Istraživanje dječjeg likovnog stvaralaštva 1 |
|
Načini gledanja dječjih radova: | |
1. Psihološki i psihoanalitički pristup
- što je djetetu važno, prikaz čovjeka, psihodinamika.
- terapeutski pristup
- psihološki testovi (kreativnosti, inteligencije - Torrance, Guilford, Gardner. )
2. Bihevioristički pristup
- naglasak je na aktivnosti i na okružju
- dijete će reagirati na promjene u okružju
- okružje u svrhu učenja nečeg
3. Razvojni pristup
- uspoređuje se s očekivanjem od uzrasta
-odnos između dječjeg slobodnog izražavanja i usmjeravanja za napredak
4. Umjetnički i estetički pristup
- razvijanje likovnog jezika i upotrebe likovnih tehnika
- važniji proces od rezultata
|
|
Metode prikupljanja podataka: | |
1. Sustavno (sustavno) promatranje.
- dnevnik promatranja, moguće je pripadanje grupi
a) Direktno promatranje - istraživač je promatrač a ne instruktor.
b) Promatrač sudionik - istraživač je istovremeno učitelj i promatrač.
c) Indirektno ili diskretno promatranje - djeca su nesvjesna promatranja.
2. Intervjuiranje
3. Anketiranje
- u pravilu pismeni upitnik, ankete, pitanja otvorenog tipa
4. Testiranje
- jedinstvena mjerna ljestvica
5. Skale procjene
- slične anketama, ispituje se mišljenje (procjene, stavovi) o pojavama, postupcima, karakteristikama
- sociometrija (grafički sociogram, pitanja "S kim bi najradije sjedio?", "Tko najbolje crta?" i sl.)
6. Studij slučaja
- pogodno za djecu sa specifičnostima u razvoju, talenti recimo
7. Analiza sadržaja
- analiziraju se učenikove zadaće, bilježnice, udžbenici, poruke
|
|
Metode analize podataka: | |
1. Kvalitativna analiza
Što? i Kako?
Vezano uz sudjelujuće promatranje i akcijska istraživanja.
Glavni postupci: komparacija i diferencijacija,
glavni rezultati: deskripcija, klasifikacija, definicija.
Prikladno za literarno i likovno stvaralaštvo.
|
|
2. Kvantitativna analiza
Koliko?
Podatke pretvaramo u brojke koje se mogu promatrati i uspoređivati.
Statistika.
- Učestalost, frekvencije - čisti postotci.
- Prosjek (aritmetička sredina), srednje vrijednosti, što je najčešće itd.
- razlike između aritmetičkih sredina
- varijable
|
|
3. Kauzalna analiza
Zašto?
Utvrditi uzročno-posljedične veze.
Vremenski slijed nije uvijek i uzročni slijed.
|
|
Vrste istraživanja: | |
- transverzalno - pojava u datom trenutku
- longitudinalno - pojava u nekom razdoblju
- akcijska istraživanja (razvojna istraživanja) - mijenjanja nastavne prakse
|
|
Istraživati se može: | |
- reakcije učenika na određeni motiv
- reakcije učenika na određeni likovni problem (perspektiva, proporcije.)
- stupanj šablona i stereotiopa
- identifikacija nadarenih
- razvojne osobine dječjeg crteža
- sociološki odnosi između učenika
- vrednovanje
- načini učenja i integrirano učenje (korelacije)
- utjecaj okoliša na učenike
- terapijske osobine likovnog procesa, psihološki uvid
Itd.
|
|