Euritmija | ||
piše: Martina Lovrak |
Za
početak ću objasniti neke pojmove kako bi mogli lakše pratiti tekst.
|
|
1. RUDOLF STEINER | ||
R.
Steiner osnovao je 1919. prvu waldorfsku školu u Stuttgardu. Steinera
među ostalom zanima i antropozofija koja se može shvatiti kao znanost
o tijelu, duši i duhu i svijetu. Značajno mjesto u antropozofiji imaju
reinkarnacija i karma. Antropozofija uči da se čovjekovo tijelo sastoji
od četiri dijela: fizičko tijelo, eteričko ili životno tijelo i JA. Ono
po čemu se ljudi međusobno bitno razlikuju jesu oblici duha. Antropozofija
je u osnovi waldorfskih škola, ali se ona ni na jednom mjestu ne pojavljuje
kao njegov sadržaj. Euritmija je "umjetnost" koju je utemeljio R. Steiner. Na jednom predavanju godine 1910. Steiner je došao na ideju da jedna ruska umjetnica pokuša plesom odnosno pokretom iskazati sve što on govori. Riječ "euritmija" sastoji se iz dva dijela "eu" (grč. dobro, pravo) i "ritmija" ritam. To bi značilo da je euritmija način lijepog i dobrog usklađivanja pojedinih dijelova jedne cjeline, odnosno to je skladno i harmonično izražavanje snaga koje djeluju u govoru, glazbi i pokretu. Zbog značenja koje ima za cjeloviti odgoj odnosno razvoj ličnosti nalazi se euritmija u izvedbenim planovima rada u svim razredima od 1. do 12. Ona, pedagoški i medicinski gledan,o ima preventivnu, odgojnu i terapijsku ulogu. Poneki učenici koji imaju teškoće u učenju i ponašanju dobivaju dopunsko vježbanje iz euritmije kao terapiju. |
||
2. EURITMIJA | ||
Euritmija
je "umjetnost" pokreta koju je 1912. utemeljio dr. Rudolf Steiner,
a oblik je izražavanja tijela kojim govor i glazba postaju živi i vidljivi
u izvedenom pokretu. Rudolf Steiner povezuje svoj interes za duhovni razvoj
čovječanstva i osobni razvoj pojedinca. Euritmija započinje tamo gdje
pantomimske, tjelesne i plesne mogućnosti prestaju. Iako je nastala kao
umjetnička forma, uskoro je našla svoje mjesto u pedagoškoj svakodnevici
waldorfskih škola kao obvezan predmet. Euritmijskim kretanjem i držanjem postižemo fleksibilnost i lakoću, a usredotočenjem samosvijesti veću kontrolu i, istodobno, slobodu u pokretu. Čineći da su govor i ton vidljivi, razvija nove sposobnosti i osjetila za primjećivanje suptilnih fenomena koji se mogu doživjeti u međuprostoru ili međuodnosu i time zadobiti novi dublji uvid u spoznaju samoga sebe. U waldorfskoj školi djeca se žele shvatiti kao cijeli ljudi, a ne samo "glave". Zato obrazovanje koje istinski služi djetetu mora integrirati intelektualno, fizičko, emocionalno i duhovno. Euritmija je plesni oblik umjetnosti u kojem se glazba ili govor izriču pokretima tijela; određeni pokreti odgovaraju određenim notama ili glasovima. Naziva se još i "vidljivim govorom" ili "vidljivom pjesmom". Djeca vrlo dobro prihvaćaju jednostavne ritmove i vježbe koje im pomažu jačati i uravnotežiti vlastita tijela i vlastite životne snage; kasnije, stariji učenici smišljaju i izvode složene euritmijske izvedbe poezije, drame i glazbe, pa time stječu dublje poznavanje tih djela. Euritmija potiče i unapređuje koordinaciju pokreta i jača sposobnost slušanja, opažanja i neposrednog umjetničkog stvaranja. Kad djeca sebe dožive poput orkestra i budu prisiljeni držati jedan s drugim jasan odnos u prostoru, jačaju se i socijalne vještine. Euritmiju obično poučava specijalist koji je na četverogodišnjem studiju bio posebno educiran u euritmiji. Osim pedagoške, postoji i terapijska, te euritmija kao scenska umjetnost. Na ovim fotografijama nalaze se haljine za euritmiju. Svaki razred ima drugu boju. |
||
3. NEŠTO O HERMEUTICI i RAZNIM MANTRAMA | ||
Pogledajmo
sada okultne korijene waldorfske pedagogije. Steiner piše: "ovaj
cjeloviti čovjek sastoji se od fizičkog tijela, eterskog tijela, astralnog
tijela i Ja" (Steiner: Tajna ljudskih temperamenata, 1928.).
U ezoterijskom duhu, eterskom tijelu pridružuje žlijezde i flegmatike,
astralnom tijelu živce i sangvinike, a Ja određuje krv i kolerike; fizičkom
tijelu pridružuje flegmatika. Reinkarnacija, simboličnost boja i tzv.
duhovna znanost na koju se poziva Steiner tekovine su mističkog Teozofskog
društva koje je u New Yorku 1875.g. osnovala Helena Petrovna Blavatsky.
U osnovi teozofije je drevna vrsta magije poznata kao hermetizam
(po Grčkom bogu Hermesu). I
Indija poznaje tradicionalno pjevanje tekstova, svetih sutra
i mantri. |
||
Om
Bhur Bhuvah Svah Govinda Gita
je grupa muzičara koji umjetnički izraz pronalaze i u drugim vidovima
likovne i scenske umjetnosti. Osnovu rada čine etno motivi duhovne indijske
muzike - bhajani. Tekstovi i mantre svetih pjesama (bhajana) koji su
se vjekovima prenosili do današnjih dana, pisani su sanskritom i drugim
tradicionalnim jezicima Indije. |
||
4. Što ovim želim reći? | ||
Literatura:
1. Matijević, M.(2001), Alternativne škole. Tipex, Zagreb 2. www.waldorf-zg.hr 3. www.multikultura 4. www.tojeto.hr/drumtidam 5. www.govindagita.com 6. www.magia |
Sve u svemu, u Waldorfskoj školi djeca koja imaju teškoće u ponašanju dolaze na dodatne sate iz euritmije kao dopunsko vježbanje, ustvari kao terapiju. Znači, euritmija ima odgojnu i terapijsku ulogu, drugim riječima moglo bi se reći da se ovdje također priziva pozitivna energija. Prilikom izvođenja euritmije potrebno je usredotočiti samosvijest zbog veće kontrole, zatim euritmijom se postiže veća spoznaja samog sebe, introspekcija. Izgovaranje riječi te potrebnu vibraciju za pokret nalazimo još od davnih vremena, samo što Stainer uvodi to u školu. Zajednički cilj svemu ovome o čemu sam pisala da je izgovaranjem mantre potreban određen govor tj. neke vibracije da bi se prizvala pozitivna energija drugim riječima neka vrsta terapije. Usklađujući svoje ritmove s prirodnim ritmovima postižemo harmoniju, a zajedničkom upotrebom svih čula bogatije doživljavamo svijet u sebi i izvan sebe. | |