|
|
Glazbeni
ritam |
|
|
|
|
|
|
piše:
Martina Lovrak
|
|
Svaki
ton ima četiri bitne značajke: visinu, trajanje, jačinu
i boju.
Značenje
tona
|
Sastavnice
glazbenog djela
|
-
visina |
-melodija |
-
trajanje |
-
ritam
- metar
- tempo
- oblik ili forma |
-
jačina |
-
dinamika |
-
boja |
-
izvođači
- harmonija
- slog |
|
|
|
Trajanje
tona odgovara vremenu kroz koje titra izvor tona. Neka glazbala proizvode
samo kratke tonove, kao npr. gitara, dok kod pojedinih ton može trajati
neograničeno dugo npr. orgulje. Trajanje tona određuje se notnim zapisom.
Najčešća je podjela osnovne jedinice trajanja na dva ili tri jednaka dijela. |
|
|
|
|
|
RITAM
se najjednostavnije može objasniti kao niz tonova i stanki različitog
trajanja. Unutar pravilnog metričkog okvira ritam teče slobodno. Ritmička
trajanja mogu biti kraća ili dulja od pulsa (dobe) ili se s njim podudarati:
Neki ritmovi:
Motoričnost je neprekinuti ritmički pokret koji
nastaje stalnim ponavljanjem istih ritmičkih obrazaca.
Triola je ritmička figura koja nastaje podjelom
jednog osnovnog pulsa na tri jednaka dijela. Drugačija je od uobičajene
podjele doba na dva dijela, koja je u osnovi temeljnih bioloških ritmova
poput kucanja srca, plime i oseke…
Sinkopa je ritamska figura koja nastaje povezivanjem
lake i teške dobe, pri čemu naglasak prelazi s teške na laku dobu. Na
taj način ritam sinkope stvara dojam napetosti i uzbuđenja u glazbi. |
|
|
DINAMIKA
je jačina izvođenja glazbenog djela kreće se u rasponu od najtišeg do
najglasnijeg.
METAR ili MJERA nastaje ravnomjernim ponavljanjem uzorka koji se sastoji
od jedne teške dobe i jedne ili više lakih doba. |
|
|
|
|
|
IZVOĐENJE
RITMA UZ PJEVANJE PJESME
Odlomak iz narodne pjesme pokazuje kako se svira ritam
izvođenjem svakog sloga. Ritam pljeskanjem označen je znakom X, dok sviranje
doba sa O. Pjesma je u 2/4 mjeri znači u jednom taktu ima dva otkucaja
ili dvije dobe. U ovom slučaju jedna četvrtinka je jedna doba. |
|
|
|
|
|
EUROPSKA
NARODNA GLAZBA |
|
|
Metrika većine narodnih
pjesama slijedi metriku teksta. U Istočnoj Europi, pogotovo Balkanu
susreću se i složene mjere: poglavito sedmerodobne i deveterodobne (npr.
Makedonski: ta-te-ta-te-tateti).
Što se tiče Hrvatske narodne glazbe iz Međimurja
i Podravine ritam pjesme nema ujednačen puls, već slobodno slijedi tekst.
Jedan od instrumenata je cimbal (cimbule), porijeklom su iz Kineza izvornim
imenom VAN KIH. U Europu (Mađarsku) donose ih Turci i iz Mađarske dolaze
u Podravinu, Međimurje i Zagorje. Cimbule čini drvena kutija (tijelo)
na kojoj su žice, a svira se udaraljkama. Udaraljke su od drvenog štapića
koji ima na svome kraju vatu omotanu koncem.
|
|
|
|
|
|
AFRIČKA
GLAZBA |
|
|
Unatoč velikim razlikama afrička glazba ima i nekoliko
zajedničkih razlika:
- naglašena ritmičnost
- ponavljanje kao osnovni princip glazbenog oblikovanja Za afričku
glazbu karakteristični su kompleksni ritmovi koji nastaju istodobnim izvođenjem
različitih ritamskih motiva (različiti metri i dobe). Stalno se ponavljaju
isti ritmički obrasci minimalnim razlikama u dinamici, pri kraju dopunjuje
zvuk zvečki.
Afričke ritmove moguće je izvesti i u razredu. Svaka
skupina ima svoj ritam, kad svaka skupina izvježba, spoje se sve skupine
te nastaje skladba (slika lijevo).
Elementi afričke glazbe prisutni su u jazzu, američkoj duhovnoj
crnačkoj glazbi, popularnoj glazbi Brazila i Kariba te novim popularnim
američkim stilovima ( rap, techno ) . Posebni stil rocka je afro-rock.
|
|
|
|
|
|
GLAZBA
AMERIKE |
|
|
Sjevernoamerički Indijanci
Napjeve često prate bubnjevi izvodeći vrlo složen ritam.
Južnoamerička glazba
Današnja glazba Južne Amerike ima prepoznatljiv snažan metrički puls povezan
s plesom. Tu su samba, rumba, cha-cha-cha, salsa i drugi ritmovi i plesovi.
Kalipso potiče s Trinidada, otoka u Karipskom
moru, a nastao je pod utjecajem afričke glazbe. Ova je glazba ritmična
i živa. Tekstovi pjesama održavaju protest zbog teškog života na plantažama
šećerne trske, na šaljiv način komentiraju političke i ekonomske prilike.
Kalipso izvode udaraljke: bongosi, štapići, maracas, guiro, metalni bubnjevi,
kravlja zvona.
Bubanj za kalipso lako se napravi uz malo volje, suha bačva od nafte i
aparat za zavarivanje. |
|
|
|
|
|
KINESKA
GLAZBA |
|
|
Kineska glazba je jednoglasna i temelji se na pentatonskoj
ljestvici. Svaki ton ljestvice/ F, G, A, C, D) povezan je s jednim od
pet elemenata, brojeva, strana svijeta… Kratku ariju slobodnog ritma izvodi
muški glas. |
Pritisnite
sliku za uvećanje |
|
|
|
|
STARI
VIJEK |
|
|
Ritam
se rijetko zapisivao . tijesno povezan s govorom, pratio je ritam stihova
u pjesmama. Instrumentalna glazba koristila je ritmičke uzorke različitih
pjesničkih stopa. |
|
|
|
|
|
SREDNJI
VIJEK |
|
|
Glazba srednjeg vijeka razlikovala se od glazbe prethodnih
stoljeća po drugačijem ritmu i odnosom među glasovima. Ritam je raznovrsniji,
oslobođen dotadašnjeg ponavljanja kratkih ritmičkih uzoraka. To je povezano
i s usavršavanjem notacije koja je omogućila točno zapisivanje ritma.
Zbog češće upotrebe intervala terce i sekste glazba ovog razdoblja bliža
je uhu današnjeg slušatelja. |
|
|
|
|
|
RENESANSA |
|
|
Ritmička pokretljivost također ovisi o mogućnostima
glasa: češće je kretanje u osnovnim jedinicama trajanja, a rjeđi su nizovi
kratkih notnih vrijednosti. Skladatelji još nisu zapisivali ni tempo ni
dinamiku skladbe. Zato danas istu skladbu glazbenici izvode na različit
način ovisno o osobnom gledištu. |
|
|
|
|
|
BAROK |
W. A. Mozart: Don Giovanni
|
|
Pravilnost,
jednolikost i neprekidnost ritmičkog toka podsjeća na zvuk rada motora.
Motoričnost je jedna od izrazitih značajki baroknog stila. Stalan ritmički
pokret daje skladbama prepoznatljivu draž, snagu i polet. Za barok je
čest šesnaestinski protok. Jedan od predstavnika je J. S. Bach. Stoljeće
je 17. |
|
|
|
KLASIKA |
|
Nasuprot baroknoj jednoličnoj motorici, u klasici je
ritam raznolik. Neočekivane stanke , česte promjene trajanja- od dugih
nota na kratke i sinkope- stvaraju novo ritmičko bogatstvo. Jedan od predstavnika
baroka je Wolfgang Amadeus Mozart. |
|
|
|
ROMANTIZAM |
|
Ritam postaje nemiran, usitnjen na vrlo kratke notne
vrijednosti. Jedna doba dijeli se na neparne dijelove, nastaju kvintole.
Neki od predstavnika romantizma: Schumann, Mendelssohn, Wagner, Ivan Zajc,
Vatroslav Lisinski…
U razdoblju 19. st. treba spomenuti i pojavu valcera kao društvenog
plesa nošenog karakterističnim 3/4 ritmom. Predstavnik: Strauss. |
|
|
|
GLAZBA
XX. STOLJEĆA |
Scott Joplin: Euphonic
Sounds
Literatura
i slikovni prilozi:
Perak Lovričević,N., Ščedrov,Lj., Ambruš-Kiš, R., (2000), "Glazbeni
susreti 1., 2., 3. i 4. vrste", Zagreb, Profil
Požgaj, J. "Metodika glazbene kulture"
|
|
Skladatelji
XX. stoljeća uveli su značajne promjene u područje ritma i metra. Najveća
značajka glazbe XX. stoljeća (uz oslobođenu disonancu) je naglašena ritmičnost.
Na raznovrsnost ritma utjecala je, između ostalog, narodna glazba iz svih
dijelova svijeta, ritam jazza i motoričnost baroka. Sinkopirani ritam
karakterističan za jazz postoji i u folkloru Mađara, Čeha, Slovaka, Škota
i drugih. Utjecaj jazza i folklora očit je i u mnogim djelima suvremenih
skladatelja.
Anton Webern koristi tehniku skladanja punktualizam
(lat. punctum, točka), njezin zvučni doživljaj može se usporediti sa slikom
točaka u prostoru.
John Cage ritmizira minute zvuka i minute tišine.
Zabavna glazba zauzima bitno mjesto u životu
čovjeka. Služi opuštanju i uživanju bez napora, ne traži znanje, koncentraciju
niti dublji smisao. Slijedi zakone ponude i potražnje tržišta zbog kojih
je često na granici kiča.
Jazz je improvizirana američka glazba koja koristi
europske instrumente , te ujedinjuje značajke harmonije, europsko-afričke
melodike i afričkih ritmova. Jazz više ističe puhače ( limene i drvene)
i udaraljke, nego gudače koji inače dominiraju u simfonijskoj glazbi.
Uz sinkopiranje, za ritam jazza značajan je i swing
koji se odnosi na slobodu izvođenja. U odnosu na čvrsti metarski puls
svirači mogu usporavati ili ubrzavati ritamske figure, što u usporedbi
s klasičnom glazbom stvara dojam nepreciznosti. Takav ritam teško je zapisati,
a kad je zapisan, i izvođači ga se pridržavaju samo okvirno. Kako se jazz
improvizacija razvijala, ritam je postajao sve nepravilniji i složeniji.
Sličan je ritam jive, česta pojava u rockabilly i boogie-woogie
glazbi.
Ragtime nastaje istodobno kad i blues. Odnosi se na
metarski tijek izlomljen uzastopnim sinkopama. Regtime je u dvodobnoj
mjeri i izvodi se u umjerenom tempu koračnice. Pijanist u gornjoj dionici
vodi stalno sinkopiranu melodiju , dok je donja dionica karakteristični
metarski oslonac. Scott Jopplin - kralj regtimea. Ragtime je na Jamajci
utjecao i na stvaranja ska glazbe (engl. grupa Madness),
a sličan je ritam (i porijeklo) politički angažiranog regge-a (Bob
Marley).
Kod bluesa ritam je također vrlo neodređen. Izvođači
često pjevaju oko metarskog udarca, izvodeći tonove prije ili poslije
dobe.
Rock se temelji na glasnom osminskom pulsa 4/4 mjere.
Naglasci su na 2. i 4. dobi u taktu. Uloga dobrog bubnjara u sastavu je
izuzetno važna, zbog značajne uloge ritmičkog pulsa. S razvojem elektronike
ponekad, osobito na snimkama, pravi bubnjar zamijenjen je programiranim
sintetizatorom ili računalnim programom. Kod rock ritma obično je svaka
doba podijeljena na dvije jednake vrijednosti, što se čuje kao 8 brzih
udaraca iznad 4 temeljna metarska pulsa. Većina ranijih rock-pjesama ima
ovakav jednostavan ritam, ali od sedamdesetih godina ritam postaje složeniji,
osobito zbog utjecaja poliritmova afričke glazbe.
U novije vrijeme pojavljuje se više zabavnoglazbenih
stilova koji se baziraju na naglašavanju ritmova; posebno treba spomenuti
techno i njegove derivate - rave, jungle, trance, industrial itd.
|
|
|
|
|
|
|