|
Plakat | |||
Plakat (od riječi plak mrlja, krpica) je pisana, crtana, grafički umnožena obavijest nalijepljena ili izvješena na javnim mjestima. Sadržaj i tekst su usmjereni na što upadljivije djelovanje. Likovno-tematski elementi redovno se stiliziraju odnosno reduciraju na bitno, a u primjeni boja teži se za što jačim kolorističkim efektom. Povijest
plakata: Elementi plakata: |
||||
H. de Toulouse Lautrec, "Reine de Joie", 1892. |
Lijevo: H. de Toulouse Lautrec, "Reine de Joie", 1892. Na lijevom plakatu vidimo dijagonalnu kompoziciju naglašenu linijom stola i nagnutim, "padajućim" stolcem. Ukupno su iskorištene četiri boje: žuta podloga, crna i svjetlonarančasta u sukobljenom, kontrastnom odnosu koji uz dijagonalu potencira dinamičnost prizora. Napokon, tu je i svjetlozelena kojom su ispisana slova, a koja ih povezuje sa ilustracijom preko zeleno obojane kose muškog lika u prednjem planu i stilizirane vaze na stolu. |
|||
A. Mucha: "Job", 1898. |
"Lance Parfum "Rodo", 1896. |
|||
Primjeri propagandnih
materijala u obliku plakata, za parfem i cigarete. U secesijskoj maniri
(secesiju još zovemo i jugendstil u Njemačkoj, art-deco
u francuskoj i Stil1900 u ostatku Europe) Mucha stavlja
naglasak na dekorativnu stilizaciju kako forme ilustracije tako
i forme slova. Na plakatu "Job" vidimo naglašenu krivulju
sloja "J" koja se stilski veže na uvojke djevojčine kose;
na "Gismondi" natpis "Bernardt" u luku uokviruje
glavu ženskog lika, dok je na plakatu za cigarete "Paris"
sam tekst nosioc kružne kompozicije - obratite pažnju i na postupno
povećavanje slova.
|
||||
J. Cheret: "Pipermint", 1889. |
Iako ih je stvarao u stilskom razdoblju secesije, Cheret ove plakate ne stilizira ornamentalno poput njegovih suvremenika. Slova doživljavamo mnogo utilitarnije, ona vrše svoju funkciju prenošenja obavijesti; prisutna je velika količina podataka - ili barem tako izgleda. Ipak, i ovdje u slovima vidimo međuodnos sa okolicom - "Pipermint" kruži po obodu crvene polukružne pozadine, dok se crveni natpis "La Closerie..." urušava u dijagonalu stvarajući napetost prisutnu i na ilustraciji. |
|||
Hrvatski plakati | ||||
B.Čikoš-Sesija: "Mladost" |
Lijevo: Bela
Čikoš-Sesija (Csikos-Sessia): "Mladost", 1898. |
|||
T. Krizman: "Marya Delvard" |
Lijevo:
Tomislav Krizman: "Marya Delvard", oko 1907. Krizman na početku stoljeća radi plakate pod utjecajem secesije - stilizacija slova, plošnost, obrisne crte - ali bez ornamenata, s naglešenim svjetlosnim kontrastima koji ga otkrivaju kao primarnog grafičara bakropisca. |
|||
Ivan Picelj: 1969., "Nove tendencije 4" |
Lijevo:
Ivan Picelj: Plakat izložbe"Nove tendencije 2" i "Tendencije
3", 1963.
Šezdesetih godina u zagrebu su se održavale izložbe-manifestacije "Nove tendencije" - važno razdoblje u hrvatskoj povijesti umjetnosti, jer je tada nastajao novi svjetski trend upotrebe tehnologije u mjetnosti: kompjuterska grafika, kinetička umjetnost i luminoplastika. Centar tog internacionalnog pokreta bio je upravo Zagreb, počev od 1961. Izložbe su održane: 1961. (Tendencije 1), 1963. (Tendencije 2), 1965. (Tendencije 3), 1969. (Tendencije 4) i 1973. (Tendencije 5). |
|||
B. Bučan: "Žar ptica i Petruška" |
Lijevo:
Boris Bučan: plakat za balete "Žar prica" i "Petruška",
1983.
Bučan je u Hrvatskoj kao novinu uveo jumbo plakate; plakat sastavljen od devet plakata uobičajene veličine. Na ovom plakatu je spretno iskorišten komplementarni kotrast crvene i zelene boje, kao i kontrast kvantitete - tri mala punkta crvene u ravnoteži s dominantnom zelenom, sve zajedno u piramidalnoj, trokutnoj kompoziciji. Perje ptice stilizirano je upravo u trokutne forme. |
|||
B. Ljubičić: "Volim kvadrat i krug" |
Lijevo:
Boris Ljubičić: "Volim kvadrat i krug" (Love square &circle),
2000. |
|||