Autor: Nebojša
Buđanovac
|
|
Jeste
li ikad učinili nešto za što ste znali da će biti loše po vas, ali jednostavno
si niste mogli pomoći? Jeste li ikad donijeli neku potpuno iracionalnu
odluku, i poslije se pitali "Što mi je bilo"? Živite li na način koji
se svima oko vas, pa i vama, čini pogrešan, ali ne znate niti zbog čega
niti kako da iz toga izađete? Imate li problema u ostvarivanju kvalitetnih
veza, jer uvijek izabirete pogrešne osobe? Razlozi za ovakva ponašanja
su brojni i vjerojatno toliko raznoliki koliki je broj slučajeva, ali
ipak, postoje određene zakonitosti koje je moguće zapaziti. Jedan od
vjerojatnih uzroka za ovakva, i sva druga iracionalna ponašanja kojima
smo svakodnevno svjedoci, pa i akteri, leži u nečemu što se zove "životni
scenariji".
U
svojim najpoznatijim djelima "Koju igru igraš?" i "Što kažeš poslije
zdravo?", Eric Berne, osnivač psihoterapijskog smjera zvanog Transakcijska
analiza (TA) skrenuo je pažnju na način na koji se još u djetinjstvu
putem odgoja formiraju iracionalni obrasci ponašanja, koje je nazvao
"životni scenariji", a koji potom u velikoj mjeri utječu na čovjekov
životni put i odluke koje u životu donosi.
Da
pojednostavimo kompliciranu priču, životni scenariji zapravo su niz
informacija koje dijete na vrijednosnoj razini dobiva o svijetu i životu
od svoje najbliže okoline, te ih usvaja. Te informacije mogu biti djetetu
davane svjesno (putem direktnih poruka, priča, bajki i slično) i nesvjesno
(putem modela ponašanja roditelja, neizrečenih stvari koje utječu na
ponašanja, i slično). Također, važno je naglasiti da dijete sve te primljene
informacije, ukoliko dolaze od njemu važnih osoba, pohranjuje na nesvjesnoj
razini još od najranijih dana života, i da te informacije s nesvjesne
razine počinju utjecati na njegovo mišljenje i ponašanje. One postaju
temelj za navike, stavove, sustave vrijednosti i obrasce ponašanja odrasle
osobe. Djeluju upravo kao što govori i naziv koji im je dao Berne -
scenarij - jer s nesvjesne razine utječu na to da osoba živi i donosi
odluke kao prema nekom već zacrtanom scenariju (koliko god te odluke
bile za osobu negativne ili autodestruktivne).
Također, životni scenariji sastoje se od manjih komponenti
koje se nazivaju "zabrane", "naredbe" i "dozvole". Tako postoje zabrane
i dozvole na sreću, na uspjeh, na zdravlje, na bolest, na život, i mnoge
druge; kao i naredbe za uspjeh, za određeno postignuće, za preciznost,
za čistoću i tako dalje.
Kako bih prikazao ovu teoriju konkretnije, iznijet
ću nekoliko jednostavnih primjera:
Primjer prvi. Dijete se razboli (što je savršeno
normalno za djecu). Međutim, recimo da njegova majka od djetinjstva
ima duboko usađen strah od bolesti djece, jer joj je netko blizak umro
u dječjoj dobi. Ona je možda i svjesna straha za svoje dijete, ali ne
može ga kontrolirati, i kad je dijete bolesno, ona postaje plačljiva,
ili agresivna, ili nervozna. Te osjećaje svakodnevno nesvjesno prenosi
na svoje dijete na tisuću sitnih načina - izrazom lica, načinom govora,
gestikulacijom, cjelokupnim ponašanjem. Nakon nekog vremena, dijete
postaje svjesno toga da njegova majka mijenja svoje ponašanje kad je
ono bolesno, i to na gore. Dijete zaključuje da ono svojom bolešću utječe
na to da majka na njega viče ili plače - i logična posljedica je djetetov
zaključak da ne smije biti bolesno jer je to nešto loše. Dijete se razvija
u osobu koja ne želi priznati da je bolesna čak niti sama sebi, a kamoli
drugima, da ne bi nekog time povrijedila (jer je time u djetinjstvu
povređivala majku). Dijete je steklo "zabranu na bolest".
Primjer drugi. Dijete ima običaj da svoju sreću
izražava glasnim smijehom, pljeskanjem ruku ili pjevanjem (što je savršeno
normalno za djecu). Međutim, njegov otac pati od migrene, i osjetljiv
je na glasne zvukove. Majka se plaši očevih reakcija na djetetovo glasno
izražavanje sreće (jer tada postaje ljut i nervozan), a i sam otac nije
time oduševljen, i na sve moguće načine nastoje dijete obeshrabriti
u ovakvom ponašanju. To svakodnevno nesvjesno prenose na svoje dijete
na tisuću sitnih načina - izrazom lica, načinom govora, gestikulacijom,
cjelokupnim ponašanjem. Na kraju, majka dijete uvjerava u nešto što
i sama vjeruje, da će mu se ono čemu se raduje izjaloviti ako se tome
bude previše radovao, i da će se sutra sigurno dogoditi nešto loše ako
se danas dogodilo nešto dobro. Djetetova euforija vremenom se gasi,
i ono postaje sve tiše i tiše, u strahu da svojim glasnim izražavanjem
sreće neće izazvati "sudbinu" (tj. roditelje) da postane nezadovoljna
njime i kazni ga nekom nesrećom. Dijete je steklo "zabranu na sreću".
Primjer treći. Djevojčica voli slušati bajke koje
joj majka priča (što je savršeno normalno za djecu), a najčešće bajku
o Trnoružici. Majka također voli ovu bajku, jer u njoj je sadržano sve
ono čega nema u njezinom životu - udana je za čovjeka kojeg zapravo
ne voli, za kojeg se udala iz osjećaja usamljenosti, i svojoj kćeri
sada želi bolju sudbinu. Taj osjećaj svakodnevno nesvjesno prenosi na
svoje dijete na tisuću sitnih načina - izrazom lica, načinom govora,
gestikulacijom, cjelokupnim ponašanjem. Na nesvjesnoj razini, kroz bajku
o Trnoružici, podučava kćer o tome da je u životu dovoljno biti strpljiv
i čekati (poput Trnoružice - ali ne 100 godina, već recimo 20, 25 ili
30) da jednog dana princ na bijelom konju dođe i odvede je u bolji život.
Kćer dobiva jasnu sliku o tome kakvog princa želi za sebe. Dok odrasta,
u prvim ljubavima traži sve te osobine koje mora imati njezin princ
- ali, začudo, svi oni za koje ona misli da su prinčevi (šarmantni,
zgodni, rječiti) ubrzo je razočaraju. Istovremeno, odbija od sebe one
momke koji ne odgovaraju njezinoj predodžbi o princu - tihe, samozatajne,
običnog izgleda. Na kraju, nakon niza razočarenja, kćer se udaje u 30-toj
godini iz osjećaja osamljenosti za čovjeka kojeg zapravo ne voli, i
ponovo svojoj vlastitoj kćeri prepričava bajku o Trnoružici. Kćer je
stekla "naredbu za udaju za pogrešnu osobu". (Ovdje vidimo na djelu
i obrazac samoispunjavajućih proročanstava).
Primjer četvrti. Dijete odrasta u obitelji s ocem
koji je rijetko kod kuće i s mladom, depresivnom majkom. Majka je osoba
koja je razočarana svojim životom, i ne vidi za sebe nikakvu budućnost.
Za nju, život je stao u njezinoj 18 godini kad se udala; sve što se
događalo prije toga, ona sada vidi kao jednu idealnu, davno izgubljenu
i nepovratnu sliku sretne mladosti, a sve što se dogodilo nakon toga,
vidi kao zatvor iz kojeg je nemoguće izaći, i koji je neprekidno guši.
Taj osjećaj svakodnevno nesvjesno prenosi na svoje dijete na tisuću
sitnih načina - izrazom lica, načinom govora, gestikulacijom, cjelokupnim
ponašanjem. Dijete od nje uči da do svoje 18 godine (ili do trenutka
ženidbe ili udaje) njegov život ima smisla, a da nakon toga prestaje
smisao postojanja, jer se sve ionako svodi na beskrajan zatvor. Zato
na nesvjesnoj razini odluči da tu mladost proživi najintenzivnije što
može, jer će sve ostalo ionako biti besmisleno. U toku te burne mladosti
navuče se na marihuanu, a potom na heroin, i umjesto da od svoje 18
godine živi u "zatvoru" bračnog života, mlada osoba radije bira "bijeg"
iz tog zatvora - bijeg u ovisnost, a potom i smrt. I cijela se okolina
pita "Zbog čega se to dogodilo?". Ta je mlada osoba dobila jednu od
najtežih zabrana - "zabrana na postojanje".
Iz ovih primjera vidimo kako naizgled nevine stvari koje
roditelji čine svjesno ili nesvjesno mogu imati dramatične posljedice
po dijete. Djeca uče uglavnom iz onog što vide oko sebe iz ponašanja
roditelja i drugih bliskih osoba, a ne iz onog što im se govori, i što
bi roditelji željeli da djeca nauče.
Ovakvih primjera mogli bismo navesti stotine, i svi ti
primjeri mogli bi ocrtati uzroke određenih ponašanja; kao što je već
spomenuto, neke zakonitosti postoje, ali ipak, u životu svake osobe
postoji određena kombinacija životnih scenarija i onih "normalnih",
racionalnih odluka koje su je dovele do one situacije u kojoj se nalazi.
Naravno, da ne bi bilo zabune, potrebno je naglasiti da životne scenarije
imamo svi mi, ali većina životnih scenarija posjeduje u sebi ravnotežu
negativnih i pozitivnih elemenata koja nam omogućuje relativno "normalan"
život. Neki životni scenariji mogli bi se nazvati čak i vrlo uspješnima
- dok ne postanu pretjerani. Na primjer, osoba koja ima u sebi usađenu
naredbu za uspjehom, vjerojatno će biti vrlo efikasna u svojem poslu,
napredovati u karijeri i ostvariti kvalitetan život - ali, ako je taj
scenarij u njoj previše snažan, radit će i više no što je dobro za njeno
zdravlje i na kraju se razboljeti. Za ovo su nam najbolji primjer radoholičari
koji sebi ne dozvoljavaju nikakav odmor, te završavaju s infarktom ili
kancerogenim oboljenjem.
Berne smatra da je sve zabrane i naredbe moguće ukinuti
tzv. "dozvolama" - koje se daju također na nesvjesnoj razini od strane
relevantnih osoba, i koje osobama omogućuju da ostvare krajnji cilj
terapije - sposobnost za postizanje istinske bliskosti s ljudima, lišene
utjecaja bilo kakvih scenarija. To obično čine psihoterapeuti. Međutim,
to je moguće učiniti u slučajevima kad osobe postanu svjesne da žive
po određenom scenariju, i žele to promijeniti. A što je s većinom ljudi
koji toga nisu svjesni?
Uznemiravajuća je pomisao da smo u tolikoj mjeri predodređeni
nekim obrascima za koje gotovo da nismo svjesni da postoje - ovdje je
moguće je postaviti pitanje, a što je s našom slobodnom voljom? Na koji
je način moguće izaći iz ovih negativnih scenarija? Kako u potpunosti
napustiti scenarije? Odgovor na to pitanje teško je dati u kontekstu
psihoterapije - on se krije u sferi metafizike i duhovne evolucije,
samopromatranja i samospoznaje.
Životni
scenariji, to jest nesvjesni obrasci ponašanja, vrlo često nose nazive
određenih mitskih ili bajkovitih likova (npr. Sizif, Prometej, Ikar,
Crvenkapica, Trnoružica, Škrtac, itd.). Mogućnost identifikacije tih
arhetipova s realnim ljudima i životnim situacijama vjerojatno i proizlazi
iz činjenice da su arhetipovi i nastali upravo tako, to jest već su
i stari narodi zapazili tendenciju da se određeni ljudi ponašaju prema
određenim obrascima i tipovima ponašanja, pa su ih počeli svrstavati
u "grupacije", koje su potom dobile i svoja utjelovljenja, obično antropomorfna.
Na primjer, utjelovljenje herojstva za stare je Grke bio Ahil, utjelovljenje
lukavstva Odisej, vjernosti - Penelopa, itd.
Takvo objašnjenje povezanosti arhetipova i životnih scenarija
očito je odgovaralo i Ericu Berneu, tvorcu transakcijske analize, kad
je scenarijima koje je uspio "otkriti" kod svojih klijenata davao upravo
takva imena. Evo nekih mogućih životnih scenarija. (Ukoliko se prepoznate
u nekom od tih scenarija, bez panike - stvari je moguće promijeniti.)
SIZIF
Sizif je lik iz grčke mitologije, osuđen da vječno gura
kamen uz brdo, i u trenutku kad ga dogura na vrh, kamen se otkotrlja
u podnožje, i mora raditi sve iznova.
U realnom životu, to izgleda otprilike ovako: osoba vrijedno
radi, dobar je učenik/učenica, trudi se u svemu najviše što može, međutim
kad dođe do trenutka kad treba učiniti onaj presudni korak koji bi mu
mogao otvoriti put ka ostvarenju želja, tada radi grešku zbog koje izgubi
tu mogućnost (npr. vrijedni mladi menadžer koji treba pred upravom svoje
tvrtke prezentirati briljantnu ideju pri samoj prezentaciji toliko zamuckuje
i zaboravlja što treba reći da mu ideja biva odbijena; ili pak žena
koja ide na presudni razgovor za posao koji bi joj mogao promijeniti
život, a prije razgovora padne i u potpunosti se zaprlja, pa mora odustati
od razgovora - ovakvih primjera moglo bi se navesti vrlo mnogo). Taj
životni scenarij u pravilu se razvija kao posljedica zabrane na uspjeh,
o kojoj sam pisao u prošlom tekstu. Na nesvjesnoj razini ti se ljudi
užasavaju ne toliko uspjeha samog po sebi, koliko odgovornosti koju
uspjeh nosi sa sobom (interesantno je napomenuti da je strah od uspjeha
ponekad povezan sa strahom od visine ili otvorenog prostora). Čovjek
koji u sebi nosi takvu zabranu, ukoliko postigne uspjeh, osjeća se izložen
i bez zaštite, i zapravo nesvjesno traži sigurnost u svojoj anonimnosti
i što manjoj razini odgovornosti.
TRNORUŽICA
Trnoružica je lik iz bajke koju je zabilježio francuski
pisac Perroult. To je princeza kojoj zla vila prorekne da će umrijeti
na svoj 16. rođendan kad se nabode na vreteno, ali dobra prepravi to
proročanstvo iz smrti u stogodišnji san. Nakon što se proročanstvo ispuni,
iz stogodišnjeg sna budi je princ na bijelom konju.
U realnosti, ovaj scenarij može se manifestirati na više
načina. Prije svega, u njemu je prisutan snažan element samoispunjavajućeg
proročanstva, kao što sam opisao u prethodnom tekstu. Jedan od mogućih
oblika ovog scenarija upravo je taj - roditelji koji na svoju kćer prenose
određenu sliku svijeta, i određeni obrazac po kojem su i sami živjeli.
Pored oblika navedenog u prošlom tekstu (majka razočarana životom) postoji
i ovaj oblik: djevojci je odgojem ili životnim scenarijem predodređeno
da se uda vrlo mlada (ubadanje na vreteno sa 16 godina); kao udana žena
i majka, pada u određenu vrstu letargije u sivoj svakodnevici (stogodišnji
san) iz koje se trgne u zrelijim godinama, kad nađe ljubavnika (princ
na bijelom konju koji je budi iz sna) - da ne bi bilo zabune, sličan
scenarij postoji i u muškoj varijanti. Jedna još mračnija varijanta
ovog scenarija je slijedeća: Djevojka/mladić nosi u sebi ideju kako
je život nakon adolescencije besmislen - i u 16. godini ubada se na
narkomansku iglu (vreteno) te pada u "stogodišnji san".
IKAR
Ikar je lik iz grčke mitologije, koji je sa ocem Dedalom,
inače slavnim konstruktorom, uz pomoć krila slijepljenih voskom pobjegao
iz labirinta, međutim, ponesen ushićenjem letenja previše se približio
suncu koje mu je rastopilo vosak na krilima, te se survao u more i poginuo.
U realnosti, ovaj scenarij možemo vidjeti kod ljudi koji
su, gonjeni očekivanjima svojih roditelja, razvili ambiciju koja nadilazi
njihove psihofizičke sposobnosti, i koja ih u stvari na kraju dovodi
do nekog oblika samouništenja, bilo u psihičkom bilo u fizičkom smislu.
U ovom scenariju vidimo djelovanje naredbe na uspjeh - dakle, osoba
koja pod svaku cijenu želi postići nešto iznad svojih realnih mogućnosti.
Ovakav scenarij može se prepoznati kod velikog broja poslovnih ljudi,
naročito kod tzv. radoholičara - oni sami sebe tjeraju na psihofizičke
napore koje na kraju nisu u stanju podnijeti.
PROMETEJ
Prometej je također lik iz grčke mitologije. To je titan
koji je bogovima s Olimpa oteo vatru i donio je ljudima, a bogovi su
ga kaznili time što su ga okovali na liticu iznad mora, gdje mu svakog
dana orao jede jetru, koja mu ponovo izrasta tokom noći.
I ovaj scenarij nije toliko rijedak u realnom životu. Što
je najzanimljivije, u mitskoj je verziji Prometej vrlo pozitivan lik
koji se žrtvuje za čovječanstvo, međutim u verziji iz realnog života
scenarij Prometeja uopće ne mora biti naročito pozitivan. Kako je to
moguće? Evo kako. Jeste li ikad upoznali osobu koja brine o nekome,
ili barem govori kako brine o nekome (članu obitelji, supružniku i sl.),
i koja svakog dana naglašava koliko se on/ona muči i žrtvuje za tu osobu,
koliko joj daje i pruža, a zauzvrat ne dobiva gotovo ništa? Ako jeste,
onda ste se susreli s modernom (i negativnom) varijantom Prometeja.
Zašto negativnom? Zato što je životni scenarij te osobe upravo takav
da od nje čini "patnika", a za nju je smisao te "patnje" upravo u tome
da joj okolina to prizna, tj. da dobije potvrdu o tome koliko se muči.
U toj je priči manje bitna ta osoba za koju se naš moderni Prometej
toliko žrtvuje, a puno se veći naglasak stavlja upravo na tu "žrtvu."
PEPELJUGA
Pepeljuga je lik iz bajke, sirotica koja živi s ocem, zlom
maćehom i njezine dvije kćeri. Kad otac umre, maćeha i njene kćeri počinju
iskorištavati Pepeljugu, međutim, intervencijom pokojne majke inkarnirane
u vidu dobre vile, pepeljuga na koncu upoznaje princa i vjenča se s
njim.
Scenarij Pepeljuge vrlo je čest - svi oni (i muškarci i
žene) koji vrijedno rade i trude se u životu, očekujući da će im u nekom
trenutku intervencija viših sila poslati princa ili princezu na bijelom
konju da ih izvuče iz ustaljenog obrasca života, spadaju u ovu kategoriju.
Često je riječ o osobama sklonim sanjarenju koje su naučile da se na
ovaj način suočavaju sa životnim poteškoćama. Taj scenarij nije toliko
autodestruktivan koliko može biti ograničavajući za ljude koji žive
po njemu.
Kao
što smo već rekli, ovakvih scenarija ima onoliko koliko ima i arhetipova
(likova iz bajki i mitova), a oni pak imaju onoliko varijanti koliko
ima i ljudi na Zemlji. No, ukoliko vas muči pitanje kako izaći iz takvog
začaranog kruga, imajte na umu slijedeće: čovjekov život nije linearan,
već cirkularan. To u prijevodu znači da se ne kreće pravolinijski od
rođenja do smrti bez mogućnosti da se nešto promijeni kad se već dogodilo,
već da u bilo kojem trenutku možete promijeniti svoju prošlost - naravno,
ne u fizičkom smislu, već u smislu vaše interpretacije te prošlosti.
Naime, ako zamislimo uobičajenu, staru sliku o čovjekovom umu kao kazetu
koju moramo dugo vremena premotavati da bismo došli do pjesme koju želimo
čuti, novija otkrića o umu i njegovom funkcioniranju kažu da je on puno
bliži CD-u, tj. da u bilo kojem trenutku svatko od nas posjeduje mogućnost
da direktno dođe do "pjesme" koju želi slušati, tj. do događaja u životu
koji želi naučiti gledati na drugačiji način, te promijeniti vlastito
iskustvo bilo kojeg događaja.
|