, čarobnjaci.demonopoklonstvo).
Magijska praksa dijeli se na četiri grupe: Simpatetična magija: - Predstavlja
simbolizam i ispunjavanje, može imati elemente crne magije (pr. Voodoo
lutke). Proricanje, stvaranje čuda, bacanje uroka pomoću kojih se prizivaju
neke nadnaravne sile ili bića |
|
Rituali nisu nešto svojstveno samo primitivnim plemenima, nisu skriveni unutar pojedinih vjerskih zajednica,svakodnevnica današnjeg čovjeka ispunjena je mnoštvom većih ili manjih rituala. Svi mi slijedimo npr. svoj ritual ponašanja -od ustajanja ujutro, ispijanja jutarnje kave, kupovanja dnevnih novina,... Ukoliko niste previše opterećeni traženjem onih manje ili više sitnih(rijeđe krupnih) promjena u svom proteklom životu uočiti ćete da su dani koje ste dosad proživjeli protekli u određenom ritmu, u skladu s vašom osobnošću, društvenim i prirodnim karakteristikama.Sklonost ritualnom duboko je ukorijenjena u ljudskom nesvijesnom i mnogi postupci današnjeg čovjeka nisu ništa drugo nego proizvodi takve ljudske psihe. | ||
Možemo
razlikovati slijedeće oblike magije: |
||
Za
temu ovog članka bit će naročito zanimljiv ranije spomenuti šamanizam,
jer se kod nekih(mnogih) za njega karakterističnih pojava može prilično
jasno uočiti ritam. Šamanizam je tehnika ekstaze, magija i svojevrsna
religija. |
||
Šamansku odjeću čini ogrtač (koji može biti i krzno neke životinje), a na kojeg su pričvršćeni razni ukrasi - pr. metalni kolutovi raznih veličina,kosti,kljove i zubi životinja, zvončići, figure koje predstavljaju mitske životinje,drvo života, lanci,platnene trake,perje, izvezeni ili pričvršćeni razni simboli-prevladavaju ornitološki(ptica-orao ili sova,medvijed,jelen).Svi elementi te odjeće čine ritmički sklad bilo da je riječ o oblicima ukrasa ili samoj boji odjeće. Uz ogrtač treba spomenuti i masku.Maska se ne javlja kao neizostavan dio odjeće tako često, što i ne čudi jer već i ostali dijelovi odjeće,pa i razni oblici koji se crtaju po licu (tijelu) čine masku.I na maski se može uočiti ritam,a i simetrija(os simetrije je okomica spuštena sredinom maske).Isto možemo uočiti i kod "šara"na tijelu (licu),bez obzira je li riječ o crtama, raznim oblicima ili njihovoj boji. Kapa, kao jedan od dijelova odeće šamana, može biti namotaj platna, dio krzna neke životinje(s glave),metalna. Njeni ukrasi( često je to perje-labuda, orla, sove), oblici na njoj i boje izmjenjuju se u određenom ritmu. Šaman će uz odjeću nositi i ukrase raznih oblika i veličina,od ogrlica, narukvica, naušnica.Kod svih tih ukrasa također je vidljiv ritam.Kod nekih plemena šaman nosi i štap ili bič. Kod nekih se plemena također na odjeći može uočiti i pojava mističnih brojeva 3,7,9 ( količina pojedinih elemenata na odjeći odgovara tom broju ). | ||
Svaki element odjeće ima svoje značenje, bilo da je to pomoć kod izvantjelesnog putovanja šabana ( pr. ptičje perje ili čak čitav kostur ptice prikazan na odjeći omogućiti će letenje na drugi svijet ) ili pridodosi ekstazi i padanju u trans ( u pravilu i jedno i drugo ). Kosti na odjeći najčešće simboliziraju smrt i uskrsnuće šamana ;nakon inicijacije on započinje novi život, ili ga pretvaraju u neku (mitsku ) živoptinju ( prisutno je vjerovanje da se životinja može ponovno roditi iz svojih kostiju ). Za odvijanje seanse te postizanje ekstaze i transa neophodan je i bubanj. Postoji vjerovanje da je njegova okosnica načinjena od Drva života ( koje je posrednik između Neba i Zemlje ), pa se on može poistovjetiti sa Drvetom kojim se šaman simbolički penje u Nebo.Bubanj je obično oblog oblika, od jelenje,losove ili konjske kože, a može imati i pričvršćene brojne metalne komadiće, praporce, zvončiće, slike u željezu koje predstavljaju duhove,razne životinje…Služi za postizanje određenog ritma koji će pomoći postizanju transa. U tom će se ritmu odvijati ples, disanje, izgovarati obredne molitve i sl. No poseban ritam ne daje samo bubanj. Već i sama odjeća šamana(brojni ukrasi na njoj ) pritikom njegovih kretnji-koje moraju slijediti određen ritam-proizvest će odgovarajući zvuk. Glazba određenog ritma postiže se i raznim zvončićima ( npr. maraca kod Indijanaca), praporcima, vrećicama kristala, kamenja, gongom, ljušturama od školjki… ( prema Eliade,Šamanizam i arhajske tehnike ekstaze,Izdavačka knjižnica Zorana Stojanovića Sremski Karlovci, Novi Sad ) | ||
Ritam u obredima igra neizostavnu ulogu - on je zaslužan za postizanje ekstaze i transa, stoga ne treba čuditi što je sve njemu podložno. Tijelo osobe koja vrši obred ili osoba koje u njemu aktivno sudjeluju počet će djelovati u "nametnutom"ritmu. S ritmom će se uskladiti disanje. Znanstveno je dokazano da disanje na određeni način utječe na cerebellum( dio mozga koji usklađuje mišićne kretnje), stoga će doći do spontanog gibanja tijela, uz to javljaju se i temperaturne promjene, grčevi, svjetlosni i zvučni doživljaji, emotivni doživljaji, iskustva s mislima, izvantjelesna iskustva, nadnaravna iskustva. Za magiju su posebno značajna posljednja dva. Kod izvantjelesnog iskustva vlastito se tijelo doima dalekim; postoji osjećaj izbivanja iz tijela.Osoba uistinu može "vidjeti" svoje vlastito tijelo i opisati razna mjesta , a da fizički nije bila na njima. Nadnaravna iskustva tiču se sposobnosti koje se u takvom stanju najčešće pojavljuju- vidovitosti, telepatije i sposobnosti viđenja aure. ( prema Gunnel Minett, Dah i duh, Preporađanje, Zagreb, 1996.) | ||
Disanje je prožimanje našeg unutarnjeg bića s okolnom atmosferom.kad dišemo, mi u svoj unutarnji sustav, uz fizičke tvari, upijamo i stvarnost koja nas okružuje. Na čisto fizičkoj razini , npr., način na koji dišemo najznačajniji je za stanje naših unutarnjih organa, koje je uvjetovano dotokom kisika iz krvi. Ali disanje utječe i na duševnu i duhovnu stranu. Sporo disanje uvjetuje usporavanje metabolizma, otkucaja srca i cirkulacije krvi. Um dovodi u mirnije stanje, misli su jasnije. Povećava osjetljivost prema drugim ljudima . Dovodi do proširenog poimanja, oslobođonja od psihičkih i fizičkih blokada, te do općeg opuštanja. Brzo disanje ima suprotan učinak- ubrzava metabolizam, otkucaje srca i cirkulaciju krvi. Dovodi um u osjetljivije stanje, a time i do bržih promjena osjećaja. Poimanje svijeta je subjektivnije i veći je naglasak na pojedinosti. Plitko disanje smanjuje aktivnost metabolizma.Na psihičkoj razini vodi u sklonost zabrinutosti, do duševne nestabilnosti i nezadovoljstva, što češće prelazi u strah. Duhovna opažanja postaju površna i neusmjerena.Dubokim disanjem metabolizam postaje djelatniji, učinkovitiji i skladniji. Psihički ono stvara duboke osjećaje, zadovoljstva, duševnu stabilnosti i jakog samopoštovanja.Duhovno, dovodi do veće misaonosti, pouzdanja, otvorenosti, te okretanja prema ljubavi.Dugi uzdasi proizvode veću koordinaciju različitih funkcija metabolizma. Psihički, dugačko disanje stvara veću smirenost i osjećaj zadovoljstva. Duhovno, ono vodi dubljim i objektivnijim spoznajama i razumijevanju. Kratki uzdasi ubrzavaju metabolizam. Psihički, dolazi do bržih mijena misli i osjećaja, uz naginjanje nestrpljivosti i razdražljivosti. Duhovno, javlja se veće nesuglasje s okolnim svijetom. | ||
Literatura: |
U davnašnjm nastojanjima da preživi, čovjeka su mučili kako neshvaćanje sila prirode tako i njegova relativna bespomoćnost da ih iskoristi. U borbi za shvaćanjem prirode čovijek je pribjegao magiji. Sve dok su čovjekovo poznavanje prirode i njegova sposobnost da njome ovlada bili slabo razvijeni, ovaj vid religije bio je neophodan i važan dio njegovog mišljenja (prisutno i danas kod nekih primitivnih naroda). Razvojem znanosti i tehnike sve je manja potreba da se priroda objašnjava kroz ovaj aspekt Magija je i danas prisutna i privlači ljudsku maštu nadnaravnim i neobjašnjivim; ali nadnaravnim i neobjašnjivim za današnjeg čovjeka. | |