Raznolike
su mogućnosti upotrebe umjetničkog likovnog djela u nastavi filozofije.
Svi moderni udžbenici iz filozofije obiluju mnoštvom reprodukcija
slika koje svojim sadržajima upućuju na filozofsku problematiku, koju
na umjetnički način problematiziraju i pokazuju ono što filozofija
pojmovno domišlja. Ponekad je slika i sama predmet kojemu se može
filozofski prići da bi se u njoj otkrili sadržaji ne samo filozofski
relevantni već i na filozofski, premda likovan način, izraženi. Likovni
način izraza u filozofiji nije nedostatak, već prednost. Sjetimo se
izvornog značenja riječi ideja! Ako takva likovna djela zaista postoje,
treba li uopće spominjati od kakvog mogu biti značaja za nastavu filozofije,
i to još u srednjoj školi, gdje učenici nisu uvijek dorasli teško
predočivom sadržaju filozofskog teksta?
Naravno, filozofsku ideju ne možemo u likovnom prikazu gledati kao
što gledamo neki prikazani fizički predmet. U likovnom se prikazu
ideja gleda tako da se misli kroz strukturu odnosno filozofski sistem
kroz koji su određeni sadržaji na slici prikazani. Mali je broj takvih
djela. Postoji velika opasnost da sami u sliku ugradimo filozofski
sustav koji ćemo u njemu otkriti. U ovom se tekstu nudi filozofska
interpretacija dviju slika s dokazom da otkrivena filozofska struktura
u njima nije izvana ugrađena, već je u njima prisutna, bez obzira
na to jesu li sami autori toga bili svjesni ili ne. One su različite,
dolaze iz različitih epoha, ali ono filozofski relevantno im je zajedničko.
Prva je Magritteova slika Ljudski uvjet II, a druga Dürerova Melencolia
I. Obje se promatraju i promišljaju kroz strukturu koja je izvedena
na jednom od najpoznatijih tekstova zapadne filozofije, u VII. knjizi
Platonove Države, u dijelu teksta koji je tiskan i u Kalinovu udžbeniku
Povijest filozofije. Filozofske interpretacije tih djela i ideja njihove
prezentacije u nastavi originalne su i osebujne te još nisu valorizirane.
Iz toga slijedi da ih učenicima treba ponuditi sa ''zadrškom'', što
čini i sam autor u svojoj nastavničkoj praksi. Ovaj prilog pokazuje
kako hrabri nastavnik daje sebi slobodu da s učenicima krene jednim
od drugih još neprovjerenim putem, ali putem što ga poznaje bolje
no bilo čiji drugi, jer je njegov vlastiti. Uostalom, nije li nastava
filozofije pozvana da i sama bude filozofiranje, a nastavnik u njoj
stvaralac koji tako na stvaralaštvo potiče i učenike? Budući da nastavnik
u jednom takvom pristupu ne brani nekog drugog, već sebe samog, budući
da učenik ne polemizira posredno s nekim filozofom, već neposredno
sa svojim nastavnikom, nastava može prerasti u filozofiranje koje
nije ''knjiško'' i ''puko školsko''. No ipak, ovdje se ne nudi neki
novi filozofem, što bi zaista bilo neprimjereno. Riječ je samo o novom
pristupu onim filozofskim sadržajima koji su učenicima namijenjeni,
a koji su, što će se ovdje i dokazati, u spomenutim likovnim djelima
prisutni.
Pravo mjesto obrade priloženih sadržaja jest filozofska grupa, premda
se u posebnim okolnostima oni mogu rabiti i u redovnoj nastavi. Najprije
se učenici upoznaju s prvom slikom. Poželjno je da sami posjeduju
njezinu reprodukciju i da o njoj razmišljaju. Nastavnik kroz obradu
nastavnoga gradiva može za tu sliku učenike zaintrigirati više puta,
potaknuti i da o njoj razmišljaju kroz perspektivu nekog filozofema,
a posebno pretpostavljenog, Platonova, da se izjašnjavaju o tome pismeno
ili usmeno u toku nastave ili izvan nje. Treba im dati mogućnost da
gledaju i drugačije nego što on gleda i da vide drugo no što on vidi,
a i da čak postave u pitanje mogućnost takva gledanja kakvo je izloženo
u ovome tekstu. Ono se nikada ne smije nametati. Malo je vjerojatno
da će učenici sami dosegnuti nastavnikov uvid te on mora biti oprezan
u njegovu otkrivanju. Riječ je o tajni koja se otkriva samo onima
koji su to ''zaslužili'' svojom zainteresiranošću. Dovoljan se interes
prepoznaje po spremnosti učenika da nastavnika slijede, a da li će
do takva interesa doći ovisi o tome koliko će im on sam u tome pomoći.
Ukoliko nastavnik uvidi da neće uspjeti učenike uvući u tu svoju zanimljivu,
ali veoma zahtjevnu igru, bolje je da odmah od toga odustane. Autoru
se najčešće događa da učenicima kroz spomenutu filozofsku strukturu
uspije djelomično otkriti tek prvu sliku, jer za daljnji hod kod njih
ne nalazi dovoljno sposobnosti i interesa.
Uspije li učenike uvući u filozofsko razumijevanje Magritteova Ljudskog
uvjeta II suočit će ih s Dürerovom grafikom Melencolia I. Podijelit
će im reprodukcije tako da ih mogu kroz duže razdoblje - doma, u školi,
u nastavi ili izvan nastave - proučavati. No neće im dati onu dodatnu
mrežu kroz koju se vidi da je Platonova struktura i na njoj prisutna,
premda na drugačiji način. Oni su tu strukturu dobro upoznali proučavajući
je kod Platona, prateći je kod drugih filozofa. Uočili su je u odnosu
realne i nadrealne razine Ljudskog uvjeta II. hoće li je prepoznati
i na Melencoliji I, a da im se ne kaže da je to ono što treba tražiti
da bi se grafika mogla razumjeti u svojemu filozofskom sadržaju? Najvjerojatnije
neće, pa čak ako im nastavnik kaže da je traže, što se ne smije dogoditi.
No možda će svojim velikim interesom i spremnošću da ga u izlaganju
slijede navesti nastavnika da im dade mig kako da slici filozofski
pristupe. Tekst koji slijedi nije zamišljen kao prikaz vođenja učenika
u tome filozofskom pristupu slici. U njemu nećemo naići na detaljan
opis tijeka sata, odnosno tijeka postupnog vođenja učenika kroz duže
vremensko razdoblje. Ideja je ovdje prezentirana u vidu studije koja
se može čitati i sama za sebe te kao takva može biti inspiracija za
nečiju originalnu upotrebu u nastavi. Metodičku dimenziju studiji
daju umeci naslovljeni Metodičke primjedbe. Na nekim mjestima ova
rasprava o filozofskim aspektima likovnih djela nenametljivo i kongruentno
prerasta u raspravu o metodici nastave filozofije, gdje se polemizira
s nekim tekstovima objavljenima u Metodičkim ogledima.
Rene
Magrite: Ljudski uvjet II
1.
Pred nama su dva osebujna likovna djela - jedno moderno, nadrealističko,
drugo klasično, renesansno. Povezuje ih nešto što je filozofski interesantno,
što se može otkriti s filozofske perspektive, ali perspektive koja
je u njih ugrađena i na koju se može ukazati. Umjetnost, a tako i
slikarstvo, ima veliku važnost u čovjekovu životu, a zbog toga i posebno
mjesto u svakoj filozofiji. Ona ima moć da obuhvati cjelinu u svim
njezinim dijelovima, da je učini razumljivijom, premda bez razumskih
argumenata. Bez te moći sve naše ljudske radnje bili bi slučajni i
raskomadani izrazi postojanja. Ona kaosu nameće red, ona konstituira
svijet. Ponekad se događa da ona prikazuje sebe samu, i to upravo
tu svoju moć konstituiranja svijeta i njegova pokazivanja. Upravo
se to događa u djelima kojima pristupamo.
Na slici francuskog nadrealista Renea Magrittea "Ljudski uvjet
II" umjetnost odnosno slikarstvo bavi se samim sobom, i to tako
da prikazuje sliku unutar slike. Mogli bismo kroz povijest umjetnosti
nabrojiti mnoštvo takvih djela, ali nemaju sva takvu moć samorefleksije
koja bi ujedno bila refleksija svijeta koji umjetnost hoće u njegovoj
cjelovitosti podražavati. Magritte je svojom slikom u slici zaista
u igru uključio ono što zovemo cjelinom svijeta. S čudesnom izražajnošću
pokazao je granicu između unutrašnjeg i vanjskog, umjetnika kao subjekta
i objektivne stvarnosti koje je i on dio. Postavio je granicu između
realnog kao iskustvene stvarnosti, koja je ograničena i koju duh hoće
nadići, i nadrealnog kao više zbilje u kojoj se realno oslobađa.
To ne znači da mu nužno treba Platonov onostrani vječni uzor stvari.
Magritte i ostali nadrealisti ne prihvaćaju neku stvarnost s onu stranu
postojeće, ali svjedoče o svojemu iskustvu stvarnosti zatvorenoj u
granice koja se nužno mora nadići jer im je neprihvatljiva. ''Ono
se vrti u kavezu iz kojeg ga je sve teže izbaviti'' (A. Breton). Moguća
je viša zbilja s onu stranu svjesnog i njime određenog iskustva. Cjelovita
stvarnost nije moguća bez uključivanja nesvjesnog u svjesno i njihova
međusobnog sklada. Platonova podjela stvarnosti u psihoanalizi i nadrealizmu
dobiva novi smisao i opet postaje aktualna. On i prekoračuje tu granicu
tako da u jednoj nadrealističkoj slici, na kojoj realnost i dalje
ostaje realnost, pokazuje skladno jedinstvo stvarnosti s ove i s one
strane granice.
Slika kao cjelina prikazuje slikarevu radnu sobu s polukružnim otvorom
u zidu kroz koji se vidi more. U sobi se nalazi štafelaj, a na njemu
slika toga mora. Tako slika kao cjelina prikazuje samu sebe - sliku
na slici, kao jedan svoj dio. Slika na slici zaklanja jedan dio otvora
na zidu sobe i tako zaklanja dio mora, ali ga zato na sebi prikazuje,
i to tako da to more na njoj ne možemo razlikovati od onoga mora izvan
sobe. To more na slici nije neka mora, već je to more samo, snagom
umjetničkog čina na njoj uprisutnjeno. Ono čak ''probija'' zid sobe
na onome mjestu gdje se slika prostire uza zid, odnosno more postaje
na njoj kroza zid sobe vidljivo. Ono što se nalazi izvan sobe posredstvom
slike na štafelaju ulazi u sobu. Vertikalna linija što je čini rub
štafelaja vertikala je koja je spuštena i na more izvan sobe i na
pod u sobi. Tako se na slici kao cjelini uspostavlja odnos savršenog
sklada između onog što se prikazuje i slike koja to prikazuje. To
ne znači da je slika tako vjerna imitacija mora da postaje more samo.
Suprotstavljenost slike i onog što ona prikazuje i dalje ostaje. Ona
je zidom sobe naznačena. Slika kao cjelina pokazuje kako je tom čudesnom
slikom na slici ta suprotstavljenost prevladana.
Metodičke napomene
Ovaj razgovor o sobi u kojoj se događa čudo umjetnosti, pa tako
ona postaje nadrealnom, može se proširiti na razgovor o fenomenu čovjekom
i njegovom praksom određenog prostora, odnosno prostora u kojem se
nešto ljudsko događa. Takav je prostor i učionica. Ona je određena
time što se u njoj događa, a sama za sebe predstavlja puki zatvoreni
prostor. Uđemo li u nju kad je prazna, nećemo je doživjeti kao svoju
učionicu (posebno ne nakon završenog školovanja). Ukoliko se u njoj
događa nestvaralačka nastava, doživljavamo je kao tamnicu u kojoj
smo svi sputani i koju želimo što prije ostaviti. Ponekad je ona prostor
prema kojem smo posve ravnodušni, pa nam je svejedno jesmo li tu ili
negdje drugdje. No događa se, istina rijetko, ali se ipak događa,
da učionica postaje jedna nadrealna soba, i to onda kad je nastava
kvalitetna, stvaralačka, kad je u njoj nastavnik stvorio situaciju
da učenici ne memoriraju činjenice o svijetu da bi ih kasnije lijepili
na svijet kao etikete, već otkrivaju svijet u istini.
U Kalinovu se udžbeniku nalazi Rembrandtova grafika koja prikazuje
Fausta u radnoj sobi (str. 134). Pretpostavlja se da je tu sliku imao
u vidu Goethe kad na usta svog Fausta kaže: ''Osjećam se sasvim blizak
ogledalu vječne istine''. To je ogledalo Faustu progovorilo u tijeku
istraživalačkog, ali zastranjivačkog no, u svakom slučaju, stvaralačkog
rada. Ono ga opominje da je na krivom putu i da se mora obratiti na
drugi (jedan od naziva grafike jest Božja opomena). Otuda takva zastrašujuća,
nadrealna mistična manifestacija. Nije li onaj stvaralački moment
i u nastavi toliko bitan da stvaralačko ima vrijednost i onda kad
zastranjuje? Nešto slično potvrđuje i naš uvaženi metodičar nastave
filozofije kad kaže: ''[...] vredniji je onaj učitelj koji uči misliti,
makar na, uvjetno rečeno, 'netočnim' tvrdnjama od onoga koji ne uči
misliti na 'točnim''' (J. Marinković, ''Metodičko stvaralaštvo u nastavi'',
Metodički ogledi br. 8). Slika kao cjelina prikazuje četiri različite
razine stvarnosti:
- prvo je slika na slici kao prikaz fizikalne realnosti, ukoliko se
tretira kao puki odraz fizikalne realnosti. (Tako je možemo samo privremeno
i uvjetno tretirati, jer u sklopu nadrealističke slike kao cjeline
ono što je na njoj prikazano tu fizikalnu realnost nadilazi i podiže
na treću razinu.)
- drugo je ono što slika prikazuje - fizička realnost, more
- treće je soba u kojoj se slika, na štafelaju smještena, nalazi.
Ali to više nije nešto realno, već s obzirom na to što se u njoj nalazi
i što se u njoj događa - nešto nadrealno. U njoj se događa čudo umjetnosti.
Iz te nadrealne sobe prikazuje se vanjska realnost, i to ne bilo kako,
već tako da se na slici unutar slike ne vidi u svojoj pukoj faktičnosti,
već u cjelokupnoj svojoj dimenzionalnosti.
Takvo autentično prikazivanje vanjskog svijeta analogno je njegovu
stvaranju. Ono mu je suglasno, razumije ga i kao takvo u njemu sudjeluje.
Umjetnik nije stvoritelj svijeta. On se ne poistovjećuje s Bogom.
On čak kroz svoju djelatnost ne ostvaruje ljudski poziv preobrazbe
svijeta kroz koju se on vraća svom izvoru. Njegova djelatnost nije
ni jedina ni za njegovu ljudskost najpresudnija djelatnost. Ali ono
što ona u svom prikazivanju zahvaća, to zahvaća u cjelini u kojoj
sudjeluju i Stvoritelj i stvorenja i čovjek kao stvorenje koje stvara.
On u svom činu doživljava kako Bog iz svoje transcendencije uprisutnjuje
izvan sebe u ovostranost stvarnost koja nije puki odraz, već realnost
s kojom njegova transcendentna stvarnost čini puninu. U toj umjetničkoj
radionici koja je analogna Božjem prebivalištu nije prikazan stvaralac
odnosno stvoritelj, već njegovo djelo po kojem je on prepoznatljiv.
U ovom našem slučaju ne prepoznajemo nekog određenog umjetnika, već
umjetnika općenito. Ova Magritteova slika nije samo njegova slika
ili slika o nekoj njegovoj slici. Ona je slika o slici općenito i
očituje umjetnika općenito. Umjetnik tako nadindividualno shvaćen
lišen je svih drugih ljudskih atributa, ne vidi se kao čovjek, već
se poistovjećuje sa svojim djelom. Uz to djelo u sobi prikazano je
nešto što pripada još višoj razini stvarnosti. To je ono - četvrto.
U sobi se uza sliku na štafelaju na podu nalazi kugla odnosno krug.
To je jedini sadržaj koji je, uza sliku na štafelaju, u sobi prisutan.
Metodičke napomene
U autorovoj nastavnoj izvedbi bilo je pokušaja od strane učenika
da dokažu kako je štafelaj sadržaj koji bi se trebao tretirati posebno,
kao što se tretiraju slika i kugla. Tako kugla ne bi bila ono jedino
što je uza sliku u sobi prisutno. Autor se gotovo očajnički brani
jer mu je ta teza presudna za daljnje izvođenje, što kod učenika još
više izoštrava njihovu kritičnost. Slikar je mogao prikazati sliku
kako visi na vidu, dakle bez štafelaja. No time bi slika bila prisutna
u sobi kao izložena. Ovako na štafelaju, s njim u nerazdvojivom sklopu,
ona je sasvim nešto drugo. Upućuje na to da je stvorena ili da je
u procesu stvaranja. Tako se posebno naglašava stvaralački čin u kojem
je nastala ili u kojem nastaje. Taj stvaralački čin, i to ne neki
određeni, na primjer upravo ovaj u kojem nastaje upravo ova slika,
već stvaralački čin općenito, ali takav da nadilazi ljudske mogućnosti
tako da je moguć samo u suglasju s božanskom stvaralačkom moći, jer
u njemu se sadržaj na slici ne samo prikazuje već i uprisutnjuje -
upravo je predmet ove slike.
Krug ima u sobi posebno mjesto. I to je ono što se prikazuje, ali
ne izvan sobe, već u njoj. To je ujedno i ono što nadilazi sve prikazano,
cjelina unutar koje se sve to nalazi i koja omogućuje da se sve vidi
onako kako se vidi. Kroz krug se postavlja distinkcija nutrine i onog
vanjskog da bi se kroz njega i prekoračila. Gledanje mora naprosto
kroz otvorena vrata gledanje je puke faktičnosti, gledanje mora isključenog
iz cjeline. Pokazati stvarnost mora kroz krug znači pokazati kako
postoji distinkcija između onog što jest i onog što se kroz vrata
vidi. To je postavljanje zida sobe kao prepreke gledanju, koja će
se kroz čudo umjetnosti ukloniti, da bi se more vidjelo ne samo u
svojoj faktičnoj realnosti već i u nadrealnosti. Takvo gledanje moguće
je samo kao gledanje kroz krug, kroz odnošenje unutar sklada koji
on jest. Krug je na slici, ali isto tako je slika, zajedno sa stvarnošću
koju prikazuje, u krugu jer je kroz njega gledamo. Čudesna soba umjetnosti
jest čudesna po krugu u čijem skladu nevidljivi umjetnik u njoj djeluje.
To čudo kruga na slici je tako prepoznatljivo da bismo ga kao čudo
kruga prepoznali i kad u toj nadrealnoj sobi i ne bismo naišli na
njegovu sliku. Ta podjela stvarnosti na četiri razine ima svoj izvor
kod Platona. On razlikuje jednu nadrealnu, pravu, vječnu, nepromjenljivu
stvarnost i njezin prolazni i promjenljivi odraz. Dalje se još svaka
od te dvije razine unutar sebe dijeli tako da se unutar svake uspostavlja
isti odnos koji je uspostavljen među njima: ''Uzmi, dakle, crtu razrezanu
na dva nejednaka dijela, te svaki dio opet razreži po istom odnosu,
od njih jedan predstavlja vidljivi rod bića, drugi umni rod'' (509-511).
Uz to se dalje u tekstu naglašava da viša razina u promjenljivom,
materijalnom svijetu (b) mora u prikazu duljinski odgovarati nižoj
razini u nepromjenljivom svijetu ideja (c). Na svaku od tih razina
odnosi se posebna vrsta spoznaje: ''Najbolje je prvi dio zvati znanjem,
drugi predočivanjem, treći vjerovanjem i četvrti nagađanjem; zatim
to potonje oboje mnijenjem, a ono prvo poimanjem; nadalje da se mnijenje
bavi postajanjem, a poimanje bitkom. Kako se poimanje odnosi prema
mnijenju, tako se bitak prema postajanju; a znanje prema vjerovanju
i predočivanje prema nagađanju, kao poimanje prema mnijenju'' (Vidi
B. Kalin, Povijest filozofije, prerađeno izdanje, str. 255). U usporedbi
s razinama na Magritteovoj slici to bi izgledalo ovako: postojanje
(materijalni svijet) - mijenjanje bitak - poimanje nagađanje sjena
predmeta slika mora vjerovanje predmet more predočivanje ideja mora
u ljudskom duhu znanje najviša idja a=2 b=1 c=1 d=1/2 Slika mora kakvu
Platon poima puki je odraz odraza jer je samo more odraz vječne ideje
mora. Na takvoj slici nema ničeg nadrealnog. No na Magritteovoj nadrealističkoj
slici ne samo da nije odraz odraza već se na njoj prikazuje više od
onog što se može vidjeti u realnom moru. Ona prikazuje realno more,
ali ne tako da ga odražava; naprotiv, prilazi mu s one druge strane.
Pokazuje ga onako kako se ono vidi iz perspektive svijeta boja, bolje
reći kroz perspektivu one najviše ideje. Tako se ono nadrealno uprisutnjuje
u najnižoj razini stvarnosti u prijašnjem odrazu odraza: nadrealna
osoba realnost nadrealnost prikazani krug slika na slici realno more
nevidljivi slikar nevidljivi krug d c b=1 c=1 d=0,618 -----a = c+d
= 1,618034----
Metodičke napomene
U pristupu Platonu učenici moraju gotovo doslovno shvatiti njegovu
tezu da bez poznavanja geometrije nema razumijevanja njegove filozofije.
Oni se moraju ozbiljno baviti proučavanjem odnosa koji je gore naveden.
Tako će shvatiti da se Platonova podjela stvarnosti, gdje se najniža
razina pokazuje kao odraz odraza, može prikazati bilo kojim duljinskim
odnosom među razinama odnosno unutar razina. To na primjer može biti
2 : 1 kao na našem (prvom) prikazu. No odnos unutar nadrealističke
slike (na našem drugom prikazu), gdje se transcendencija mora spustiti
na najnižu razinu, u segment odraza odraza koji to tim ispuštanjem
prestaje biti, može biti prikazan samo kroz jedan jedini odnos - kroz
zlatnorezni odnos. Učenik koji to nije svojim vlastitim trudom pomoću
šestara i ravnala uvidio neće moći uživati u čudesnosti toga fenomena
- gdje se transcendencija sa svoje dvije razine preslikava u najnižu
razinu, čime se zapravo nadrealno spušta ne samo u realno već u nekadašnju
njegovu imitaciju. Bez toga događaja čudesnog, koji je moguć isključivo
potpunim i preciznim, egzaktnim uvidom, čitav daljnji napor bit će
besplodan i uzaludan. U tom se odnosu transcendentni segment c + d
po duljini izjednačuje s onim dužim ovostranim segmentom, sa segmentom
sjene predmeta. Naime: a = c + d (vidi drugi prikaz). Uspostavljanjem
proporcije zlatnog reza prijašnja četveročlana analogna podjela postaje
peteročlana zlatnorezna podjela, jer se segment sjene predmeta rastavlja
na dva dijela. Onaj duži dio jednak je dužinama b i c. Transcendencija
se spustila u ovostranost, čime je ovostranost podignuta u transcendenciju.
Uočimo da se ovostrani segment a + b spram transcendentnog segmenta
c i d odnosi kao što se oba segmenta zajedno a + b + c + d odnose
spram ovostranog segmenta a + b. Iz pukog analogijskog odnosa koji
je još uvijek geometrijski uspostavlja se odnos koji dolazi iz geometrije,
ali je nadilazi pa je stoga još od davnine zvan zlatnim odnosno božanskim.
Ta zlatnorezna peteročlana proporcionalnost koja omogućuje da slika
ne bude puki odraz odraza, već cjelina u kojoj je sve vidljivo i kroz
koju se sve gleda, mora biti proporcionalnost koja odgovara savršenom
skladu koji je uspostavljen unutar momenata kruga. Gledanje stvarnosti
kroz krug zapravo je gledanje stvarnosti kroz peteročlanu zlatnoreznu
proporcionalnost. Povezivanje sklada kruga sa zlatnoreznom proporcionalnošću
ovdje ne možemo potanko obrazlagati. Što se pod tim podrazumijeva
postaje jasnije u drugom dijelu studije, u analizi Dürerove grafike
Melencolia I, gdje se također ideja kruga najuže veže uz Platonovu
četverodijelnu odnosno iz nje izvedenu peterodijelnu podjelu stvarnosti.
Da ne bi bilo zabune, treba spomenuti da se tom tezom ne stavlja u
pitanje broj PI odnosno duljinski odnos polukružnice i promjera. No
cjelokupna problematika kruga ne može se svesti na problematiku mjere.
Treba razlikovati geometrijski krug od kruga kao izraza cjeline unutar
koje se međusobno suprotstavljeni momenti postavljaju u međusobni
sklad i u sklad sa cjelinom. Geometrijski se krug može mjeriti, ali
je zbog toga reduciran na jedan svoj veoma uski aspekt - na pravilni
mnogokut s beskonačno velikim brojem stranica koji je u stalnom uspostavljanju
da se nikada ne bi uspostavio, jer krug to ne smije biti, odnosno
ne smije biti samo to. Ako se pak krug shvati kao odnošenje dijelova
unutar cjeline i spram nje, onda se on mora nužno gledati kroz zlatnoreznu
proporcionalnost, jer ona i samo ona izriče taj odnos. Takav krug
nije neka površina, a još manje njen dio, nešto što se mjeri, on je
cjelina, unutar koje se sve nalazi.
Metodičke napomene
Nastavnik ne mora učenicima šire obrazlagati tu smjelu tezu o uskoj
vezi kruga i zlatnorezne proporcionalnosti, premda prva i druga slika
tu vezu ne samo potvrđuju nego nameću potrebu njena promišljanja.
Može ostati upitno na koji način ta veza funkcionira. (Nije nastava
filozofije mjesto gdje se moraju riješiti svi problemi.) No poželjno
je da se učenici suprotstave nastavniku i pokušaju dokazati da ta
veza na slikama uopće nije uspostavljena. To ima smisla samo onda
ako su dobro upoznali zlatnoreznu proporcionalnost, iskusili je u
likovnoj i muzičkoj umjetnosti, ako je mogu prepoznati u prirodi,
ako je mogu povezati s filozofskim poimanjem harmonije kao sklada
suprotnih momenata - u suprotnom, ne znaju što hoće pobijati. Fenomen
zlatnog reza ipak nije samo fenomen jednog od mnoštva odnosa među
duljinama. Autor je uočio tragičnu činjenicu da učenici niu u stanju
ni konstruirati zlatnorezni odnos, tj. da ne znaju podijeliti krug
na deset odnosno pet jednakih dijelova; da se nikada nisu čudili nad
činjenicom da su temeljne pravilne podjele kruga podjele polumjerom
i onom dužinom koja nastaje podjelom polumjera po zlatnom rezu. Još
je tragičnija činjenica da učenici ništa ne znaju o historijatu određivanja
opsega i površine kruga, da ne znaju na koji se način izračunava broj
p, da se krug ne može mjeriti ukoliko se ne tretira kao pravilni mnogokut
s beskonačno velikim brojem stranica, da se stari Grci s takvim poimanjem
kruga nisu mogli pomiriti jer time on prestaje biti izraz savršenog
sklada. Taj sklad u krugu učenici najčešće i ne mogu primijetiti.
Oni ne mogu vidjeti da su u krugu čudesno sabrane suprotnosti kružno
i pravo. Nemaju razvijeno osjetilo da uoče takvu strukturu kruga,
da zapaze taj sklad i da mu se dive. Krug im je jedan od mnogih likova
i ništa više. Poželjno je predložiti im da si nacrtaju što veći krug,
da ga podijele promjerom, objese na zid i da povremeno usredotočuju
svoju pozornost na odnos polukružnice i promjera. Isto tako, neka
konstruiraju pravokutnik zlatnoreznih proporcija, unutar njega opišu
kvadrat kako bi dobili manji pravokutnik opet zlatnoreznih proporcija,
i neka unutar njega nacrtaju kvadrat i tako dalje dokle im to slika
omogućuje. Neka pokušaju vidjeti kako je unutar čitavog pravokutnika
čudesno postavljeni kvadrat s manjim pravoktunikom, istih, zlatnoreznih
proporcija, kako taj pravokutnik kao cjelina u sebi nosi kvadrat i
sebe samog kao suprotnost tom kvadratu. I tu se događa fenomen slike
unutar slike. Trudeći se oko toga nastavnik se osjeća poput onog Platonova
''metodičara'' koji izvodi zatočenike iz spilje, a oni nikako da vide
što im pokazuje, odnosno nikako da se počnu tome čuditi. Gledanje
u te odnose i kod Platona se uspoređuje s gledanjem u svjetlo koje
omogućuje da se ono što jest uopće vidi. Podsjetimo se da kroz te
odnose i mi gledamo svoje slike i da hoćemo pokazati kako one kroz
te iste odnose žele nama pokazati svijet pa čak i kada na slici nema
ni traga izravno upotrijebljenoj zlatnoreznoj proporcionalnosti kao
što je to slučaj na Ljudskom uvjetu II.
Krug na podu ilustracija je onog nevidljivog kruga kroz koji se na
toj slici stvarnost gleda, onog što omogućuje da na slici unutar cjeline
slike bude uprisutnjena ne slika, već stvarnost i nadstvarnost mora.
Taj krug ujedno je ilustracija i ove peteročlane zlatnorezne proporcionalnosti
unutar koje sve to gledamo. Nevidljivi umjetnik gleda kroz nevidljivi
krug i vidi ono što je na slici unutar slike prikazano. On svoje djelo
ostvaruje ukoliko je krugu poslušan, ukoliko ono što gleda gleda kroz
krug, ukoliko to što vidi kroz krug i prikazuje. Kao što je nevidljivi
krug na najvišoj razini preslikan u segment najniže razine, tako je
u taj isti segment preslikano i ono preostalo na najvišoj razini,
a to je nevidljivi umjetnik, odnosno njegova djelatnost, jer on se
s njom u potpunosti poistovjećuje. U najvišoj razini on se pokazuje
kao slušanje i gledanje kruga, a spušten na najnižu kao realizacija
onoga što je slušano i gledano. Tako se u Platonov segment odraza
odraza kao najniži spušta ono najviše i sve postaje jedna cjelina
zatvorena u nadrealističku sliku.
Metodičke napomene
Učenici pozorno uspoređuju Platonov model koji ima u vidu jedan nesavršeni
svijet unutar kojeg postoji razina odraza odraza, i iz tog modela
nastali model jednog savršenog svijeta u kojem te najniže vrste razine
nema, jer je i u onom najnižem prisutno ono najviše. Pitaju se je
li takav savršeni svijet uopće moguć i najčešće se slažu da je moguć,
ako igdje drugdje, a ono barem na ovoj nadrealističkoj slici. Jednom
je jedan učenik još tome dodao: i u jednoj ovakvoj nastavi filozofije,
što ne mora biti kompliment, jer nastava filozofije ne smije biti
samo u sebe zatvoreni svijet i tako sama sebi svrhom. Za ovu je diskusiju
veoma provokativan tekst Milana Polića ''Platonova spilja'' (Metodički
ogledi br. 8), gdje on daje jednu originalnu modernu aktualizaciju
tog Platonova teksta. Zatočenost u spilji odnosno u svijetu odraza
odraza Polić pokazuje kao boravak u kinodvorani, gdje se gledaoci
toliko uživljavaju u ono što se na platnu prikazuje da im je ta stvarnost
istinitija od one vanjske. No on ovdje ne ukazuje na mogućnost da
na tom filmskom platnu, ukoliko je film zaista vrijedan, ne bude puki
odraz odraza, već više od ''prave'' realnosti, realnost koja mu omogućuje
da tu ''pravu'' realnost stvaralački, u suglasju s razumijevanjem
filma koji je također stvaralački čin, prenese u realnost filma i
da je otkrije u istini koja mu je do tada bila zastrta. Neki učenici
pokušavaju dokazati da se takav istinski svijet događa u svakom autentičnom
umjetničkom djelu; uostalom, ova slika i govori o umjetničkom djelu
i izriče ga kao takvog. Ako takva umjetnost ne postoji, onda ova slika
laže. Često rasprava skreće u pravcu traganja za umjetničkim djelima
koja zaista uspijevaju zahvatiti cjelovitost ljudske radnje odnosno
cjelovitost svijeta. Ferguson to tvrdi za Sofoklova Kralja Edipa,
Shakespeareova Hamleta, Danteovo Čistilište, napominjući kako je moderna
umjetnost u tome posve nemoćna pa je uspoređuje s razbijenim ogledalom.
Dogodi se da učenici taj idealni svijet povežu s težnjom judaizma
i kršćanstva da bude na zemlji kako je na nebu, što kršćani svakodnevno
izgovaraju u molitvi ''Oče naš''. Jednom je autor bio veoma ugodno
iznenađen kad mu je jedan učenik obrazložio kako se u drevnoj kineskoj
filozofskoj knjizi Yi Ching, koja se temelji na promišljanju međusobnog
odnosa osam elemenata, kombinacija u kojoj se zemlja nalazi dolje,
a nebo gore smatra neskladnom i nepovoljnom te da je poželjna kombinacija
ona obrnuta. Tom se prilikom povela veoma interesantna diskusija o
Kafkinu osjećaju svijeta kao onog što je izokrenuto i o Camusovu stavu
da su čovjek i svijet svaki za sebe savršeni, a kada uđu u međusobni
odnos, tada nastaje ne sklad, već apsurd. Svoj puni smisao ovaj projekt
dostiže onog trenutka kad učenici počnu prepoznavati što to praktički
znači spuštanje transcendencije u najnižu razinu ovostranosti i takvo
njezino preobražavanje. Kant to zove oslobađanjem od determinizma
prirode i uspostavom poretka slobode, egzistencijalisti autentičnom
egzistencijom. Religiozni će čovjek to nazvati stanjem milosti, odnosno
životom u kojem Bog postaje prisutnim. Kad se takvo stanje uspostavi
u razredu, tada ga zovemo kreativnom nastavom koja pomaže učeniku
u osobnom sazrijevanju, što treba dovesti do uspostave toga stanja
u svim aspektima njegova života. Sada jača interes da se spozna kako
se to događa, koliko to ovisi o njima samima, a koliko o onome što
iz transcendencije dolazi. Konačno, da li se sve to na likovnom umjetničkom
djelu može vidjeti, ako ne na ovom, da li možda na nekom drugom? Ima
li još takvih djela? Na ovoj je nadrealističkoj slici sve, ništa nije
izvan nje, čak i ono što ona prikazuje nalazi se na njoj. Naravno,
ona ne prikazuje sve što jest, ona je jedan mali, ali u sebe potpuno
zatvoreni svijet i kao takva je izraz svijeta kao cjeline koji je
isto tako u sebe zatvoren, s tom razlikom što u njemu nije samo more,
nego cjelokupnost svih bića. Slika je pomaknuta iz svijeta i nije
jedno biće unutar njega. Ona je igra koja može svakog trenutka prestati,
a da se u svijetu ništa bitno ne promijeni, ali to je igra koja svijet
znači. I kao što Platon raščlanjuje istinski svijet, tako možemo raščlaniti
i svijet slike, ali s time da se onaj najniži moment unutar sebe podijeli
tako da se ona dva transcendentna, najviša, u njemu uprisutnjuju.
Ovdje naime nije riječ o slici kao odrazu odraza, već o slici koja
je analogna cjelini istinskog svijeta, i to savršenog, unutar kojeg
je ono najviše prisutno u onom najnižem.
Metodičke napomene
Jednom su
učenici uočili kako je na modelu nadrealističke slike ono dolje prikazano
kao vidljivo, a ono što je gore kao nevidljivo; uviđaju da silaskom
ono nadrealno postaje u onom donjem vidljivim, ali da ono i dalje
mora kao nevidljivo tu gore u nadrealnom postojati. Jednom je oko
toga nastao interesantan spor. Svi su se složili da ona najviša ideja
- krug kroz koji se sve i vidi onako kako uistinu jest - mora ostati
nevidljiva kao što su nevidljiva otvorena vrata, jer ukoliko se ona
vide, sprečavaju da se vidi ono što bi se kroz njih trebalo vidjeti.
No mora li umjetnik nakon dogođenog silaska i dalje nužno ostati nevidljiv?
Što bi se dogodilo da je Magritte prikazao slikara koji slika to čudesno
djelo? Bi li slika i onda bila tako izražajna i bi li pokazivala ono
što sada u njoj vidimo? Nije li čudesno djelo ono jedino što od toga
slikara kao njegova djelatnost mora biti vidljivo? Neki su postavili
pitanje u kakvu su to odnosu umjetnik i njegovo djelo, je li taj odnos
sam po sebi razumljiv. Drugi su upozorili na činjenicu da je u renesansi
umjetnik sebe gotovo izjednačavao s Bogom, a treći su nadodali da
ovdje i ne može biti riječ o čovjekovoj umjetničkoj djelanosti, već
samo o božanskom stvaranju. Autor upozorava na svoju tezu da je ovdje
riječ o takvu čovjekovu stvaralaštvu koje je suglasno s božanskim
jer se događa u istini - čuje tu istinu i poslušno joj je da bi uopće
bilo moguće. Jedan je učenik izveo zaista lucidan, gotovo sokratovski
zaključak: toj poslušnosti prethodi slušanje, nakon kojeg može, a
i ne mora, doći do poslušnosti. Ako dođe, onda je to silazak iz transcendencije
u ovostranost, ako ne, onda je to stvarnost izopačenog i izokrenutog
svijeta u kojem se događa odraz odraza. Taj koji sluša isti je onome
koji je poslušan i prema tome može, ali ne mora, kako gore, tako i
dolje, biti vidljiv. To što ga Magritte nije prikazao nije metafizički,
nego samo čisto tehnički, likovni razlog. Da je to učinio, poremetio
bi jasnoću izraza. Suprotstavio mu se drugi učenik tezom da je razlog
neprikazivanja slikara ovdje dublji. On se složio da slikar i gore
i dolje može biti vidljiv, ali autor ga namjerno ne prikazuje da bi
pokazao kako umjetničko djelo ne može biti ostvareno kao poslušnost
ukoliko u njemu umjetnik stavlja sebe u središte, ukoliko na sebe
upozorava. Kao takav on nije poslušan, nego upravo suprotno - on suprotstavlja
svoj govor onome što se hoće objaviti, prije svega njemu posredstvom
njega i nama. Metodičar J. Marinković u spomenutu tekstu tvrdi slično
o istinski kreativnom nastavniku: ''Stvaranje nastavnika uopće nije
u tome da nastavnik bude onaj koji je u središtu, nego u tome da stvara
situacije u kojima će to biti onaj kojeg poučava''. No jesu li i učenici
ti koji trebaju biti u centru? Nije li to ta stvorena situacija njihove
pune komunikacije, kako međusobne, tako i s predmetom, situacija koju
oni moraju podržavati, jer i o njima ovisi kako će dugo trajati i
kakva će biti? Nastavnik se spušta na razinu učenika, ''uči'' od njega,
smješta se u ono što je on razumio (vidi Kierkegaardov i Džubranov
tekst kao moto Kalinovu udžbeniku) i time omogućuje njemu, a i sebi,
prebivanje na onoj razini koju smo s Platonom odredili kao transcendentnu,
gdje se predmet daje i jednom i drugom. Nastavnik tako ne uvodi učenika
u neku svoju kuću, već u sobu u kojoj se i jedan i drugi, zbog onog
što se tu događa, osjećaju kao kod kuće. I ta situacija, gdje viša
razina, koja u sebe podiže onu nižu da bi se i u jednoj i u drugoj
predmet otkrivao u svojoj istini, mora ostati u središtu i nastavnikova
i učenikova angažmana u nastavi. A u kakvu je odnosu takva slika sa
slikom koja je samo puki odraz onoga što prikazuje? Ona ne nastaje
gledanjem kroz krug kao ideju odnošenja dijelova unutar cjeline, već
pukim gledanjem. Takva je slika samo model onog što prikazuje. I ona
se može prikazati kao slika unutar slike. To je slika unutar slike
koja potpuno odgovara cjelini slike, tako da se na njoj nalazi ista
takva slika i tako u beskonačnost. Takva se slika unutar slike pojavljuje
na televizijskom ekranu kad se na njemu može vidjeti televizor s istom
takvom slikom, pa unutar njega opet televizor s istom takvom slikom
i tako u beskonačnost. Time je izrečena upravo ta zatvorenost unutar
predmeta koji se njime prikazuje, odsutnost nemogućnosti gledanja
tog predmeta unutar cjeline. Ako postoji kakva cjelina, onda je to
taj predmet sam. Postoji samo on i ničeg drugog izvan njega nema.
Tako on prestaje biti to što jest, jer on jest tek unutar cjeline.
On zaista postaje puki odraz odraza. Kao tako od svijeta izolirana
i u sebe zatvorena ''cjelina'' nema nikakve analogije sa svijetom,
naravno ukoliko se svijet ne svodi na sjenu sjene, odnosno na ono
što gledaju zatočenici u Platonovoj spilji. Do obrata dolazi kada
se takvim modelom koji isključuje svoj predmet iz cjeline ne koristimo
za umjetnički prikaz, već za znanstvenu analizu. To je sasvim drugačiji
pristup svijetu i sa sasvim drugačijom svrhom. Bez takvih modela,
koji namjerno nisu umjetnički, ne bi bilo nikakva znanstvenog i tehničkog
napretka. On je neposredno koristan, što umjetnički cjeloviti pristup
ne može i ne želi biti. Problem nastaje kada takvo modeliranje zaboravi
na svoje podrijetlo i kada hoće sebe svesti na jedini mogući i potrebni
odnos spram stvarnosti. (Vidi autorov tekst ''Mjesto prirode u cjelini
svijeta'', Metodički ogledi br. 9.) I ne samo da se takva slika može
izraziti sa slikom unutar slike, analogija s Magritteovom slikom ide
i dalje. Naime, i takvo gledanje na stvarnost ima veze s gledanjem
kroz krug unutar kruga. Svako je gledanje gledanje kroz krug. Filozofsko
gledanje, kroz koje se vidi istina onog što jest, gledanje je kroz
krug kao cjelinu. Znanstveno je gledanje gledanje kroz matematički
krug koji se ne može mjeriti, a da bi to bilo moguće mora se svesti
na ono što on nije, a to je pravilni mnogokut s beskonačno velikim
brojem stranica. Beskonačni niz slika upravo je beskonačni niz pravilnih
mnogokuta. Pravilni mnogokut s beskonačno velikim brojem stranica
kao slika kruga i ta televizijska slika unutar slike nikamo bitno
ne napreduju. Situacija uspostavljena na početku nastavlja se u beskonačnost,
a to je isključenje iz cjeline i usredotočenost na samu sebe kao uspostavljanje
lažne cjeline. Zato takva slika nikad ne smije završiti. Pravilni
mnogokut nikada ne smije postati krug jer bi to bila degradacija kruga
gdje bi on prestao biti odnos dijelova unutar cjeline. Beskonačno
nizanje pravilnih mnogokuta samo je jedna jedina slika kruga, ali
takva da u sebi u beskonačnost teče. Isto tako televizijska slika
unutar televizijske slike koja je u potpunosti oponaša jedna je jedina
slika koja također teče u beskonačnost. Tim nizanjem u beskonačnost
ilustrira se stalno približavanje slike onome što prikazuje, odnosno
njeno stalno odstupanje od toga. Već u prvoj postavi te slike sve
je riješeno, ali ona mora dalje teći, jer ona funkcionira u stalnom
približavanju svome uzoru. Da bismo je razlikovali od slike koja dopire
do onog što prikazuje nazvali smo je modelom. Znanstveni model pojednostavljuje
ono što prikazuje tako da to isključuje iz cjeline. To je jedina mogućnost
da bi se s predmetom moglo znanstveno manipulirati. Matematika tako
znanstveno manipulira s krugom - ona ga mjeri. Slika kruga kao beskonačnog
nizanja pravilnih mnogokuta jest model kruga. Modelom se stvarnost
kruga pojednostavljuje tako da se svodi samo na ono izmjerljivo. Time
je krug isključen iz cjeline koju predstavlja on sam, on je isključen
iz sebe samog, a da to dalje ostaje krug. On je zaista sve, izvan
čega ničega nema, tako da kad se i izlazi iz njega unutar njega se
ostaje, ali na najnižoj mogućoj razini bivanja. To nije neko izopačeno
poimanje kruga, već podjednako autentično kao i ono filozofsko gdje
on funkcionira unutar cjeline, odnosno unutar sebe samog. Cjelokupna
znanost bez takva modela kruga ne bi bila moguća, a posebno ne njena
primjena u istraživanju prirode i primjeni tog istraživanja u tehnici
i tehnologiji. Znanstveni se razum svojim predmetom nužno mora baviti
na toj razini gdje će mu se vječno približavati. Ali takvo poimanje
kruga koji se vječno sebi približava postaje izopačeno ako se cjelokupna
stvarnost kruga svede samo na ovaj njegov pojednostavljeni, izmjerljivi
aspekt. Istina filozofije nije parcijalna istina znanosti, to je istina
cjeline, i njoj treba gledanje kroz krug mišljen u svoj njegovoj kompleksnosti,
a ne sveden na aspekt, kojim se on isključuje iz sebe samog. Gledanje
stvarnosti kroz takvu, matematičku sliku kruga koji se svodi na beskonačni
niz pravilnih mnogokuta nalazimo u filozofiji Nikole Cusanusa. ''Mnogokut
se približava krugu, i što više kutova ima to mu je bliskiji, a ipak
znamo da nikada neće postati krug; tako se i ljudski razum zahvaljujući
mnoštvu gledišta približava beskonačnoj istini, iako je nikad neće
doseći, pošto je ona po kvaliteti različita od ograničenog razuma''.
(Vidi u knjizi B. Suhodolski, Moderna filozofija čovjeka, Beograd,
1972, str. 167.) Misaono kretanje u toj razumskoj razini kasnije će
Hegel, imajući u vidu istu tu sliku, nazvati kretanjem u lošu beskonačnost.
Takvu misaonu tijeku suprotstavit će misaoni tijek filozofije koja
sve postojeće misli unutar cjeline, gdje se uspostavlja ono što je
Cusanus, govoreći o istom nadilaženju razumskog stava, nazvao coincidentia
oppositorum.
2.
Takvo prikazivanje
cjeline svijeta zatvorene u cjelinu jedne slike pojavljuje se i u
renesansi na poznatoj grafici Albrechta Dürera Melencolia I. No njezin
je predmet postavljen puno šire. To je prikaz ne samo umjetničke,
već cjelokupne ljudske djelatnosti predstavljene u liku krilatog anđela.
Ovdje nećemo naići na sliku unutar slike, već na kvadrat unutar kvadrata.
Na njoj se, iznad anđelove glave, nalazi onaj poznati magični kvadrat
ispunjen čudesnim rasporedom prvih 16 brojeva. No taj bi kvadrat bio
samo jedan od ostalih sadržaja kad ne bi bio povezan sa slikom kruga
odnosno kugle. Poveže li se s njom, postaje vidljivo da je čitava
slika dio jednog velikog kvadrata od 25 polja, i to kvadrata konstruiranog
na stranici koja je podijeljena po već dobro nam poznatoj peteročlanoj
zlatnoreznoj analogijskoj proporcionalnosti. Da bismo povezali krug
i kvadrat i tako čitavu grafiku uočili unutar velikog kvadrata, moramo
povući tangente na krug horizontalno - gore i vertikalno - lijevo,
a linije uza stranice kvadrata horizontalno - dolje i vertikalno -
desno.
Metodičke napomene
Kako smo spomenuli u uvodu, učenici dobivaju slike bez ove mreže čije
nastajanje sada opisujemo. Oni će najvjerojatnije uočiti sličnosti
i razlike spram prve slike. Primijetit će da je i tu prikazana jedna
radna soba, bolje reći jedan radni prostor, ali bez zidova. Unatoč
tome postoji distinkcija unutrašnjeg i vanjskog. Veliki dodekaedar
nalazi se istovremeno na obali mora i u sobi. Pas i kugla unutar su
prostorije, a slijepi miš s natpisom ''Melencolia I'' nalazi se daleko
izvan sobe, i to ispod kružnog luka, kao na nekom ulazu. Taj kružni
lik veoma podsjeća na onaj na vratima na Magritteovoj slici. Čak se
nalazi u istom odnosu spram kruga na podu, oboje su gotovo na istim
mjestima kao i na prvoj slici. Učenici će vjerojatno tražiti sliku
unutar slike, koje tu nema. Uoče li krug na podu, prepoznaju li njegov
položaj, nastavnik će ih usmjeravati da pronađu ono spram čega je
tu krug postavljen. To nije slika na slici kao kod Magrittea, već
magični kvadrat. Navest će ih na trag da ta dva sadržaja povežu pomoću
tangenti i linija kako je gore navedeno. U autorovoj praksi još se
nije dogodilo da učenici na temelju tih početnih linija dosegnu čitavu
mrežu, ali je njeno pronalaženje uz daljnje upućivanje kod njih uvijek
izazivalo veliko čuđenje i radost otkrića. Produžimo li vertikalnu
liniju uz kvadrat sve do gornjeg ruba slike, dobit ćemo stranicu jednog
od devet jednakih kvadrata koji su dio velikog kvadrata od 25 polja.
Dobivenu stranicu kvadrata nanosimo još jedanput horizontalno u lijevo
i dva puta vertikalno prema dolje. Tako dolazimo do horizontalne tangente
povučene na krug, a sam krug biva smješten u jedan manji kvadrat čija
je stranica u zlatnoreznom odnosu sa stranicom većeg kvadrata u kojem
se nalazi onaj magični. U cjelini imamo devet velikih kvadrata koji
su okruženi sa zlatnoreznim vijencem od četiri kvadrata na kutovima
i s po dva zlatnorezna pravokutnika u zlatnoreznom odnosu s velikim
kvadratima, sa svake strane. Da grafika spada u jedan tako veliki
kvadrat od 25 polja vidljivo je i po tome što je anđelova glava smještena
u njegovu središnjem polju.
Metodičke napomene
Ipak, ponuđena mreža neće biti prihvaćena bez kritike. Bit će primjedbi
da se kroz takvu mrežu grafika ne može estetski doživjeti, da je raspored
sadržaja na njoj sasvim drugačiji od zlatnoreznog ukoliko se gleda
unutar svojih dimenzija. Čak ni te dimenzije nisu zlatnorezne. Odgovaramo
da Dürer nije htio da tu sliku likovno doživljavamo kroz zlatnoreznu
proporcionalnost. Da bismo tu proporcionalnost uopće uočili moramo
sliku smjestiti u jedan kontekst koji je slikom nametnut, ali koji
je daleko, daleko nadilazi. No učenici dalje pitaju gdje ćemo kod
Dürera naići na taj famozni kvadrat od 25 polja. Gdje se uopće tako
nešto spominje? Ako je to za doživljaj slike važno, moralo bi biti
prezentnije. Odgovaramo da je pristup tom kvadratu samom slikom određen.
Prijeđimo još jedanput taj put koji počinje uočavanjem kruga i kvadrata.
Mnogima smeta što slijedom toga miga moramo napustiti dimenzije slike.
To se ne smije dogoditi. Takva nečeg u interpretaciji likovnog djela
nema i ne može biti. Uzalud se trudimo objasniti da je ovdje likovno
djelo u službi interpretacije jedne filozofije, da je ono samo po
sebi jedan filozofski problem o stvaralaštvu koji možemo riješiti
ako mu stvaralački pristupimo. Takav je razgovor jednom u jednog učenika
pobudio asocijaciju na zadatak kojim se u psihologiji ilustrira pogrešna
usmjerenost mišljenja u nestvaralačkom rješavanju problema:
Naime, treba spojiti
svih devet točaka na slici s četiri crte, ne dižući olovku s papira
i ne povlačeći olovku natrag po istom tragu. Nestvaralačko će mišljenje
to pokušati riješiti tako da će linije povlačiti samo unutar točaka
zadanog kvadrata, a stvaralačko će ''nadići'' kretanje u kvadratu
da bi se tako moglo na zadani način unutar njega kretati. No neki
stavljaju u pitanje našu polaznu pretpostavku, a to je da je Dürer
želio da na njegovoj grafici povežemo upravo krug i kvadrat. Zašto
bi baš to trebalo povezivati? ''U tome i jest problem - što vi još
niste shvatili da bi to trebalo povezivati, i to uvijek i u svemu,
jer to su elementi cjeline svijeta koji traže međusobni odnos'', planula
je jednom jedna učenica. ''Vi to ne možete vidjeti u svojem duhu pa
to ne prepoznajete ni na ovoj slici. Strano vam je to kao što ste
i vi sami sebi strani.'' ''Pa zar problem grafike nije upravo kvadratura
kruga, ne u matematičkom smislu, već u smislu problematike odnosa
dijelova unutar cjeline i spram nje'' - pridružuje se drugi učenik.
''Čime se to, sa šestarom u ruci, bavi zamišljeni anđeo, ako se ne
bavi krugom. Eto, mjerite, otkrio sam to slučajno kod kuće - otvor
tog njegova šestara odgovara polumjeru kruga smještenom u lijevom
donjem dijelu grafike. I kako taj krug nećemo povezivati s kvadratom
kad taj kvadrat visi neposredno iznad anđelove glave?'' ''Kao oblačić
na stripu u kojem piše što zamišljeni anđeo misli'', rugaju se ovi
na suprotnoj strani. Dođe li do takve burne diskusije, nastavnik treba
''spustiti loptu na zemlju'', uostalom na samoj grafici ona se tamo
i nalazi. Ne bismo ni primijetili da je nismo povezali s magičnim
kvadratom. Tako je ona, premda mala, u kutu, postala od središnjeg
interesa, kao da ničeg drugog osim nje tu nema. To ona i zaslužuje.
Kao takvu od svega odvojenu na najvišoj mogućoj razini stvarnosti,
u istom položaju, prepoznali smo je i na Magritteovoj slici. Ali tako
izdvojena ona ništa o sebi ne otkriva. Ona se mora povezati s kvadratom,
a preko njega sa svime ostalim. Krug se i ne može drugačije očitovati
nego na kvadratu, kroz svojevrsnu kvadraturu kruga, i to unutar još
većeg kvadrata da bi tako u igru ušlo ne samo ono što je na slici
prikazano već cjelina unutar koje je ona smještena. Svaka slika koja
hoće prikazati cjelinu svojevrsna je kvadratura kruga. Ona pokazuje
svijet koji se kroz taj krug gleda. Ono što je kvadratna slika postavljena
uz krug u Magritteovoj nadrealnoj sobi, to je magični kvadrat, isto
tako postavljen uz krug, u Dürerovoj anđeoskoj radionici. Hvatanjem
te veze nadilazimo dimenzije Dürerove grafike da bismo je tako našli
unutar velikog kvadrata i vidjeli kako je on taj problem tu riješio.
Zlatnorezna proporcionalnost na grafici zaista nije prisutna tako
da bi nametnula estetski doživljaj slike, nju treba tek otkriti, i
to spomenutim stvaralačkim zahvatom. Ona tu nije u službi uspostavljanja
nekog estetskog ugođaja, već čitanja misaonog sadržaja. Uočavamo je
tek kada povežemo kvadrat u gornjem kutu i krug u donjem kutu i kad
tu vezu do kraja izvedemo. Tim rezovima tangentom po krugu i linijom
po stranici magičnog kvadrata grafika je neznatno smanjena, njeni
rubni dijelovi našli su se izvan kvadrata od 25 polja, ali nije napravljeno
nikakvo nasilje nad slikom. Zbog nenametljivosti peteročlane zlatnorezne
proporcionalnosti slika se i dalje može promatrati kao čitava. Nasilje
bi bilo uspostavljeno kad bismo inzistirali na tome da se slika mora
gledati kroz tu proporcionalnost. Kroz nju se ona ne gleda, već misli.
Grafika rezom uz tangentu kruga i stranicu magičnog kvadrata lišena
rubova dobiva zlatnorezne proporcije. Ona se može podijeliti na kvadrat
i preostali pravokutnik proporcija zlatnog reza. Linija koja tako
dijeli grafiku ide uz donju stranicu magičnog kvadrata.
Metodičke napomene
Učenici uočavaju da ta linija dijeli ovostrani kvadrat - dolje od
transcendentnog pravokutnika - gore. Neki primjećuju da duga na horizontu
dopire upravo do te granice pa tako predstavlja svojevrsna vrata u
višu stvarnost. Neki smatraju da bi sliku i gore trebalo rezati tangentom
spuštenom na kružni luk duge. Tako imamo tangentu na kružni luk i
gore i dolje. Ionako udaljenost od najvišeg položaja duge do ruba
slike nije velika. Svega dva milimetra. Tako bismo sliku rezali i
po gornjem rubu. Oni koji su precizno sa šestarom i ravnalom uspostavljali
kvadratnu mrežu znaju da se slika po gornjem rubu ne smije tako rezati.
Time bi se smanjila, premda neznatno, stranica središnjih devet kvadrata
i sve bi se poremetilo, a krug se s magičnim kvadratom takvom mrežom
ne bi spojio. Takvim primjedbama otkrivaju se oni koji projekt nisu
dovoljno ozbiljno shvatili, nisu se poslužili šestarom i ravnalom
pa još uvijek misle da je ta mreža približna, a ne strogo egzaktna
i jedina moguća. Da bi preostali pravokutnik iznad linije koja dijeli
ovostranost od transcendencije zaista bio zlatnorezni, grafici treba
dodati prazninu odnosno gornji dio zlatnoreznog vijenca. Ta praznina
pripada samoj grafici. U praznom malom kvadratu u gornjem lijevom
kutu, koji odgovara onom donjem u kojem se nalazi krug, jest prostor
predviđen za nevidljivi krug.
Metodičke napomene
Svatko tko s razumijevanjem slijedi ovo izvođenje bit će zapanjen
činjenicom da gornji prazni red jest dio same grafike. Taj će veoma
brzo uočiti Platonovu četverodijelnu odnosno iz nje izvedenu peterodijelnu
strukturu svijeta. Evo, tu je već gornji nevidljivi i donji vidljivi
krug. Samo ih korak dijeli od toga da u preostalom transcendentnom
segmentu prepoznaju slijepog miša, u segmentu predmeta pravilni dodekaedar,
u segmentu odraza odraza uz preslikani krug prepoznat će još psa kao
preslikanog slijepog miša. Oni učenici koji su zastupali tezu da nema
nikakvih ''metafizičkih'' razloga da na slici bude prikazan sam stvaralac
reći će da ga na slici zaista vidimo, ali kao onog koji poput slijepog
miša čuje i koji je poput psa poslušan. Ali premda prikazan u centru,
u tom centru nije on, već njegovo slušanje i njegova poslušnost. Uostalom,
on nije u centru ako se grafika uzme za sebe. Tu je on sa strane.
On je u centru samo kada se grafika stavi u perspektivu velikog kvadrata.
Tko sebe ponizuje bit će uistinu uzvišen, ali tek unutar više perspektive.
Onaj koji čuje isti je onom poslušnom, pa ako je vidljiv u jednom
svojem aspektu vidljiv je i u drugom. Te dvije životinje dva su različita
aspekta anđelove djelatnosti. Ti su isti učenici već kod analize Magritteove
slike zaključili da gornji krug mora biti nevidljiv da bi se uopće
moglo kroz njega gledati. Sada primjećuju da k tom gornjem praznom
redu i nevidljivom krugu vode na grafici prikazane postavljene ljestve.
Do takva uvida u stvarnost treba se popeti, kao što smo se uostalom
i mi popeli. Grafika daje i ilustraciju segmenta misli, jednog u transcendenciji,
drugog u ovostranosti. Misao koja se odnosi na ideju izrečenu krugom
ilustrirana je na jedan zaista neobičan način. Gornji njezin segment
slijepim mišem, a donji psom. Ne bi nas trebalo zbuniti što misao
nije ilustrirana istom životinjom. Dovoljno je da to budu životinje,
premda je to moglo biti nešto drugo, ali istorodno, biljke na primjer.
Isti je segment u pitanju, ali ne prikazuje se kao isti u transcendenciji
i u segmentu sjene predmeta. Kad bi to bile iste životinje nikakav
se međusobni odnos ne bi mogao među tim segmentima postaviti i izraziti.
Ali kakve veze ima misao koja se odnosi na ideju s tim životinjama
ili bilo kakvim životinjama? Moramo uočiti da se Dürer ne koristi
samo jezikom peteročlane zlatnorezne proporcionalnosti već i jezikom
imaginacije kojim se služi apokaliptička literatura, a i Nietzsche
u Zaratustri. Njegovu najdublju misao - vječni povratak, odnosno vječno
kruženje jednakog - simbolički predstavljaju, a i doslovno izriču
njegove životinje orao i zmija. I Zaratustra, mislilac kruženja, kao
i Dürerov anđeo, penje se do svoje najdublje misli. Njegov uspon do
najdublje misli koja će biti izrečena u središnjem poglavlju djela,
počinje sa slikom sunčanom svjetlošću obasjanog horizonta. U kretanju
kroz taj horizont nailazi na ljudske suputnike, premda ih traži. Pridružuju
mu se životinje orao i zmija, koje nisu jedna drugoj samo suprotstavljene,
već su jedna s drugom i usklađene. Ono što su u Zaratustri orao i
zmija na Melencoliji I su slijepi miš i pas. Razlika je u tome što
oni ne simboliziraju ponos i lukavost, već slušanje i poslušnost i
što ne izriču ideju kruženja, već je čuju i poslušno slijede. Misao
izrečena slikom slijepog miša nije izraz odnosno odraz ideje. Platonovo
imenovanje pojedinih segmenata unutar transcendencije i ovostranosti
bilo nam je dobrodošlo, ali ga ne možemo u potpunosti slijediti. Slika
slijepog miša simbolizira slušanje ideje kruga koja se sama izgovara
silazeći u ovostranost. Silazak ovisi o tome hoće li ono čuveno biti
poslušano. U tom se slučaju transcendentni segment slušanja simboliziran
slijepim mišom pokazuje u ovostranosti kao poslušnost simbolizirana
psom. Segment predmeta u središnjem polju ilustriran je pravilnim
dodekaedrom. U njega je zagledan duboko zamišljeni mislilac. Ali pravilni
dodekaedar nije predmet misliočeva promatranja, iako se nalazi u onom
segmentu koji po peteročlanoj zlatnoreznoj proporcionalnosti pripada
predmetu. Taj se predmet nalazi u pravilnom dodekaedru. Pravilni dodekaedar
je perspektiva, odnosno prostor u kojem je predmet misliočeva promatranja
vidljiv, odnosno misliv. Pravilni dodekaedar jedno je od pet pravilnih
geometrijskih tijela kojima Platon u Timeju pridaje kozmološki značaj.
Ta su tijela atomi od kojih je sve postojeće sastavljeno, a mogu se
rastaviti na pravilne mnogokute od kojih se ponovno sastavljaju. Dodekaedar
je iznimka, on je vječito stabilan i neuništiv. Sve ostale figure,
a to znači i sve postojeće, sva bića koja su sastavljena od tih figura
smještena su unutar dodekaedra. On je prostor unutar kojega je smješten
čitav kozmos. Gledati u pravilni dodekaedar zapravo znači gledati
u istinski poredak svih bića, što odgovara gledanju svijeta osvijetljenog
punom i istinskom svjetlošću. Na Melencoliji I pravilni dodekaedar
jest prostor unutar kojeg sve što jest, svako biće, može biti vidljivo,
odnosno mišljeno u svojoj istini, odnosno u svojoj ideji. Ono što
mislilac gradi jest ovostrani kozmos koji ne može uspjeti bez prisutnosti
onog transcendentnog kozmosa u njemu. Ne usklade li se ta dva poretka,
ne bude li na zemlji kako je na nebu, ta će svjetska gradnja naići
na nesavladive teškoće. Te teškoće mislilac promišlja kao metafizički
problem odnošenja unutar ovostranosti i te ovostranosti spram transcendencije.
Ali prije svega gledanje predmeta kroz pravilni dodekaedar jest gledanje
kroz zlatnoreznu proporcionalnost koja je nužni uvjet konstrukcije
tog pravilnog tijela. Pravilni dodekaedar jest njezino utjelovljenje.
Predmet koji mislilac gleda, odnosno misli u kozmičkom poretku pravilnog
dodekaedra jest krug. On se može vidjeti samo u toj proporcionalnosti,
i to kao onaj koji je od nje neodvojiv - njegova je proporcionalnost
zlatnorezna proporcionalnost. Kroz tu proporcionalnost on se ne vidi
onako kako ga vidi geometrija, već onako kako se on sam pokazuje.
A pokazuje se kao ono kroza što se ne samo on već i sve što jest može
vidjeti u svojoj istini. I sama grafika Melencolija I jest predmet
koji se može uistinu vidjeti gleda li se kroz poredak simboliziran
pravilnim dodekaedrom, jer to što je na njoj prikazano postaje vidljivo
tek kroz zlatnoreznu proporcionalnost kvadrata od 25 polja. Tek u
tom kozmosu pravilnog dodekaedra krug se uočava kao glavna tema grafike.
Tek u tom kozmosu možemo taj krug dovesti u vezu mišlju. Ta otkud
nam uopće segment misli bez Platonove analogijske proporcionalnosti
i iz nje izvedene zlatnorezne koja nam omogućuje da ga uočimo? Samo
u kozmosu zlatnorezne proporcionalnosti može se misao u mišljenju
okrenuti iz čuvenog u prihvaćeno. Samo u kozmosu zlatnorezne proporcionalnosti
kao cjeline grafike može se predmet pokazati u zlatnoreznom pravilnom
dodekaedru kao dijelu grafike. Izvan zlatnorezne proporcionalnosti
grafike pravilni bi dodekaedar bio jedno puko pravilno tijelo čiju
bismo simboliku morali tumačiti izvana, a ne iz nje same. A čitava
grafika ne bi bila ono što smo ovdje pokazali - kvadrat unutar kvadrata
kao slika unutar slike, odnosno jedna u sebi zatvorena slika cjeline
svijeta analogna svijetu koji uistinu jest.
Metodičke napomene
Krajnji domet toga nastavnikova i učenikova stvaralačkog promišljanja
neće biti razumijevanje gore postavljenih teza o krugu i zlatnoreznoj
proporcionalnosti. Kao što smo već spomenuli, nastavnik može te postavke
ostaviti upitnima. Poželjno je što prije vratiti se Magritteovoj slici,
a preko nje slikarstvu uopće ukoliko ono podražava cjelinu svijeta,
ukoliko ono tematizira problematiku najviše ideje bez koje takva podražavanja
ne može biti. To je povratak uočavanju odnosa te najviše ideje i same
slike. Svaka slika koja hoće podražavati cjelinu svijeta jest kvadrat
i na njoj je ostvarena svojevrsna kvadratura kruga time što je stvarnost
u cjelini zahvaćena na njoj upravo kroz taj krug prikazana. Zaista
nije slučajno što je prva prava apstraktna slika bila ona Kazimira
Maljeviča (1913) koja prikazuje crni kvadrat na bijeloj površini.
Ako hoćemo ''osloboditi umjetnost od tereta svijeta predmeta'', kao
što je to očajnički htio Maljevič, a sam to kaže u svojemu manifestu,
''onda moramo pribjeći liku kvadrata''. Interesantno da je gotovo
istovremeno (1914.) Marcell Duchamp na svojoj izložbi izložio jedan
puki, goli predmet, naime nosiljku za bocu koja je doplutala na obalu
mora. Ako je cilj umjetnosti oponašati predmet, nije li onda razložnije
sam predmet postaviti kao umjetničko djelo? Oba su djela izraz nemoći
umjetnosti da pokaže predmet zahvaćen u cjelini, izraz rascjepa između
slike i stvarnosti koju slika mora prikazati. Zato se s jedne strane
prikazuje slika bez predmeta, a s druge predmet izvan slike. Nemoć
umjetnosti ne leži u njoj samoj, već u stvarnosti svijeta koja je
rascijepljena. Tako se tu očituje i moć umjetnosti da na taj rascjep
svijeta, rascjep unutar ljudskog djelovanja, upozori. I ovdje se umjetnost
pokazuje kao prava umjetnost jer vidi ono što je pozvana vidjeti.
Na mnogim djelima moderne umjetnosti pojavit će se krug kao ono iz
čijeg su sklada stvarnost i mogućnost njezina prikazivanja u cjelini
isključeni. Ponekad je on rascijepljen ili deformiran, a ponekad postavljen
visoko i nedokučivo iznad cjelokupne stvarnosti, kao na slici Granice
shvaćanja Paula Kleea. Tu se stvarnost prikazuje kao složena struktura
ljestava, sva je pretvorena u vapaj da bude nadiđena.
Metodičke napomene
Nisu li to one iste ljestve koje je učenik uočio na Dürerovoj grafici,
s tom razlikom što je Dürer penjući se njima prekoračio granicu shvaćanja,
a Klee to ne može. Komentirajući tu sliku u Jungovu djelu Čovjek i
njegovi simboli (Zagreb, 1978, str. 248) A. Jaffe upozorava na Jungovu
tvrdnju da se krug kao ujedinjavalački simbol javlja u umjetnosti,
u snovima, u vizijama samo ''kada postoji potreba da se izrazi ono
što misao ne može misliti, ili što se samo sluti, ili osjeća''. Kod
Dürera i Magrittea krug nije samo simbol nedohvatljivog već predmet
koje se ne samo pokazuje već i promišlja, a pokazuje se i to kako
sve što jest i slika sama unutar njega bivaju vidljivi. Uz Magritteovu
i Dürerovu ima još slika na kojima se krug pojavljuje u vezi s kvadratom.
Taj kvadrat ne mora biti uvijek slika, on može biti geometrijska apstrakcija,
a ponekad je to ogledalo. Tako ćemo na slici Paula Nasha Krajolik
iz sna, koja je nastala pod Magritteovim utjecajem, naići na kuglu
pored velikog kvadratnog ogledala u kojem se ogledava priroda iza
naših leđa s mnoštvom kugli koje daleko na horizontu prelaze u kuglu
s najviše moguće razine, koja sve osvjetljava da bi moglo uopće biti
vidljivo - Sunce. Zrcalo je također slika. Ono može biti u funkciji
pukog održavanja, ali kod Magrittea i Nasha ono je granica i prijelaz
u nadrealno.
Umjesto zaključka
Bavili smo se
likovnim djelima, ali ne s estetskog odnosno umjetničkog aspekta.
Interesirala su nas zbog onog što je na njima filozofski relevantno,
a to je promišljanje jednog cjelovitog, u sebe zatvorenog svijeta
koji sam sebe otkriva ukazujući pritom na strukturu svijeta oko nas
u koji se, ukoliko podražavamo njegovu kreativnost, i sami uključujemo.
Tu strukturu prepoznajemo čak i u strukturi događanja u razredu, ukoliko
se u njemu događa kreativna nastava. To je nastava koja izoštrava
učenikove spoznajne sposobnosti, proširuje njegove duhovne horizonte,
koja ga osposobljuje za plodonosnije prisvajanje svijeta. Ona maksimalno
angažira sve njegove duševne moći jer u svijetu otkriva dimenziju
čudesnosti i vrijednosti koje život čine radosnim. No da li ovdje
ponuđeni projekt zaista omogućuje takvu nastavu, to ostaje otvoreno.
Ostaju mnoge sumnje i pitanja. Učenici koji će se u njemu okušati
pitat će se koliko ozbiljno mogu uzeti ovdje ponuđene sadržaje, koliko
su ovdje izrečene teze ''znanstvene'', što o svemu tome kažu autoriteti?
Nastavnici će pitati je li u ovom projektu zaista sve evidentno. Može
li se gimnazijalac sa svojim skromnim predznanjem sam, neovisno o
''autoritetu'', uvjeriti u održivost i vrijednost izvedenog? Autor
ga hoće uvjeriti da je to upravo tako. Cilj učenja filozofije među
ostalim i jest oslobađanje od idola, predrasuda, posebno onih o ''autoritetima''.
Ona treba pomoći učeniku da samostalno prosuđuje. Možda je jedan ovakav
kontroverzni sadržaj poželjan materijal za jednu takvu vježbu. U autorovoj
nastavničkoj praksi s ovim materijalom najčešće pitanje koje učenici
postavljaju jest je li Platonova filozofska struktura zaista prisutna
u ponuđenim umjetničkim djelima ili ju je nastavnik sam ugradio da
bi je tako tamo i pronašao. Autor tvrdi da je put do te strukture
prisutne u djelima u samim tim djelima prohodan, da ga svatko može
uočiti i sam njime proći. Ako ga nisu uočili i sami njime išli, već
pretpostavljaju da su bili vođeni nametnutim putem, neka ga pokušaju
još jedanput proći. Primijetit će da se tu događa neka vrtnja u zatvorenom
krugu, ali to nije bilo kakav krug, već onaj koji se u filozofiji
zove hermeneutičkim. Kako je hermeneutika veoma zahtjevna tema koju
srednjoškolci teško mogu razumjeti, a trebali bi je upoznati jer uz
deduktivnu i induktivnu metodu predstavlja treću tradiciju u metodologiji
znanosti, takvo će istraživanje biti od velike pomoći. U ovom se tekstu
nudi svojevrsna vježba iz hermeneutike, tim više što je predmet istraživanja
krug sam. Na našim se slikama krug nalazi kao prikazani sadržaj, ali
mi nailazimo na strukturu kruga i u konstituciji samih slika. Nije
čudno da u toku razumijevanja takve strukture spoznamo da se u njoj,
razumijevajući je, krećemo. Bilo bi zaista čudno da u tumačenju i
razumijevanju kruga naiđemo na nešto drugo, a ne na kretanje u njemu.
Problem je samo u tome koliko smo mu poslušni i koliko se dajemo od
njega u njemu voditi. Jedan od najčešćih dojmova koji ovaj projekt
izaziva kod učenika jest: sve je to ipak samo igra, to interesantnija,
kreativnija, plodonosnija što se ozbiljnije shvaća. Teško je povjerovati
da je Dürer namjerno u jedan takav čudesan međusoban odnos postavio
krug i kvadrat, da je i druge sadržaje izabrao i razumjestio tako
da budu tom odnosu podređeni i da zajedno izriču jednu tako složenu
filozofsku koncepciju svijeta i da je to tek nakon pet stoljeća otkrio
neki gimnazijski profesor koji, eto, to njima upravo prenosi. Ta situacija
može biti uzvišena, a može postati krajnje bizarna, u kojoj će nastavnik
ispati Don Quijote, a učenici osviješteni Sancho Pansa; sve ovisi
o nastavnikovu umijeću i njegovu stavu kako prema učenicima, tako
i prema sadržaju. Hoće li se on postaviti kao neka znanstvena ili
filozofska veličina ili će se uspjeti potpuno povući iz središta igre,
o čemu kao nužnom, da bi igra uspjela, i sam govori? Ulog u igri postaje
još veći kad se pretpostavi da je filozofsku strukturu, koja je i
u jednom i drugom dijelu zaista prisutna, Dürer ugradio u svoje djelo
posve nesvjesno i da je to djelo Magritte nesvjesno oponašao. Jedan
je učenik primijetio da tako nešto slijedi čak i iz analize upravo
tih djela, gdje se tvrdi da je umjetničko stvaralaštvo usaglašeno
sa stvaralačkim činom Božjim, da u njemu umjetnik sam sebe nadilazi
pa često i nije u stanju osvijestiti sve ono što stvara. Zato ne bi
trebalo biti čudno što se u tim djelima, a i među njima, dogodilo
jedno tako čudesno slaganje, slično onom čudesnom slaganju brojeva
unutar magičnog kvadrata iznad anđelove glave. Autor je sklon prikloniti
se takvu stanovištu. Uostalom, nalazimo ga i u književnosti. Tako
Adrian Leverkin u Mannovu romanu Doktor Faust proživljava slična čudesna
poklapanja, a kvadrat s ove grafike visi na zidu i njegove radne sobe.
Moderni umjetnici upravo očajnički žude za tim da im se takvo što
dogodi, pa se prepuštaju struji svijesti ili pak pukom slučaju. Zar
nije Joan Miro odlazio jutrom na plažu pokupiti stvari što ih je more
izbacilo nadajući se da će naići na neku čudesnu kompoziciju koja
nadilazi one što ih čovjek sputan razumom može stvoriti? No igre Adriana
Leverkina i nekih suvremenih umjetnika prepuštene često destruktivnom
toku podsvijesti mogu se očitovati kao opasne. U njima nedostaje prisutnost
svjetlosti uma ili onog što Platon zove najvišom idejom, bez koje
se ništa ne može uistinu vidjeti. A u ovoj našoj igri nismo htjeli
ništa drugo nego samo nju slijediti, i to tamo gdje smo na njezin
trag naišli.